Holdet 2024 dr/avxz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e)
Hold 2024 dr/avxz (1avxz dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Naturalismen
Titel 2 Det moderne teater
Titel 3 Eksamensprojekt og eksamenforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Naturalismen

Hvordan gør den naturalistiske periode sig gældende på teatret og i de dramatiske tekster?  Vi skal med andre ord vide noget om tiden (ca 1870-90) og kende til nogle af de personer, der havde afgørende indflydelse på teatret.

Overordnet er forløbet en teoretisk og praktisk gennemgang af naturalismen som genre, spillestil, skuespilteknikker, kostumer og scenografi.

Vi ser bl.a. på sammenhængen mellem de naturalistiske teaterstykker og samfundet i 1870.1890. Hvordan gør den naturalistiske periode sig gældende på teatret og i de dramatiske tekster?
Vi ser på sproget og begrebet replikindividualisme, samt dramaturgiske opbygning.
Hvilke temaer behandles ofte og i hvilke kendte stykker?

Fokus på at arbejde både teoretisk og praktisk med naturalismen ud fra Stanislawskijs skuespilteknikker og hans meget anderledes syn på arbejdet med rollen, samt blikretninger.
Også fokus på at arbejde med andre sceniske virkemidler:
kostumer, scenografi, lys og lyd deres betydning for de naturalistiske forestillinger.

Visning og teoretisk analysearbejde af forskellige videoklip:
"Et dukkehjem" af Henrik Ibsen. Dansk TV-spil.    https://www.youtube.com/watch?v=hU6p-Oj1BW0
"Indenfor murerne" af Henri Nathansen.   https://www.youtube.com/watch?v=1lShkWOSlTo 

Der arbejdes praktisk og teoretisk med uddrag af "Vinter" af Jose Fosse. Stykket bliver brugt til at arbejde med sekvensinddelinger, motivation, hensigt, undertekst og blikretninger.

Der arbejdes teoretisk og praktisk med realisation og visning af korte uddrag fra forskellige naturalistiske eller naturalistisk inspirerede stykker.
Valget er frit mellem stykkerne:
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem".
Andreas Garfield: "Slangeham og brune bjørne" og "Hjem kære hjem".
Nikolaj Cederholm: "De er ikke kommet for at pille rejser".
Astrid Saalbach: "Spor i sandet".

Flygare, Henrik m.fl: "Klar scene". Drama. Gråsten 1994, s.103-111, 114-117.
Det anbefales at supplere ovenstående med at læse:
Sørensen, Karen: "Dramatik en grundbog". Systime, Gylling 2008,
s. 27-28, 33, 54-55, 68-71, 95-96, 99-101, 109-110, 118-119, 129, 133, 137.

Diverse dokumenter vedhæftet modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det moderne teater

Det moderne teater. 1990´ernes teater og frem

3. teaterhistoriske periode. Den teaterhistoriske periode er fra 1900-tallet og frem
Teoretisk og praktisk gennemgang af moderne/nutidig/1990´ernes teater med fokus på performance teater, klassikere og remediering.
Der ses på genre, spillestil & skuespilteknikker, kostumer og scenografi.

Der arbejdes uddybende med genrene i forhold til det teaterhistoriske forløb. Både teoretisk og dramatisk, samt via video og billeder.
Diverse video klip fra forskellige teatre:

Hotel ProForma:
2 links.
Videoklip: "Snehvides billede" af Kirsten Delholm.
Der arbejdes med fokus på form, udtryk, realisme, antirealisme m.m.

"Dramatik - en grundbog" af Karen Sørensen Systime Gylling 2008: Side 19, 21-22, 43-45, 56-58, 80-82, 130n, 99-103, 106, 123-124, 134n-135, 138n (n betyder den nederste del af siden).

Arbejdes praktisk i grupper med frit valg mellem følgende tekstuddrag:
Bo hr. Hansen: "En verdensomsejling under bordet".  
Nikoline Werdelin: "Den blinde maler".
Line Knutzon:
- "Splinten i hjertet".
- "Måvens og Peder".
- ”Først bli´r man jo født” (med Axel og Nymse)
- ”Først bli´r man jo født” (med Tudeberg og Nymse).
Kamilla Wargo Breakling:
- ”Krig” Scene 2:
- ”Krig” Scene 31
- ”Undskyld” Scene 12.
- ”Undskyld” Scene 9.
Nikoline Werdelin:
- ”Liebhaverne”:  
Annegrete Kaul:
- ”Drømmen om det gode liv”:
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksamensprojekt og eksamenforberedelse

Eksamensprojekt - realisering af et stykke - lave en forestilling
Evaluering og eksamensforberedelse

1avxz. Eksamensprojekter:
1. "Undskyld" af Kamilla Wargo Brekling og selvskrevet.
    Christina, Freya, Melisa & Tasja 1a.

2.  "Frels de raske skyd en syg" af Jan Sonnergaard.
     Augusta, Ida & Victoria 1z.

3. "Syndflod" af Julie Kirkegaard.
     Amalie, Ella & Stine 1v

4. "Kærlighed ved første hik" af Dennis Jürgensen ogselvskrevet.
     Merle & Shana 1a, Kristoffer, Marius & Tobias 1z.

Partnergrupper: Gr. 1 & 2.    Gr. 3 & 4.  

Grupperne viser jævnligt løbende sit eksamensprojekt for partnergruppen m.fl., så grupperne får jævnlig respons fra andre.

I grupper arbejdes hen imod en færdig forestilling, der opføres for et publikum, samt bruges til eksamen.
Der arbejdes med at opsætte en færdig forestilling med brug af forskellige dramatiske virkemidler, improvisation, tekstredigering, koreografi, stemme, gestik, scenografi, rekvisitter, kostumer, lys, lyd mm.
Løbende skrives logbog/procesportfolio

Lidt over halvvejs i forløbet afvikles "Work in Progress" hvor grupperne viser for resten af holdet, hvor langt de er kommet, med efterfølgende respons.

Eksamensprojekterne opføres til dramaeftermiddag/aften på gymnasiet.
Efterfølgende evaluering af forestillingerne og processen.
En afsluttende gruppeprojekt/portfolio-rapport afleveres, der kan bruges som en del af eksamensportfolioen.

Teorien til eksamensprojekterne er afhængig af gruppernes valg af genre, men er primært fra:
  Flygare, Flygare, m.fl: "Klar scene". Drama. Gråsten 1994.
Sørensen, Karen: "Dramatik. En grundbog". Systime, Gylling 2008.

Diverse dokumenter der er tilknyttet modulerne i Lectio.

Det moderne teater:
Sørensen, Karen: "Dramatik en grundbog". Systime, Gylling 2008, s. 42-49, 58-59, 65-66, 70-71, 73, 80-82, 101-103, 106-111, 123, 130, 134-135, 138.
Sørensen, Karen: ”Dramatik - en teaterhistorie”. Systime, Viborg 2015, s. 145-171.  (kopi)

Udleverede kopier.

Teaterbesøg:
"Tronfølgeren" Mungo Park.
"The Last Ship". Østre Gasværk Teater


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer