Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 dr/dij (1dju dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
NATURALISMEN
Vi beskæftiger os med naturalismens kunstneriske virkemidler. Hvordan gør den naturalistiske periode sig gældende på teatret og i de dramatiske tekster? Hvilke temaer behandles og hvilke krav stiller perioden til scenografi og spillestil? Vi skal med andre ord vide noget om tiden (ca 1870-90) og kende til nogle af de personer, der havde afgørende indflydelse på teateret.
Praktisk arbejder vi bl.a med den russiske teatermand Stanislavskijs skuespilteknik. Vi ser et filmklip af naturalistiske produktioner og arbejder praktisk med udvalgte scener af dramaer, der kan spilles naturalistisk. Særligt fokus vil være på tematik i Henrik Ibsens "et Dukkehjem" fra 1879
Tekster og baggrundsstof:
- Det moderne gennembrud (video)
https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Jens Arentzen: Skuespillernes værktøjer, afsnittet om Blikkets 3 rum
- Henrik Flygare m.fl: Klar Scene, s. 103-112
- Artiklen : Klassikeren "Et Dukkehjem" - er historien stadig relevant i dag?
Artikel fra Agenda - De studerendes blad på Aalborg universitet:
https://agenda.studentersamfundet.aau.dk/2019/05/%EF%BB%BFklassikeren-et-dukkehjem-er-historien-stadig-relevant-den-dag-i-dag-%EF%BB%BF/
- Karen Sørensen: Dramatik - en grundbog: Om forestillingen og mødet med publikum. Siderne 47-60
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
COMMEDIA DELL' ARTE
I forløbet om Commedia dell' Arte kigger vi ind i den italienske komediekunst, som har sit udspring i Italien i den første halvdel af 1500-tallet under den historiske periode, der kaldes renæssancen.
I skal vide noget om:
- Samfundet i den historiske periode og dens betydning for teater efterfølgende.
- Baggrunden for tilblivelsen af genren
- Figurgalleriet
- Hierarkiet
- Fagbegreber, der knytter sig specifikt til teaterformen
På gulvet skal I:
- Arbejde med kroppen gestisk, mimisk, med stemme, og i lidt mindre grad med tekst.
- Skabe små scenarier delvist ud fra improvisation
Til sidst i forløbet vise for hinanden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EKSAMENSPROJEKT OG REPETITION
I dette afsluttende forløb skal I skabe en forestilling, som I skal vise/bruge til en evt eksamen. I har stor frihed, hvad angår manuskriptet og realiseringen. I må bruge færdigt materiale, omdigte, skære ned, digte til eller skrive manus selv. I må remediere fra andre medier, bruge karakterer fra kendte værker eller handlingsskeletter fra skrevne værker og selv finde på/udvikle karakterer.
Det er vigtigt, at I laver aftaler og sætter delmål og deadlines, så I kommer i mål og bruger tiden målrettet og godt. LK lægger aktiviteter og møder ind i forløbet, vejleder og kommer med indspark, når I ønsker eller mangler det. I må altid spørge og ringe, når I har spørgsmål.
Den 30. april har vi visninger for hinanden og publikum. Dette foregår normalt som en dramaaften, hvor vi inviterer publikum (feks. kammerater/familie og venner). Efter jeres visning af det færdige produkt, laver I en analyse af jeres egen forestilling samt præsentation/rapport over jeres projekt, som afleveres. Rapporten skal indeholde præsentation af jeres valg og hensigter med projektet, anvendelse af teori til perspektivering og begrundelse af dramaturgiske valg (bearbejdelse af manus, arbejde med skuespilteknik og scenografi)
Jeres vigtige arbejds- og styringsredskab er eksamenslogbogen, hvor I efter hvert modul skriver, hvad I har nået, overvejet, reflekteret over, diskuteret og aftalt at gøre hver især til næste gang.
VIGTIGT: I skal være indstillet på at bruge noget tid på dette projekt udenfor modulerne. Der kommer til at være lektier og hjemmearbejde, og I skal til dels selv aftale disse. LK hjælper og støtter gerne og løbende med en arbejdsplan/struktur.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
LIDT OM MANUSKRIPTERNE.docx
-
1. Vi taler lidt om forestillingen "The Last Ship"
-
Eksamensprojekt i drama_1dju_info 2025.docx
-
Hav jeres noter med iagttagelser fra forestillingen klar - så taler vi om, hvad I har fået ud af den.
-
MANUSKRIPTER_Et udvalg_2025.zip
-
Forestillingsanalyse. The Last Ship. d 26.feb. 2025 (1).docx
-
Kontrakt.eksamensprojekt.dramatik.docx
-
EKSAMENSGRUPPE-LOGBOG-SKABELON til dramatikforløb.docx
-
I skal i gang med jeres eksamensprojekter! :-)
-
1. Til de af jer, der endnu ikke har lagt jer helt fast på projekt og evt. manus: Skim nogle af de bud, der ligger i zipfilen på modulet d. 4. marts og her igen.
-
Skriv i logbogen, hvad I har af aftaler angående i dag. Hvad skal der arbejdes videre med i dagens modul?
-
Opdater logbogen, så I ved, hvad I skal arbejde med i dag.
-
Kære 1dju dramahold
-
Grupper og Supportgrupper
-
Videre arbejde med jeres forestilling
-
Overvej og skriv i logbogen, hvad I ønsker at nå i dagens to moduler.
-
- opdater eksamenslogbogen
-
Invitation til dramaaften_1dju_2025.docx
-
Karakterskema Drama_eksamensprojekt.docx
-
Kære 1dju
-
I dag skal I kunne spille helt fri af manus! Ergo: hav styr på replikker, så I kan spille så frit som muligt og koncentrere jer om det kropslige udtryk og jeres samspil og bevægelser på scenen!
-
Kære dramahold
-
Rækkefølge for generalprøver og visninger_dramaaften 1dju_2025.docx
-
Analyse af eget dramaprojekt_2025_1dju.docx
-
Dramarapport afleveres i modulet. Der gives modultid til at blive færdig. Men læs opgaven igennem og overvej jeres svar. Det er tilladt at begynde før modulet her. Tjek jeres projekt-logbog. Der bør være noget stof, som skal med i rapporten.
-
I dag viser de hold, der ikke kunne spille i onsdags pga mandefald, deres forestilling
-
Genlæs/tjek teorien og dine noter fra forløbet:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69426003667",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69426003667",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69426003667"
}