Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 mu/tx (1tx mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den danske sangskat
Den danske sangskat (melodikforløb til musik C)
I dette forløb arbejder vi med den danske sangskat og stiller skarpt på melodik. I forløbet har vi beskæftiget os tematisk med børnesange, julesange og højskolesange.
Begreber vi har gennemgået:
Cyklisk og lineær melodik
Fraser
Fraseopbygning
Gentagelse
Varieret gentagelse
Sekvensering
Der er lavet melodisk analyse af følgende numre:
Dejlig er den Himmelblå
Dejlig er jorden
Sangeksempler:
Fortabt er jeg stadig (Højskolesangbogen 19.udgave)
Hallelujah (Højskolesangbogen 19.udgave)
I en skov en hytte lå (børnesang)
Hvem har malet himlen blå (børnesang)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Praktisk udøvelse
Eleverne har i forløbet gennemgået følgende:
Basworkshops - gennemgang af bassen i mindre grupper - alle spiller en basrolle
Trommeworkshop - gennemgang af de mest basale trommerytmer - alle har prøvet trommesættet
Keyboardworkshop - gennemgang af tonerne på klaveret + akkorder. Alle spiller akkorder.
En-stemmige sange:
Glade jul
Dejlig er jorden
Begik du livet
med flere
Flerstemmige sange:
Decembersang fra Pyrus(optrådt for skolen)
Fix you
In my place
Sammenspil:
Working day and night (Michael Jackson)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Form dit hit
I dette forløb arbejder vi med form og formtyper. Fokus er, hvordan en form kan bidrage til at gøre et stykke musik til et hit.
Vi har i forløbet arbejdet med følgende numre:
Andreas Odbjerg - I morgen er der også en dag
Minds of 99 - Alle skuffer over tid
Ingemann/Weyse: I østen stiger solen op
H.C. Andersen/Scierbeck: I Danmark er jeg født
Stan Getz, Astrud & Joâo Gilberto: The girl from Ipanema
Mozart: Alla Turca (rondo)
Formtyper:
popform
udvidet popform
Strofisk
AABA
Arbejdsformer:
Indledningsvist har eleverne selv fundet “regler” i hits ved at lytte sig frem til formled og gentagende formled (popform).
Herefter har de kigget på Henrik Marstals oversigt over formen i udvalgte hits (fra Hitskabelonen). Herudfra har de formuleret regler for den udvidede popform.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Om groove og genre
I dette forløb introduceres eleverne til grooveanalyse. Begreber eleverne har arbejdet med er følgende:
Hook, break, gimmick - i forbindelse med grooveanalyse: beatmarkering, off-beat, afterbeat, underdeling, modrytme, ostinat, komplementærrytmik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SOUL - særligt studeret emne
Det særligt studerede emne har soulmusik som omdrejningspunkt. I forløbet er eleverne blevet introduceret til 'blå toner', soulens rødder, sydstatssoul, motown.
Følgende numre er analyseret i grupper:
Baggrundslitteratur:
JakobJensen, Populærmusikhistorie (pdf) s.1-5
Soul- sort musik i 1960’erne (1999), Thomas Hammer&Jakob Jensen s.7-9, s.18-28, s.46, s.57-59, s.82-83, s.93-98
Dokumentar
The two killings of Sam Cooke (2019) Netflix
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69426016817",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69426016817",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69426016817"
}