Holdet 2024 mu/tx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Musik C
Lærer(e)
Hold 2024 mu/tx (1tx mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den danske sangskat
Titel 2 Praktisk udøvelse
Titel 3 Form dit hit
Titel 4 Om groove og genre
Titel 5 SOUL - særligt studeret emne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den danske sangskat

Den danske sangskat (melodikforløb til musik C)

I dette forløb arbejder vi med den danske sangskat og stiller skarpt på melodik. I forløbet har vi beskæftiget os tematisk med børnesange, julesange og højskolesange.
Begreber vi har gennemgået:

Cyklisk og lineær melodik
Fraser
Fraseopbygning
Gentagelse
Varieret gentagelse
Sekvensering

Der er lavet melodisk analyse af følgende numre:
Dejlig er den Himmelblå
Dejlig er jorden

Sangeksempler:
Fortabt er jeg stadig (Højskolesangbogen 19.udgave)
Hallelujah (Højskolesangbogen 19.udgave)
I en skov en hytte lå (børnesang)
Hvem har malet himlen blå (børnesang)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Praktisk udøvelse

Eleverne har i forløbet gennemgået følgende:
Basworkshops - gennemgang af bassen i mindre grupper - alle spiller en basrolle
Trommeworkshop - gennemgang af de mest basale trommerytmer - alle har prøvet trommesættet
Keyboardworkshop - gennemgang af tonerne på klaveret + akkorder. Alle spiller akkorder.

En-stemmige sange:
Glade jul
Dejlig er jorden
Begik du livet

med flere

Flerstemmige sange:
Decembersang fra Pyrus(optrådt for skolen)
Fix you
In my place

Sammenspil:
Working day and night (Michael Jackson)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Form dit hit

I dette forløb arbejder vi med form og formtyper. Fokus er, hvordan en form kan bidrage til at gøre et stykke musik til et hit.
Vi har i forløbet arbejdet med følgende numre:

Andreas Odbjerg - I morgen er der også en dag
Minds of 99 - Alle skuffer over tid
Ingemann/Weyse: I østen stiger solen op
H.C. Andersen/Scierbeck: I Danmark er jeg født
Stan Getz, Astrud & Joâo Gilberto: The girl from Ipanema
Mozart: Alla Turca (rondo)

Formtyper:
popform
udvidet popform
Strofisk
AABA

Arbejdsformer:
Indledningsvist har eleverne selv fundet “regler” i hits ved at lytte sig frem til formled og gentagende formled (popform).
Herefter har de kigget på Henrik Marstals oversigt over formen i udvalgte hits (fra Hitskabelonen). Herudfra har de formuleret regler for den udvidede popform.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Om groove og genre

I dette forløb introduceres eleverne til grooveanalyse. Begreber eleverne har arbejdet med er følgende:
Hook, break, gimmick - i forbindelse med grooveanalyse: beatmarkering, off-beat, afterbeat, underdeling, modrytme, ostinat, komplementærrytmik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 SOUL - særligt studeret emne

Det særligt studerede emne har soulmusik som omdrejningspunkt. I forløbet er eleverne blevet introduceret til 'blå toner', soulens rødder, sydstatssoul, motown.
Følgende numre er analyseret i grupper:


Baggrundslitteratur:
JakobJensen, Populærmusikhistorie (pdf) s.1-5
Soul- sort musik i 1960’erne (1999), Thomas Hammer&Jakob Jensen s.7-9, s.18-28, s.46, s.57-59, s.82-83, s.93-98

Dokumentar
The two killings of Sam Cooke (2019) Netflix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer