Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 mu/diju (1diju mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - Præsentation af musikfaget
I grundforløbet (ca. 10 moduler ) er der blevet præsenteteret for nedenstående dele af musikfaget. Der kan imellem klasser være forskelle i materialet, men ikke indholdet. Alle musik-elever har modtaget undervisning i nogenlunde følgende…:
- Hvad er musik?
- Rytmer (taktarter, nodelængder, pauser, punkteringer, overbindinger, bjælker)
- Noder (nodenavne, fortegn, bilinjer, G-nøgle, F-nøgle, afledte toner)
- Optræden flerstemmigt: ”Love Will Keep Us Together” med band. For forældre og elever på skolen.
- Optræden - Rotation/sammenspil: ”Working Day and Night” (sang, kor, klaver, bas, trommer)
- Sang - Sunget mange sange
- Trommenotation/trommesættet
- Bassen – brugen af bassen
- Klaveret – becifringer i dur/mol med treklange
- Prøve/quiz (repetition)
Materiale:
- Jakob Jensen: ”Musiklære” (pdf) s. 1-13 og øvelser fra Jakob Jensens hjemmeside .
- Musikipedia
- Diverse hands out og ppt
Enstemmige sange (primært øvet med henblik på morgensamling):
- Ta’ mig med
- Kringsat av Fiender
- Marken er mejet
- Side by Side
- Sensommervise
- Make You Feel My Love
- What a Wonderful World
- Viva la Vida
- Godmorgen lille land
- I’ll be there for You
- Frit land
- Septembers Himmel
- Blowin’ in the Wind
- Nu falmer skoven
- Hej på dig du gamle
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
UDØVELSE - Sammenspil og sang
Udøvelse - sammenspil og sang
I undervisningen er der blevet sunget og spilles sange i forbindelse med...:
1) Sammenspil med DNCSs "Cake by the Ocean". Der har været mulighed for at afprøve sang, tastaturinstrument (klaver/keyboard), bas, trommer og percussion (særligt tamburin og congas). Desuden lidt med Ray Charles "Hit the Road, Jack!".
2) Sange er blevet sunget som forberedelse til morgensamling - I forbindelse med skoleåret er der fastlagt sange med en hvis bredde, man så kan forberede på musikholdene. Der har været sang til underbygning af stof (musikteori, musikanalyse, sammenspil og emne) og forskellige sange fra ind- og udlandet, forskellige genrer er blevet sunget i løbet af året - i forhold til årstider eller som eksempler.
3) Holdet skal spille til Musikcafé med deres eksamensnummer 13. maj, så krav om offentlig optræden bliver gjort. Desuden har holdet optrådt til Julekoncerten18. december.
Udøvelse til eksamen/mulig eksamen:
Grupper 1: Sebastian 1i, Rebecca 1i, Tobias 1i, Jaspar 1i, August 1i, Storm 1i - Lukas graham: "Drunk in the Morning"
Gruppe 2: Philip 1i, Victoria 1i, Askild 1i, Gabriella 1i, Liam 1j, Oliver 1i,
Gruppe 3: William 1i, Sebastian 1i, Oskar 1u, Ida 1i, William N. 1i, Alexander 1u - Lukas Graham: "Mama Said"
Gruppe 4: Gustav 1d, Kristoffer 1d, Valdemar 1d, Luca 1u, Aske 1u, Lisa 1d, Liva 1u - Aloe Blacc: "I Need a Dollar"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til musik c!
-
Gå ind på vores site: diju mu - site
-
Gå ind på vores site og læs om hook, breaks og gimmick. Lyt gerne til lytteeksemplerne. Prøv at forstå forskellen på de forskellige former for breaks.
-
I modulet taler vi om formled, formtyper og hook, break og gimmick en sidste gang. I modulet skal vi se på sange, der ligger under "Temaer" på vores site og under "Sanganalyser".
-
Gå ind på vores site under "Musikteori" og "Toner" og læs om tonenavne.
-
Vi øver sang til juleafslutningen d. 20. december.
-
I modulet får I en prøve/test. Det er om formled, formtyper og virkemidlerne hook, gimmick og break, hvor der til breaks findes tre forskellige slags og blandingsformer. Prøven er uden hjælpemidler, så læs og forstå på vores site. I vil bl.a. få en s
-
Lektie:
-
Sammenspilsgrupper
-
Gå ind på vores site under "Udøvelse":
-
1) Gå ind på vores site under "Temaer (musikalsk analyse)" og under "Instrumentation". Du skal besvare de første 4 spørgsmål på dette site. De handler om...:
-
Lektie: Gå ind på vores site under "Temaer (musikalsk analyse)" og "Tema3 - Groove". Læs og lyt om groove, men stop ved den blå bjælke "Opgaver til groove-analyse". Det skal du ikke kaste dig over.
-
Gå ind på vores site under Temaer og Sanganalyse og find groove-ark til She Loves You. Lyt til sangen og se på de to groove-ark. Kan du analysere det første groove?
-
Hej alle Vi gennemgår groove-arkene til "Life is a Highway" (vers-bro-omkvæd). Så grupperne fra sidst fremlægger. Medbring de udprintede papir, jeg gav. Som en lille ting synger vi "Hit the Road, Jack!", hvor pigerne og drengene skal synge op mod hin
-
Elev
-
Elev minimusikskole
-
Hej alle Ingen lektie. Vi skal lave lidt af hvert i dag:
-
I modulet...:
-
I modulet ser vi på jeres svar på arbejdsspørgsmål fra sidst. Vi tjekker, hvilke bands der har et nummer, og så har vi nogle hængepartier.Glæder mig til at komme i gang med jeres emne:)
-
1. i er væk, men derfor kan vi godt lave noget...:
-
I modulet kan I øve sammenspil, men I skulle også give hinanden lektie for, så der skulle gerne være en formanalyse på vej, der skal ligge under "Sammenskriv" (et google-docs-dokument" ved jeres sang på sitet).
-
I skal snart være færdige med jeres analyse. 1i er på ekskursion, så alle (andre) kan øve eller analysere. På nuværende tidspunkt burde formanalyse og groove-analyse være færdiggjort.
-
I skulle nu gerne have lavet...: 1) Groove-analyse, 2) Form-analyse" + set på nogle af de andre ting. I skal snart fremlægge, så alle skal have et møde med mig. I kan øve sammenspil i modulet, og I kan lave projekt, men hold øje med planen.
-
Læs vedhæftet dokument om fremlæggelserne (der er to sider). Torsdag har vi fremlæggelser: Fremlæggelse DIJU.docx
-
Halvdelen af tiden forberedes projektfremlægges/øves dette. Spørg SK, hvis I er i tvivl.
-
Fokus: 1) Hver gruppe fremlægger i 20-25 minutter. 2) Der vil være mulighed for at respondere på det, så hav materialet med til ALLE numrene og forbered dig på de andre numre, så du kan kommentere på dem.
-
Fremvisning af analyse af " Survivor" + opsamling/hjælp til mulig eksamen. Gruppen med "I Need a Dollars" skal OGSÅ øve mest mulig.
-
ALLE GRUPPER øver sammenspil efter skole.
-
SAMMENSPIL - ALLE GRUPPER
-
I kan øve halvt i modulet, den anden del skal I udfylde "Sange til analyse" - Der er mange felter, der ikke er udfyldt. Husk Musikcaféen onsdag:)
-
Barokken
-
I skal ikke til eksamen, så vi mødes og synger et par sange:)
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 5: Melodianalyse
Melodisk analyse C
Titel
- Melodisk analyse
Varighed
- Cirka 4 moduler
Formål
- Du skal lære at kunne lave en melodisk analyse både i en node og ved at lytte.
- Du skal kende og kunne anvende følgende termer:
o Melodisk opbygning: Fraser, forminddeling (fraser), gentagelser, variation, tonegentagelse, optakt, sekvenser, trinvisbevægelse/skalabevægelse/spring, forsætning og eftersætning, ”Klar, parat, start” (a,a,b) o. lign.
o Fraseopbygning: Lineær, cyklisk, centraltone, bueform, zig-zag.
o Rytmik: Karakteristiske motiver og rytmer
o Tonemateriale og skala: toneart, dur eller mol, ambitus og toptone
o Dur- og molskalaer gennemgås (repetition af dur-/mol-treklange) med henblik på brugen af løse fortegn.
Indhold
- Der synges og lyttes til eksempler
- Der ses i noder, så man visuelt kan se på fraser og forminddeling
Metode/arbejdsformer
- Klasseundervisning (metode i analysen og eksempler)
- Gruppearbejde/pararbejde (analyse af sange)
- Individuelt (du spiller en melodi på klaver)
Materialer
- Melodisk analyse (dokument fra Nicolai Gladher)
- Hjemmeside (baseret på uddrag fra ”Rockmusik i tid og rum” med eksempler
-
Diverse eksempler og uddrag: :
o Beatles ”Yesterday”
o Rolling Stones ”I Can’t Get No Satisfaction”
o Halberg Larsen “Magi i luften”
o Trine Dyrholm ”Danse i måneskin”
o HOVEDFOKUS: Desuden laves melodisk analyse på vores "Sanganalyser": Dvs. "She Loves You", "Smuk og dejlig", "Life is a Highway" og "Nu falmer skoven".
Evalueringer/produktkrav
- Melodisk analyse indgår løbende som en naturlig del af i undervisningen og musikemnet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
TEMA 7: Udtryksfelt
Titel
- Udtryksfelt
Varighed
- 1 modul
Formål
- Du skal lære at anvende udtryksfelt i forbindelse med analyse af sange, idet denne analyse giver forståelse for et band / en kunstners virkemidler og samlede udtryk. Denne viden skal bruges i forbindelse med projektemnet til sidst i forløbet.
Indhold
- I forbindelse med musikemnet skal cover (billedanalyse), tekst (danskfaglig analyse) og musikken (diverse analyseparametre) undersøges i analysen af musikken fra 2000-2020.
Eksempler:
- Elvis - Don't Be Cruel
- Andre sange i uddrag.
Metode/arbejdsformer
- Tekstanalyse, billedanalyse og musikparametre.
Materialer
- Elevernes site baserer sig på afsnittet om "Udtryksfelt" s. 154-161 i "Rockmusik i tid og rum" (men i et oversigtsdokument).
Evalueringer/produktkrav
- Udtryksfelt analyseres i forbindelse med musikemnet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
TEMA 1: Formled og formtyper
Formanalyse og formtyper
Titel
- Former og virkemidler
Varighed:
- Cirka 3 moduler
Formål
- Målet er at kunne identificere og italesætte former
Indhold
- Efter forløbet skal du kunne forstå og kunne anvende nedenstående begreber:
- Formled: Hovedformled Vers (A), Omkvæd (B) og kontraststykke (C) og indskudte formled som intro, mellemspil, break (tre forskellige former) og breakdown, outro/coda. Der undersøges, hvilken funktion det enkelte formled har i dets placering i formen, og man skal kunne argumentere for karakteristikken.
- Formtyper (standardformer): Popform, udvidet popform, AABA-form og strofisk form. Du vil senere også kunne genkende rondoformen, der består af A (ritornel-del) og B-del, C-del, E-del osv. (episoder) - A, B, A, C, A, D osv...
- Storform: Formled gentages i formtyper gentages i en bestemt rækkefølge, så der kan være en større struktur, når man zoomer ud.
-
Metode/arbejdsformer
- Formanalyser ud fra skemaer: tid, taktart/BPM, funktioner, formled, formtype, storform, hændelser/instrumentation.
- Vekselvirkning mellem lytning og forlæg (noder/lyrics) og sang
- Gruppearbejde, pararbejde og fremlæggelser
- Form ses også eksemplificeret i noder.
Materialer
Elevernes eget sit
https://sites.google.com/view/2h3g-musik-c-sk/temaer-musikalsk-analyse/tema-1-formled
https://sites.google.com/view/2h3g-musik-c-sk/temaer-musikalsk-analyse/tema-1-formtyper
Særlige sanganalyser:
- Tom Cochranes "Life is a Highway".
- Beatles "She Loves You"
- Anne Linnets "Smuk og dejlig"
- Højskolesangen "Nu falmer skoven"
- Beatles "Yesterday"
- Rondoformen med Vivaldis "Efteråret 3. sats" introduceres senere i et tematisk forløb om "Barokken"
Uddrag:
- SixWasNines "Drop Dead Beautiful" (begyndelsen)
- Roxettes "How Do You Do" (begyndelsen og lidt ind)
- Stiltskins "Inside" (begyndelsen og lidt ind)
Evalueringer/produktkrav
- Fremlæggelser af analyse
- Prøve i formanalyse og virkemidler (på Sanne Salomonsens "If You Love Me"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
TEMA 2 Virkemidlerne Hook, break og gimmick
Titel
- Virkemidler - hook, break og gimmick
Varighed:
- Cirka 2 moduler
Formål
- Målet er at kunne identificere og italesætte virkemidler i musikken.
Indhold
- Virkemidler: Hook, break og gimmick. Break kan inddeles i forskellige typer som generalpause, solistisk break, unisont break eller kan være en blanding af selv samme.
Metode/arbejdsformer
- - Gruppearbejde, pararbejde og fremlæggelser
- Form ses også eksemplificeret i noder.
Materialer
Elevers eget site:
- Opkog fra “Rockmusik I tid og rum” (om formled, formtyper og virkemidler- dokument)
- Dokument om tre former for breaks.
https://sites.google.com/view/2h3g-musik-c-sk/temaer-musikalsk-analyse/tema-2-hook-break-og-gimmick
Særlig sangalayser for hook, break og gimmick: .
- Tom Cochrane ”Life is a Highway”
- The Beatles “She Loves You”.
- Anne Linnet/Shit og Chanels "Smuk og dejlig"
Andre små-analyser med hook, breaks og/eller hooks:
- Deep Purple, wonderful Tonight, Kom tilbage nu, Wonderwall, Long Train Running.
Evalueringer/produktkrav
- Fremlæggelser af analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
TEMA 0: Musikteori og udøvelse
Titel
- Introduktion til faget – musikteori og udøvelse
Formål
- Repetition og opsamling på grundforløbet. Dette sker med øvelser, sammenspil og prøver. Der er ikke forventning om, at treklange og F-nøglen er blevet præsenteret i grundforløbet, så det vil ske i disse moduler.
Indhold
Der arbejdes med følgende elementer:
- Hvad er musik? Musik som kunstart og som fag
- Rytmer (nodeværdier): Taktarter/tempo, nodelængder, pauser, bindebuer og punkteringer og bjælker
- Noder (tonehøjder): Nodenavne, fortegn, bilinjer, G-nøgle, F-nøgle, afledte toner. Nodebilledet introduceres.
- Instrumentation: Sang (opvarmning, en- og flerstemmige sange). Introduktion til bassen, klaveret (spille melodilinjer og dur/mol-treklange), trommenotation/trommesættet
- Sammenspil: Der afprøves minimum et sammenspilsnummer med brug af sang, kor, klaver/orgel, bas, trommer og percussion.
Metode/arbejdsformer
- Vekselvirkning mellem teori og praksis
- Gruppearbejde med indstudering af klappeøvelser, talekor, sang/kor
- Prøve i rytmer og noder
Materialer
- Rytmer og node-introduktion (papir af Gert Uttenthal Jensen)
- Holdets eget google site: https://sites.google.com/view/2h3g-musik-c-sk?usp=sharing med forskellige undermenuer
- Øvelser i musikteori fra følgende sites: https://www.musikipedia.dk/ og http://jakobmjensen.dk/musikkurser/index.html
Evalueringer/produktkrav/andet brug
- Sammenspil, rotation og sang (deriblandt "Cake by the Ocean")
- Prøve tonehøjder og nodeværdier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
TEMA 4: Instrumenter
Titel
Instrumentation
Varighed
Cirka 2 moduler
Formål:
- at kunne kende og genkende instrumenter/instrumentgrupper (lyd/udseende)
- At få en viden om instrumenters karakteristik og særpræg.
- At se et partitur i et nodebillede og af den vej få kendskab orkesterpartitur
- At få udvidet ens musikalske horisont ved at høre forskellige instrumenter/grupper spille indenfor forskellige genrer og stilarter.
Indhold
- Via arbejdsspørgsmål, nodebilleder og lydfiler arbejdes med instrumentation.
Metode/arbejdsformer
- Gruppearbejde
Materialer
- Elevers eget site: https://sites.google.com/view/2h3g-musik-c-sk/temaer-musikalsk-analyse/tema-4-instrumenter_1
- Lydeksempler (og lidt noder) er bl.a. uddrag af Bach, Mozart, Carl Nielsen, Trio Rococo, Cannonball Adderley, Django Reinhardt et le Quintette du HOt Club de France, Secteto Mayor osv, osv.
Evalueringer/produktkrav
- Instrumentation indgår som en del af analyser i musik og skal bl.a. bruges til at se et nummers udvikling i forbindelse med det særlige studerede emne.
Eventuel toning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
TEMA 3: Groove
Titel
Groove
Varighed
Cirka 2 moduler
Formål
Du skal lære at analysere et groove (dvs. det rytmiske samspil mellem instrumenter).
Formål
En groove-analyse kan bruges til at undersøge en sangs udtryk (passer f.eks. musik, tekst og et cover sammen), og man kan i et groove finde særlige karakteristiske elementer, der er typisk for f.eks. en periode, stilart, genrer og kunstner/band.
Indhold
Der analyseres udvalgte groove-ark med forskellig fokus i undervisningen.
Du skal kunne anvende og bruge følgende fagtermer på et groove-skema: Læse rytmisk notation (gerne til 1/16-delsniveau), analysere rytmiske mønstre og modrytmer (f.eks pulsmarkering, backbeat/afterbeat, underdelingsniveauer), gentagelsesmønstre, ostinater, lifts, off-beat samt analysere stemmers rytmiske samspil, f.eks. komplementærrytmik og sammenfald.
Du skal bruge din viden om grooves i forbindelse med holdets projekt, hvor groove-analyse indgår.
Metode/arbejdsformer
- Gruppearbejde/ selvstændigt arbejde
Materialer
- Elevers eget site: https://sites.google.com/view/musik-c-sk/temaer-musikalsk-analyse/tema-3-groove
- Groove-analyseark (Vejledning til groove-analyse – C-niveau) - uddrag
- Diverse andre dokumenter
Særlige sanganalyser:
- Tom Cochrane: "Life is a Highway"
- Beatles: "She Loves You"
- Shit og Chanel: "Smuk og dejlig"
Groove-analyser med forskellig fokus (ikke kernestof):
- Sting: Englishman in New York
- Sex Pistols: "Problems"
- Beatles "Things We Said Today"
- Bob Marley "I Shot the Sheriff"
Evalueringer/produktkrav
- Du skal bruge din viden om grooves i forbindelse med holdets projekt, hvor groove-analyse indgår.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Emne - Pop-rock 2000-2020
Musikemne Musik C
Titel
Pop-rock fra 2000-2020
Formål
- Vi fordyber os i musikken fra 00erne og frem, så vi får en forståelse for perioden og musikken.
- Der læses både baggrundsmateriale om perioden og analyseres sange på baggrund af tillærte analyseredskaber for året. Dvs. følgende bliver belyst: Formled, formtyper, virkemidler (hook, break og gimmick), instrumentation, groove og der læses baggrundsmateriale om sanger/gruppe. Eventuelt inddrages sangtekst og cover (udtryksfelt).
Metode/arbejdsformer
- Gruppearbejde og fremlæggelse i grupper - alle skal dog stå mål for egen analyse af sangene til eksamen.
Materialer
- Elevernes eget site (kræver adgangskode): https://sites.google.com/view/2h3g-musik-c-sk/temaer-musikalsk-analyse/emne-pop-rock-2000-2020
- Tendenser i pop efter år 2000 (pdf) - baseret på interview med Anders Reuter i Kulturen på P1 (2022)
- Ph.d i pop: Popmusikken er den nye avantgarde - og det er på tide, at vi bliver bedre til at forstå den, Politiken, Line Vaaben, (2021)
- Udpluk om perioden fra "Rebel og remix" om 2010-2020erne af Per Rheinholdt NIielsen (2021)
Følgende kunstnere og sange analyseres i grupper: Destiny Child - Survivor (2001), Coldplay - Viva la Vida (2008), Lady Gaga - Poker Face (2008), Billie Eilish - Bellyache (2017).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I modulet...:
-
I modulet ser vi på jeres svar på arbejdsspørgsmål fra sidst. Vi tjekker, hvilke bands der har et nummer, og så har vi nogle hængepartier.Glæder mig til at komme i gang med jeres emne:)
-
1. i er væk, men derfor kan vi godt lave noget...:
-
I modulet kan I øve sammenspil, men I skulle også give hinanden lektie for, så der skulle gerne være en formanalyse på vej, der skal ligge under "Sammenskriv" (et google-docs-dokument" ved jeres sang på sitet).
-
I skal snart være færdige med jeres analyse. 1i er på ekskursion, så alle (andre) kan øve eller analysere. På nuværende tidspunkt burde formanalyse og groove-analyse være færdiggjort.
-
I skulle nu gerne have lavet...: 1) Groove-analyse, 2) Form-analyse" + set på nogle af de andre ting. I skal snart fremlægge, så alle skal have et møde med mig. I kan øve sammenspil i modulet, og I kan lave projekt, men hold øje med planen.
-
Læs vedhæftet dokument om fremlæggelserne (der er to sider). Torsdag har vi fremlæggelser: Fremlæggelse DIJU.docx
-
Halvdelen af tiden forberedes projektfremlægges/øves dette. Spørg SK, hvis I er i tvivl.
-
Fokus: 1) Hver gruppe fremlægger i 20-25 minutter. 2) Der vil være mulighed for at respondere på det, så hav materialet med til ALLE numrene og forbered dig på de andre numre, så du kan kommentere på dem.
-
Fremvisning af analyse af " Survivor" + opsamling/hjælp til mulig eksamen. Gruppen med "I Need a Dollars" skal OGSÅ øve mest mulig.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
TEMA 6: Barokken
Barokken
I dette korte forløb introduceres...:
1) Barokken som periode og karakteristika i musikken
2) Musikere og komponisters ansættelselsesforhold og muligheder i perioden - grundet nye muligheder for offentlige optrædener, salg af instrumentalnoder og brug af mæcener.
3) Formen rondo - når en form fortæller noget om perioden og om komponistens arbejdsforhold. Du skal overordnet kunne overskue nodebilledet.
Materiale:
- https://sites.google.com/view/2h3g-musik-c-sk/temaer-musikalsk-analyse/tema-6-barokken
- - Vivaldi - "Efterårets 3. sats" (node, lyd og arbejdsspørgsmål)
- Baggrundsmateriale om perioden (læreruddrag, der ligger på holdets fælles-site)
- Ekstramateriale - malerier fra perioden og et youtubeklip med kastratsanger o.lign.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69426020210",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69426020210",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69426020210"
}