Holdet 2024 mu/diju - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Musik C
Lærer(e)
Hold 2024 mu/diju (1diju mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Præsentation af musikfaget
Titel 2 UDØVELSE - Sammenspil og sang
Titel 3 Tema 5: Melodianalyse
Titel 4 TEMA 7: Udtryksfelt
Titel 5 TEMA 1: Formled og formtyper
Titel 6 TEMA 2 Virkemidlerne Hook, break og gimmick
Titel 7 TEMA 0: Musikteori og udøvelse
Titel 8 TEMA 4: Instrumenter
Titel 9 TEMA 3: Groove
Titel 10 Emne - Pop-rock 2000-2020
Titel 11 TEMA 6: Barokken

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Præsentation af musikfaget

I grundforløbet (ca. 10 moduler ) er der blevet præsenteteret for nedenstående dele af musikfaget. Der kan imellem klasser være forskelle i materialet, men ikke indholdet. Alle musik-elever har modtaget undervisning i nogenlunde følgende…:
- Hvad er musik?
- Rytmer (taktarter, nodelængder, pauser, punkteringer, overbindinger, bjælker)
- Noder (nodenavne, fortegn, bilinjer, G-nøgle, F-nøgle, afledte toner)
- Optræden flerstemmigt: ”Love Will Keep Us Together” med band. For forældre og elever på skolen.
- Optræden - Rotation/sammenspil: ”Working Day and Night” (sang, kor, klaver, bas, trommer)
- Sang - Sunget mange sange
- Trommenotation/trommesættet
- Bassen – brugen af bassen
- Klaveret – becifringer i dur/mol med treklange
- Prøve/quiz (repetition)
Materiale:
- Jakob Jensen: ”Musiklære” (pdf) s. 1-13 og øvelser fra Jakob Jensens hjemmeside .
- Musikipedia
- Diverse hands out og ppt

Enstemmige sange (primært øvet med henblik på morgensamling):
- Ta’ mig med
- Kringsat av Fiender
- Marken er mejet
- Side by Side
- Sensommervise
- Make You Feel My Love
- What a Wonderful World
- Viva la Vida
- Godmorgen lille land
- I’ll be there for You
- Frit land
- Septembers Himmel
- Blowin’ in the Wind
- Nu falmer skoven
- Hej på dig du gamle
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 UDØVELSE - Sammenspil og sang

Udøvelse - sammenspil og sang

I undervisningen er der blevet sunget og spilles sange i forbindelse med...:
1) Sammenspil  med DNCSs "Cake by the Ocean". Der har været mulighed for at afprøve sang, tastaturinstrument (klaver/keyboard), bas, trommer og percussion (særligt tamburin og congas). Desuden lidt med Ray Charles "Hit the Road, Jack!".
2) Sange er blevet sunget som forberedelse til morgensamling - I forbindelse med skoleåret er der fastlagt sange med en hvis bredde, man så kan forberede på musikholdene. Der har været sang til underbygning af stof (musikteori, musikanalyse, sammenspil og emne) og forskellige sange fra ind- og udlandet, forskellige genrer er blevet sunget i løbet af året - i forhold til årstider eller som eksempler.
3) Holdet skal spille til Musikcafé med deres eksamensnummer 13. maj, så krav om offentlig optræden bliver gjort. Desuden har holdet optrådt til Julekoncerten18. december.

Udøvelse til eksamen/mulig eksamen:

Grupper 1: Sebastian 1i, Rebecca 1i, Tobias 1i, Jaspar 1i, August 1i, Storm 1i - Lukas graham: "Drunk in the Morning"
Gruppe 2: Philip 1i, Victoria 1i, Askild 1i, Gabriella 1i, Liam 1j, Oliver 1i,
Gruppe 3: William 1i, Sebastian 1i, Oskar 1u, Ida 1i, William N. 1i, Alexander 1u - Lukas Graham: "Mama Said"
Gruppe 4: Gustav 1d, Kristoffer 1d, Valdemar 1d, Luca 1u, Aske 1u, Lisa 1d, Liva 1u - Aloe Blacc: "I Need a Dollar"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 5: Melodianalyse

Melodisk analyse C
Titel
- Melodisk analyse
Varighed
- Cirka 4 moduler

Formål
- Du skal lære at kunne lave en melodisk analyse både i en node og ved at lytte.
- Du skal kende og kunne anvende følgende termer:
o Melodisk opbygning: Fraser, forminddeling (fraser), gentagelser, variation, tonegentagelse, optakt, sekvenser, trinvisbevægelse/skalabevægelse/spring, forsætning og eftersætning, ”Klar, parat, start” (a,a,b) o. lign.
o Fraseopbygning: Lineær, cyklisk, centraltone, bueform, zig-zag.
o Rytmik: Karakteristiske motiver og rytmer
o Tonemateriale og skala: toneart, dur eller mol, ambitus og toptone
o Dur- og molskalaer gennemgås (repetition af dur-/mol-treklange) med henblik på brugen af løse fortegn.

Indhold
- Der synges og lyttes til eksempler
- Der ses i noder, så man visuelt kan se på fraser og forminddeling
Metode/arbejdsformer
- Klasseundervisning (metode i analysen og eksempler)
- Gruppearbejde/pararbejde (analyse af sange)
- Individuelt (du spiller en melodi på klaver)
Materialer
- Melodisk analyse (dokument fra Nicolai Gladher)
- Hjemmeside (baseret på uddrag fra ”Rockmusik i tid og rum” med eksempler
-
Diverse eksempler og uddrag: :
o Beatles ”Yesterday”
o Rolling Stones ”I Can’t Get No Satisfaction”
o Halberg Larsen “Magi i luften”
o Trine Dyrholm ”Danse i måneskin”
o HOVEDFOKUS: Desuden laves melodisk analyse på vores "Sanganalyser": Dvs. "She Loves You", "Smuk og dejlig", "Life is a Highway" og "Nu falmer skoven".


Evalueringer/produktkrav
- Melodisk analyse indgår løbende som en naturlig del af i undervisningen og musikemnet.

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 TEMA 7: Udtryksfelt

Titel
- Udtryksfelt

Varighed
- 1 modul

Formål
- Du skal lære at anvende udtryksfelt i forbindelse med analyse af sange, idet denne analyse giver forståelse for et band / en kunstners virkemidler og samlede udtryk. Denne viden skal bruges i forbindelse med projektemnet til sidst i forløbet.


Indhold
- I forbindelse med musikemnet skal cover (billedanalyse), tekst (danskfaglig analyse) og musikken (diverse analyseparametre) undersøges i analysen af musikken fra 2000-2020.

Eksempler:
- Elvis - Don't Be Cruel
- Andre sange i uddrag.

Metode/arbejdsformer
- Tekstanalyse, billedanalyse og musikparametre.
Materialer
- Elevernes site baserer sig på afsnittet om "Udtryksfelt" s. 154-161 i "Rockmusik i tid og rum" (men i et oversigtsdokument).
Evalueringer/produktkrav
- Udtryksfelt analyseres i forbindelse med musikemnet.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 TEMA 1: Formled og formtyper


Formanalyse og formtyper

Titel
- Former og virkemidler

Varighed:
- Cirka 3 moduler

Formål
- Målet er at kunne identificere og italesætte former

Indhold
- Efter forløbet skal du kunne forstå og kunne anvende nedenstående begreber:
- Formled: Hovedformled Vers (A), Omkvæd (B) og kontraststykke (C) og indskudte formled som intro, mellemspil, break (tre forskellige former) og breakdown, outro/coda. Der undersøges, hvilken funktion det enkelte formled har i dets placering i formen, og man skal kunne argumentere for karakteristikken.
- Formtyper (standardformer): Popform, udvidet popform, AABA-form og strofisk form. Du vil senere også kunne genkende rondoformen, der består af A (ritornel-del) og B-del, C-del, E-del osv. (episoder) - A, B, A, C, A, D osv...
- Storform: Formled gentages i formtyper gentages i en bestemt rækkefølge, så der kan være en større struktur, når man zoomer ud.
-
Metode/arbejdsformer
- Formanalyser ud fra skemaer: tid, taktart/BPM, funktioner, formled, formtype, storform, hændelser/instrumentation.
- Vekselvirkning mellem lytning og forlæg (noder/lyrics) og sang
- Gruppearbejde, pararbejde og fremlæggelser
- Form ses også eksemplificeret i noder.

Materialer

Elevernes eget sit
https://sites.google.com/view/2h3g-musik-c-sk/temaer-musikalsk-analyse/tema-1-formled
https://sites.google.com/view/2h3g-musik-c-sk/temaer-musikalsk-analyse/tema-1-formtyper

Særlige sanganalyser:  
- Tom Cochranes "Life is a Highway".
- Beatles "She Loves You"
- Anne Linnets "Smuk og dejlig"
- Højskolesangen "Nu falmer skoven"
- Beatles "Yesterday"
- Rondoformen med Vivaldis "Efteråret 3. sats" introduceres senere i et tematisk forløb om "Barokken"

Uddrag:
- SixWasNines "Drop Dead Beautiful" (begyndelsen)
- Roxettes "How Do You Do" (begyndelsen og lidt ind)
- Stiltskins "Inside" (begyndelsen og lidt ind)


Evalueringer/produktkrav
- Fremlæggelser af analyse
- Prøve i formanalyse og virkemidler (på Sanne Salomonsens "If You Love Me"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 TEMA 2 Virkemidlerne Hook, break og gimmick


Titel
- Virkemidler - hook, break og gimmick

Varighed:
- Cirka 2 moduler

Formål
- Målet er at kunne identificere og italesætte virkemidler i musikken.  

Indhold
- Virkemidler: Hook, break og gimmick. Break kan inddeles i forskellige typer som generalpause, solistisk break, unisont break eller kan være en blanding af selv samme.

Metode/arbejdsformer
- - Gruppearbejde, pararbejde og fremlæggelser
- Form ses også eksemplificeret i noder.

Materialer

Elevers eget site:
- Opkog fra “Rockmusik I tid og rum” (om formled, formtyper og virkemidler- dokument)
- Dokument om tre former for breaks.
https://sites.google.com/view/2h3g-musik-c-sk/temaer-musikalsk-analyse/tema-2-hook-break-og-gimmick

Særlig sangalayser for hook, break og gimmick: .
- Tom Cochrane ”Life is a Highway”
- The Beatles “She Loves You”.
- Anne Linnet/Shit og Chanels "Smuk og dejlig"

Andre små-analyser med hook, breaks og/eller hooks:
- Deep Purple, wonderful Tonight, Kom tilbage nu, Wonderwall, Long Train Running.


Evalueringer/produktkrav
- Fremlæggelser af analyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 TEMA 0: Musikteori og udøvelse

Titel
- Introduktion til faget – musikteori og udøvelse

Formål
- Repetition og opsamling på grundforløbet. Dette sker med øvelser, sammenspil og prøver. Der er ikke forventning om, at treklange og F-nøglen er blevet præsenteret i grundforløbet, så det vil ske i disse moduler.

Indhold
Der arbejdes med følgende elementer:
- Hvad er musik? Musik som kunstart og som fag
- Rytmer (nodeværdier): Taktarter/tempo, nodelængder, pauser, bindebuer og punkteringer og bjælker
- Noder (tonehøjder): Nodenavne, fortegn, bilinjer, G-nøgle, F-nøgle, afledte toner. Nodebilledet introduceres.
- Instrumentation: Sang (opvarmning, en- og flerstemmige sange). Introduktion til bassen, klaveret (spille melodilinjer og dur/mol-treklange), trommenotation/trommesættet
- Sammenspil: Der afprøves minimum et sammenspilsnummer med brug af sang, kor, klaver/orgel, bas, trommer og percussion.

Metode/arbejdsformer
- Vekselvirkning mellem teori og praksis
- Gruppearbejde med indstudering af klappeøvelser, talekor, sang/kor
- Prøve i rytmer og noder

Materialer
- Rytmer og node-introduktion (papir af Gert Uttenthal Jensen)
- Holdets eget google site:  https://sites.google.com/view/2h3g-musik-c-sk?usp=sharing med forskellige undermenuer
- Øvelser i musikteori fra følgende sites: https://www.musikipedia.dk/ og  http://jakobmjensen.dk/musikkurser/index.html

Evalueringer/produktkrav/andet brug
- Sammenspil, rotation og sang (deriblandt "Cake by the Ocean")
- Prøve tonehøjder og nodeværdier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 TEMA 4: Instrumenter

Titel
Instrumentation
Varighed
Cirka 2 moduler

Formål:
- at kunne kende og genkende instrumenter/instrumentgrupper (lyd/udseende)
- At få en viden om instrumenters karakteristik og særpræg.
- At se et partitur i et nodebillede og af den vej få kendskab orkesterpartitur
- At få udvidet ens musikalske horisont ved at høre forskellige instrumenter/grupper spille indenfor forskellige genrer og stilarter.

Indhold
- Via arbejdsspørgsmål, nodebilleder og lydfiler arbejdes med instrumentation.

Metode/arbejdsformer
- Gruppearbejde
Materialer

-       Elevers eget site: https://sites.google.com/view/2h3g-musik-c-sk/temaer-musikalsk-analyse/tema-4-instrumenter_1
- Lydeksempler (og lidt noder) er bl.a. uddrag af Bach, Mozart, Carl Nielsen, Trio Rococo, Cannonball Adderley, Django Reinhardt et le Quintette du HOt Club de France, Secteto Mayor osv, osv.

Evalueringer/produktkrav
- Instrumentation indgår som en del af analyser i musik og skal bl.a. bruges til at se et nummers udvikling i forbindelse med det særlige studerede emne.
Eventuel toning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 TEMA 3: Groove

Titel
Groove

Varighed
Cirka 2 moduler

Formål
Du skal lære at analysere et groove (dvs. det rytmiske samspil mellem instrumenter).

Formål
En groove-analyse kan bruges til at undersøge en sangs udtryk (passer f.eks. musik, tekst og et cover sammen), og man kan i et groove finde særlige karakteristiske elementer, der er typisk for f.eks. en periode, stilart, genrer og kunstner/band.  

Indhold
Der analyseres udvalgte groove-ark med forskellig fokus i undervisningen.

Du skal kunne anvende og bruge følgende fagtermer på et groove-skema: Læse rytmisk notation (gerne til 1/16-delsniveau), analysere rytmiske mønstre og modrytmer (f.eks pulsmarkering, backbeat/afterbeat, underdelingsniveauer), gentagelsesmønstre, ostinater, lifts, off-beat samt analysere stemmers rytmiske samspil, f.eks. komplementærrytmik og sammenfald.
Du skal bruge din viden om grooves i forbindelse med holdets projekt, hvor groove-analyse indgår.

Metode/arbejdsformer
- Gruppearbejde/ selvstændigt arbejde

Materialer
- Elevers eget site: https://sites.google.com/view/musik-c-sk/temaer-musikalsk-analyse/tema-3-groove
- Groove-analyseark (Vejledning til groove-analyse – C-niveau) - uddrag
- Diverse andre dokumenter

Særlige sanganalyser:
- Tom Cochrane: "Life is a Highway"
- Beatles: "She Loves You"
- Shit og Chanel: "Smuk og dejlig"


Groove-analyser med forskellig fokus (ikke kernestof):
- Sting: Englishman in New York
- Sex Pistols: "Problems"
- Beatles "Things We Said Today"
- Bob Marley "I Shot the Sheriff"

Evalueringer/produktkrav
- Du skal bruge din viden om grooves i forbindelse med holdets projekt, hvor groove-analyse indgår.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Emne - Pop-rock 2000-2020

Musikemne Musik C

Titel
Pop-rock fra 2000-2020

Formål
- Vi fordyber os i musikken fra 00erne og frem, så vi får en forståelse for perioden og musikken.
- Der læses både baggrundsmateriale om perioden  og analyseres sange på baggrund af tillærte analyseredskaber for året. Dvs. følgende bliver belyst: Formled, formtyper, virkemidler (hook, break og gimmick), instrumentation, groove og der læses baggrundsmateriale om sanger/gruppe. Eventuelt inddrages sangtekst og cover (udtryksfelt).

Metode/arbejdsformer
- Gruppearbejde og fremlæggelse i grupper - alle skal dog stå mål for egen analyse af sangene til eksamen.

Materialer
- Elevernes eget site (kræver adgangskode): https://sites.google.com/view/2h3g-musik-c-sk/temaer-musikalsk-analyse/emne-pop-rock-2000-2020
- Tendenser i pop efter år 2000 (pdf)  - baseret på interview med Anders Reuter i Kulturen på P1 (2022)
-  Ph.d i pop: Popmusikken er den nye avantgarde - og det er på tide, at vi bliver bedre til at forstå den, Politiken,  Line Vaaben, (2021)
- Udpluk om perioden fra "Rebel og remix" om 2010-2020erne af Per Rheinholdt NIielsen (2021)
Følgende kunstnere og sange analyseres i grupper: Destiny Child - Survivor (2001), Coldplay - Viva la Vida (2008), Lady Gaga - Poker Face (2008), Billie Eilish - Bellyache (2017).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 TEMA 6: Barokken

Barokken

I dette korte forløb introduceres...:
1) Barokken som periode og karakteristika i musikken
2)  Musikere og komponisters ansættelselsesforhold og muligheder i perioden - grundet nye muligheder for offentlige optrædener, salg af instrumentalnoder og brug af mæcener.
3) Formen rondo - når en form fortæller noget om perioden og om komponistens arbejdsforhold. Du skal overordnet kunne overskue nodebilledet.

Materiale:
- https://sites.google.com/view/2h3g-musik-c-sk/temaer-musikalsk-analyse/tema-6-barokken
- - Vivaldi - "Efterårets 3. sats" (node, lyd og arbejdsspørgsmål)
- Baggrundsmateriale om perioden (læreruddrag, der ligger på holdets fælles-site)
- Ekstramateriale - malerier fra perioden og et youtubeklip med kastratsanger o.lign.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer