Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Lene Wittrup
|
|
Hold
|
2025 DA/G2 (G2 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Nyhedsformidling & argumentation
Først bliver der introduceret til de mest centrale begreber inden for nyhedsformidling:
Fakta- og fiktionskoder
Nyhedskriterier
Nyhedsgenrer
Komposition
Dernæst er der fokus på de centrale begreber inden for argumentation:
Toulmins argumentmodel
argumenttyper
appelformer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ikke hver dag er en _Groovy Day_ (portræt).pdf Læs artiklen om thomas helmig
-
Powerpointen fra timen
-
Når timen er slut, skal du aflevere dit makker-portræt
-
HUsk at sende et billede af dig selv til din makker, som du gerne vil have i portrætartiklen
-
Håndbog til dansk (2015), kap. 5.1.pdf
-
Læs artiklen "Fluesmækkeren fra Skave" (den er lidt lang)
-
Læs også om forskellen på fakta og fiktionskoder
-
Gruppearbejde til artiklen "Fluesmækkeren fra Skave" (8.35-8.50)
-
journalist på 7 timer - nyhedskriterier.pdf
-
læs om Typer af aviser, stofområder og nyhedskriterier.
-
g2 plads.jpg
-
Læs i pdf'en, som du bør have downloadet i sidste/forrige time (Håndbog til dansk), pdf'ens sidetal 4-5: læs om komposition og layout.
-
Genlæs også gerne dit portræt, da vi skal tale om typiske stavefejl med mere. her er en oversigt over de rettekoder, jeg bruger i stilene (og de dertilhørende staveregler):
-
Hør Morgenoverblik
-
Digital dannelse: studiecenter og informationssøgning
-
i timen: Omskriv døgnrapport til nyhedsartikler
-
Vælg en nyhed, som du så skal arbejde med i form af en omskrivning til en nyhedsreportage
-
Læs side 8 i pdf'en fra Håndbog i dansk (som du har downloadet til de andre moduler - det er en side om "meningsjournalistik")
-
Debatartikel til analyse:
-
Gruppe 1 og 2 analyserer 1.artikel (Elsa Søby, side 1), gruppe 3 og 4 analyserer 2.artikel (Johannes Hesner, side 2), gruppe 5 og 6 analyserer 3. artikel (Elsa Søby, side 3)
-
Appelformer grundforløb 2023.pptx
-
Læs og forstå forskellene på de tre appelformer:
-
laves i timen: opgave 2
-
Annotation
-
image.png
-
Afsnit
-
Grupper
-
Lektie: Læs dokumentet her: Om sproghandlinger (1).docx
-
Ekstra
-
Har du samtykke?
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Portræt
|
26-08-2025
|
|
genaflevering af portræt
|
12-09-2025
|
|
omskriv en døgnrapport til artikel
|
05-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72170771143",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72170771143",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72170771143"
}