Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Bente Bach Jensen
|
|
Hold
|
2025 bk/h (1h bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til Billedkunst: Virkemidler
Vi lærer om virkemidler og hvordan man bruger begreberne til analyse.
Vi laver små øvelser til de forskellige virkemidler.
I disse praktiske øvelser vil I lære om - og at bruge:
Komposition (For,mellem og baggrund)
Hierakisk og additiv komposition
Gradienter (formindskelse, Forstørrelse og udvisking af former)
Billedrum/illusionsrum
Farveteori - Ittens farvecirkel primær, sekundær og tertiære farver
Farveperspektiv
Akromatiske og brækkede farver
Linjer (kontur og kompositoriske)
Perspektiv (fugle- og frø perspektiv og centralperspektiv med forsvindingspunkt)
Overlapning
Repoussoir
Lys (naturligt lys, symbolsk lys, kunstigt lys)
Skygge (slagskygge & egen skygge)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Portræt & Iscenesættelse
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Skulptur: Kroppen i Kunsten
Skulptur: Kroppen i kunsten
Materialer, Volumen, rum, bevægelse, stilstand, Åben/lukket
At hugge, skære, forme, modellere, støbe, samle
Det klassiske ideal: kroppen i antikken (Læses i Figuration)
kontraposto, balance, proportioner
Den gudommelige krop
Renæssance: Antik reception
Moderne skulptur: Den skrøbelige krop (Læses i "Temaer i Kunsten")
Postmoderne kunst: Det legende, skæve, "Normale" og udfordrende
Praktiske øvelser:
Ler figur
Voks & vejsel
Farvlæg en "klassisk" figur og giv den en ny identitet (fotokopi med oliekridt og farveblyanter)
"Det Klassiske kropsideal fra antikken til i dag" læses i "Figuration"
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Samtidskunst: Fokus på Street Art & Installation
Vi analyserer samtidskunst og hvad optager nutidens kunstnere.
Vi taler om nye måder som kunsten bruges på feks videokunst, installation, street art osv.
Vi ser på forskellige gadekunstneres værker og lærer om begreber som:
Paste up, yarn bombing, samfundskritik, symbolik og gadekunst som inkluderende
Vi ser på Banksy og HuskMit Navn og laver vores eget design til Street Art
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171578343",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171578343",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171578343"
}