Holdet 1g dr/1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Lone Herold Baltsersen
Hold 2025 dr/1 (1g dr/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 .
Titel 2 Introduktion, impro & skuespillerens værktøjskasse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 .

.



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Introduktion, impro & skuespillerens værktøjskasse

1g dr/3:
Introduktion til faget dramatik, improvisation & skuespillerens værktøjskasse

Introduktion til faget med "lære-hinanden-at-kende-øvelser, tillidsøvelser og dramaøvelse. Figurarbejde, statueteater, status, mime, kropsbevidsthed, kropsudtryk, stemmearbejde, situationskomik, improvisation, impuls, aktion/reaktion, forstørre/formindske m.m.
Målet er at der er fokus på at blive trygge ved hinanden og at bruge kroppen bevidst og afprøvende.
Forløbet indledes med fokus på forskellen mellem ‘typen’ og ‘karakteren’.

Introduktion til porteføljen, der er et vigtigt redskab til at huske, samle viden og reflektere over modulets indhold.

Skuespillerens værktøjskasse:
Udover at introducere forskellige tilgange til arbejdet som skuespiller er forløbet tilrettelagt således at eleverne stifter bekendtskab med teater-sproget, så vi får et fælles begrebsapparat.

Vi dykker ned i 3 forskellige tilgange til selve skuespillerens arbejde.

Første del koncentrerer sig om Stanislavskijs system - og inddrager begreber som:
Det magiske hvis, stemningserindring, fysiske handlinger, de givne omstændigheder og motivation.

Anden del centrerer sig om Brechts og verfremdungsteknikkerne til at skabe distance til sin rolle.

Tredje og sidste del har fokus på Lecoq, hvor vi primært arbejder med skub-og-træk og mimage - med blik for det fysiske i arbejdet med ens rolle.  

Forløbet slutter med en lille visning, hvor samme tekst opsættes ud fra de 3 præsenterede tilgange.

Tekster/materiale brugt i forløbet:
- Artikel: “Fordomme er et godt sted at starte”, Berlingske 2014 (interview med skuespiller Carsten Bjørnholt)
- Om Stanislavskijs system: uddrag om "Stanislavskij" i Kommas Teaterbog s.  82-90
- Om perioden slut 1800’tallet: Video af Rather Homemade productions: https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Om Brecht: Teori sammensat af kapitlet om Episk Teater fra bogen “Klar Scene” s. 124-126 og om spillestil fra bogen “Dramatik en grundbog” s. 74-78 samt 76
- Om Lecoq: Tekstuddrag fra bogen "Skuespilleren på arbejde" s. 213-221





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer