Holdet 1g dr/2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Louise Kengen
Hold 2025 dr/2 (1g dr/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 DRAMAGRUNDFORLØB: SKUESPILLERENS VÆRKTØJSKASSE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 DRAMAGRUNDFORLØB: SKUESPILLERENS VÆRKTØJSKASSE

Forløbet strækker sig over 9 moduler.
Udover at introducere forskellige tilgange til arbejdet som skuespiller er forløbet tilrettelagt således at eleverne stifter bekendtskab med teater-sproget, så vi får et fælles begrebsapparat. Forløbet indledes med fokus på forskellen mellem ‘typen’ og ‘karakteren’.

Efter 3 modulers intro dykker vi ned i 3 forskellige tilgange til selve skuespillerens arbejde.

Første del koncentrerer sig om Stanislavskijs system - og inddrager begreber som: Det magiske hvis, stemningserindring, fysiske handlinger, de givne omstændigheder og motivation.
Anden del centrerer sig om Brechts og verfremdungsteknikkerne til at skabe distance til sin rolle.
Tredje og sidste del har fokus på Lecoq, hvor vi primært arbejder med skub-og-træk og mimage - med blik for det fysiske i arbejdet med ens rolle.  

Forløbet slutter med en lille visning, hvor samme tekst opsættes ud fra de 3 præsenterede tilgange.

Tekster/materiale brugt i forløbet:
- Artikel: “Fordomme er et godt sted at starte”, Berlingske 2014 (interview med skuespiller Carsten Bjørnholt)
- Om Stanislavskijs system: uddrag om "Stanislavskij" i Kommas Teaterbog s.  82-90
- Om perioden slut 1800’tallet: Video af Rather Homemade productions: https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Om Brecht: Teori sammensat af kapitlet om Episk Teater fra bogen “Klar Scene” s. 124-126 og om spillestil fra bogen “Dramatik en grundbog” s. 74-78 samt 76
- Om Lecoq: Tekstuddrag fra bogen "Skuespilleren på arbejde" s. 213-221

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer