Holdet G11 id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Lone Herold Baltsersen
Hold 2025 id/G11 (G11 id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate og boldbasis
Titel 2 Ultimate og boldbasis
Titel 3 Galladans i team-perspektiv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate og boldbasis

Ultimate og boldbasis

Boldspillet ultimate, herunder dettes særegenheder som fair play game og relateret til boldbasis.

Formål og faglige mål

Kropsbevidsthed
Kropskontakt er ikke tilladt i ultimate. Samtidig er ultimate en sport, hvor man typisk dækker hinanden tæt i forsvarsspillet og løber efter den samme disc i angreb. For at undgå krops- kontakten i disse situationer stilles store krav til elevernes kropsbevidsthed og -kontrol. Kasteteknikken skiller sig desuden væsentligt ud fra andre sportsgrene indenfor boldspils- området og udfordrer eleven med både sammensatte og isolerede kropsbevægelser.

Udvikling af taktiske og tekniske færdigheder
Elevernes tekniske og taktiske færdigheder udviklet sideløbende med hinanden. Eksempelvis vil en større forståelse for angrebsspillet stille højere krav til elevernes formåen i forsvarsspillet og omvendt. Forløbet giver eleverne et basalt kendskab til simple taktikker, og repetitioner af øvelserne, der gør dem komfortable med tekniske aspekter af kasteteknik og løbemønstre.

Forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Ultimate er en sport, som i høj grad lægger fokus på samarbejde. Da spilleren med discen ikke må løbe, er ultimate en af de få holdsport, hvor man altid skal være minimum to spillere om at score et point (en kaster og en griber). Rollen som kaster og griber er vidt forskellig og stiller forskellige krav til den enkelte spiller. Der opstå også rollefordelinger mellem de spillere, der skal forsøge at gribe discen. Da discen nemt kan blokeres i luften af en forsvarsspiller, bliver det vigtigt at griberne laver plads til hinanden, så en af dem kan blive fri.

Beherske centrale færdigheder indenfor området “Boldspil”
Forløbet lægger vægt på at nå bredt rundt om de centrale færdigheder der er indenfor sporten. Herunder kaste- og gribeteknikker, løbemønstre og basale taktiske færdigheder.

Efter forløbet skal eleverne:
• Kunne udføre: Baghåndskast, sikre gribninger enten som pandekage- eller krabbe- gribning og simple løbemønstre.
• Have prøvet: Forhåndskast, at kaste til en spiller i løb, at spille kamp
• Kende til: Spillets forløb og de grundlæggende regler, at spille uden dommer, en angrebstaktik og en forsvarstaktik.
• Opdækning, cuts, pivotering, stack
• Bredde/dybde, spilbarhed og spilhjulet
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ultimate og boldbasis

Ultimate og boldbasis

Boldspillet ultimate, herunder dettes særegenheder som fair play game og relateret til boldbasis.

Formål og faglige mål

Kropsbevidsthed
Kropskontakt er ikke tilladt i ultimate. Samtidig er ultimate en sport, hvor man typisk dækker hinanden tæt i forsvarsspillet og løber efter den samme disc i angreb. For at undgå krops- kontakten i disse situationer stilles store krav til elevernes kropsbevidsthed og -kontrol. Kasteteknikken skiller sig desuden væsentligt ud fra andre sportsgrene indenfor boldspils- området og udfordrer eleven med både sammensatte og isolerede kropsbevægelser.

Udvikling af taktiske og tekniske færdigheder
Elevernes tekniske og taktiske færdigheder udviklet sideløbende med hinanden. Eksempelvis vil en større forståelse for angrebsspillet stille højere krav til elevernes formåen i forsvarsspillet og omvendt. Forløbet giver eleverne et basalt kendskab til simple taktikker, og repetitioner af øvelserne, der gør dem komfortable med tekniske aspekter af kasteteknik og løbemønstre.

Forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Ultimate er en sport, som i høj grad lægger fokus på samarbejde. Da spilleren med discen ikke må løbe, er ultimate en af de få holdsport, hvor man altid skal være minimum to spillere om at score et point (en kaster og en griber). Rollen som kaster og griber er vidt forskellig og stiller forskellige krav til den enkelte spiller. Der opstå også rollefordelinger mellem de spillere, der skal forsøge at gribe discen. Da discen nemt kan blokeres i luften af en forsvarsspiller, bliver det vigtigt at griberne laver plads til hinanden, så en af dem kan blive fri.

Beherske centrale færdigheder indenfor området “Boldspil”
Forløbet lægger vægt på at nå bredt rundt om de centrale færdigheder der er indenfor sporten. Herunder kaste- og gribeteknikker, løbemønstre og basale taktiske færdigheder.

Efter forløbet skal eleverne:
• Kunne udføre: Baghåndskast, sikre gribninger enten som pandekage- eller krabbe- gribning og simple løbemønstre.
• Have prøvet: Forhåndskast, at kaste til en spiller i løb, at spille kamp
• Kende til: Spillets forløb og de grundlæggende regler, at spille uden dommer, en angrebstaktik og en forsvarstaktik.
• Opdækning, cuts, pivotering, stack
• Bredde/dybde, spilbarhed og spilhjulet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Galladans i team-perspektiv

De første 2 moduler er der fokus på at lære Sønderborg dobbelt kvadrille og Les Lanciers 1. og 2. tur.
Fokus på at lære trinene og følge rytmen.
Dette sker at skematekniske årsager i grundforløbet med egen klasse.

Formålet med resten af forløbet er, at 1.g klassen, umiddelbart efter opstart på deres studieretning, rystes sammen i et fagligt miljø.
Eleverne skal bevidstgøres om de positive effekter, der afledes, når man indgår i et veldrevet team.
Der skal opnås kendskab til, hvordan et team opbygges. Således oplever eleverne, hvordan man stimulerer hinanden via tydelig kommunikation og positiv psykologi.

Derudover skal eleverne efter forløbet selvstændigt kunne danse Les Lanciers og Sønderborg Dobbelt Kvadrille med brug af basale dansetekniske bevægelser:
halvkæde, chassé, polka, tallerkenvending, balanciers og dansevending.

Gennemgang af følgende emner og teori bl.a:
Teampsykologi og kommunikation, social facilitering,
Teamets struktur og roller
Kohæsion – sammenhold
Positiv psykologi
Perma - trivselsteorien

Udleveret dokument " Galladans i teamperspektiv - elevdokument" samt videomateriale ca 12 sider

Teori i alt ca 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer