Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Louise Moll Hjort
|
|
Hold
|
2025 id/G13 (G13 id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate som boldbasis
Kropsbevidsthed:
Kropskontakt er ikke tilladt i ultimate. Samtidig er ultimate en sport, hvor man typisk dækker hinanden tæt i forsvarsspillet og løber efter den samme disc i angreb. For at undgå kropskontakten i disse situationer stilles store krav til elevernes kropsbevidsthed og kropskontrol. Kasteteknikken skiller sig desuden væsentligt ud fra andre sportsgrene indenfor boldspilsområdet og udfordrer eleven med både sammensatte og isolerede kropsbevægelser.
Udvikling af taktiske og tekniske færdigheder:
Elevernes tekniske og taktiske færdigheder udvikles sideløbende med hinanden. Eksempelvis vil en større forståelse for angrebsspillet stille højere krav til elevernes formåen i forsvarsspillet og omvendt. Forløbet giver eleverne et basalt kendskab til simple taktikker, og repetitioner af øvelserne, der gør dem komfortable med tekniske aspekter af kasteteknik og løbemønstre.
Forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer:
Ultimate er en sport, som i høj grad lægger fokus på samarbejde. Da spilleren med discen ikke må løbe, er ultimate en af de få holdsportsdiscipliner, hvor man altid skal være minimum to spillere om at score et point (en kaster og en griber). Rollen som kaster og griber er vidt forskellig og stiller forskellige krav til den enkelte spiller. Der opstår også rollefordelinger mellem de spillere, der skal forsøge at gribe discen. Da discen nemt kan blokeres i luften af en forsvarsspiller, bliver det vigtigt, at griberne laver plads til hinanden, så en af dem kan blive fri.
Beherske centrale færdigheder indenfor området “Boldspil”:
Forløbet lægger vægt på at nå bredt rundt om de centrale færdigheder, der er indenfor sporten. Herunder kaste- og gribeteknikker, løbemønstre og basale taktiske færdigheder.
Efter forløbet skal eleverne:
• kunne udføre baghåndskast, sikre gribninger enten som pandekage- eller krabbegribning og simple løbemønstre.
• have prøvet forhåndskast, at kaste til en spiller i løb, at spille kamp
• kende til spillets forløb og de grundlæggende regler, at spille uden dommer, en angrebstaktik og en forsvarstaktik.
• have forståelse for opdækning, cuts, pivotering, stack,
bredde/dybde, spilbarhed og spilhjulet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171809561",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171809561",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171809561"
}