Holdet G2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Ann Karina Skogstad von Qualen, Jeppe Beier Berndsen
Hold 2025 ap/G2 (G2 ap, G2 apal, G2 apla)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP almendel

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP almendel

Vi arbejder indledende med, hvad sprog er, og skelner mellem sprog som praksis, sprog som system og sprog som identitet.
Vi arbejder med idiomer og anvendelse af ordbog.

Hoveddelen af forløbet er gået med syntaktisk analyse (hvor man analyserer leds funktioner) og morfologisk analyse (hvor man ser på ordklasse). Inden for syntaktisk analyse, har vi skelnet mellem subjekt, verballed (til sammen neksus), direkte objekt, indirekte objekt, subjektsprædikat, objektsprædikat, adverbialled og konjunktionaler.
Inden for morfologisk analyse har vi set på verber, substantiver, adjektiver, pronominer, artikler, adverbier, præpositioner, konjunktioner, interjektioner og numeralier.

De fleste ordklasser har vi underopdelt. Verber har vi opdelt i finitte og infinitte, opdelt efter tid (præsens, perfektum, pluskvamperfektum, præteritum, futurum). I forhold til fremmedsprogene (engelsk og tysk/fransk/spansk) har vi set på hvordan man kan bøje i person og tal (singularis og pluralis). Ved substantiver har vi analyseret køn, tal og bestemt/ubestemt (samt kasus på f.eks. tysk) og vi har opdelt adjektiver efter om de stod som prædikater eller attributter. Vi har set på personlige, possessive, og relative pronominer samt opdelt artikler efter bestemt/ubestemt og tal. Vi har set på afledte og fødte adverbier og opdelt konjunktioner i sideordnende (parataktiske) og underordnende (hypotaktiske).   

Ved kursets afslutning har vi studeret hovedsætninger og ledsætninger, samt undersøgt hvilket led den enkelte ledsætning havde.
Vi har fokus på dansk i verden, herunder arveord, låneord og fremmedord og har diskuteret sprogpolitik og optag af nye ord i dansk. Vi har også set på anglicering i denne del af kurset.

Vi har afsluttet med at se på sproghandlinger, forskelle på offentligt og privat sprog. Vi har desuden set på pragmatik (dialekt, sociolekt, slang og sprogholdninger).

I hele forløbet har det været fokus på elevernes egen sprogproduktion og sproglig analyse af egne tekster og udsagn.

I Babelstårnet skal I altså læse s. 9-11, 15-16, 29-32, 36-61, 65-69, 70-76 og 79.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer