Holdet G11 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Lizza Annemone Andersen, Tine Buur Andreasen
Hold 2025 ap/G11 (G11 ap, G11 apal, G11 apla)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Latin grundforløb
Titel 2 Almen sprogforståelse (AP)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Latin grundforløb


Eleverne skal i forløbet opnå viden om

Interlatin
Latinske præfikser, suffikser og stammer og deres anvendelse i moderne sprog.

Verbalsystem
Latinske personendelser i præsens og præteritum
Den latinske infinitiv

Kasussystem
Anvendelse af kasusfunktionerne.
Substantiver og adjektivers sammenhæng med kasussystemet.


Kultur
Latins indtog i Danmark
Græsk/romersk teaters betydning og fortællingen om Pyramus og Thisbe.
Kejser Augustus og det romerske imperium.
Historien om Romulus og Remus.
Romersk mytologi
Latin som medicinsk sprog.
Latin og græsk i skolen.

Materiale
Latinkompendium fra FG
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Almen sprogforståelse (AP)

Vi arbejder indledende med, hvad sprog er, og skelner mellem sprog som praksis, sprog som system og sprog som identitet.  
Vi arbejder med idiomer og anvendelse af ordbog.

Hoveddelen af forløbet går med syntaktisk analyse (hvor man analyserer leds funktioner) og morfologisk analyse (hvor man ser på ordklasser). Inden for syntaktisk analyse, skelner vi mellem subjekt, verballed (til sammen neksus), direkte objekt, indirekte objekt, subjektsprædikat, objektsprædikat, adverbialled og konjunktionaler.
Inden for morfologisk analyse ser vi på verber, substantiver, adjektiver, pronominer, artikler, adverbier, præpositioner, konjunktioner, interjektioner og numeralier. 

De fleste ordklasser er underopdelt. Verber er opdelt i finitte og infinitte, opdelt efter tid (præsens, perfektum, pluskvamperfektum, præteritum, futurum). I forhold til fremmedsprogene (engelsk og tysk/fransk/spansk) ser vi på, hvordan man kan bøje i person og tal (singularis og pluralis). Ved substantiver analyserer vi køn, tal og bestemt/ubestemt (samt kasus på f.eks. tysk) og vi opdeler adjektiver efter om de står som prædikater eller attributter. Vi ser på personlige, possessive, og relative pronominer samt opdelte artikler efter bestemt/ubestemt og tal. Vi ser på afledte og fødte adverbier og opdelte konjunktioner i sideordnende (parataktiske) og underordnende (hypotaktiske) ledsætninger.   

Ved kursets afslutning studerer vi hovedsætninger og ledsætninger, samt undersøger hvilket led den enkelte ledsætning har.

Vi har fokus på dansk i verden, herunder arveord, låneord og fremmedord og diskuterer sprogpolitik og optag af nye ord i dansk. Vi ser også på anglificering i denne del af kurset.


Vi afslutter med at se på forskelle på offentligt og privat sprog, herunder højt/lavt stilleje, afsender og modtager. Vi ser desuden på sprognormer (dialekt, sociolekt, slang og sprogholdninger).


I hele forløbet er der fokus på elevernes egen sprogproduktion og sproglig analyse af egne tekster og udsagn.

I Babelstårnet læses s. 9-11, 15-16, 29-32, 36-61, 65-69, 70-76 og 79.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer