|
Titel
2
|
Almen sprogforståelse (AP)
Vi arbejder indledende med, hvad sprog er, og skelner mellem sprog som praksis, sprog som system og sprog som identitet.
Vi arbejder med idiomer og anvendelse af ordbog.
Hoveddelen af forløbet går med syntaktisk analyse (hvor man analyserer leds funktioner) og morfologisk analyse (hvor man ser på ordklasser). Inden for syntaktisk analyse, skelner vi mellem subjekt, verballed (til sammen neksus), direkte objekt, indirekte objekt, subjektsprædikat, objektsprædikat, adverbialled og konjunktionaler.
Inden for morfologisk analyse ser vi på verber, substantiver, adjektiver, pronominer, artikler, adverbier, præpositioner, konjunktioner, interjektioner og numeralier.
De fleste ordklasser er underopdelt. Verber er opdelt i finitte og infinitte, opdelt efter tid (præsens, perfektum, pluskvamperfektum, præteritum, futurum). I forhold til fremmedsprogene (engelsk og tysk/fransk/spansk) ser vi på, hvordan man kan bøje i person og tal (singularis og pluralis). Ved substantiver analyserer vi køn, tal og bestemt/ubestemt (samt kasus på f.eks. tysk) og vi opdeler adjektiver efter om de står som prædikater eller attributter. Vi ser på personlige, possessive, og relative pronominer samt opdelte artikler efter bestemt/ubestemt og tal. Vi ser på afledte og fødte adverbier og opdelte konjunktioner i sideordnende (parataktiske) og underordnende (hypotaktiske) ledsætninger.
Ved kursets afslutning studerer vi hovedsætninger og ledsætninger, samt undersøger hvilket led den enkelte ledsætning har.
Vi har fokus på dansk i verden, herunder arveord, låneord og fremmedord og diskuterer sprogpolitik og optag af nye ord i dansk. Vi ser også på anglificering i denne del af kurset.
Vi afslutter med at se på forskelle på offentligt og privat sprog, herunder højt/lavt stilleje, afsender og modtager. Vi ser desuden på sprognormer (dialekt, sociolekt, slang og sprogholdninger).
I hele forløbet er der fokus på elevernes egen sprogproduktion og sproglig analyse af egne tekster og udsagn.
I Babelstårnet læses s. 9-11, 15-16, 29-32, 36-61, 65-69, 70-76 og 79.
|