Holdet G9 Ma (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Elin Støvring Maymann
Hold 2025 Ma/G9 (G9 Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb, lineære funktioner og ligninger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb, lineære funktioner og ligninger

Kernestof
Introduktion til variabelsammenhænge og funktioner inklusive notationen f(x). Vi snakker om lineære funktioner og deres graf og lærer at anvende topunktsformlen for lineære funktioner. Vi ser på begrebet vækst og specielt ser vi på lineær vækst. Vi udfører lineær regression. Grundforløbsbogen s. 8-14, 17-52.
Under forløbet introduceres til Nspire, der anvendes som lommeregner, skriveværksted, til at definere funktioner, løse ligninger udføre lineær regression, og tegne grafer.

Sideløbende arbejder vi med de basale færdigheder: Regnearternes hierarki og ligningsløsning (af ligninger af 1. grad), ensbenævnte led og at gange ind i parentes.

Selvvalgt ekstra: Vi introducerer potensregneregler og rødder i denne forbindelse. Efter screeningen ser vi på to ligninger med to ubekendte. Til dette bruges arbejdsark, men det gennemgåede svarer til Grundforløbsbogen s. 70-73 og 78-82.
Bevis for topunktsformlen for lineære funktioner. Vi bruger bevis 2. Grundforløbsbogen s. 34
Ekstra: Bevis for sætning ”1 hen, a op” Grundforløbsbogen s. 28.

Supplerende stof:
Selvvalgt samarbejde med NV: I samarbejde med NV arbejdes med forsøget ”Densitet af metal”. Grundforløbsbogen s. 62-63.
Grundforløbsbogen s. 84-86
Omfang på 45 sider (da der er opgaver på siderne, er det lidt færre sider end det ser ud til fra ovenstående plan).”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer