Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
Mathias Høegsberg Petersen
|
|
Hold
|
2025 me/1h (1h me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Filmens terminologi, dramaturgi og 1. produktion
Filmens æstetik, opbygning og fremdrift samt indledende praktiske øvelser og greb. Introduktion til FEMO og moodboard som værktøjer i analyse og praktik. Derudover arbejder vi med idegenerering, manuskript skrivning, storyboard, produktionsplaner, Pitch og filmsynopsis samt almene produktionsforhold og laver små kameraøvelser undervejs, hvor fokus er på de æstetiske elementer.
- Billedet
- Femo
- Mis-en-scéne
- Kameraet
- Klipning
- Billedeeffekter og lyd
- Dramaturgiske modeller
- Historiens grundelementer
- Karaktererne
- Spænding og sammenhæng
- Historiens opbygning
- analyse
Materiale:
- Div. illustrende klip, der belyser æstetikken og dramaturgien
- Levende Billeder s. 19-50, 51-78 og 87-162 (praktisk produktion, målgrupper mm)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Dokumentar/True Crime
Dokumentar
Formål
Kunne skelne mellem forskellige dokumentarformer og fortællerer.
Kunne skelne fiktions og faktakoder/autencitetsmarkører og deres anvendelse. Derudover har vi haft særligt fokus på True Crime, oprindelse og form.
Kontekst: I forløbet har vi som kontekst talt fiktion og fakta, tværmedialitet samt Netflix som medieplatform.
Der er blevet vist klip fra:
- Sicko
- Ambassadøren
- Planet Earth
- Armadillo
- Looking for Exits
- Jinx s1e1
- Making a Murderer s1e1
- A Montage of Heck
- Blair Witch Project
- REC
Litteratur:
Dox side 12-64
Diverse udleverede dokumenter i undervisningen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Eksamensproduktion og repetition
Produktion af eksamensfilm.
Fokuspunkter.
Manuskript, storyboard, produktionsplan, idéudvikling, målgrupper, efterkritik, kamera, lyd, redigeringsprincipper og produktionsroller, kontekst og mediebevidsthed.
Levende billeder s. 87-162
Hjælp til lyd
https://sound-effects.bbcrewind.co.uk/
https://freemusicarchive.org/
https://www.bensound.com/free-music-for-videos
https://soundcloud.com/fm_freemusic
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Gyset
Teoretisk forløb om genre
Forståelse af gyser/horrorgenren og undergenrene psykologisk-, teenage- og dæmonisk gys
Vi har arbejdet med:
- genreanalyse
- genrens oprindelse og filmhistoriske indplacering samt fascination.
- undergenrenes særlige karakteristika
Kontekst: Genreforståelse og genrebegrebet generelt samt Tysk ekspressionisme.
Film:
Nosferatu (2024)
Black Swan (2010)
Lad den rette komme ind (2008)
Klip:
Nosferatu (1922)
Diverse klip om og fra tysk ekspressionisme
Scream (1996)
Psycho 1
The Shining
Div. klip om genrehistorien
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72183769122",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72183769122",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72183769122"
}