Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Anders Bergholdt
|
|
Hold
|
2025 sa/G2 (G2 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i samfundsfag
Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i ulighed i Danmark. Forløbet introducerer centrale begreber som velfærd og velfærdsmodeller, og der arbejdes med at undersøge den danske velfærdsmodel, herunder de udfordringer modellen står over for, samt mulige løsninger. Eleverne skal desuden vurdere, om fremtidens velfærd vil skabe mere eller mindre ulighed.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring Samf-bogen “Vores Samfund”, som I gerne skulle have fået udleveret
-
Modul (ulighed).pptx
-
Læs side 10-14 i bogen “Vores Samfund” om ulighed
-
Podcast: Ulighed og velfærd: Nina Smith (Vores samfund - Kapitel 1) - Vores samfund: Samfundsstemmer
-
Modul 3. Kvalitativ-kvantitativ.docx
-
Læs side 15-17 i “Vores Samfund” og HUSK at medbringe høretelefoner!
-
Dummere eller klogere med AI.docx
-
Fem gode råd fra en ægte menneske-ekspert: Sådan kan du bruge AI med ro i sindet
-
Øvelser til læringsmodulet- AI i undervisningen (1).docx
-
- Hvornår/hvordan lærer man noget af AI? - Gør kunstig intelligens mig dummere eller klogere?- Hvornår og hvordan kan AI gøre mig dummere eller klogere?
-
Modul 5 - Tekst A og B.docx
-
Ingen lektie, men husk at medbringe bogen til modulet!
-
Portræt af Hellerup- Penge taler, velstand hvisker.docx
-
Lektie: S. 17 nederst til s. 21 nederst (Afsnit 1.3 til 1.3.2) + Begrebsvideo (4. min) om klasseanalyse: Klasseanalysen (Vores samfund - Kapitel 1)
-
Ideologierne.docx
-
Læs side 34-44 og skriv undervejs ned, hvad forskellen er på ideologiernes syn på ulighed.
-
Læs side 48 til 57 om velfærdsstaten og forskellige velfærdsmodeller
-
Arbejd-selv time - se under modulets "præsentation", hvor der står, hvad man skal lave. Upload individuelle svar på spørgsmålene under elevfeedback senest ved modulets afslutning kl. 13.40. Fravær gives på baggrund af, om man har svaret på spørgsmåle
-
Læs siderne 60-65 + besvar læsespørgsmålet: "Beskriv de fire udfordringer det danske velfærdssamfund står over for i fremtiden" Husk at medbringe bogen
-
Den 1. januar 2021 trådte en ny voldtægtsbestemmelse i kraft i Danmark, straffelovens § 216.
-
Analyse:
-
PT1 produktforslag til elever.docx
-
Læs om Goffmans faceteori i det vedhæftede.Luk samfundet op 3.udg, s. 53-56, Goffman.pdf
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72183822027",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72183822027",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72183822027"
}