Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Jens Lander-Olsen
|
|
Hold
|
2025 sa/G4 (G4 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ulighed i Danmark (grundforløb)
Formål med forløbet
Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i ulighed i Danmark. Forløbet introducerer centrale begreber som velfærd og velfærdsmodeller, og der arbejdes med at undersøge den danske velfærdsmodel, herunder de udfordringer modellen står over for, samt mulige løsninger. Eleverne skal desuden vurdere, om fremtidens velfærd vil skabe mere eller mindre ulighed.
Grundbogen er Vores Samfund af Peter Brøndum, Marie Berg Carlsen
Begreber, viden og formål i undervisningen:
- at forstå formel-, chance- og resultatlighed og relativ/absolut fattigdom
- at skelne mellem kvantitativ/kvalitativ data.
- at redegøre og undersøge en teksts position i ligestillingsdebatten.
- at forstå de forskellige socialklasser, og at kunne anvende viden om de seks ‘ressourcebeholdere’ ift. ulighed.
- at orstå forskellen mellem de to ulighedsteorier: Funktionalismen og Bourdieus teori.
- at få indblik i klassiske og moderne ideologier
- at forstå de tre velfærdsmodeller
- at kunne forklare velfærdsstatens udfordringer og skelne mellem udliciteringsstrategien og opkvalificeringsstrategien.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vores Samfund; sider: 10-28, 34-44, 48-57, 60-65
Peter Brøndum, Marie Berg Carlsen
-
Lektier: Siderne.10-14 i bogen “Vores Samfund” + Læsespørgsmål: Hvad er forskellen mellem formel-, chance- og resultatlighed? Hvad er forskellen på relativ og absolut fattigdom?
-
Besvar følgende spørgsmål om dokumentaren Ik’ så mange penge:
-
Husk at medbringe høretelefoner!
-
I skal: Åben Modul.pptx 1. Gå rundt om Teglgårdssøen eller en tur i skoven imens i lytter til ’Samfundsstemmer’: https://www.buzzsprout.com/2367406/episodes/15123088-ulighed-og-velfaerd-nina-smith-kapitel-1 om ulighed og velfærd – med økonom Nina Smi
-
Fem gode råd fra en ægte menneske-ekspert: Sådan kan du bruge AI med ro i sindet
-
Arbejde med AIHvis tid tager vi et kig ind i næste modul med tekst A og B om ligestilling.
-
Notat-1 Digital dannelse 4 (elevdokument).pdf
-
Tekst A og B.docx
-
Ingen lektie, men husk at medbringe bogen til modulet
-
Lektie: S. 17 nederst til s. 21 nederst (Afsnit 1.3 til 1.3.2) + Begrebsvideo (4. min) om klasseanalyse se link:Begrebsbooster (VIDEO) - Forlaget Columbus
-
Portræt af Hellerup- Penge taler, velstand hvisker.docx
-
Klip fra blok på bistand
-
Gruppeopgave: Anvend ressourcebeholderne + begreberne om social arv til at beskrive under/overklassen, som de præsenteres i henholdsvis dokumentaren og artikeluddraget. Diskutér om et klasseopdelt samfund er et problem eller ej
-
Afsnit 1.4, siderne 23-28
-
Ingen lektier, men HUSK hørertelefoner!
-
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/klassen-forfoelger-dig-11802350025
-
Hvordan Glenn Bech beskriver sine familieforhold og opvækst Hvordan han oplever sin egen opvækst anderledes end andres helt konkret Hvornår han ellers oplever at stå anderledes i livet end andre, han møderHvordan man kan bruge Bourdieus begreber til
-
Lektie: side 34 - 44 + læsespørgsmål:1. Hvad er en politisk ideologi?2. Skitsér de tre ideologier: liberalisme, socialisme og konservatisme.3. Forklar forskellen mellem ideologiernes syn på ulighed.
-
Lektie: s. 48 til 57 + læsespørgsmål. 1. Hvad er en velfærdsstat?2. Hvordan definerer Maslow velfærd?3. Forklar de tre velfærdsmodeller.
-
Læs siderne. 60-65 + læsespørgsmål:Beskriv de fire udfordringer det danske velfærdssamfund står over for i fremtiden. Husk at medbringe bogen til modulet!
-
Luk samfundet op 3.udg, s. 53-56, Goffman.pdf
-
Samtykke og misforståelser PT1 artikel.docx
-
Vi gennemgår det meste af det i har været igennem den seneste tid. Husk bogen.
-
Gr. 1 Hvad er ulighed?
-
Afsnit
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72183823701",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72183823701",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72183823701"
}