Holdet G4 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jens Lander-Olsen
Hold 2025 sa/G4 (G4 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed i Danmark (grundforløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed i Danmark (grundforløb)

Formål med forløbet

Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i ulighed i Danmark. Forløbet introducerer centrale begreber som velfærd og velfærdsmodeller, og der arbejdes med at undersøge den danske velfærdsmodel, herunder de udfordringer modellen står over for, samt mulige løsninger. Eleverne skal desuden vurdere, om fremtidens velfærd vil skabe mere eller mindre ulighed.

Grundbogen er Vores Samfund af Peter Brøndum, Marie Berg Carlsen

Begreber, viden og formål i undervisningen:

- at forstå formel-, chance- og resultatlighed og relativ/absolut fattigdom
- at skelne mellem kvantitativ/kvalitativ data.
- at redegøre og undersøge en teksts position i ligestillingsdebatten.
- at forstå de forskellige socialklasser, og at kunne anvende viden om de seks ‘ressourcebeholdere’ ift. ulighed.
- at orstå forskellen mellem de to ulighedsteorier: Funktionalismen og Bourdieus teori.
- at få indblik i klassiske og moderne ideologier
- at forstå de tre velfærdsmodeller
- at kunne forklare velfærdsstatens udfordringer og skelne mellem udliciteringsstrategien og opkvalificeringsstrategien.   




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer