Holdet G7 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Mogens Høyrup
Hold 2025 sa/G7 (G7 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed i Danmark

Alle grundforløbsklasserne gennemfører det samme forløb i samfundsfag. Titlen på forløbet er "Ulighed i Danmark", og som grundbog anvendes "Vores samfund" (Columbus 2024) s.10-44 og 48-70.

Indledningsvis introduceres begreber til en præcis fastsættelse af, hvad man mener, når man taler om ulighed. Således omtales begreberne formel lighed, chancelighed og resultatlighed. Der skelnes ligeledes mellem relativ og absolut fattigdom. I forbindelse med omtalen af ulighedens omfang omtales kvalitative og kvantitative data. Tabellæsning trænes, og kvantitative begreber som median og ginikoefficient inddrages. Begrebet social klasser bruges til en mere overordnet omtale af ulighed, og ligestilling mellem kønnene inddrages ligeledes.

I omtalen af årsager til ulighed skelnes mellem et aktørperspektiv og et strukturperspektiv. Til det første hører teorien funktionalisme, og til det sidste Pierre Bourdieus teori om kapitaler, habitus og felter. Desuden gennemgås de tre klassiske ideologier - liberalisme, konservatisme og socialisme - som blandt mange andre ting også har forskellige holdninger til ulighed.

Afslutningsvis omtales forskellige velfærdsmodeller, nemlig den residuale (liberale), den korporative (konservative) og den universelle (socialdemokratiske) model. De fire hovedproblemer, som den danske universelle model står over for, omtales, og mulige løsninger skitseres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer