Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Rune Weber
|
|
Hold
|
2025 sa/G8 (G8 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Ulighed og velfærd
Formål med forløbet:
Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i ulighed i Danmark. Forløbet introducerer centrale begreber som velfærd og velfærdsmodeller, og der arbejdes med at undersøge den danske velfærdsmodel, herunder de udfordringer modellen står over for, samt mulige løsninger. Eleverne skal desuden vurdere, om fremtidens velfærd vil skabe mere eller mindre ulighed.
Konkret kommer vi ind på følgende:
- Kendetegn ved ulighed og lighedsbegreber.
- Forklaringer på ulighed i Danmark
- Ulighed og køn
- Social arv og klasserne.
- Terier om ulighed med særlig fokus på Pierre Bourdieu.
- Glen Beck som case for ulighed.
- Ideologierne og deres syn på ulighed
- Velfærdsmodellerne
- Velfærdsstatens udfordringer
Faglige mål i fokus:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i fokus
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
- Summeøvelse: 2 og 2 taler sammen om spørgsmålet:
-
Diskuter derefter følgende udsagn:
-
Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen: Vores Samfund. Columbus (2024); sider: 11-44, 48-57, 60-65
-
Læsespørgsmål:
-
Modul (ulighed).pptx
-
Dokumentaren Ik’ så mange penge (28 min.) vises for klassen.
-
’Samfundsstemmer’: https://www.buzzsprout.com/2367406/episodes/15123088-ulighed-og-velfaerd-nina-smith-kapitel-1 om ulighed og velfærd – med økonom Nina Smith’ (25 min.) Når parrene kommer tilbage, skriver de mindst én note på tavlen fra deres samtal
-
Modul.pptx
-
Modul 2. Kvalitativ-kvantitativ.docx
-
- Hvornår/hvordan lærer man noget af AI? - Gør kunstig intelligens mig dummere eller klogere?- Hvornår og hvordan kan AI gøre mig dummere eller klogere?
-
Dummere eller klogere med AI.docx
-
Netflix dokumentar med Bill Gates: What´s next?
-
Lektie:
-
Læsetid: Eleverne læser Vores samfund s. 28-34 og svarer undervejs på nedenstående spørgsmål:
-
Positionerne i ligestillingsdebatten: Eleverne øver sig i at redegøre for tekst A og B’s pointer (halvdelen af klassen læser tekst A, den anden halvdel tekst B) –
-
Parvis::
-
Læs Vores samfund, afsnit 1.3.2 (om social arv) – Herefter kort opsamling af de centrale begreber (begreberne: social mobilitet generations- og karrieremobilitet, mønsterbryder).
-
Portræt af Hellerup- Penge taler, velstand hvisker.docx Zoom ind på klasserne
-
Individuelt
-
Udsagn og funktionalisme og Bourdieu.docx
-
Materiale: DR, Genstart. ”Klassen forfølger dig”. 13.01.2023. Link: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/klassen-forfoelger-dig-11802350025
-
Gruppearbejde: I gruppen skal I forberede en præsentation, der handler om forfatterens barndom og den ulighed og de forskelle, han har oplevet i livet.
-
Lektie: Læs side s. 34-44 i Vores Samfund og svar undervejs på nedenstående læsespørgsmål
-
LiberalismeKonservatismeSocialismeSyn på mennesket Syn på staten Syn på samfundet
-
Lektie: Læs side s. 48-57 i Vores Samfund og svar undervejs på nedenstående læsespørgsmål:
-
Læs vedlagte tekst og skriv noter til følgende begreber:
-
Produktkrav:
-
PT1 modul 2 samfundsfag.pptx
-
Den 1. januar 2021 trådte en ny voldtægtsbestemmelse i kraft i Danmark, straffelovens § 216.
-
Lektie: Læs s. 60-65 i Vores Samfund. Svar undervejs på nedenstående læsespørgsmål:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72183826649",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72183826649",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72183826649"
}