Holdet G8 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Rune Weber
Hold 2025 sa/G8 (G8 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Ulighed og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Ulighed og velfærd

Formål med forløbet:

Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i ulighed i Danmark. Forløbet introducerer centrale begreber som velfærd og velfærdsmodeller, og der arbejdes med at undersøge den danske velfærdsmodel, herunder de udfordringer modellen står over for, samt mulige løsninger. Eleverne skal desuden vurdere, om fremtidens velfærd vil skabe mere eller mindre ulighed.

Konkret kommer vi ind på følgende:
- Kendetegn ved ulighed og lighedsbegreber.
- Forklaringer på ulighed i Danmark
- Ulighed og køn
- Social arv og klasserne.
- Terier om ulighed med særlig fokus på Pierre Bourdieu.
- Glen Beck som case for ulighed.
- Ideologierne og deres syn på ulighed
- Velfærdsmodellerne
- Velfærdsstatens udfordringer

Faglige mål i fokus:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof i fokus
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer