Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederikssund Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Solbjerg
|
Hold
|
2022 DAA/htx (1htx DAA, 2htx DAA, 3htx DAA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Socialisering og identitetsdannelse
Forløbets tema: Socialisering (barndommens betydning for individets udvikling og socialiseringsevne).
Med udgangspunkt i analytisk arbejde med både fiktive og non-fiktive tekster, der alle tematiserer barndommens betydning for individets udvikling, er formålet med forløbet at give eleverne indblik i danskfagets vigtigste genrer og hvordan tekst og metode skal gå hånd i hånd. Vi arbejder desuden med almen dannelse ift. empati, ansvarlighed og medmenneskelig forståelse ved at arbejde med et emne, der er universelt, og som mange af eleverne kan identificere sig med.
Vi arbejdede til sidst i forløbet med podcast som mediegenre, og det endte ud med, at eleverne skulle producere deres egne podcasts med emnet: Barndomsoplevelser og erindringer, der har gjort mig til den jeg er i dag.
Faglige mål for forløbet:
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Undersøge virkelighedsnære problemstillinger
- Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
- kendskab til moderne medier.
Supplerende stof:
Bog: Håndbog til Dansk - Ole Schultz Larsen
flg. afsnit er læst:
Danske er mange ting - 11 ns.
Hvad handler teksten om? - 8 ns.
Bog: Podcast - Mimi Olsen m.fl.
S. 10-16 (Podcastens særtræk og formater), 30-41 (Podcastens virkemidler), 54-59 (podcastens fortælleforhold). - 24 ns.
Kernestof:
Tove Ditlevsen: Dolken - 8 ns.
Gustav Munch Petersen - Til mine forældre - 2 ns.
Carsten Rene Nielsen - Til mine forældre - 2 ns.
Bjarne Reuter - Lille spejl på væggen - 6 ns.
Naja Marie Aidt - Ond i sulet - 4 ns
film: Det forsømte forår (Værk 1)
Antal normalsider i alt: 65 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Pitch til podcast
|
06-09-2022
|
Plan til podcast
|
14-09-2022
|
Litterær analyse af Ond i Sulet
|
16-09-2022
|
Podcast
|
28-09-2022
|
Genaflevering
|
02-10-2022
|
Værkanalyse - Det forsømte Forår
|
13-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Nyhedsformidling, journalistik og moderne medier
Mediehistorie: Nyhedsformidlingens udvikling fra middelalderen og frem til den digitale tidsalder.
Journalistik - særligt avisjournalistik, artikelgenrer, vinkling, nyhedskriterier, pressefotos, målgrupper, segmentering.
Fake news og sociale medier. Under sociale medier har vi særligt fokus på argumentationsteori, facework, høflighedsprincipper, indtryksstyring og argumentationens tre dimensioner.
Undervejs i forløbet kørte vi SO1 med kom/IT og temaet: Etik i sociale medier.
Faglige mål:
demonstrere kendskab til tendenser i samtidens medier, herunder samspil med internationale strømninger
̶ demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
Kernestof: Journalistiske tekster
digitale kommunikationsformer
sociale medier
Kernetekster:
Artikler:
Opslag samt kommentarer fra Mette Frederiksen, 31. januar, 2023 (Facebook) - Om Danmarks støtte til Ukraine - 1 ns.
Blog: Emily Salomon - We made it. 2 ns.
Nyhedshistorie: fra Fredericia Dagblad, 18. december, 2018: Dansk og norsk kvinde dræbt i Marokko. - 1 ns.
Reportage: Jeg havde en sandæk at klynge mig til (Midtjyske Medier, 22. oktober, 2012). 3 ns.
Kronik: Vi skal have børnene tilbage i samfundet. (Berlingske, 21. januar, 2021). - 2 ns.
Supplerende stof:
Henning Olsson og Henrik Poulsen: Ryd Forsiden:
afsnit: fra skjalde til TV - Nyhedsformidlingens historie - 20 NS.
Ole Schulz Larsen: Håndbog til Dansk
afsnit:
Avisjournalistik - 12 NS
Sociale medier - 18 NS.
Argumentationsteori - Toulmins argumentationsmodel, argumentkneb og ordvalgsargumenter. (repetition)
Artikel fra Journalisten.dk: Læserne vælger avis efter egen partifarve.
Lærerpræsentationer:
Avisprofiler og målgrupper: https://prezi.com/p/mkhxazaqr2mk/?present=1
Mediehistorie: https://prezi.com/p/_1ovfanliyax/?present=1
Nyhedernes samfundsmæssige rolle: https://prezi.com/p/iqsz1xkyxukq/?present=1
Normalsider i alt:
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af artikler
|
08-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Litteraturhistorie: fra oplysning til romantikken
Fokus på de litteraturhistoriske strømninger og afgørende begivenheder med relevans for litteraturen i 1700 og 1800-tallets Danmark. Kanonforfatterne Ludvig Holberg, St. St. Blicher, H. C. Andersen, Adam Öehlenschläger, N. F. S. Grundtvig læses.
Faglige mål:
- analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige og naturfaglige sammenhænge.
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
Kernestof:
Ludvig Holberg - første akt af Jeppe paa bjerget - 8 ns.
Schack Staffeldt - Indvielsen - 1 ns.
Adam Öehlenschläger - Der er et yndigt land - 2 ns.
H C Andersen - Nissen hos spækhøkeren (3 ns.), Nattergalen (6 ns.)
NFS Grundtvig - den signede dag - 2 ns.
St. St. Blicher - Sig nærmer tiden
Emil Aarestrup: Et Aftensuk
Gruppeanalyser af følgende Aarestrup digte:
- Angst
- Paa sneen
- Til en veninde
- Kun en time.
Supplerende stof:
Håndbog til Dansk - Litteraturhistorie - Ole Schulz Larsen:
afsnit om romantikken - 24 ns.
Afsnit fra TV-serien Historien om Danmark på DR - Enevælde og Oplysningstid.
Lærerpræsentation om romantikken som periode:
https://prezi.com/p/bm9ilo7_eviu/?present=1
Samler antal normalsider: 62 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Litterær analyse af nattergalen
|
03-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Den gode tale
Forløbsbeskrivelse: Vi læser taler, heriblandt oversatte tekster, der på forskellig vis har haft stor betydning og som har gjort et enormt indtryk på offentligheden. Kernestoffet i forløbet er udvalgt med henblik på at dække erhvervsrettede tekster, tekster med relevans for naturvidenskaben og oversatte tekster.
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
Kernetekster:
Steve Jobs: Stay hungry – stay foolish (tale ved dimission på Stanford University, USA) (287) Steve Jobs' 2005 Stanford Commencement Address - YouTube (talen set og læst i oversat version)
Greta Thunberg: Tale ved Klimamarchen, 2019: Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen (dansketaler.dk)
(læst i oversat version)
Jens Stoltenberg: Mindetale ved angrebene på Utøya (læses på originalsproget): Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebene på Utøya (dansketaler.dk)
Dronning Margrethes tale under corona nedlukningen: (287) Hendes Majestæt Dronningens tale til befolkningen - YouTube
Supplerende stof:
Håndbog til dansk – Ole Schulz Larsen:
Retorik
Argumentation
Retoriske figurer: Retoriske figurer - Danske Taler
Ind i sproget - Birgitte Bjerre Lassen, Grete Ravn Nielsen:
afsnit: verbal og nonverbal kommunikation - 3 ns.
Stof til skriftlighed:
Fagbog: Skriftlig eksamen i dansk – HTX
Afsnittet: Analyse, vurdering og diskussion – 8 ns.
Normalsider i alt:
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og vurdering
|
29-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Fremskridt og undergang
: Det litterære fokusområde
Emne: Fremskridt og undergang
Forløbsbeskrivelse: Vi starter forløbet med at arbejde med futuristiske og modernistiske tekster fra starten af det 20. århundrede, der tematiserer den menneskelige evne til bevægelse og fremskridt med dertilhørende voldsomme konsekvenser. Derefter går vi videre til nyere tekster, der fokuserer på de miljømæssige konsekvenser, vi må se i øjnene i dag. Forløbet slutter af med værklæsningen af Erlend Loes ”Doppler (oversat version).
Indenfor skriftlighed fokuserer vi på at træne elevernes kompetencer indenfor opgavetypen analyse, vurdering og perspektivering.
Faglige mål:
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- ̶demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger.
Kernetekster:
Johannes V. Jensen: uddrag af Maskinerne 3 ns.
Emil Bønnelycke: Aarhundredet - 4 ns.
Futuristisk maleri: the cyclist, aeropainting of Mussolini.
Tom Kristensen: Henrettelsen - 2 ns.
Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt (fra digtsamlingen BLOD) 1/2 ns.
Peter Seeberg: Det sidste mørke - 4 ns.
Michael Strunge: Den hæslige by - 2 ns.
Theis Ørntoft: uddrag af Solar. 2018 - 5 ns.
Eske K. Mathiesen: Den er så stor og tung, elgen. 1/2 ns.
Jens Blendstrup: Dette er det oversvømmede digt, 2008 - 3 ns.
Værklæsning (roman): Erlend Loe: Doppler
Supplerende stof:
Claus Nielsen: Jensen og Maskinerne – teknologifascinationen i Johannes V. Jensens forfatterskab (litteræranalytisk artikel)
(I forbindelse med værklæsning):
Ole Schulz Larsen - Håndbog til dansk.
Afsnittene:
Fortæller
Komposition.
- Thor Gustavson: Klimalitteratur: (ligger på systime)
Flg. afsnit er læst:
Hvad er klimalitteratur - 3 ns.
Kendetegn 1-4.
Hvad kan klimalitteratur?
Skriftlighed:
-Lars Holst Madsen: Skriftlig eksamen i dansk - HTX
afsnit om analyse, vurdering og perspektivering, 7 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af det sidste mørke
|
12-11-2023
|
analyse af decemberafsnittet
|
16-11-2023
|
Anmeldelse af Doppler
|
05-12-2023
|
opgavesæt - klimatekster
|
05-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Dokumentar og reality
Fokus: Medieområdet
Forløbsbeskrivelse:
Vi arbejder med dokumentarfilmens genretræk og karakteristika. Vi træner analysen af filmtekniske virkemidler, fakta- og fiktionskoder. Gennem forløbet vil vi særligt have fokus på, hvordan fakta og fiktionskoderne i dag sammenblandes og skaber hybridformater, der kan sætte troværdigheden på spil.
I begyndelsen af forløbet vil der desuden være et mediehistorisk fokus.
I det skriftlige arbejde fokuseres der på analyse, vurdering og perspektivering af audiovisuel tekst, der genremæssigt befinder sig i grænselandet mellem fakta og fiktion.
Faglige mål:
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske medier, herunder samspil med internationale strømninger.
- demonstrere indsigt i stilistiske virkemidler.
- ̶analysere og fortolke ikke-fiktive tekster.
Kernestof:
film og øvrige multimodale tekster
Kernestof:
- Lumiere brødrene: train arriving at station: (287) [Actual 4K Scan] The - Arrival of a Train at La Ciotat Station - Lumière Brothers - 1896. - YouTube
- Danmarks Industrialisering (Filmcentralen), undervisningsfilm: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/danmarks-industrialisering-1 (første 10 min)
- Lars Engels: Pigerne på Halmtorvet (observerende dokumentar) (første 20 min.): https://www.dr.dk/bonanza/serie/354/dokumentar/53858/pigerne-paa-halmtorvet
- Blue Planet: (poetisk dokumentar) BBC, David Attenborough, (første 10 min): https://www.youtube.com/watch?v=Iyq4U1k5rRc&list=PL50KW6aT4Ugw65Ex89Z2XrBxQVZLdyOZ9
- Mia-Drabet (DR dybdegående dokumentar
Værk: Amadillo
Reality:
De unge mødre
- Klip fra Paradise Hotel
Supplerende stof:
eget produceret materiale:
Om dokumentar: https://prezi.com/view/cXif6SwMjcBn43u5Sedi/
Om filmiske virkemidler: https://prezi.com/view/uTVoWBa4woBHeC13X379/
faglitteratur om dokumentargenren:
KILDE: HTTPS://DANSKSIDERNE.DK/INDEX.PHP?ID=3470
afsnit læst: dokumentartekster
- definition af dokumentarfilm
- dokumentarfilmens kendetegn
- analyse af dokumentarfilm
NS i alt: 21
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Armadillo - analyse af dokumentar
|
03-03-2024
|
Test om dokumentar
|
05-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud
Fokus: Det litterære område
Forløbsbeskrivelse: Litteraturhistorisk periodeforløb med fokus på kanonforfattere fra det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud.
Faglige mål:
- analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
-demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden.
- ̶ mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Herman Bang, Henrik Pontoppidan og Martin Andersen Nexø,
Kernestof:
Pontoppiddan: Et muldskud
Amalie Skram: 1. kapitel af Constanze Ring.
Herman Bang: Den sidste balkjole
J. P. Jacobsen: Et skud i taagen
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand
Supplerende stof:
Håndbog til dansk – litteraturhistorien – Ole Schulz Larsen:
- Det moderne gennembrud som litterær periode
- Naturalisme
- Impressionisme
- Det folkelige gennembrud
Skriftlighed:
Fokus på at træne opgavetypen analyse, fortolkning og perspektivering af en fiktiv tekst.
Lars Holst Madsen - Skriftlig eksamen i dansk - HTX
afsnit:
- Analyse, fortolkning og perspektivering
- opgavetypens indholdskrav
- opgavetypens opbygning
- skematisk oversigt over formalia for opgaven.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Constanze Ring
|
02-04-2024
|
Analyse af Præstens Datter
|
14-04-2024
|
Klassiske faldgruber i skriftlige opgaver
|
06-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Det talte sprog
Forløbsbeskrivelse: Analyse og fortolkning af fiktive og ikke-fiktive tekster med anvendelse af pragmatiske analysebegreber.
Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets brug og funktion
- Analyse og fortolkning af fiktive og ikke-fiktive tekster.
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige sammenhænge.
Kernestof:
- Mette Frederiksen - facebookopslag fra Fars dag, 5. juni 2024
- Rytteriet - sketch - Trines mor - utroskab, DR2, 2009
- Helle Helle: køreplaner.
- Uddrag fra DR debatten med Clemens - Sofie Linde og Pia Kjærsgaard
- Receptionsscene: https://www.youtube.com/watch?v=N7lGqmZprx0 (anvendt til analyse af nonverbal kommunikation).
Supplerende stof:
Fagbog: Ind i sproget - Birgitte Bjerre Lassen og Grete Ravn Nielsen:
Flg. afsnit er læst:
- Pragmatik
- Sproghandlinger
- Verbal og nonverbal kommunikation
- Transaktionsanalyse
- Faceteorien
- Op- og nedtoning
- Undertekst
- Høflighedsprincippet og effektivitetsprincippet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træn til eksamen 1
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Ondskab
Fokus: Litterære område
Forløbsbeskrivelse:
Definition på ondskab og forskellige typer ondskab. I løbet af forløbet kigger vi på menneskets syn på ondskab over tid. Fokus i forløbet er at identificere forskellige former for ondskab og diskutere, hvad det onde udspringer fra i mennesket, hvad der kan kaldes ondskab og hvad der ikke kan, og reflektere over om det onde er en nødvendig bestanddel af det at være menneske.
Faglige mål:
- analysere og fortolke fiktive tekster.
- analysere og diskutere fagtekster.
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om
almenmenneskelige, samfundsmæssige, etiske og naturfaglige sammenhænge.
demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger.
- læse uddrag af oversat værk.
Kernestof:
- Ondskabens Filosofi: Definitionen på ondskab og forskellige typer ondskab.
- Første Mosebog: Myten om Kain og Abel
- Folkevise: Torbens Datter
- H. C. Branner - De blaa Undulater
- Villy Sørensen - Blot en drengestreg
- Dokumentarserie: Danske mord. Afsnit: Når flokken dræber: https://www.dr.dk/drtv/episode/danske-mord_-naar-flokken-draeber_350862
- artikel: det nødvendige drab - artikel Søren Wormslev og Michael Bjerre, -uddrag: American Psycho - Brett Easton Ellis
Værk: Morderen på den hvide hest (DR dokumentar).
Supplerende stof:
egen produceret materiale:
Ondskab: https://prezi.com/view/GuCI2Mgkbf9TBq6i4OvB/
Analyse af lyrik: https://prezi.com/p/jtjcf6de90i9/?present=1
Derfor elsker vi det onde: https://prezi.com/p/pbdjo_a-xrci/?present=1
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træn til eksamen 2
|
25-10-2024
|
skæbne
|
25-11-2024
|
Træning af dele af den skriftlige opgave
|
08-12-2024
|
evaluering af ondskabsforløb
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kortfilm
Fokus: Medieområdet
Forløbsbeskrivelse:
I forløbet har vi fokus på at analysere og fortolke kortfilm ud fra filmiske virkemidler og Raskins model over kortfilm.
Vi træner næranalysen og forløbet har til hensigt at ende ud i fortolkning af og perspektivering til almenmenneskelige, etiske problemstillinger.
Faglige mål og kernestof:
- analysere og fortolke fiktive tekster
-perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om almenmenneskelige sammenhænge.
- demonstrere indsigt i medieanalytiske begreber og metoder-
Kernetekster:
- Homeless in New York City: https://www.youtube.com/watch?v=u5L2vX3oAlY&t=193s, Natalie Basoski, 2015.
- Mr Madden: https://www.youtube.com/watch?v=xDZcI2zBe-g, Floyd Hardy, 2014.
- Dustin: https://www.youtube.com/watch?v=BTSH3hxdk_A, Michael Fritzsche, 2016.
- Riders, Jesper Vidkær Rasmussen, 2015.
- Ridder Lykke - Lasse Lyskjær Noer, 2024
- Hvad andra inte ser (svensk kortfilm), 2015 - Tobias Liljeros: https://www.youtube.com/watch?v=xWd8kCv_fJM
Supplerende stof:
Egen produceret materiale:
Kortfilmen som genre:
https://prezi.com/view/28PE5TlAQzdvYRqFwfxw/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Nedslag fra 1950 til 2000 og senmoderne litteratur
Fokus: Litteratur
Forløbsbeskrivelse:
Litteraturhistorisk forløb med nedslag op gennem det 20. århundrede og med et særligt fokus på det 21. århundrede og senmoderne litteratur. Under forløbet kører vi et realistisk og et modernistisk spor. Til sidst kigger vi på, hvordan nutidens forfattere er inspireret af disse tendenser og nyfortolker dem.
Faglige mål:
- analysere og fortolke fiktive tekster
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden.
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger.
Kernetekster:
Martin A. Hansen: Agerhønen
Karen Blixen: Ringen
Klaus Rifbjerg: Al den snak om skønhed og Konfrontation
Vita Andersen: Fredag, lørdag og søndag
Michael Strunge: Natmaskinen
Helle Helle: Rester
Maja Lee Langvad: 20 spørgsmål til min biologiske mor (fra digtsamlingen Find Holger Danske)
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (uddrag)
Yahya Hassan: Den arabiske prins
Casper Eric: uddrag af NIKE (første 7 sider af digtet).
Kristina Nya Glaffey: uddrag - Mor og Busser 2.
Poul Anker Beck: Herlig en sommernat (maleri)
Supplerende stof:
Dokumentar: En fantastisk skæbne: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/karen-blixen-en-fantastisk-skaebne
Litteraturhistorien på Langs og på Tværs - barbara Kjær Hansen m.fl.
afsnit læst:
Det moderne samfund
Frihed og fremmedhed
Ny og moderne Litteratur
Stilretninger fra 1945 og frem
Realismens stiltræk
Modernismens stiltræk
realismer og modernismer
Efterkrigsmoderne (Heretica)
Konfrontationsmodernisme
Politiske realisme
Storbymodernisme og Postmoderisme
Minimalisme
Det 21. århundrede
Social ulighed
Køn og ligestilling
Teknologi og katastrofe
Klimakrise
Tendenser i den nyeste litteratur
Lærerpræsentationer:
Litteratur efter 2000: https://prezi.com/p/qhjb-oy5wmts/?present=1
Klimalitteratur: https://prezi.com/p/fzqr2rez-fua/?present=1
Fortællingens jeg: https://prezi.com/p/h8n7fovetfpj/?present=1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/55/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52694057733",
"T": "/lectio/55/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52694057733",
"H": "/lectio/55/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52694057733"
}