Holdet 2024 reC/3e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederikssund Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lizanne Rønnau Larsen
Hold 2024 reC/3e (3e reC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Ateisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion

Dette forløb har fungeret som en kort introduktion til religionsfaget. Vi har herunder arbejdet med, hvordan man definerer, hvad en religion er, og hvordan man undersøger religion.
Vi har herunder arbejdet med følgende:

- myten som genre
- ritualer, herunder særligt overgangsritualer
- Ninian Smarts 7 dimensioner
- Indefra og udefra

Vi har arbejdet med videoer med forskellige overgangsritualer, som eleverne har fremlagt for hinanden.

Materiale:

Kernestof:
"Grundbogen til religion C" s. 252-252, 253-256, 262, 268.
"Begrebsnøglen til religion": "Myter"

Andet:

"1. mosebog" (Skabelsesberetningen): https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1

Udsendelser m.m.:

"Teeth Chiseling": https://www.youtube.com/watch?v=AJau26D3B94
"Girl's Rite of Paasage": https://www.youtube.com/watch?v=5B3Abpv0ysM
"initiation With Ants": https://www.youtube.com/watch?v=ZGIZ-zUvotM
"Land Divers": https://www.youtube.com/watch?v=l0Mq6rCfYtU
"Crocodile Scars": https://www.youtube.com/watch?v=oJDOh3VSoxQ&t=146s
"Boy to Man": https://www.youtube.com/watch?v=81JPj8BqBBQ

Følgende faglige mål har været i særligt fokus i forløbet:

- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

I dette forløb har vi arbejdet med kristendommens tilbliven og udvikling, herunder med Jesus som religiøst forbillede. Vi har beskæftiget os med forskellene på katolsk og protestantisk kristendom og med reformationen og dennes betydning for kristendommen i Danmark.
Vi har ligeledes arbejdet med folkekirken og dennes rolle i Danmark i dag. Herunder har vi fokuseret på ritualer, særligt overgangsritualer med brug af van Genneps model.
Vi har arbejdet med lignelser som genre og med det kristne menneskesyn, herunder med kristen etik. Vi har arbejdet med SENAT-metoden som en etisk metode at læse (religiøse) tekster på.
Vi har ligeledes arbejdet med to forskellige tilgange til at undersøge religion/kristendom - religionssociologisk og religionsfænomenologisk metode. Her har eleverne bl.a. lavet deres egen minispørgeskemaundersøgelse om tro og kirkegang.



Eleverne har i deres FF5-forløb arbejdet i fagene engelsk og religion med emnet "God Save America". Herunder har de i religionsdelen arbejdet med kristen fundamentalisme, etik og abort i USA.

Vi har fokuseret på begreber som synd og frelse, næstekærlighed, reformation, kulturkristendom, kristen fundamentalisme, teodicé-problemet, treenigheden, den kristne grundmyte

Materiale:

Kernestof:

"Kristendom i Nutid" s. 52-56, 77-81, 137-139
"Grundbogen til religion C" s. 49-81
"USA. Historie, samfundsfag, religion." (ibog): kap. 3.2.: "Religion i USA i dag"

Bibelsteder - fra Biblen online

1.mos kap. 2-3
Mark. 14 (Korsfæstelsen)
Matt.5 (Bjergprædikenen)
Luk. 10,25-32 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
Luk. 14,15-25 (Lign. om det store festmåltid)
Matt.20,1-16 (Lign. om arbejderne i vingården)
Matt. 13,1-23 (Lign. om sædemanden)
Matt. 18,21-35 (Lign. om den gældbundne tjener)
Luk. 15,11-32(Lign. om den fortabte søn)

Artikler m.m.:

"Sognepræst: Alle dem, der kalder sig kulturkristne, er lige så kristne som andre kristne": https://www.information.dk/debat/2020/09/sognepraest-kalder-kulturkristne-lige-saa-kristne-andre-kristne

"Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste": https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste

"Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste": https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste

"Livets begivenheder": folkekirken.dk/livets-begivenheder
"Nadver i folkekirken": folkekirken.dk/tro/gudstjeneste/nadver
"Fadervor": folkekirken.dk/tro/fadervor
"SENAT-metoden" fra "Religion og etik"

Diverse udsendelser:

- "5 skarpe om kristne skrifter" (CFU)
- "5 skarpe om Jesus" (CFU)
- "5 skarpe om kristne ritualer" (CFU)
- "Jesus' unge soldater" afsnit 1 (DRTV)
- "Martin Luther - The Animated Movie": https://www.youtube.com/watch?v=-l3dlhwBA34&t=18s
-"Prinsen af Egypten"

Følgende faglige mål er særligt opfyldt/understøttet i forløbet:

- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i
europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
-karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

I dette forløb har vi arbejdet med islams oprindelse og historiske udvikling, herunder sunni- og shiaislam. Herunder har vi haft fokus på Muhammed og hans betydning for islam, ligesom vi har set på gudsopfattelsen i islam. Vi har arbejdet med tro og praksis, herunder de seks trosartikler og de fem søjler. Vi har arbejdet med sharia og herunder anvendt Hjärpes model ift. at se på forskellige islamformer. VI har arbejdet med tørklædet som identitetsmarkør og symbol, både i mellemøstlig og vestlig islam. Vi har til slut arbejdet med islam i Danmark og danske konvertitter. Herunder har vi anvendt Rambos konversionsmodel.
Begreber vi har arbejdet med er blandt andet: de fem søjler, dogmer, lovreligion. sharia, sunni, shia, konversion, hadith, islamformer, profeter, Koranen, fundamentalisme/islamisme, sekularisering.

Materiale:

Kernestof:

- "Grundbogen til religion C" s. 89-118, 264-266
- Deniz Kitir: "Klassisk og moderne islam" (ibog): kap: 8: "Konvertitter - at vælge islam", kap. 9: "Diskurser om islam",  "Tema: Kvinder i slam: Tøj og tørklæde som identitetsmarkør".
- "begrebsnøglen til religion": "Konversion"

Andre tekster:

Hadith: "Gabriel" (Jibril) - fra Deniz Kitir: "Klassisk og moderne islam".
Suraer: 2,190-195., 8,12-17., 9,29-31., 1,1-7.

Diverse udsendelser:

"5 skarpe om islam" (CFU)
"Når sharia dømmer (de føste 20 min.) (CFU)
"Når naboens datter bliver muslim" episode 1 (DRTV)
"Grisen" (kortfilm) (CFU)
"Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi" https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI

Musikvideoer:

Mona Haydar: "Wrap my Hijab": https://www.youtube.com/watch?v=XOX9O_kVPeo
Zafari Rahimzod: "Allahu Akbar": https://www.youtube.com/watch?v=cxzBQJQwFd0


Følgende faglige mål er understøttet og opfyldt i forløbet:

- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

I dette forløb har vi arbejdet med buddhismens oprindelse og udvikling. Vi har kigget på buddhistisk tro og praksis, herunder Buddhas belæringer om de 4 ædle sandheder, samsara og nirvana, den 8-leddede vej og karma. Ligeledes har vi kigget på forskellige buddhistiske retninger: mahayana, hinayana og theravada.
Vi har fokuseret særligt på tibetansk buddhisme og ideen om tulkuer og lamaer.
Ligeledes har vi fokuseret på vestlig/dansk buddhisme og forskellene på østlig og vestlig buddhisme. Herunder har vi kigget på konversion og synkretisme.
Vi har herunder været på ekskursion til Buddhistisk Center på Svanemøllevej.
Begreber vi har beskæftiget os med i forløbet er bl.a.: Buddha, karma, samsara, nirvana, dharma, mahayana, theravada, hinayana, lamaer, tulkuer, konversion og synkretisme.

Materiale:

Kernestof:

- "Grundbogen til religion C" s.  143-163, 167-172
- "Buddhisme. Introduktion og tekster" (ibog): kap. 3: "Buddhistisk praksis"

Diverse tekster og artikler:

- "Buddhalegenden" (uddrag) fra: "Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme". s. 12-15.
- "Nirvanas usammensathed"
- "Den 14. Dalai Lama findes og anerkendes" fra "Buddhas Lære - og den tibetanske buddhisme" s. 95-96
- "Jeg kan huske at jeg tænkte: Dér blev jeg vist buddhist!": https://www.berlingske.dk/kultur/jeg-kan-huske-at-jeg-taenkte-der-blev-jeg-vist-buddhist

Diverse udsendelser:

"5 skarpe om buddhismen" (CFU)
"Buddhas Liv"(CFU)

Følgende faglige mål er understøttet/opfyldt i forløbet:

- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og
udbredelse
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ateisme

I dette forløb har vi arbejdet med ateisme som både en modsætning til og et alternativ til religion. Vi har kigget på ateismens oprindelse og historiske udvikling, samt forskellige udgaver af ateisme. Vi har set på amerikansk og dansk ateisme og forskellene på baggrunden og mulighederne for at være ateist i de to lande.
Vi har kigget på "Kirken for Det Flyvende Spaghettimonster" som en case, hvor eleverne har undersøgt kirkens hjemmeside og udvalgte tekster og vurderet, hvorvidt og hvordan der er tale om en ateistisk bevægelse, og hvordan denne kirke kan være en kritisk kommentar til religion.
Vi har kigget på Huntingtons teori som en forklaring på, hvordan religion kan være bevæggrund for sammenstød og konflikter, ligesom vi også har forholdt os kritisk til den. Endelig har vi kigget på forskellige opfattelser af ateisme og religions forenelighed i samfundet.

Vi har arbejdet med begreber som hård og blød ateisme, agnosticisme, sekularisering, religionskritik, ritualer og traditioner, teodicé-problemet, synkretisme, refleksivitet, eklekticisme, fundamentalisme.

Kernestof:

"Grundbogen til religion C": s. 229-244

Diverse tekster:

"De 8 hellige forslag" fra: https://www.fsmkirken.dk/
"Informationsfolder" fra: https://www.fsmkirken.dk/

Diverse udsendelser:

"Illusionen om Gud"(CFU)

Diverse hjemmesider:

-https://www.fsmkirken.dk/
-https://thebrights.net/
- https://ateist.dk/

Følgende faglige mål er understøttet/opfyldt i forløbet:

- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer