Holdet 2022 ENA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederikssund Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Catherine Berg, Mirjam Bornstein, Signe Veigert
Hold 2022 ENA/a (1a ENA, 2a ENA, 3a ENA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro: English and Me
Titel 2 1 Topic Horror
Titel 3 English as a Global Language
Titel 4 Family
Titel 5 Multicultural Britain - Eksamensemne
Titel 6 Climate change - Climate Action
Titel 7 Aspects of Africa - Eksamensemne
Titel 8 Animal Farm
Titel 9 Genetics, cloning and ethics - Playing God?
Titel 10 Utopia - Dystopia - Eksamensemne
Titel 11 Horror,Madness and the Gothic Genre - eksamensemne
Titel 12 The American Dream - eksamensemne
Titel 13 Shakespeare - Eksamensemne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro: English and Me

I dette forløb har der været fokus på elevernes forhold til det engelske sprog og engelskfaget. Emnet har været introducerende til engelsk i studieretningsforløbet.

Særlige fokuspunkter:
Lære hinanden at kende – blive tryg ved at tale og læse engelsk.
Mundtlighed – aktiverende øvelser om det engelske sprog og dets fremtid. (mini intro til lingua franca)
Diverse Google-søgninger om UK og USA.
Forskellen på UK og U.S. udtale, intonation, stavning, kultur mv.

Væsentligste arbejdsformer:
Samtaleøvelser

Faglige mål:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion

Omfang: sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1 Topic Horror

Forløbet har haft fokus på horror-genren og dens karakteristika.
Læreroplæg om horror med små horrorhistorier og videoer. Elevaktiverende elementer. Bl.a. skulle de læse små horrorhistorier op og diskutere hvad der gjorde dem uhyggelige. Derudover skulle eleverne lave en brainstorm over horrorgenren og vise den frem.

Kernestof:

James M. Reasoner: Graveyard Shift
Shirley Jackson: The Lottery
Stephen King: Suffer the Little Children
Stephen King: The Man who Loved Flowers
Charles Bukowski: Son of Satan
Stephen King: Why We Crave Horror Movies (opinion piece)

Supplerende stof:

Film: American Psycho

Dilemma of the day – Horror! (Træning i højtlæsning i klassen og det at tale engelsk i klassen. Debat af dagens dilemma. English conversation)

Til Son of Satan: The Telegraph: Children tried to strangle boy, 5 [years old], with rope (2. Juni, 2005)

Would you rather? Conversation starters.

Diverse videoer jeg gjorde brug af i mit læreroplæg:

Why certain brains love horror movies:
https://www.youtube.com/watch?v=OAW_B4d3wRM&t=46s&ab_channel=USATODAY

What makes horror movies scary?
https://www.youtube.com/watch?v=U5V-ybRa_m0&ab_channel=TheRinger

TED: How to make your writing suspenseful byVictoria Smith
https://www.youtube.com/watch?v=xjKruwAfZWk&ab_channel=TED-Ed

Faglige mål:
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Omfang: sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 English as a Global Language

I dette forløb har vi haft fokus på det engelske sprogs udvikling og den rolle engelsk spiller i forskellige dele af verden i dag. Vi har undersøgt engelsk som globalt lingua franca, samt lavet et projekt om forskellige dele af den engelsksprogede verden.

Kernestof:
Anonym forfatter: "English Is a Stupid Language" (poem)
David Crystal: Will English Always Be a Global Language? (youtube)
The History of the English Language (Worlds of English)

Supplerende stof:
The development of the English Language: https://i.ytimg.com/vi/mTOsxh4OcFU/mqdefault.jpg
Introtext "English as a Lingua Franca"
The History of the English Language https://i.ytimg.com/vi/eU9pshEkwVE/mqdefault.jpg
Youtube-videoer om engelsk i forskellige dele af verden

Sprogligt fokus:
Kongruens og bøjning af verber

Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Arbejdsformer:
Diskussionsøvelser
Matrix-læsning
Projektarbejde

Omfang:
15 sider
6 moduler
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Family

Dette forløb fokuserer på temaet familie med hovedfokus på arbejde med fiktionsanalyse og analytiske redskaber.

Kernestof:
Claudia Zuluaga: Okeechobee
R. J. Meaddough, III: The Death of Tommy Grimes

Supplerende stof:
Begreber til fiktionsanalyse

Sprogligt fokus:
Kongruens
Essayskrivning

Faglige mål:
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Arbejdsformer:
Tekstlæsning individuelt og i grupper
Struktureret essay-skrivning

Omfang:
12 sider
4 moduler
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Multicultural Britain - Eksamensemne

Formålet med forløbet har været at arbejde med multikulturalisme, immigration og identitet i England. Forløbet har kort præsenteret eleverne for landets historiske kontekst ift. imperialisme og kolonisering. Herunder den føste generation af indvandrere (Windrush Generation) Derefter har forløbet fokuseret på hvordan det er  at leve i et multikulturelt samfund mht. diversitet og tolerance. Spørgsmålet om identitet og nationalitet samt hvordan immigranter påvirkes af at have både en baggrundskultur og en ny kultur (Clash of Cultures) er også blevet belyst igennem det udvalgte materiale.



Kernestof

John Agard: "Mr and Mrs Xenophobia", 2006 - from: We Brits, Bloodaxe Books 2006, Copyright © John Agard 2006

Hanif Kureishi: My Son the Fanatic
(Fra: Jonna Engberg - Pedersen et al: Contexts. Gyldeldal 2015)


Second Generasians - artikel
(Fra: Ruth Flensted et al.: What´s up Britain. Gyldendal, 2008)


Laura Smith: Mixed race in the UK: Am I the future face of this country? (2014)
(Fra: Sten Pultz Moslund:Everyone is here. Systime 2022)

Film: East is East

Supplerende materiale

The Windrush (documentary)
https://www.youtube.com/watch?v=uitSZLc6OWw&list=PLw-6FoQsVw_nrFDkfIHRLEGkHTE403glx&ab_channel=commonlaw007

Introduction to Britain p.54-55, fra Flensted, What’s up Britain, Gyldendal, 2008

Artikler omkring immigration efter Brexit. I grupper fremlagde eleverne forskellige artikler.

Britain's immigration landscape is already changing | CNBC Reports
https://www.youtube.com/watch?v=ombKqCT6I9g&ab_channel=CNBCInternational

Hjælpemidler brugt i undervisningen
Grammatik  Mette Hermann et al.:  Getting Started
MinLæring
Ordbøger:
https://www.merriam-webster.com/thesaurus/
ordbogen. com

Grammatik

Substantivernes bøjning og præp. + that.


Det faglige stof for dette forløb svarer ca. til  60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Climate change - Climate Action

Forløbet beskæftiger sig med climate change via litteraturen.
Eleverne introduceres til en ny genre og dens karakteristika. De skal diskutere klimaforandring i forb. med teksterne og forstå litteraturens rolle. Kendskab til climate fiction genrens karakteristika.
Endvidere fokus på analyse og fortolkning af fiktive og ikke-fiktive tekster.

Kernestof

Nature is speaking
https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM


Ian McEwan: The Hot Breath of our Civilisation
fra: Jonna Engberg- Pedersen et al.: Wider Contexts. Gyldendal 2012


Cormack McCarthy: The Road - uddrag

Greta Thunberg Speech "How Dare You Speech" at the UN Climate Action Summit
https://www.npr.org/2019/09/23/763452863/transcript-greta-thunbergs-speech-at-the-u-n-climate-action-summit

UN:ActNow - Climate Action
https://climateaction.systime.dk/?id=147#c654
Remarks by the President on Climate Change

Film: Before the Flood


Supplerende stof

Climate change explained
https://www.youtube.com/watch?v=ifrHogDujXw&ab_channel=TDC

What is climate fiction?
https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_fiction

I grupper fremlagde eleverne forskellige artikler om Climate Change  fra fortrinsvis The Guardian.
Vocabulary from Wider Contexts


Det faglige stof for dette forløb svarer ca. 150 sider.

Gennemgået grammatik: Substantiver, apostroffer, genitiv, relativ pronomen, simpel og udvidet tid.

Grammatik i næste semester: Adjektiver - adverbier, gradbøjning, substantiverede adjektiver, adjektiver med støtteord, omskrivning med do, ligefrem og omvendt ordstilling, artikler, modalverber, præp. + that
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Aspects of Africa - Eksamensemne

Kernestof

Chimamanda Ngozi Adichie: The Danger of a Single Story

Molara Wood: Girl on the Wall

Mandela: Inauguration speech

Nadine Gordimer: Country Lovers

Odah Brian: Her Stripes
https://brittlepaper.com/2019/07/her-stripes-odah-brian-fiction-from-go-the-way-your-blood-beats-anthology/

If I go out, I´ll be a target - artikel
https://www.theguardian.com/global-development/2024/jan/07/fear-stalks-uganda-brutal-anti-gay-laws


Supplerende stof

Trevor Noah
https://www.youtube.com/watch?v=YqciCFLxfEE

Gruppearbejde
I grupper præsenterer eleverne et afrikansk land som skal have tilknytning til det britiske empire eller sprog (2 - 3)

Grammatik: Adjektiver - adverbier, gradbøjning, substantiverede adjektiver, adjektiver med støtteord, omskrivning med do, ligefrem og omvendt ordstilling, artikler, modalverber, præp. + that



Ialt ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Animal Farm

George Orwell: Animal Farm (værklæsning)

Forløbet tog udgangspunkt i en analyse af Animal Farm. Her fokuserede vi læsningen på følgende aspekter: Orwells kritik af totalitarismen, sprogets magt (via propaganda og løgn). Endvidere fokus på værkets genre (allegori)

I grupper arbejdede eleverne med udvalgte kapitler som de fremlagde.

Supplerende stof
Film: The Riot Club

Grammatik
Adverbiernes placering - komma - omskrivning med do, ligefrem og omvendt ordstilling, artikler, modalverber,(- substantiverede adjektiver, adjektiver med støtteord?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Genetics, cloning and ethics - Playing God?

Et forløb om om anvendelse af genteknologi særligt i forhold til cloning. Hvilke etiske spørgsmål rejser  sig i anvendelsen af genteknologi og hvilke muligheder ligger der i teknologien.


Kernestof

Gregg: Easterbrook: Embrace Human Cloning

Michael Le Page: Suffer Little Children
Alle fra:  “World in Motion 2.0”, Lars Ulrik Tambjerg-Ravn, Systime 2012

Daniel Keyes: Flowers for Algernon (kopi)

Robert Calvert: The Clone´s poem
Fra: To Clone or not to Clone

Film:  The Island


Det faglige stof for dette forløb svarer ca. til 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Utopia - Dystopia - Eksamensemne

Kernestof (fra læreplanen i Engelsk A)

- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster tekster

Dette forløb har fokuseret på kendskab til genrerne utopia/dystopia og deres karakteristika, med størst fokus på dystopi. Forløbet har introduceret en genre der er forholdsvis klart defineret og har tydelige kendetegn at arbejde med – og en genre som eleverne er bekendet med fra populærkulturen.
Temaer inden for genren: dystopia, utopia, alienation, dehumanization, social control og social critique.  Forløbet indeholder både fiktive og ikke fiktive tekster og film. Der er læst tekster af ældre og nyere dato. Eleverne lavede en mundtlig præsentation af filmen The Beach som inkluderede filmiske virkemidler.



Kernestof

Thomas More: Utopia, 1516 (Uddrag)
http://www.gutenberg.org/files/2130/2130-h/2130-h.htm  

Danny Boyle: The Beach, 2000 (film)
  
George Orwell: 1984 (uddrag)

Ursula Le Guin: The Ones who walk away from Omela

Kurt Vonnegut: Harrison Bergeron (1961), short story, from:
http://www.tnellen.com/westside/harrison.pdf


Utopian and dystopian fiction
Trine Østergaard: The English Handbook, Systime

Supplerende materiale

D. Galeon/B. Bergan: China's 'social credit' system bans millions from travelling, The Telegraph, 2018 https://www.telegraph.co.uk/news/2018/03/24/chinas-social-credit-system-bans-millions-travelling/

Leave No Dark Corner, ABC, 2019
https://www.abc.net.au/news/2018-09-18/china-social-credit-a-model-citizen-in-a-digital-dictatorship/10200278



Eleverne har brugt følgende opslagsværker til det sproglige arbejde hele året: Mette Hermann et al.: Getting Started A, MinLæring, ordbogen.com og Merriam Webster dictionary online.
Grammatik i løbet af dette semester: Rep. af ordklasser, kongruens, verber I, adjektiv og adverbier, relative pronominer.

Ialt ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Horror,Madness and the Gothic Genre - eksamensemne

Kernestof fra læreplanen

̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie


I forløbet har der været fokus på den litterære strømning, den gotiske genre i fortid og nutid og kendskab tll betydelige amerikanske forfattere. Der har endvidere været fokus på madness som i nogle tekster er udtryk for en reaktion på individet underlagt samfundsmæssige normer og på horror i form af ghosts og uhyrer som udtryk for den undertrykte del af personligheden.
I sidstnævnte del har vi i analyse- og fortolkningsarbejdet  inddraget Freud for at nå dybere ned i teksten.
I forbindelse med analysearbejdet er eleverne kort blevet præsenteret for forskellige analytiske metoder så som den biografiske, nykritiske og Freuds personlighedsteori.
Teksterne har været litterære både digte og noveller.


Kernestof

Emily Dickinson: One need not be a chamber to be haunted
http://www.bartleby.com/113/4069.html


Edgar Allen Poe: The Black Cat
http://www.eastoftheweb.com/short-stories/UBooks/BlaCat.shtml

Charlotte Perkins Gilman: The Yellow Wallpaper (ekstensivt)

Stephen King: The Boogeyman
https://www.scasd.org/cms/lib5/PA01000006/Centricity/Domain/1252/The%20Boogeyman.pdf


Martin scorsese: Shutter Island

Horror Fiction and the Gothic
Why are we so fascinated by Horror? Three theories
Fra: Marianne Mortensen et al. The Gothic Universe. Systime

Freud´s structure of the human mind
Rolf Erbst & Marianne Mortensen, The Gothic Universe, Systime



Supplerende materiale:

The Gothic Genre
http://academic.brooklyn.cuny.edu/english/melani/gothic/gothic.html


Horror Introduction
Fra: A Mirror of the Human Psyche
Rasmus Drisdal et al.: Horror:  Systime


Historical Context of "The Yellow Wallpaper"
https://battyenglish.wordpress.com/2011/09/17/historical-context-of-the-yellow-wallpaper/

Charlotte Perkins Gilman: Why I wrote the Yellow Wallpaper
http://readinenglish.com/wp-content/uploads/2017/09/THE-YELLOW-WALLPAPER.pdf




Ialt 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 The American Dream - eksamensemne

Kernestof fra læreplanen
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker

Forløbet har taget udgangspunkt i en kort definition af The American Dream. Der har endvidere været fokus på at se på The American dream fra 1930erne og til i dag og om det er muligt at have social mobilitet.
I forbindelse med læsningen Of Mice and Men har den samfundsmæssige baggrund for Of Mice and Men (the Great Depression og The Dust Bowl) blevet kort inddraget.



Kernestof

Steinbeck: Of Mice and Men (værklæsning)

MLK: I have a dream speech (uddrag)
Black Voices, Systime

J. D. Vance: Hillbilly Elegy (uddrag)

The American Dream of upward mobility is broken (artikel)
https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/mar/13/american-dream-broken-upward-mobility-us



Supplerende materiale

The Constitution - uddrag

James Truslow Adams: The Epic of America (1931) uddrag

The Dust Bowl
https://en.wikipedia.org/wiki/Dust_Bowl

Human Displacement
https://en.wikipedia.org/wiki/Dust_Bowl

Grammatik: adverbialleds placering - substantivernes bøjning - relative pronominer - passiv - artikler - ligefrem og omvendt ordstilling

Ialt ca. 150 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Shakespeare - Eksamensemne

- uddrag af værker af Shakespeare

Der har været fokus på kendskab til Shakespeare og hans samtid: Renaissancen. I læsningen af Macbeth var der fokus på den tragiske helt, Shakespeares billedsprog og på relationen mellem Lady Macbeth og Macbeth.
Endvidere har vi læst en enkelt sonet og Hamlets kendte monolog to be or not to be.

Kernestof

Macbeth (Act 1 scene 1 + scene 3, lines 37 - 156)
Scenes 4, 5 and 7.
Fra: Macbeth, Oxford School Shakespeare. Oxford University Press2009

Hamlet, Act 3, scene 1 Soliloquy: to be or not to be
Fra: Hamlet,Oxford School Shakespeare. Oxford University Press


Shakespeare: Sonnet 18
Fra: Joanna Engberg-Pedersen et al. Wider Contexts. Gyldendal 2012

Supplerende materiale:

Internetsøgning om Shakespeare og hans samtid hvor eleverne lavede præsentationer.

The Elizabethan World Picture (kopi)
Fra: Ole Lund-Hansen et al: William Shakespeare and Julius Caesar, Gyldendal, 1991

Summary af Macbeth
https://www.youtube.com/watch?v=Oo9vPZczdbQ

Forskellige filmfremstillinger af heksene i Macbeth
https://www.youtube.com/watch?v=ja6byiuFgZs

Summary of William Shakespeare: Hamlet
https://www.youtube.com/watch?v=bb69mI3of_U

To be or not to be | Cush Jumbo as Hamlet
https://www.youtube.com/watch?v=olhENnfCZ1c

Was Shakespeare gay?
https://www.youtube.com/watch?v=bL8TWheggzs

Ialt ca. 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer