Holdet 2022 SAA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederikssund Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Anne Vedersø, Ole Grarup, Søren Vangsted Bugge
Hold 2022 SAA/e (1e SAA, 2e SAA, 3e SAA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 2 SoMe -
Titel 2 Politikforløb - 1Ideologisk grundviden
Titel 3 Politikforløb 1Politiske partiers vælgeres adfærd
Titel 4 Politikforløb 1Parlementarisk styringskæde magt
Titel 5 Forløb 3Rettigheder og medborgerskab i demokratiet
Titel 6 Forløb 4 Medier og meningsdannelse
Titel 7 Forløb 5 En bæredygtig samfundsøkonomi 1
Titel 8 Forløb 6 Fra drengestreger til bandekrig
Titel 9 Forløb 7 EU's udfordringer - hvor vil vi hen?
Titel 10 FF4: SRO (engelsk-samfundsfag)
Titel 11 Forløb 8 International politik
Titel 12 Forløb 8 Amerikansk politik
Titel 13 Forløb 9 Ulighed i sundhed
Titel 14 Forløb 10 Grønland og globaliseringen
Titel 15 Forløb 11 Er diskussionen om køn vigtig?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 2 SoMe -

Efter forløbet kan du:
Du kan redegøre for identitetsdannelse og socialisering
Du kan definere den tid, vi lever i (det senmoderne samfund)
Du kan undersøge unges forbrug af medier
Du kan diskutere fordele og ulemper for sociale mediers påvirkning af unges identitetsdannelse

Du skal kunne:
- anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
- Bruge teori og begreber til at forklare og perspektivere problemstillinger og udviklingstendenser i samfundet
- sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfunds forandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier

Skrivning: Vi skal arbejde med synopsis - redegørelser (som i Kan :-)!) og så skal vi arbejde med undersøgelser.


Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisation
- social differentiering, kulturelle mønstre, social mobilitet og samfundsforandring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politikforløb - 1Ideologisk grundviden

Eleverne er i dette forløb blevet introduceret til de 3 grundlæggende politiske ideologier og deres forgreninger.

I løbet af forløbet har de skulle påpege forskelle og ligheder imellem de forskellige ideologier, og de har skulle bruge denne viden i praksis. Det har de gjort ved at analysere taler og politiske tiltag, for at afkode hvilke former for politisk ideologi der ligger til grund for beslutningerne.

Derudover er eleverne også blevet præsenteret for begrebet populisme, og har brugt det til at analysere forskellige moderne politikeres taler.

Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:

̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politikforløb 1Politiske partiers vælgeres adfærd

Eleverne har i dette forløb arbejdet med partiadfærd og vælgeradfærd. De har analyseret forskellige valgsituationer i Danmark, for at finde frem til hvorfor politiske partier og vælgere agerer som de gør indenfor det politiske system.

Vi har i denne forbindelse taget udgangspunkt i Politikbogen, hvor vi har arbejdet med forskellige modeller. Dette har bl.a. været Molins Model, Kaare Strøms Model og andre.

Derudover har eleverne også haft fokus på politiske skillelinjer, og hvordan vi kan bruge dem til at analysere den politiske virkelighed. Vi har både haft fokus på de klassiske skillelinjer, og hvordan vi bruger dem til at inddele partier i en model der er mere end blot den gamle højre-venstre skala. Derudover har vi også arbejdet med nye skillelinjer i dansk politik, og hvordan de blev synlige ved de seneste valg.

Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:

̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Politikforløb 1Parlementarisk styringskæde magt

Eleverne har i dette forløb arbejdet med den parlementarisk styringskæde og hvordan magt bliver udøvet indenfor systemet.

Forløbet er startet med en kort introduktion til hvordan vi kan analysere magt i samfundsfag, og hvad det i det hele taget er.

Derefter har eleverne ved hjælp af flere nutidige sager analyseret sig frem til hvordan der bliver udøvet magt indenfor det politiske system i Danmark.

En del af dette har også været at forstå hvordan de forskellige dele af det danske folkestyre fungerer, og hvordan de interagerer med hinanden.

Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:

̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 3Rettigheder og medborgerskab i demokratiet

Forløbet har et almendannende sigte, idet det har som formål at fremme elevernes lyst og evne til at forholde sig til og deltage i den demokratiske debat og gennem undervisningens indhold og arbejdsformer engagere eleverne i forhold af betydning for demokratiet og samfundsudviklingen.

Forløbet dækker kernestofområdet magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl. 2 (Opstil hypoteser) 10-09-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 4 Medier og meningsdannelse

Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:

̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 5 En bæredygtig samfundsøkonomi 1

Kernestof dækket:

̶ makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klimaforandringer og ulighed 18-12-2023
Afl. 6 (Fællesdel) 04-04-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 6 Fra drengestreger til bandekrig

Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:

̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 7 EU's udfordringer - hvor vil vi hen?

Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:

̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
̶ aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 FF4: SRO (engelsk-samfundsfag)

"The British Precariat" - Flerfagligt forløb i engelsk og samfundsfag.

Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:

̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 8 International politik

Forløbet dækker følgende kernestofområder:

̶ aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
̶ mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 8 Amerikansk politik

Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:

̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb 10 Grønland og globaliseringen

Efter forløbet kan du:
- forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
- sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger med fokus på Grønland og u-lande.
- undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske
udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold med fokus på Grønland og u-lande.
-formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser
ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og
modeller i selvvalgt casearbejde

Kernestof
-økonomiske styringsprincipper, herunder bæredygtig udvikling
-globalisering og samfundsudvikling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 19-01-2025
U-lands opgaven 07-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb 11 Er diskussionen om køn vigtig?

kan du redegøre, undersøge og diskutere ligestilling mellem kønnene omkring magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
Du kan også anvende forholdet mellem aktør og struktur i dine diskussioner.
Du kan inddrage teori og begreber om identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande.
Vi arbejder med ligestilling, konsekvenser og løsninger - både økonomisk, politisk og socialt
Vi arbejder også med teorier om køn.
 Vi arbejder også med arbejdsmarkedet
Vi arbejder med: Redegørelser, sammenligninger, undersøgelser og diskussioner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer