Frederikssund Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederikssund Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SAA/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederikssund Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Anne Vedersø, Ole Grarup, Søren Vangsted Bugge
Hold
2022 SAA/e (
1e SAA
,
2e SAA
,
3e SAA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 2 SoMe -
Titel 2
Politikforløb - 1Ideologisk grundviden
Titel 3
Politikforløb 1Politiske partiers vælgeres adfærd
Titel 4
Politikforløb 1Parlementarisk styringskæde magt
Titel 5
Forløb 3Rettigheder og medborgerskab i demokratiet
Titel 6
Forløb 4 Medier og meningsdannelse
Titel 7
Forløb 5 En bæredygtig samfundsøkonomi 1
Titel 8
Forløb 6 Fra drengestreger til bandekrig
Titel 9
Forløb 7 EU's udfordringer - hvor vil vi hen?
Titel 10
FF4: SRO (engelsk-samfundsfag)
Titel 11
Forløb 8 International politik
Titel 12
Forløb 8 Amerikansk politik
Titel 13
Forløb 9 Ulighed i sundhed
Titel 14
Forløb 10 Grønland og globaliseringen
Titel 15
Forløb 11 Er diskussionen om køn vigtig?
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 2 SoMe -
Efter forløbet kan du:
Du kan redegøre for identitetsdannelse og socialisering
Du kan definere den tid, vi lever i (det senmoderne samfund)
Du kan undersøge unges forbrug af medier
Du kan diskutere fordele og ulemper for sociale mediers påvirkning af unges identitetsdannelse
Du skal kunne:
- anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
- Bruge teori og begreber til at forklare og perspektivere problemstillinger og udviklingstendenser i samfundet
- sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfunds forandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
Skrivning: Vi skal arbejde med synopsis - redegørelser (som i Kan :-)!) og så skal vi arbejde med undersøgelser.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisation
- social differentiering, kulturelle mønstre, social mobilitet og samfundsforandring
Indhold
Kernestof:
læs:
Morten Hansen Thorndal: Sociologi ABC, Columbus, 2009, 2011, 2013; sider: 16-18, 22-23, 52-56
Hvordan dannes identitet?
Læs pdf´en s. 1-5 Hvad karakteriserer "det traditionelle samfund", "det moderne samfund" og "det senmoderne samfund"
trad-mod-senmoderne.pdf
opgaver tiderne.docx
Redegør for "frontstage" og "backstage"
LÆs vedhæftede fil "netværkssamfundet" s. 34-36 om anerkendelse. Hvorfor er anerkendelse vigtigt? hvilke former for anerkendelse beskrives?
•http://www.dr.dk/nyheder/indland/video-eksperiment-1g-maatte-undvaere-sociale-medier-i-48-timer •http://www.dr.dk/nyheder/indland/unge-foeler-sig-stressede-af-deres-smartphone •Hvad handler de om, prøv at forklare dem ud vha. identitetsdannelse, fro
Lektie: læs om synopsis i onenote - Synopsis opgave samfundsfag A (Webvisning)
Synopsis 1.e.docx
Lektie: Have skrevet min. 1,5 side af din synopsis
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Politikforløb - 1Ideologisk grundviden
Eleverne er i dette forløb blevet introduceret til de 3 grundlæggende politiske ideologier og deres forgreninger.
I løbet af forløbet har de skulle påpege forskelle og ligheder imellem de forskellige ideologier, og de har skulle bruge denne viden i praksis. Det har de gjort ved at analysere taler og politiske tiltag, for at afkode hvilke former for politisk ideologi der ligger til grund for beslutningerne.
Derudover er eleverne også blevet præsenteret for begrebet populisme, og har brugt det til at analysere forskellige moderne politikeres taler.
Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Indhold
Kernestof:
Liberalisme.pdf
Konservatisme.pdf
https://docs.google.com/document/d/1X8DH2tQ3y2v-nL-g3OERIuj1GRcP911YBn_73ieGsyo/edit
1e Socialisme
socialisme.pdf
Liberalisme, Konservatisme og Socialisme.pdf
Neoliberalismen.pdf
Neoliberalisme og Socialliberalisme
neo social og liberal konservatisme.pdf
Neo, social og nationalkonservatisme
Nytårstale MF
Socialdemokratisme og kommunisme.pdf
Samfundsfag partilederdebat 1.pdf
Populisme.pdf
Inger populisme.pdf
Vi skal sætte Danskerne Først!
Wikipedia som informationskilde Analysemodel.pdf
Informationssogning paa Google Vejledning.pdf
Analyse af internetkilder Analysemodel.pdf
Guide til korrekte kildehenvisninger.pdf
Redegørelse i samfundsfag, informationssøgning og henvisninger.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Politikforløb 1Politiske partiers vælgeres adfærd
Eleverne har i dette forløb arbejdet med partiadfærd og vælgeradfærd. De har analyseret forskellige valgsituationer i Danmark, for at finde frem til hvorfor politiske partier og vælgere agerer som de gør indenfor det politiske system.
Vi har i denne forbindelse taget udgangspunkt i Politikbogen, hvor vi har arbejdet med forskellige modeller. Dette har bl.a. været Molins Model, Kaare Strøms Model og andre.
Derudover har eleverne også haft fokus på politiske skillelinjer, og hvordan vi kan bruge dem til at analysere den politiske virkelighed. Vi har både haft fokus på de klassiske skillelinjer, og hvordan vi bruger dem til at inddele partier i en model der er mere end blot den gamle højre-venstre skala. Derudover har vi også arbejdet med nye skillelinjer i dansk politik, og hvordan de blev synlige ved de seneste valg.
Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til gruppearbejde
Afsnit
Hvad er en politisk skillelinje?
Læs kapitel 3.2 og 3.3 i Politikbogen på Systime
Opgaver til timen
Læs nyheder om politik i ugens løb. Det skal helst være dansk politik
Foredraget starter 08:45 i festsalen!
Lokalefordeling
Politik undersøgelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Politikforløb 1Parlementarisk styringskæde magt
Eleverne har i dette forløb arbejdet med den parlementarisk styringskæde og hvordan magt bliver udøvet indenfor systemet.
Forløbet er startet med en kort introduktion til hvordan vi kan analysere magt i samfundsfag, og hvad det i det hele taget er.
Derefter har eleverne ved hjælp af flere nutidige sager analyseret sig frem til hvordan der bliver udøvet magt indenfor det politiske system i Danmark.
En del af dette har også været at forstå hvordan de forskellige dele af det danske folkestyre fungerer, og hvordan de interagerer med hinanden.
Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Indhold
Kernestof:
MAGT.pptx
Mogens Jensen trækker sig som fødevareminister efter minkskandale
Parlementarisk styringskæde1.pptx
Inger Støjberg sagen
Spørgsmål til Mogens Jensen og Inger Støjberg sagerne
Bilag, del 2.pdf
udled af tabel politik1.docx
1.1 Synopsis - skridt for skridt
Lars Løkke Rasmussens grundlovstale 2019 - Danske Taler
Analyser talerne en ad gangen
Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis årsmøde 2014 - Danske Taler
Fællesnoter 1.g 1e
Grupper til årsprøve 1.e 2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 3Rettigheder og medborgerskab i demokratiet
Forløbet har et almendannende sigte, idet det har som formål at fremme elevernes lyst og evne til at forholde sig til og deltage i den demokratiske debat og gennem undervisningens indhold og arbejdsformer engagere eleverne i forhold af betydning for demokratiet og samfundsudviklingen.
Forløbet dækker kernestofområdet
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
.
Indhold
Kernestof:
Rettigheder og medborgerskab - tekst 1.pdf
Test dig selv: Kan du bestå den nye indfødsretsprøve?
Rettigheder og medborgerskab - tekst 2.pdf
Diskussionsøvelse - pligter i samfundet.docx
Typer af medborgerskab - 2e SAA
Hvilken slags medborger vil du være.pdf
Medborgerskabstyperne - øvelse - BILAG.docx
Statsborgerskab og medborgerskab - spørgsmål til teksten (PRINTVERSION).docx
Statsborgerskab og medborgerskab - sortereøvelse PRINT.docx
Demokratiske legitimitet i relation til retssagerne mod Trump.pptx
DRTV - Deadline: Er retssagerne mod Trump til fordel for demokratiet?
Slides fra mandag 4. september.pptx
Min_Grundlov_Feb_2022.pdf
Rettigheder i Grundloven - opgave.docx
For tre uger siden var der ikke længere tillid til ham i Forsvarsministeriet. Nu skal han arbejde i Finansministeriet
Ligestilling i Danmark - opgave.docx
Mål og midler i ligestillingspolitikken - kønskvoter.docx
Få kigget på aflevering 2 hjemmefra inden denne time og medbring eventuelle spørgsmål
Norsk professor: Kønskvoter har ikke været en væsentlig belastning for erhvervslivet
Nej til kvindekvoter
Magteliten
Magt som ressource og den institutionelle magt.pptx
Afsnit
Skotlands politiske system.docx
Storbritannien, politiske system i - Samfundsfag
Storbritanniens forfatning | lex.dk – Den Store Danske
Det politiske system og de politiske partier
Opgave 5 - Rettigheder og medborgerskab i demokratiet (2,7 NS).pdf
Rettigheder og medborgerskab i demokratiet - TEORI OG BEGREBER.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afl. 2 (Opstil hypoteser)
10-09-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 4 Medier og meningsdannelse
Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Indhold
Kernestof:
7.1 Hvad er et medie, og hvilken funktion har medierne i samfundet.docx
Jensby, Jakob Glenstrup et al.: Politikbogen, Columbus, 2017
Kellyanne Conway: Press Secretary Sean Spicer Gave 'Alternative Facts' | Meet The Press | NBC News
7.2 Medialisering og nyhedskriterier.docx
Kapitel 7 - Forlaget Columbus
7.5 I hvilket omfang har politisk kommunikation indflydelse på meningsdannelsen.docx
DRTV - Explainer: Hvem er Hamas?
Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina
DRTV - TV AVISEN: Israesk landangreb i Gaza
Den politiske dagsorden - Israel-Palæstina.docx
Analyseøvelse inden for politisk kommunikation Modtagecenter Rwanda.docx
Analyseøvelse inden for politisk kommunikation Modtagecenter Rwanda - EKSEMPLER PÅ BESVARELSE 01-11-2023.docx
Analyseøvelse inden for politisk kommunikation LA's kampagne FV22.docx
Den kønspolitiske skillelinje - opgaver.docx
Tidslinje: Her er forløbet op til Mortens Østergaards afgang
Feedforward afl 3.pptm
Afl. 4 stillads.docx
Medier og politisk meningsdannelse - evalueringsopgave.docx
Medier og politisk meningsdannelse - begreber og teori.docx
Medier og politisk meningsdannelse - evalueringsopgave.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 5 En bæredygtig samfundsøkonomi 1
Kernestof dækket:
̶ makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Tekst - BNP.pdf
En bæredygtig samfundsøkonomi - slides 23-11-2023.pptx
Handout 23-11-2023 - CO2-udledning og BNP pr indbygger historisk.docx
En bæredygtig samfundsøkonomi læsetekst - del 1.pdf
Hvad er vækstøkonomi - spørgsmål.docx
En bæredygtig samfundsøkonomi - slides 28-11-2023.pptx
En bæredygtig samfundsøkonomi - slides 30-11-2023.pptx
Spørgsmål til aflevering 4 (medbring dine spørgsmål til aflevering 4, hvis ud har nogen!)
Vækst økonomi og begrænsede ressourcer - opgaver.docx
Politiske partiers syn på den grønne omstilling IPAT-ligningen.docx
Explainer: Kan regeringen redde klimaet med en hockeystav?
Træning af omregning til procent 1.pdf
Træning af omregning til procent 1 EXCEL-BILAG.xls
Træning af omregning til procent 2.pdf
Træning af omregning til procent 2 EXCEL-BILAG.xls
Træning af omregning til indekstal og procentvækst.pdf
Træning af omregning til indekstal og procentvækst EXCEL-BILAG.xlsx
Spørgsmål til Klimaforandringer og ulighed.docx
Det økonomiske kredsløb og konjunkturerne FACT SHEET-opgave.pdf
Aflevering 4 - Undersøg.docx
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Spildte stemmer kan afgøre valget - men hvad er stemmespild?
DRTV - Debatten: Arbejder Danmark for lidt?
Konjunkturer og økonomisk politik LÆSETEKST.pdf
Øvelse - det økonomiske kredsløb.docx
Konjunkturer øvelse.pdf
Finanspolitik - øvelse til print SIMPEL VERSION.pptx
193879_del_2_3.pdf
Pengepolitik - plenumspørgsmål.pptx
Øvelse - Dansk økonomis aktuelle tilstand - tekst (empiri).docx
Øvelse - Dansk økonomis aktuelle tilstand - OPGAVER.docx
Guess the Correlation
Spurious correlations
Opgave 1a.pptx
Ideer til hypoteser.docx
Valutakurspolitik og afl 5 opgave 1b (hypoteseopgaven).pptx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Klimaforandringer og ulighed
18-12-2023
Afl. 6 (Fællesdel)
04-04-2024
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb 6 Fra drengestreger til bandekrig
Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Indhold
Kernestof:
Bredt flertal enige om ny bandepakke
Genstart 21. september og bandepakken efterår 2023 - Kopi.pptx
Genstart | Sprængfarligt bandeopgør | DR LYD
Fra drengestreger til bandekrig - Rockere og bander i Danmark.pptx
Fra drengestreger til bandekrig, Victor Bjørnstrup, Tobias Matthiesen og Oliver Boserup Skov (Columbus 2020)
Ibog indkøbt til 2022e SAA af OG, februar 2024.
Koldt og kynisk: Sådan rekrutterer banderne ensomme drenge
Debat: At dyrke danske traditioner skaber ikke automatisk inkluderende fællesskaber i folkeskolen
Læserbrev
Retssystemet.pptm
Umbrella-sagen - én af de dømtes domme
Danmarks Domstole
Højesteret om prøvesag i Umbrella.docx
Pigen fra "Umbrella-sagen" står frem: Politiet gjorde intet for at stoppe video
Umbrella-dømte unge får plet på børneattesten i mange år: Nu vil flere partier ændre loven
Leder: Umbrellasagen: Man skal ikke straffes som pædofil, hvis man ikke er det
Debat: Lyt til de unge selv, hvis I vil ændre deres digitale adfærd
Forebyg digitale sexkrænkelser | Digitale seksualforbrydelser | Politi
Deling af billeder
Ny lovgivning beskytter børn bedre mod overgreb - både fysisk og digitalt
Eksperter hælder regeringens forslag om hårde straffe ned ad brættet: Vores viden er slet ikke sat i spil
Forskellige perspektiver på straf og forebyggelse - opgaver fra timen.pptx
Walk and talk - memorisering.docx
Aftale om bandepakke IV – Trygge nabolag i hele Danmark.pdf
Politiske syn på forebyggelse og straf.pptx
Faktorer, der indvirker på kriminalitet
Risikofaktorer og beskyttende faktorer.pptx
Fra drengestreger til bandekrig - prøveeksamensopgave.docx
Fra drengestreger til bandekrig - prøveeksamensopgave - besvaret i fællesskab 22-03-2024.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb 7 EU's udfordringer - hvor vil vi hen?
Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
̶ aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Indhold
Kernestof:
Hvem har magten i EU - EU's institutioner - fordeling og grupper.docx
Hvem har magten i EU - EU's institutioner - fokusspørgsmål.docx
Dit Demokrati | EU’s historie
Dit Demokrati | Hvad bestemmer EU?
Dit Demokrati | Hvem må være med i EU?
Dit Demokrati | Hvordan lovgiver EU?
De fire klip skal ses hjemmefra forud for timen. Tag gerne noter til de vigtigste pointer. Hvert klip varer 5-6 minutter.
The Woman Behind Google’s $2.7 Billion Fine (HBO)
EU's mål om fred og fri bevægelighed.docx
EU's formål - fred og fri bevægelighed (KUN DELVIST BRUGT I TIMEN).pptx
Lars Frederiksen: EU,s udfordringer, Columbus; sider: 26-40
Hvad er EU's formål + Københavnskriterierne.docx
Teorier om EU's integration - grupper.docx
Hvad har EU-politikerne opnået, og hvad skal de se på efter valget?
DRTV - Debatten: Skærmfri fremtid?
Et Europa klar til den digitale tidsalder: nye onlineregler for platforme
DMA og DSA.pptx
EU-casearbejde - De tre P'er.pptx
Brexit - spørgsmål.docx
Undersøg vælgermønstre ved Brexit-folkeafstemning 2016.pdf
EU_øjenhøjde_2024.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
FF4: SRO (engelsk-samfundsfag)
"The British Precariat" - Flerfagligt forløb i engelsk og samfundsfag.
Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:
Hvad har EU-politikerne opnået, og hvad skal de se på efter valget?
DRTV - Debatten: Skærmfri fremtid?
Et Europa klar til den digitale tidsalder: nye onlineregler for platforme
DMA og DSA.pptx
EU-casearbejde - De tre P'er.pptx
Brexit - spørgsmål.docx
Undersøg vælgermønstre ved Brexit-folkeafstemning 2016.pdf
EU_øjenhøjde_2024.docx
Ulighed i Storbritannien - research og empiri-indsamling.pptx
Tag testen
Forskellige syn på ulighed.pdf
Begreber om ulighed fra undervisningen 16-05-2024.jpg
Hvordan laver du et metodeafsnit i SRO.pptx
Styrker og svagheder ved kvalitative og kvantitative metoder - makkerspørgsmål.docx
Skriveriet - FF4 - SRO
Skriveriet - Kilder og citater
Skriveriet - Litteraturliste
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb 8 International politik
Forløbet dækker følgende kernestofområder:
̶ aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
̶ mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Indhold
Kernestof:
Samfundet siden sidst august 2024.pptx
Realisme og neorealisme - case om Rusland-Ukraine.docx
Graves Sørensen, Jacob et al: IP&Ø, Columbus, 2016; sider: 11-22
Planceopgave IP-teorierne.pdf
Læseteknikker.pdf
Læsespørgsmål til neorealismen.docx
USA-Kina-casen - neorealisme.pdf
International politiks kernestof
Jakob Graves Sørensen (2024). Elektronisk bog tilgængelig via Systime.
USA-Kina-casen - liberalisme.pdf
Læsespørgsmål til liberalismen.docx
Vestens dæmonisering af Rusland og Kina bygger på en falsk fortælling om verdensordenen
Jeffrey Sachs Rusland-opgave.pptx
Ingen lektier
Økonomiske transaktioner mellem USA og Kina - øvelse.pptx
Økonomiske transaktioner mellem USA og Kina - Oles tabel og beregninger fra timen.xlsx
Danmarks udenrigspolitik.pptx
De vigtigste aktører i det aktuelle IP-system - researchopgave.pptx
DRTV - Putins kamp mod Vesten
20240925_134108.jpg
DRTV - Putins kamp mod Vesten: I krig
Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi 2023 SKEMA DIGITALT TIL NOTER.docx
Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi 2023 OPGAVE PRINT A3.docx
Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi 2023
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb 8 Amerikansk politik
Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Indhold
Kernestof:
The Pledge of Allegiance - intro til USA.pptx
K3 kids recites the Pledge Of Allegiance
Brøndum & Rasmussen: USA's udfordringer (ibog)
Checks and balances udfyldning A3 print.pdf
Gruppearbejde om USA's politiske system.docx
3e SAA fællesnoter om USA's politiske system oktober 2024
De to store partier - slides fra timen.pptx
Amerikanske vælgere.pptx
2. Voting patterns in the 2022 elections
DRTV - Clement I USA - Valget og Verden
Derfor kan man blive USA's præsident uden flertallet af alle stemmerne
Trump siger, at kriminaliteten stiger i USA's storbyer. Tallene fortæller en anden historie
Regneøvelse - Valg i Storbritannien og Danmark.xlsx
Valgsystemer.pptx
Explainer: Sådan fungerer USA's valgmandssystem
Gerrymandering spørgsmål.docx
Gerrymandering
Morgenpost fra USA: Vil Trump acceptere et nederlag? Nej, siger to store aviser
Valgsystem starter m.m..pptx
Interview med Allan Lichtman i Information.docx
Allan Lichtman - The Keys to the White House.pptx
Når ulven kommer: Europas forsvar uden USA som garant
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb 9 Ulighed i sundhed
Forløbet bidrager til dækning af følgende kernestofområder:
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
Indhold
Kernestof:
En syg forskel (afsnit 1), DR (de første 17 minutter)
Ulighed på kort afstand
Vores Samfund, Peter Brøndum og Marie Berg Carseln (2024)ie
Empri - ulighed i sundhed - print.docx
Hvad viser diagrammet - grundlæggende mønstre i empirien.pptx
regioner.dk_services_nyheder_2024_januar_kronik-vi-bliver-ikke-lige-sunde-af-at-goere-lige-meget-for-alle_.pdf
Ulighed i sundhed - teorier om ulighed.pptx
Sygt Sund, af Rasmus Tranegaard Andersen og Jesper Engsted (2021)
Ibog / Forlaget Columbus (via Systime)
Skadede kabler i Østersøen skyldes formentlig sabotage, siger tysk forsvarsminister
Ulighed i sundhed - træningsopgave.pdf
Victor Bjørnstrup, Tobias Matthiesen og Oliver Boserup Skov, 2020: Velfærdsstaten under pres. Forlaget Columbus.
Digital bog i Systime/Columbus.
Ulighed i sundhed - træningsopgave RETTET.pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb 10 Grønland og globaliseringen
Efter forløbet kan du:
- forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
- sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger med fokus på Grønland og u-lande.
- undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske
udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold med fokus på Grønland og u-lande.
-formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser
ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og
modeller i selvvalgt casearbejde
Kernestof
-økonomiske styringsprincipper, herunder bæredygtig udvikling
-globalisering og samfundsudvikling
Indhold
Kernestof:
Kære alle. Jeg glæder mig super meget til at møde jer. I vores første modul sammen, kommer vi bl.a. til at tale om, hvad de resterende moduler skal indeholde. Dvs. I har ingen lektier for til dette modul.
Vi læser i "International politiks kernestof" på systime (i modulet, dvs. ikke lektie). I skal læse følgende:
WTO explained (WHOs hjemmeside)
Handelsteorier - oversigt.docx
Opgaver til teorier om udenrigshandel.docx
I skal læse i "International politiks kernestof" på systime. I skal læse følgende:
I har ikke lektier for til dette modul :)
7.1: Hvad er globalisering?
Opgave
7.2: Hvad er økonomisk globalisering?
7.2: Udviklingsteori og afhængighedsteori
Afsnit
Udviklingsteorier og afhængighedsteori.docx
7.6: Hvad er globaliseringens konsekvenser for samfundsudviklingen i lande på forskellige udviklingstrin? i i-bog IPbogen
LÆs i metodebogen: Kapitel 4: Systematiske sammenligninger - komparativ metode + 4.1: Hvad er komparativ metode? + 4.4: Hvad er styrkerne og svaghederne ved komparativ metode?
Først i modulet - Komparativ Casearbejde med Grønland, DK og et selvvalgt uland
Arbejde videre med Komparativ Casearbejde med Grønland, DK og et selvvalgt uland
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ny opgave
19-01-2025
U-lands opgaven
07-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb 11 Er diskussionen om køn vigtig?
kan du redegøre, undersøge og diskutere ligestilling mellem kønnene omkring magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
Du kan også anvende forholdet mellem aktør og struktur i dine diskussioner.
Du kan inddrage teori og begreber om identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande.
Vi arbejder med ligestilling, konsekvenser og løsninger - både økonomisk, politisk og socialt
Vi arbejder også med teorier om køn.
Vi arbejder også med arbejdsmarkedet
Vi arbejder med: Redegørelser, sammenligninger, undersøgelser og diskussioner
Indhold
Kernestof:
Læs Introduktion til køn og ligestilling | KØN OG LIGESTILLING
Læs
1.1: Familien før og nu | KØN OG LIGESTILLING
• Undersøg forskellene mellem mænd og kvinder:• https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/levevilkaar/ligestilling/ligestillingswebsite• • Hvad er forskellen mellem køn i DK?• Skriv 3/4 side, inddrag tal fra materialet + sociologisk teori
læs Intersektionalitet og kønsforskning | KØN OG LIGESTILLING
I skal til modulet have udfyldt rettearket for jeres opgave
retteark til terminsprøven.docx
Kapitel 2: Køn, arbejdsmarked og velfærd | KØN OG LIGESTILLING
Vi laver det i modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/55/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699099996", "T": "/lectio/55/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699099996", "H": "/lectio/55/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699099996" }