Holdet 2023 EnB/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederikssund Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Mirjam Bornstein
Hold 2023 EnB/b (1b EnB, 2b EnB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i engelsk
Titel 2 Family
Titel 3 Evil
Titel 4 English as a global language
Titel 5 Multicultural Britain - Eksamensemne
Titel 6 The American Dream - Eksamensemne
Titel 7 Dystopia - Eksamensemne
Titel 8 Aspects of Africa - Eksamensemne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i engelsk



WORKING WITH FICTION AND THE ABILITY TO SPEAK IN PUBLIC
Grundforløbet i engelsk er tilrettelagt med det formål at introducere eleverne til fagets grundelementer (det talte sprog, det skriftlige sprog, de faglige genrer, grammatik) samt forberede eleverne til fagets videre forløb på uddannelsen.

KERNESTOF
Is public speaking really that scary?, Tom Lamont
The Death of the Short Story, J. David Stevens
I'm Nobody, Emily Dickinson
How to analyse a poem you have never seen before Link: https://www.youtube.com/watch?v=Ebd-0bjUjZk
The Silent Child http://www.youtube.com/watch?v=2GbxFIVQv8c

SUPPLERENDE STOF
Diverse icebreakers; Getting to know one another; treasure hunt

ARBEJDSFORMER
Gruppearbejde
Præsentationer i par
Tilrettelæggelse og indspilning af podcast
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Family

Temaet kredser om familiens role i det moderne samfund.
Gennem forskellige tekster fokuseres der på, hvordan  familien og dens relationer skildres. Fokus på familie i opbrud og konflikter mellem børn og voksne. Forskellige genrer: poesi, artikel, noveller og film

Funny Family poem (kopi)

Rick Beyer: A Plate of Peas
https://rickbeyer.net/about/bio/c/36

Raymond Carver: Little Things
https://www.wsfcs.k12.nc.us/cms/lib/nc01001395/centricity/domain/796/little_things.pdf

David Sedaris: Let it snow (The New Yorker, 22 December 2003)

The Guardian Weekly: Working Families: Look to Denmark (13.12.13)

Obama: Speech on same-sex marriage
https://time.com/3937925/obama-speech-same-sex-marriage/

Transgender article?

Supplerende materiale
Film: Modern Family 1. afsnit


Grammatik gennemgået i 1g: verber (kongruens/tider), ordstilling, adj/adv, gradbøjning, rel. pron., omskrivning med do, substantiveret adj, apostrof


Det faglige stof for dette forløb svarer ca. til 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Evil

I forløbet har der været fokus på emnet: ondskab. . Endvidere diskuteres om hvorvidt mennesket er født ondt eller ej. Der er blevet arbejdet med fortrinsvis fiktive og ikke fiktive tekster og film.

I forbindelse med forløbet er der blevet arbejdet med  udviklingen af kommunikative kompetencer med vægt på samtalefærdighed og ordforrådstilegnelse
Fortsat Træning af  analyse af fiktive tekster og film med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode med fokus på fortællertype, personkarakteristik, setting etc.
Der blev arbejdet med de grammatiske emner, adjektiver og adverbier - gradbøjning.

Eleverne arbejde parvis og i grupper. Der blev også arbejdet med mundtlige præsentationer via screencast- o- matic.

Kernestof

Daniel Ransom: Rendezvous, 1985
Fra: Mette Grønvold m.fl.: Contexts, Gyldendal, 2005

James M. Reasoner: Graveyard Shift, 1978
Fra: Eva Pors m.fl.: Open Wide, Lindhardt og Ringhof, 1993

Leslie Marmon Silko: Tony's Story, 1969
Fra: Kenneth Rosen (ed.): The Man to Send Rain Clouds, Pengiun Books, 1974

Charles Bukowski: Son of Satan
Fra: Kirsten Egebjerg m.fl.: Texting 1st year Fiction, Systime, 2005

Tom Aglietti: Are we born good or evil?
https://www.bbcearth.com/blog/%3Farticle%3Dare-babies-born-good-or-evil/


Supplerende materiale

Lynne Ramsay: We Need to Talk about Kevin (Film)

School children 'tried to strangle' boy, 9, with skipping rope in playground
https://www.dailymail.co.uk/news/article-1215110/School-children-tried-strangle-boy-9-skipping-rope-playground.html


Det faglige stof for dette forløb svarer ca. til 50 side
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 English as a global language

I dette forløb har vi haft fokus på det engelske sprogs udvikling og den rolle engelsk spiller i forskellige dele af verden i dag. Vi har undersøgt engelsk som globalt lingua franca, samt lavet et projekt om forskellige dele af den engelsksprogede verden.

Gennemgået grammatik i år: kongruens, verbets tider, adj/adv, ligefrem og omvendt ordstilling, artiker.

Kernestof:
Anonym forfatter: "English Is a Stupid Language" (poem)
David Crystal: Will English Always Be a Global Language? (youtube)
The History of the English Language (Worlds of English)

Supplerende stof:
The development of the English Language: https://i.ytimg.com/vi/mTOsxh4OcFU/mqdefault.jpg
Introtext "English as a Lingua Franca"
The History of the English Language https://i.ytimg.com/vi/eU9pshEkwVE/mqdefault.jpg
Youtube-videoer om engelsk i forskellige dele af verden

Sprogligt fokus:
bøjning af verber - apostrof - ligefrem ordstilling

Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Multicultural Britain - Eksamensemne

Kernestof (fra læreplanen i Engelsk B)

- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster og non-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i
Storbritannien

Forløbsbeskrivelse:

Formålet med forløbet har været at arbejde med multikulturalisme, immigration og identitet i England. Forløbet har kort præsenteret eleverne for landets historiske kontekst ift. imperialisme og kolonisering. Herunder den første generation af indvandrere (Windrush Generation) Derefter har forløbet fokuseret på hvordan det er  at leve i et multikulturelt samfund mht. diversitet og tolerance. Spørgsmålet om identitet og nationalitet samt hvordan immigranter påvirkes af at have både en baggrundskultur og en ny kultur (Clash of Cultures) er også blevet belyst igennem det udvalgte materiale.

Kernestof

John Agard: "Mr and Mrs Xenophobia", 2006 - from: We Brits, Bloodaxe Books 2006, Copyright © John Agard 2006

Hanif Kureishi: My Son the Fanatic
(Fra: Jonna Engberg - Pedersen et al: Contexts. Gyldeldal 2015)


Sarfraz Manzoor: Second Generasians - artikel
(Fra: Ruth Flensted et al.: What´s up Britain. Gyldendal, 2008)


Laura Smith: Mixed race in the UK: Am I the future face of this country? (2014)
(Fra: Sten Pultz Moslund:Everyone is here. Systime 2022)

Film: East is East

Supplerende materiale

The Windrush (documentary)
https://www.youtube.com/watch?v=uitSZLc6OWw&list=PLw-6FoQsVw_nrFDkfIHRLEGkHTE403glx&ab_channel=commonlaw007

Artikler omkring immigration efter Brexit. I grupper fremlagde eleverne forskellige artikler.

Britain's immigration landscape is already changing | CNBC Reports
https://www.youtube.com/watch?v=ombKqCT6I9g&ab_channel=CNBCInternational


Eleverne har brugt følgende opslagsværker til det sproglige arbejde hele året: Mette Hermann et al.: Getting Started A, MinLæring, ordbogen.com og Merriam Webster dictionary online


Verbets tider og adjektiver og adverbier.
Der er også blevet arbejde med skriftlige eksamensopgaver og dertilhørende grammatikopgaver.



Det faglige stof for dette forløb svarer ca. til  60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The American Dream - Eksamensemne

Kernestof

Forløbet har taget udgangspunkt i en kort definition af den amerikanske drøm og på centrale amerikanske værdier. Der har været fokus på at se på den amerikanske drøm via forskellige tekster som spænder fra 1920erne til nutiden, herunder hvad det indebærer for forskellige samfundsgrupper som sorte og fattige hvide.  Der har været arbejdet med fiktivt materiale som digt og film og især med non-fiktion, herunder på retoriske virkemidler.


Langston Hughes I, Too

Martin Luther King: I have a dream speech (uddrag)
Black Voices, Systime

J. D. Vance: Hillbilly Elegy (uddrag)

Arnold Schwarzenegger: 4th of July Speech
https://www.youtube.com/watch?v=hUHxqcPS010&ab_channel=ArnoldSchwarzenegger

The American Dream of upward mobility is broken (artikel)
https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/mar/13/american-dream-broken-upward-mobility-us

Traditional American Ideals and Values - kopi


Supplerende stof:  
Film: Little Miss Sunshine

Rihanna: American Oxygen

Kort uddrag af the Declaration of Independence


Why The poorest county in West Virginina has faith in Donald
Trump
https://www.youtube.com/watch?v=eqceHviNBC4

Elevforedrag om amerikanske værdier

I forbindelse med præsidentvalget arbejdede vi lidt med amerikanske værdier i forhold til de to partier og til præsidentkandidaterne.


Ialt ca. 40 sider





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dystopia - Eksamensemne

Forløbet tog udgangspunkt i en værkanalyse af Animal Farm. Her fokuserede vi læsning på følgende aspekter: Orwells kritik af totalitarismen, sprogets magt  (via propaganda og løgn) og på den dystopiske genre.
Forløbet blev udvidet med andet dystopisk materiale.
I forløbet har der været fokus på kendskab til  genren dystopi og dens genretræk.
Temaer inden for genren: dystopia, utopia, social kontrol, og social kritik.
Endvidere er der blevet arbejdet med analyse og fortolkning.

Kernestof

George Orwell: Animal Farm (værklæsning)

Shirley Jackson: The Lottery

George Orwell: 1984 (uddrag)




Dystopian Fiction
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=211

Supplerende materiale

D. Galeon/B. Bergan: China's 'social credit' system bans millions from travelling, The Telegraph, 2018 https://www.telegraph.co.uk/news/2018/03/24/chinas-social-credit-system-bans-millions-travelling/

The Maze Runner (Film)

Teaterforestillingen: Animals, Parkteatret, 2025

Det faglige stof for dette forløb svarer ca. til 150 sider inkl. værklæsning..
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Aspects of Africa - Eksamensemne

- Kendskab til et andet "engelsktalende" land end UK og USA.  
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster

Forløbsbeskrivelse:
Et forløb om forskellige aspekter af Afrika med tekster fra fortrinsvis Nigeria og Sydafrika. Der blev arbejdet med  aspekter som vestens opfattelse af Afrika, fattigdom, homoseksuelles og transpersoners vilkår og fordums apartheid i Sydafrika.
Dette blev belyst igennem et udvalg af fiktions- og non-fiktionstekster og de dertil hørende analytiske begreber.

Som baggrund for teksterne om Sydafrika søgte eleverne kort på Apartheid.

Kernestof

Chimamanda Ngozi Adichie: The Danger of a Single Story (TedTalk)
https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg

Molara Wood: Girl on the Wall
Agnete Fog et al., Worlds of English, Systime

Rayda Jacob: The Middle Children

MIchelle Faul: What life was like in South Africa during apartheid

Odah Brian: Her Stripes
https://brittlepaper.com/2019/07/her-stripes-odah-brian-fiction-from-go-the-way-your-blood-beats-anthology/

If I go out, I´ll be a target - artikel
https://www.theguardian.com/global-development/2024/jan/07/fear-stalks-uganda-brutal-anti-gay-laws

Supplerende materiale

Trevor Noah
https://www.youtube.com/watch?v=YqciCFLxfEE

Eleverne googlede hvad Apartheid var.

Grammatik: relative pronominer, utællelige substantiver. komma

Det faglige stof for dette forløb svarer ca. til  50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer