Holdet 2023 KeB/htx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederikssund Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Camilla Brygger
Hold 2023 KeB/htx (1htx KeB, 2htx KeB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Roskilde Fjord
Titel 2 Roskilde fjord, nv
Titel 3 Klima og carbondioxid
Titel 4 Energi nv
Titel 5 Giftmord
Titel 6 Bobler
Titel 7 Extractors
Titel 8 SO2 arbejdsmiljø
Titel 9 Jern
Titel 10 Blodets kemi
Titel 11 fedtstoffer
Titel 12 proteiner
Titel 13 Acetylsalicylsyre
Titel 14 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Roskilde Fjord

Roskilde Fjord
Der er masser liv i Roskilde fjord, men dette liv er afhængig af, at de korrekte kemiske forbindelser er til stede i den rettet mængde. Hvilke kemiske forbindelser er til stede i Roskilde Fjord og i hvilke mængder?

Sammen med NV

Kernestof:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
• kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
• uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
• fældningsreaktioner


Forsøg:
• ioner i vand (NV
• saltindholdet i Roskilde fjord (NV
• ionforbindelsers opløselighed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ionforbindelsers opløselighed 04-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Roskilde fjord, nv

Omhandler Roskilde fjords saltholdighed og hvordan saltholdigheden påvirker fjordens vand, dyre- og planteliv.

Biologi
Økosystemer, abiotiske og biotiske faktorer
Opbygningen af plante- og dyreceller.
Cellemembraner
Osmose, hvordan påvirker salt i vandet dyr og planter

Forsøg
- Feltundersøgelse  (undersøge salinitet)
- Forsøg med kartofler og salt

Fysik
Måling og beregning
Masse, rumfang og densitet
Faste og flydende stoffer
Forsøg
Densitet af fast og flydende stof

Kemi
Kemiske forskelle på fersk-, brak- og saltvand, herunder de ioner der findes i de forskellige typer vand.
Salinitet og chlorinitet, samt sammenhængen mellem disse størrelser.
Standardkurve og lineær regression.
Forsøg
- Ioner i fjordvand
- Saltindholdet i fjordvand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Klima og carbondioxid

Klima og carbondioxid
Ved forbrænding af fx olie er et af produkterne carbondioxid, der er en drivhusgas. Der er bred enighed om, at det stigende indhold af carbondioxid i atmosfæren er en af årsagerne til den globale opvarmning. Er bioethanol et fornuftigt alternativ til fossile brændsler?

Sammen med NV (energi)

Kernestof:
• kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
• mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• kemiske bindingstyper, eksempler på struktur-isomeri
• organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.


FN’s klimamål:
Nr. 7 – bægerdygtig energi

forsøg :
-forbrændingsreaktioner (NV)
-bioethanol
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bioethanol 21-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Energi nv

Forløbet handler om dannelse og forbrug af energi
Biologi
Forsøg
Fotosyntese og respiration

Fysik
Forsøg

Kemi
Carbonhydrider og afbrænding af disse.
Forskel på fuldstændig og ufuldstændige forbrændingsreaktioner.
Bioethanol som alternativ energikilde.
Forsøg
Forbrændingsreaktioner
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Energi 1 28-09-2023
Forbrændingsreaktioner 11-10-2023
Fotosyntese og respiration 15-10-2023
Energi 2 25-10-2023
2 forsøg med gæring og enzymer 29-10-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Giftmord

Giftmord
Alle stoffer er i princippet giftige hvis vi indtager dem i tilstrækkelig stor mængde. Hvordan bruges kemi til at analysere fx fødevare for deres indhold af forskellige stoffer?

Kernestof
• mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• opløselighedsforhold
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder titrering

Øvelser:
• er smøret dødeligt?
• Ens opløser ens
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Er smørret dødeligt 06-12-2023
Ens opløser ens 12-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Bobler

Bobler
Bobler kender man fra fx champagne, sodavand og brusetabletter. Hvordan og hvorfor dannes disse bobler.

Kernestof
• syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, titrering og vejeanalyse  

øvelser:
- kulsyre i cola
- bestemmelse af ascorbinsyreindholdet i C-vitamin
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kulsyre i cola 11-01-2024
Bestemmelse af ascorbinsyreindholdet i C-vitamin 25-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Extractors

Extractors
Hvordan kan vi optimere ekstraktionsprocesser, så vi bevarer udbytte og kvalitet, men reducerer ressourceforbruget.

Baseret på forløb fra Life Fonden

Kernestof:
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder spektrofotometri
• anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.

øvelser:
• ekstraktion af carmin (Tilrettelægge og gennemføre et eksperiment om ekstraktion)

FN’s klimamål:
• Mål 12: Ansvarligt forbrug og produktion. Sikre bæredygtigt forbrug og produktionsformer   

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Exstaktors 12-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 SO2 arbejdsmiljø


Tema
Sundhed og velfærd

Problemstilling
Hvordan påvirker  temperatur og CO2-indhold i luften i klasselokalet eleverne og hvilke biologiske konsekvenser har det?

Produktkrav
Produktet er en gruppeopgave (á 3-5 sider), samt en poster.

Undervisningstid og fordybelsestid
Omfang Ca. 20 moduler samt 7,5 timer fordybelsestid

Fag
Kemi B
Biologi C

Obligatorisk viden og metoder fra de deltagende fag
Simple kemiske reaktioner og stofs opbygning
Respiration og fotosyntese

Faglige mål
I forløbet er der arbejdet med følgende SO-faglige mål
- Undersøge en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag
- Kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empirisk materiale og bearbejde problemstillingen
- Demonstrere evne til faglig formidling mundtligt, herunder forskellige genrer for formidling

Tværgående studiemetoder
I forløbet er der arbejdet med følgende tværgående studiemetoder
- Metoder til planlægning og gennemførelse af problembaseret projektarbejde på tværs af fag
- Læsestrategier og notatteknik
- Genrer i fagene og på tværs af fag, herunder sprogrigtighed og argumentation
- Metoder til procesorienteret evaluering og fremadrettet feedback, herunder udbytte af faglig vejledning og evaluering af eget arbejde

Produkt og evalueringsform
Mundtlig fremlæggelse i grupper på grundlag af posteren. Den skriftlige opgave rettes om kommenteres med fokus på formidlingsevne og formalia ved opgaveskrivning.

Materiale
Foruden nedenstående forløbsmateriale, skal I også selv søge efter relevant litteratur.

1. Frøsig, M. m.fl. 2018, Biologi i udvikling, Nucleus
siderne 25-26, 106-107, 111.

2. Hansen, N.S., m.fl. 2007, Biologibogen, Systime
kapitel 3, særligt side 114, udleveret som pdf.

3. Biotech Academy.dk, Poster design,
http://www.Biotechacademy.dk/bioindeks/poster
(2016, 29-11-2016)
Udleveret som pdf
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Jern

Jern
Vi bruger jern i mange sammenhænge både i industrien og som et livsvigtigt mineral. Hvorfor ruster jern og hvad kan man gøre for at undgå at det ruster?

Kernestof:
• uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
• redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og spektrofotometri

Øvelser:
• spændingsrækken
• jernindholdet i ståluld
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
spændingsrækken 23-04-2024
Jernindholdet i ståluld 21-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Blodets kemi

Blodets kemi
Blodet har altid fascineret os mennesker både indenfor lægevidenskaben og kulturen. Men hvordan fungere vores blod og hvorfor har blodet pH en afgørende betydning for dets egenskaber?

Kernestof:
• mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
• syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder - titrering


Øvelser:
- en kemisk ligevægt
- hydronolysegrad
- kroppens puffersystemer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 fedtstoffer

Fedtstoffer

Fedtstoffer er en gruppe af organiske molekyler med mange forskellige egenskaber, der kan udnyttes på forskellige måder. Fedt er både en vigtig energikilde, men har også mange andre vigtige funktioner i vores krop. Hvilke egenskaber har de forskellige fedtstoffer og hvad kan vi bruge dem til?


• kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
• organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner
• eksempel på makromolekyler
• organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation og vejeanalyse
• kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde


Forsøg:
• Fedtindholdet i ostepops
• Carbonhydriders reaktioner
• Kvalitativ identifikation af organiske stoffer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Carbonhydriders reaktioner 27-11-2024
Kvalitativ identifikation af organiske stoffer 06-12-2024
Fedtindholdet i ostepops 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 proteiner

Proteiner
Proteiner er et vigtigt biologisk molekyle, som har mange forskellige funktioner. Får at forstå disse funktioner bedre, så er det vigtigt at forstå deres kemiske egenskaber. Hvilken betydning har det for et proteins funktion, hvis de kemiske egenskaber ændres?

Kernestof:
• organisk kemi: udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aminer
• eksempel på makromolekyler
• reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder spektrofotometri

Øvelser:
• proteiner i mælk
• reaktion mellem tiosulfat-ioner og syre
• brusetabeller (mini forsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Acetylsalicylsyre

Acetylsalicylsyre
Acetylsalicylsyre er det aktive stof i lægemidler som Aspirin, Kodimagnyl og Treo. Stoffet virker smertestillende, febernedsættende, blodfortyndende og anti-inflammatorisk. Hvordan produceres og hvordan virker acetylsalicylsyre?

Kernestof:
• organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
• kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, og spektrofotometri


Supplerende stof:
• Produktion af et lægemiddel

øvelser:
- syntese af acetylsalicylsyre
- bestemmelse af logD for salicylsyre
- Acetylsyre i Asperin
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Syntese af acetylsalicylsyre 19-03-2025
Bestemmelse af logD for salicylsyre 25-03-2025
Acetylsalicylsyre i Asperin 03-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Repetition

repetition med udgangspunkt i alkoholer

øvelser:
- oxidation af alkoholer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oxidation af alkoholer 23-04-2025
Kemi prøve 2 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer