Holdet 2023 DAA/X - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederikssund Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kathrine Mølbæk, Niels Skriver Dall
Hold 2023 DAA/X (1x DAA, 2x DAA, 2x DAA skrift.)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Samlet undervisningsbeskrivelse
Titel 2 Podcasts
Titel 3 Læse og skrive
Titel 4 Sprog
Titel 5 Skriftlighedsforløb og mini-danskopgave
Titel 6 Oplysning, romantik og eventyr
Titel 7 Svensk/norsk
Titel 8 Den debatterende artikel
Titel 9 Det moderne gennembrud
Titel 10 Nyhedsformidling - argumentation og retorik
Titel 11 Elevvalgt forløb
Titel 12 Realisme og modernisme
Titel 13 Repetition - mdt./skr. + hængepartier
Titel 14 Retorik og argumentation
Titel 15 Forløb#4
Titel 16 Forløb#15

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Samlet undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Skoleårene 2023/24 og 2024/25

Institution Frederikssund Gymnasium
Uddannelse HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Niels Skriver Dall
Hold 2x DA

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Titel 1 Podcasts
Titel 2 Troen og Ingen, Søren Huss
Titel 3 Novellelæsning og den analyserende artikel
Titel 4 Dokumentar
Titel
5 Skriftlighedsforløb og mini-3danskopgave (KM)
Titel
6 Oplysning, romantik og eventyr (KM)
Titel 7 Svensk og norsk
Titel 8 Det moderne gennembrud
Titel 9 Fantasy
Titel 10 Eksistentialisme
Titel 11 Sprog og argumentation
Titel 12 Nyhedsformidling


Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 1
Podcasts
Indhold Forløbet har haft fokus på podcasts som medie. Forløbet har fokuseret på grundlæggende begreber indenfor lyd, medvirkende, indhold, sprog og miljø.

Begreber og øvelser er hentet fra bogen ”God stil” på ”MinLæring.dk”.

Materiale:
- ”Mørkeland”, episode 224 (2023)
- Eksempler på forskellige podcastformater.  
- Værk: Andrew Stanton: ”Find Nemo” (2003), i sammenhæng med podcasten ”Verdens bedste film”, afsnittet ”Find Nemo med Amalie Næsby” (2023).
- Egen produktion af podcasts

Centrale begreber:
- Vært, gæst, speaker, sprog, miljø, mono- og dialog, interview, voice-over, rekonstruktion, parasocialitet, reallyd, lydeffekter, jingle, underlægningsmusik, autenticitetsmarkører, fiktionsmarkører, komposition, spændingsopbygning.


Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2
Troen og ingen, Søren Huss
Indhold Forløbet har med ”Troen og Ingen”, som hovedværk fokuseret på lyriklæsning. Begreber og øvelser er hentet fra bogen ”God stil” på ”MinLæring.dk”.

Materiale:
- Værk: Søren Huss: ”Troen og ingen” (2010)

Centrale begreber:
- Gængse sproglige virkemidler, lyrikkens form og komposition, det lyriske jeg, traditionelle digte og andre digttyper.




Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 3
Novellelæsning og den analyserende artikel
Indhold Forløbet har centreret sig om grundlæggende tekstanalyse af noveller med udgangspunkt i novellen ”En flinker fyr”. Dertil er eleverne blevet introduceret til den analyserende artikel. Begreber og øvelser til både novelleanalyse og den analyserende artikel er hentet fra bogen ”God stil” på ”MinLæring.dk”.

Materiale:
- Pia Juul: ”En flinker fyr” (2005)
- Helle Helle: ”En stol for lidt (1996)

Centrale begreber:
- Personkarakteristik, miljøkarakteristik, fortælleteknik, komposition, sprog og stil, tema, analyse, vurdering,  fortolkning, perspektivering.




Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 4
Dokumentar
Indhold Forløbet har centreret sig om viden om og analyse af dokumentarisk materiale. Begreber og øvelser er hentet fra bogen ”God stil” på ”MinLæring.dk”.

Materiale:
- ”Børn på druk” (2023), afsnit 1, TV2
- ”Operation X”, ”Hestemilliardærens hemmeligheder del 1”, 2023, TV2
- Værk: Jakob Gottschau: ”Løgnefabrikken – de falske nyheder fra Rusland”, 2018

Centrale begreber:
- Dokumentarens kendetegn, genrer, filmiske virkemidler, dramaturgi, autenticitetsmarkører, fiktionsmarkører, sprog, argumentation, vinkling,





Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 5
Skriftlighedsforløb og mini-danskopgave (KM) NSD på barsel
Indhold Skriftlighedsforløb: Den analyserende artikel

I skriveforløbet introduceres til mini-danskopgaven med vægt på at træne de forskellige dele af den analyserende artikel. Undervisningen vil derfor tage afsæt i stilladserende øvelser, så de oparbejder et kendskab til genren trin for trin. Vi vil derfor primært arbejde hen på en forståelse af opgavestruktur med fokus på den gode indledning, analyse, sammenfatning, perspektivering og nuanceret afslutning.
Eleverne skal arbejde med opgaver fra et tidligere eksamenssæt, hvor vi vil tale om typiske opgaveformuleringer til eksamen med en skr. aflevering indenfor den analyserende artikel.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster


Faglitteratur samt skriveøvelser

Skriveblokeret? Skriv med PEE-modellen
https://www.youtube.com/watch?v=MVCVeRTilK8

https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60623
(kap. om tekstens sammenhæng) ”Introduktion til tekstens sammenhæng”

Upubliceret skrivemateriale om at skrive indenfor den analyserende artikel, Stine V. og Kathrine M. (2023)
Anvendelse af stilladserende skriveskabeloner til at skrive indledning, analyse og fortolkning, delkonklusion, perspektivering og nuanceret afslutning.

Skriftlig aflevering af opg. 2 fra eksamenssættet d.19.5 2022: http://cases.frsgym.dk/HF_ny_2hf201_DANA_19052020_Dansk_A.zip/#

Knudsen, Jørn, Ingemann: ”Kunsten at lave en god indledning”
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3505


Nøglebegreber:

Point
Evidence
Explanation




Titel 6
Oplysning, romantik og eventyr (KM) NSD på barsel
Indhold Oplysning, romantik og eventyr

I forløbet introduceres der til de litteraturhistoriske perioder, oplysningstiden og romantikken som et led i at opnå en samlet forståelse af datidens litteratur, kanonforfattere og samfund. Vi ser også dokumentaren, Balomania som en nyere perspektivering til romantikkens indadsøgende og fællesskabsorienteret tendenser. Der introduceres kort til den debatterende artikel med skriveskabelon og debat om dokumentaren Balomanias fokus på frihed, kunst og broderskab.
Ekskursion - biograftur i København.

Faglige mål:

̶ anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
̶ anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
̶ analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
̶ dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
̶ demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Faglitteratur og tekster:

1. Oplysningstiden:
Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen Serup Tinne: 1720-1800 Oplysningstiden i, Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime (2014)
Rangvid, Mads og Sørensen, Mimi: “Oplysningen: fornuftens tidsalder”, “Ludvig Holberg: repræsentant for oplysningens tanker i Danmark” og “Idealer om fremskridt og frihed”  i: Brug Litteraturhistorien, Dansklærerforeningens Forlag, Systime (ibog)

Holberg, Ludvig: (Uddrag) Jeppe på bjerget (1722)
Metz, Georg: Da mennesket blev myndigt, Information d.13.12.2007
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2007/12/mennesket-myndigt

2. Romantikken og romantisme

Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen Serup Tinne: 1000- 1500 (folkeeventyr og kunsteventyr s. 34-40), 1800-1870 Romantikken  s. 121-131, I Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime (2014)
Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen Serup Tinne: ‘Hvad er digte?’ og ‘at analysere digte’, Systime (2014)
Larsen, Schultz Ole: Analysevejledning til billedanalyse i Håndbog i dansk, Systime (2017)

Rangvid, Mads og Sørensen, Mimi: “Romantikken – enhed og splittelse” underafsnit: En kaotisk tidsalder, Romantikkens ideer, Universalromantikken, Nyplantonismen, National romantisk harmoni, perspektiverende: romantikken, romantismen: skuffede skæbner, krise og censur samt biedermeier:enhedskultur og idyl.
Brug Litteraturhistorien, Dansklærerforeningens Forlag, Systime (ibog)

Oehlenschläger, Adam: Morgenvandring (1805)
Oehlenschläger, Adam: Der er et yndigt land (1819)
Værk: Blicher, Steensen, Steen: Hosekræmmeren (1829)
Andersen, H.C: Skyggen (1847)
Grundtvig, N.F.S.: Det er så yndigt at følges ad (1855)
Grundtvig, N.F.S.: Danmarks trøst (1820)
Vindens farver I: Pocahontas, Disney (1995)
Skovgaard, P.C.: Bøgeskov i maj (1857)
Eckersberg, C.W.: Kirugen Chr. Fenger med hustru og datter (1829)
Eckersberg, C.W: Udsigten fra Kronborg Vold over flagbatteriet og sundet til den svenske kyst (1829)
Købke, Christen: ”Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro”, (1838)
Nik og Jay: “Vi vandt i dag” (2012)
LOC “Du gør mig” (2006)

Dargis, Morell, Sissel: Balomania (2024) VÆRK
Trailer: Balomania. A Balloon Mafia or True Artists? Official Trailer. World Premiere at CPH:DOX 2024
https://www.youtube.com/watch?v=BjV5jRx96ug
Anmeldelse af Balomania:
https://soundvenue.com/film/2024/03/balomania-det-er-dybt-fascinerende-naar-dansk-dokumentarist-aabner-doerene-til-den-brasilianske-ballonmafias-subkultur-561822

Værktøjskassen:

Oplysningstiden:
Rationalisme
Hav mod til at bruge din fornuft - Immanuel Kant
Dramaet som genre i fokus
Den Holbergske komedie – det ender galt, hvis man ikke bruger sin fornuft.

Romantikken:
Parole: "Hvad udadtil tabes, skal indadtil vindes"
Organismetanken
Universalromantik
Geni-tanken (den særligt indviet)
Dualisme (ideernes og fænomeners verden)
Forholdet mellem menneske og natur
Symbolik og tilbageskuen mod bl.a. nordisk mytologi
Digtning og det lyriske jeg
Nationalromantik
Biedermeier
Romantisme
Dobbeltgængermotiv
Panteisme - Gud er i alt
Guddommelighed i naturen
Grundtvigianisme
Poetisk realisme

Eventyrgenren:
Folkeeventyr (mundtlig tradition der udspringer i middelalderen. Indsamlet og nedskrevet i 1800-tallet i romantikken)
Flere undergenrer: herunder trylleeventyr og skæmteeventyr).

Eventyrs episke love (Axel Olrik):
Begyndelse og slutning - ro og lykke
Mange gentagelser
Talregler
Ofte kun to personer i samtale ad gangen
Personer er ofte stereotyper med entydige egenskaber
Magisk univers
De tre prøver
Modsætningsfyldte karakterer der udgør en kerne i historien.

Karakteristisk for kunsteventyr (låner fra folkeeventyrets form, men har en forfatter og en fortælling med mere nuanceret persontegninger og komplekse psykologiske problemstillinger).
Komposition
Gentagelser (fx tal)
Brud på gentagelser - noget er på færde
Genetablering af kontrakt
Kontraster
Personlig stil og skrivemåde
Bevidst brug af sproglige virkemidler: billedlige beskrivelser, metaforer, besjæling og personifikation
Faste eventyrtræk
Aktantmodellen (faste rollemønstre med et mål)
Kontraktmodellen (hjem-ude-hjem)





Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 7
Svensk og norsk
Indhold Forløbet har fungeret som en overfladisk introduktion til det norske og svenske sprog. Dertil har forløbet været en genopfriskning af læsning af lyrik (titel 2).

Materiale:
- Viktor Leksell: ”Svag” (2020)
- ”Young Royals”, S1E1, Netflix (2021)
- Saga Rockers: ”Hun er fri”, Saga Rockers, (1988)


Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 8
Det moderne gennembrud
Indhold Forløbet satte et litteraturhistorisk og analytisk fokus på perioden det moderne gennembrud og udvalgte tekster indenfor perioden. Særlige fokuspunkter var: Problemer under debat, de tre k’er, realisme, naturalisme.

Materiale:
- ”Litteraturhistorien på langs og tværs”: afsnittet om det moderne gennembrud.  
- Henrik Pontoppidan: ”Nådsensbrød” (1885)
- I. P. Jacobsen: ”To Verdener” (1879)
- Værk: Bille August: ”Lykke-Per” (2018)
- Herman Bang: ”Den sidste Aften” (1880)

Centrale begreber:
- Problemer under debat (Georg Brandes), de tre k’er: køn, klasse, kirke, realisme, naturalisme,


Titel 9
Fantasy
Indhold Forløbet satte fokus på fantasy som genre.
Eleverne valgte selv en fantasyroman, som de læste og analyserede.

Materiale:
Værk: Selvvalgt roman:
- Nam: ”Erik Menneskesøn” (1986), Lars-Henrik Olsen
- Robert: ”Sommertræet” (1984), Guy Gavriel Kay
- Nikolai: ”Forvandlingen” (1915), Franz Kafka
- Anna: ”Percy Jackson og Lyntyven” (2005), Rick Riordan
- Siri: ”Narnia – morgenvandrerens rejse” (1952), C.S. Lewis
- Magnus: ”9 verdener, nordisk mytologi”
- Jesper: ”Harry Potter og de vises sten” (1997), J.K. Rowling

- Værk: Peter Jackson, “Lord of the Rings 1” (extended 2001)

Centrale begreber:
- Kendetegn ved fantasygenren, udbredelsen af genren, high/low fantasy.



Titel 10
Eksistentialisme
Indhold Med afsæt i de eksistentialistiske grundbegreber: Frihed, valg, angst, meningsfylde, identitet, religiøs eksistentialisme og ateistisk eksistentialisme samt modernisme og realisme undersøgte, analyserede og fortolkede elever forskelligt materiale. Modernisme og realisme blev primært brugt ift. det læste materiales form.


Tekster:
- Johannes V. Jensen: ”Kongens Fald” (uddrag 1900)
- Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset” (1960)
- Peter Seeberg: ”Spionen” (1962)
- Tom Kristensen: ”Nat i Berlin” (1921)
- Martin A. Hansen: ”Paradisæblerne” (1953)
- Karen Blixen: ”Ringen” (1958)
- Værk: Disney: ”Løvernes Konge” (1994)
- Sartre: Udvalgte citater
- Kierkegaard: Udvalgte citater

Centrale begreber:
- Det frie, handlekraftige og unikke individ, frihed, valg, angst, meningsfylde, identitet, religiøs og ateistisk eksistentialisme, modernisme, realisme.

Titel 11
Sprog og argumentation
Indhold Forløbet har centreret sig om viden om og analyse af materiale med sproget i centrum. Begreber og øvelser er hentet fra bogen ”God stil” på ”MinLæring.dk”.

Omfang
Materiale:
- H.K.H. Konge Frederik d. 10: Nytårstale 2024
- Jens Stoltenberg: Mindetale efter angrebene på Utøya, 2011
- Produktion og afholdelse af egen tale

Centrale begreber:
- Talegenrer, Ciceros pentagram, appelformer, sproglige virkemidler, Toulmins argumentationsmodel, gentagelsesfigurer, modsætningsfigurer, dramatiske figurer, argumenttyper,



Titel 12
Nyhedsformidling
Indhold Forløbet har centreret sig om viden om og analyse af det ældre og nyere nyhedsformidler. Begreber og øvelser er hentet fra bogen ”God stil” på ”MinLæring.dk”.

Omfang
Materiale:
- Udvalgte artikler fra de gængse aviser i Danmark.

Centrale begreber:
- Nyhedsgenrer, avistyper, nyhedskriterier – nye og på sociale medier, komposition, kilder, vinkling, sprog.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 138 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Podcasts

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sprog

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skriftlighedsforløb og mini-danskopgave

Skriftlighedsforløb: Den analyserende artikel

I skriveforløbet introduceres til mini-danskopgaven med vægt på at træne de forskellige dele af den analyserende artikel. Undervisningen vil derfor tage afsæt i stilladserende øvelser, så de oparbejder et kendskab til genren trin for trin. Vi vil derfor primært arbejde hen på en forståelse af opgavestruktur med fokus på den gode indledning, analyse, sammenfatning, perspektivering og nuanceret afslutning.
Eleverne skal arbejde med opgaver fra et tidligere eksamenssæt, hvor vi vil tale om typiske opgaveformuleringer til eksamen med en skr. aflevering indenfor den analyserende artikel.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster


Faglitteratur samt skriveøvelser

Skriveblokeret? Skriv med PEE-modellen
https://www.youtube.com/watch?v=MVCVeRTilK8

https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60623
(kap. om tekstens sammenhæng) ”Introduktion til tekstens sammenhæng”

Upubliceret skrivemateriale om at skrive indenfor den analyserende artikel, Stine V. og Kathrine M. (2023)
Anvendelse af stilladserende skriveskabeloner til at skrive indledning, analyse og fortolkning, delkonklusion, perspektivering og nuanceret afslutning.

Skriftlig aflevering af opg. 2 fra eksamenssættet d.19.5 2022: http://cases.frsgym.dk/HF_ny_2hf201_DANA_19052020_Dansk_A.zip/#

Knudsen, Jørn, Ingemann: ”Kunsten at lave en god indledning”
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3505


Nøglebegreber:

Point
Evidence
Explanation



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ØVELSE: PEE- modellen 11-01-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Oplysning, romantik og eventyr

Oplysning, romantik og eventyr

I forløbet introduceres der til de litteraturhistoriske perioder, oplysningstiden og romantikken som et led i at opnå en samlet forståelse af datidens litteratur, kanonforfattere og samfund. Vi ser også dokumentaren, Balomania som en nyere perspektivering til romantikkens indadsøgende og fællesskabsorienteret tendenser. Der introduceres kort til den debatterende artikel med skriveskabelon og debat om dokumentaren Balomanias fokus på frihed, kunst og broderskab.
Ekskursion - biograftur i København.

Faglige mål:

̶ anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
̶ anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
̶ analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
̶ dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
̶ demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Faglitteratur og tekster:

1. Oplysningstiden:
Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen Serup Tinne: 1720-1800 Oplysningstiden i, Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime (2014)
Rangvid, Mads og Sørensen, Mimi: “Oplysningen: fornuftens tidsalder”, “Ludvig Holberg: repræsentant for oplysningens tanker i Danmark” og “Idealer om fremskridt og frihed”  i: Brug Litteraturhistorien, Dansklærerforeningens Forlag, Systime (ibog)

Holberg, Ludvig: (Uddrag) Jeppe på bjerget (1722)
Metz, Georg: Da mennesket blev myndigt, Information d.13.12.2007
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2007/12/mennesket-myndigt

2. Romantikken og romantisme

Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen Serup Tinne: 1000- 1500 (folkeeventyr og kunsteventyr s. 34-40), 1800-1870 Romantikken  s. 121-131, I Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime (2014)
Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen Serup Tinne: ‘Hvad er digte?’ og ‘at analysere digte’, Systime (2014)
Larsen, Schultz Ole: Analysevejledning til billedanalyse i Håndbog i dansk, Systime (2017)

Rangvid, Mads og Sørensen, Mimi: “Romantikken – enhed og splittelse” underafsnit: En kaotisk tidsalder, Romantikkens ideer, Universalromantikken, Nyplantonismen, National romantisk harmoni, perspektiverende: romantikken, romantismen: skuffede skæbner, krise og censur samt biedermeier:enhedskultur og idyl.
Brug Litteraturhistorien, Dansklærerforeningens Forlag, Systime (ibog)

Oehlenschläger, Adam: Morgenvandring (1805)
Oehlenschläger, Adam: Der er et yndigt land (1819)
Blicher, Steensen, Steen: Hosekræmmeren (1829) VÆRK
Andersen, H.C: Skyggen (1847)
Grundtvig, N.F.S.: Det er så yndigt at følges ad (1855)
Grundtvig, N.F.S.: Danmarks trøst (1820)
Vindens farver I: Pocahontas, Disney (1995)
Skovgaard, P.C.: Bøgeskov i maj (1857)
Eckersberg, C.W.: Kirugen Chr. Fenger med hustru og datter (1829)
Eckersberg, C.W: Udsigten fra Kronborg Vold over flagbatteriet og sundet til den svenske kyst (1829)
Købke, Christen: ”Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro”, (1838)
Nik og Jay: “Vi vandt i dag” (2012)
LOC “Du gør mig” (2006)

Dargis, Morell, Sissel: Balomania (2024) VÆRK
Trailer: Balomania. A Balloon Mafia or True Artists? Official Trailer. World Premiere at CPH:DOX 2024
https://www.youtube.com/watch?v=BjV5jRx96ug
Anmeldelse af Balomania:
https://soundvenue.com/film/2024/03/balomania-det-er-dybt-fascinerende-naar-dansk-dokumentarist-aabner-doerene-til-den-brasilianske-ballonmafias-subkultur-561822

Værktøjskassen:

Oplysningstiden:
Rationalisme
Hav mod til at bruge din fornuft - Immanuel Kant
Dramaet som genre i fokus
Den Holbergske komedie – det ender galt, hvis man ikke bruger sin fornuft.

Romantikken:
Parole: "Hvad udadtil tabes, skal indadtil vindes"
Organismetanken
Universalromantik
Geni-tanken (den særligt indviet)
Dualisme (ideernes og fænomeners verden)
Forholdet mellem menneske og natur
Symbolik og tilbageskuen mod bl.a. nordisk mytologi
Digtning og det lyriske jeg
Nationalromantik
Biedermeier
Romantisme
Dobbeltgængermotiv
Panteisme - Gud er i alt
Guddommelighed i naturen
Grundtvigianisme
Poetisk realisme

Eventyrgenren:
Folkeeventyr (mundtlig tradition der udspringer i middelalderen. Indsamlet og nedskrevet i 1800-tallet i romantikken)
Flere undergenrer: herunder trylleeventyr og skæmteeventyr).

Eventyrs episke love (Axel Olrik):
Begyndelse og slutning - ro og lykke
Mange gentagelser
Talregler
Ofte kun to personer i samtale ad gangen
Personer er ofte stereotyper med entydige egenskaber
Magisk univers
De tre prøver
Modsætningsfyldte karakterer der udgør en kerne i historien.

Karakteristisk for kunsteventyr (låner fra folkeeventyrets form, men har en forfatter og en fortælling med mere nuanceret persontegninger og komplekse psykologiske problemstillinger).
Komposition
Gentagelser (fx tal)
Brud på gentagelser - noget er på færde
Genetablering af kontrakt
Kontraster
Personlig stil og skrivemåde
Bevidst brug af sproglige virkemidler: billedlige beskrivelser, metaforer, besjæling og personifikation
Faste eventyrtræk
Aktantmodellen (faste rollemønstre med et mål)
Kontraktmodellen (hjem-ude-hjem)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Svensk/norsk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Den debatterende artikel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det moderne gennembrud

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Elevvalgt forløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Realisme og modernisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Repetition - mdt./skr. + hængepartier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Retorik og argumentation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb#15

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer