Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederikssund Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Anne Solbjerg
|
Hold
|
2024 meC (2024 meC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filmens sprog (introforløb)
Forløbsbeskrivelse:
Filmiske begreber introduceres teoretisk og vi arbejder sideløbende med dem i praktiske og teoretiske øvelser. Vi afslutter forløbet med at gennemgå dramaturgi og fortælleforhold og igangsætter pilotprojektet ved overgangen mellem dette forløb og det næste tematiske forløb.
Faglige mål:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
Kernestof:
Fagbog: Levende Billeder - Mimi Olsen, Hans Oluf Schou m.fl.
Kapitler derfra anvendt:
- De fire nøglebegreber - introafsnit til filmiske virkemidler.
- Kontinuitetsklipning
- Perspektiver
Upubliceret materiale - Jonas Sletten Pedersen:
- Filmiske Virkemidler:
- Billedkompompositioner, lys, farver og locations
- Billeder, indstillinger og beskæringer
- Kameraets Virkemidler
- Lydens Virkemidler
- Dramaturgi: scener, sekvenser, de tre akter og berettermodellen
Egenproduceret præsetationer:
Dramaturgi og fortælleforhold: https://prezi.com/p/edit/otrq8i9ek_aj/
Filmiske Virkemidler: https://prezi.com/view/uTVoWBa4woBHeC13X379/
Klip vist i undervisningen:
Focus, 2015: https://www.youtube.com/watch?v=KXo4jOxIkcI
Psycho (bathing scene), 1960: https://www.youtube.com/watch?v=hQtH7MS2Rec&t=5s
Dunkirk, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=N8uF3APPsXQ
Frame within a frame: https://www.youtube.com/watch?v=nc0uT5jfLvI&t=20s
The strangers - https://www.youtube.com/watch?v=-JURfOQ51Ec&t=74s
Supplerende stof:
Composition in storytelling: https://www.youtube.com/watch?v=CvLQJReDhic
Link til filmcentralen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar og eksamensproduktion
Forløbsbeskrivelse:
Indførsel i dokumentargenren som en 'kreativ bearbejdning af virkeligheden'. Gennemgang af dokumentarens undertyper samt realitygenren som et eksempel på en blandingsgenre mellem fakta og fiktion. Gennem forløbet så og analyserede vi nedenstående klip og havde hver gang fokus på i hvor høj grad de forskellige citater koblede traditionelle fakta- og fiktionskoder. Under gennemgangen af reality-genren gennem vi desuden iscenesættelsesbegrebet.
I slutningen af forløbet arbejdede eleverne med begrebet tværmedialitet og anvendte i praksis begrebet i forbindelse med en forestillet distribution af deres eksamensproduktion.
Elevernes eksamensproduktion færdiggøres samtidig med forløbets afvikling, hvor undervisning og produktion har kørt vekselvist.
Faglige mål og kernestof:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem.
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
Tekster læst:
Ole Schulz Larsen: Håndbog til Dansk -flg. afsnit er læst:
- Kreativ bearbejdning af virkeligheden
- Dokumentarfilmstyper: Dybdeborende dokumentar, Observerende Dokumentar, Deltagende dokumetar, Performative Dokumentar, Poetiske Dokumentar.
- Autencitetsmarkører i dokumentarfilm
- Brugen af fiktion og fiktionskoder
- Oversigt over fakta og fiktionskoder i film og TV
Realitygenren (som blandingsformat): eget produceret materiale er her læst og anvendt af eleverne. (Realitygenren inddelt i Realitymagasin, realityserie og realityshow). Link til materialet findes her: https://prezi.com/view/cXif6SwMjcBn43u5Sedi/
Tværmedialitet:
Levende Billeder - Grundbog i Mediefag - Mimi Olsen m.fl:
Afsnit:
- Tværmedialitet.
Citater visti forløbet:
- Ridley Scott:'The Gladiator", 2000 (opening scene): https://prezi.com/p/s-ont0tjleio/?present=1
- Lars Engells: Pigerne på Halmtorvet, 1992: https://www.youtube.com/watch?v=FUcF0ycxvfA&t=664s
- TV2: Operation X, afsløring af Rudy Frederiksen, 2006: https://www.youtube.com/watch?v=LxrLBuYiJ2U&t=3s
- TV2 - Mia Drabet, 2023: https://www.youtube.com/watch?v=kxb-k3zmmFw&t=43s
- BBC, 2022: The Blue Planet: https://www.youtube.com/watch?v=s4aQqx_Zo00
- DR: Sporløs - Fra Columbia til USA: https://www.youtube.com/watch?v=vzdLR3OxkP8&t=4s
- TV2, Station 2: Danmarks dygtigste tricktyv: https://www.youtube.com/watch?v=Juxoh5e6MiU&t=43s
- DR: Prinsesser fra Blokken, 2016: https://www.youtube.com/watch?v=MTinLWCvxtE
Viaplay, Familien fra Bryggen: https://www.youtube.com/watch?v=hl7lavJsOmE
- TV Danmark: De unge mødre: https://www.youtube.com/watch?v=wtwXF7nESeA
Michael Moore: Bowling for Columbine, 2002; https://www.youtube.com/watch?v=Nzhqec_bj-4
- BBC med David Attenborough - Life on our planet, 2020: https://www.youtube.com/watch?v=zDY8d5eY8Og
- TV2: 7 døgn på hospice: https://www.youtube.com/watch?v=F5LnFAKKZc0
- TV2: Du må ikke dø, far: https://www.youtube.com/watch?v=bGITwrohQ7Y
afsnit 1 af dokumentarserien: 'Er du mors lille dreng': https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000011088&rnd12=4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/55/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64672223845",
"T": "/lectio/55/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64672223845",
"H": "/lectio/55/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64672223845"
}