Holdet 2024 fiC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederikssund Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Stine Mikkelmann
Hold 2024 fiC (2024 fiC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvem er du?
Titel 2 Ondskab
Titel 3 Kærlighed
Titel 4 Eksistentialisme
Titel 5 Etik
Titel 6 Frit emne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvem er du?

Hvem er du? Har du en medfødt personlighed med bestemte karaktertræk, intelligens og adfærdsmønstre? Kan du frit træffe beslutninger i dit eget liv? Og hvordan er dine sociale relationer med til at skabe en fortælling om dig? Det tema du nu går i gang med, undersøger hvad der er særligt ved at være menneske. Det handler både om dig som enkelt-individ og som et socialt væsen der indgår i mange forskellige fællesskaber.

Individets rolle i forhold til det omgivende samfund er en problematik som har optaget flere filosoffer i tidens løb. Diskussionerne tager udgangspunkt i vidt forskellige opfattelser af hvordan det sociale påvirker vores liv og personlige identitet, og spænder fra at være meget individorienterede til at have et mere kollektivistisk fokus på mennesket.

Nøglebegreber:
Rationalisme
Cogito ergo sum
Eksistentialisme
Fremmedgørelse
Fænomenologisk metode
Dydsetik
Fællesskaber

Kernestof:
Vi tager i forløbet afsæt i tekstuddrag fra henholdsvis Descartes, Simone De Beauvoir og MacIntyre, der præsenterer tre forskellige perspektiver på, hvad der definerer et menneske.
Descartes: Om metoden (uddrag. Filosofi i en digital tid, s. 18-22)
Simone de Beauvoir: Det andet køn (uddrag. Filosofi i en digital tid, s. 33-38)
Alasdair MacIntyre: Venner og fremmede -en problematik vedrørende aristoteliske dyder (uddrag. Filosofi i en digital tid, s. 51-56)

Perspektiverende materiale:
Holtug: Det er identitetspolitikens skyld
Sasha Bøtker Larsen: Kan det dydige menneske redde kloden? (uddrag)
DRTV: Tro, håb og videnskab (sæson 1, episode 2, 2016): https://www.dr.dk/drtv/se/tro-haab-og-videnskab_192180

Supplerende stof:
Baggrundstekst Descartes: Mennesket er rationelt
Existentialism: Crash course philosophy: https://www.youtube.com/watch?v=YaDvRdLMkHs
Baggrundstekst Simone de Beauvoir
Baggrundstekst Alasdair MacIntyre
Dansk Folkepartis kampagnevideo: Vi skal sætte danskerne først: https://www.youtube.com/watch?v=HQ19lJ41rr0
Intro til dydsetik
Virtue ethics: https://www.youtube.com/watch?v=NMblKpkKYao
Ole Høiris: Hvad er mennesket? Fra Videnskab.dk, 2014: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-mennesket/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ondskab

Tematisk forløb om ondskab, hvor vi ser på idehistoriske nedslag i forskellige opfattelser af ondskab. Lars Svendsens ondskabstypologier danner det begrebsmæssige afsæt for en forståelse af ondskab.

Aktiviteter

Kernestof:
Lars Fr. H. Svendsen (Fra Tanker om Ondskab. Systime)
Platon: Protagoras (Uddrag. Fra Tanker om Ondskab. Systime)
Leibniz: Afhandling om metafysikken (Uddrag. (Fra Tanker om Ondskab. Systime)
Hannah Arendt: Ondskabens Banalitet (1963). Uddrag. (Fra Tanker om Ondskab. Systime)

Perspektiverende stof:
Naja Dandanell: Ny bog: Kun intellektuelle kan være racister. Information. 12 januar, 2013: https://www.information.dk/indland/2013/01/ny-bog-kun-intellektuelle-kan-vaere-racister
Louise Mørch Vister: Uvidenhed og fordomme præger forældre: https://www.berlingske.dk/aok/uvidenhed-og-fordomme-praeger-foraeldre
Mikael Häfström: Ondskab (https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=CFUFILM1070742)

Supplerende stof:
Baggrundstekst om Lars Fr. Svendsen og de fire ondskabstyper
The problem of Evil: https://www.youtube.com/watch?v=9AzNEG1GB-k
Alex Gendler: Platos Allegory of the Cave: https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
Platon baggrundstekst
Leibniz baggrundstekst
Hannah Arendt baggrundstekst

Nøgleord:
Svendsens ondskabstyper
Hulelinelsen
Moralsk vs naturlig ondskab
Theodicé
Totalitarisme
Fri vilje

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kærlighed

Gennem forskellige filosofiske positioner undersøges kærlighed. Vi arbejder med eksamensspørgsmål og med forskellige filosofiske tilgange. Omdrejningspunktet er en nysgerrighed på, hvad kærlighed er.

Nøglebegreber:
Eksistentialisme
Frihed
Ansvar
Fremmedgørelse
Angst
Valg
Mening
Autenticitet
Immanens og transcendens
Kierkegaards 4 stadier (spidsborger, æstetiker, etiker, religiøs)
Pseudonymer
Kierkegaards arketyper
Materialisme
Behaviorisme
Eros
Fænomenverden/ideverden

Kernestof:
Følegende uddrag er fra Mads Rangvid: Kærlighedens Filosofi:
Uddrag fra Platons symposion
Kierkegaard: Kærlighedens Gerninger (Uddrag)
Simone de Beauvoir: Det Andet Køn (Uddrag)
Nietsche: Aforismer om Kvinden og Parforholdet (Uddrag)
Freud: Om den almindelige devaluering i kærlighedslivet
Lone Frank: Oxytocin, kælekemikaliet. 2008

Uddrag fra Forførerens Dagbog (Kierkegaard)


Perspektiverende stof:
Kierkegaard; Gives der en teleologisk suspension af det etiske
Iscenesættelse af Platons symposion (https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/antiksamlingen/vin-og-kaerlighed-det-graeske-symposion/platons-symposion/handling-og-deltagere/)

Supplerende stof:
Baggrundstekst om Freud
Baggrundstekst om Nietsche
Baggrundstekst Simone de Beauvoir
5 skarpe om Kierkegaard (https://www.google.com/search?q=5+skarpe+om+kierkegaard+og+valget&rlz=1C1GCEA_enDK927DK927&oq=5+skarpe+om+kierkegaard&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgAEAAYExiABDIJCAAQABgTGIAEMgYIARBFGDkyCQgCEAAYExiABDIKCAMQABiABBiiBDIHCAQQABjvBTIKCAUQABiABBiiBDIGCAYQRRg80gEINzMyOWowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:74d8b3e4,vid:-4O7-OVU5E8,st:0)
Why do we love -A Philosophical Inquiry (https://www.youtube.com/watch?v=yJSiUm6jvI0)
Alex Gendler: Platos Allegory (https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA)
Philosophy of Nietzsche (https://www.youtube.com/watch?v=wHWbZmg2hzU)
Kortfill om Kierkegaard (https://www.youtube.com/watch?v=bPpRYO0sBOM&t=28s)
Ark om Kierkegaards arketyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Etik

Vi undersøger forskellige etiske positioner gennem filosoffer, spil, cases og dilemmaer..

Nøglebegreber:
Pligtetik
Konsekvens etik
Dydsetik
Etik vs moral

Kernestof:
Kant: Grundlæggelse af moralens metafysik (uddrag fra Grundbog i Filosofi -Mennesket i verden, s. 20-23)
Rosalind Hursthouse: Om dydsetik (uddrag fra Grundbog i Filosofi -Mennesket i verden, s. 37-40)
John Stuart Mill: Utilitarisme (uddrag fra Grundbog i Filosofi -Mennesket i verden, s. 26-30)
Løgstrup. Den kendsgerning hvoraf den tavse fordring udspringer

Perspektiverende:
Alex Prahl: Sommersonntag (https://www.youtube.com/watch?v=3pUgwD5NO5w)
Sancticy of Life (Mary and Jodie): https://www.youtube.com/watch?v=hHOGDh2frL8
Skal den gamle dame eller hundehvalpen dø? (https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/spil-skal-den-gamle-dame-eller-hundehvalpen-doe)
Det lægeetiske spil (file:///C:/Users/fgsmi/Downloads/Det%20laege%20etiske%20spil%20(2).pdf)

Supplerende:
Intro til etik (Grundbog i Filosofi -Mennesket i verden, s. 12-15)
What is ethics (https://www.youtube.com/watch?v=u399XmkjeXo)
Intro til pligtetik (Grundbog i Filosofi -Mennesket i verden, s. 12-15)
Intro til konsekvensetik (Grundbog i Filosofi -Mennesket i verden, s. 23-26)
Intro til dydsetik (Grundbog i Filosofi -Mennesket i verden, s. 30-37)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Frit emne

Eleverne vælger selv et emne af filosofisk karakter, der præsenteres for klassen. Alle præsentationer af emnerne uploades i holdets dokumenter, og vi diskuterer i fællesskab, hvorledes de valgte emner hænger sammen med de gennemgåede forløb.

Valgte emner:
Stoicisme
Dyreetik
Humor
Hvad er et menneske?
Kreativitet
Platons ideverden
Peter Singer
Bevidsthed
Carl Jung
Pligtetik
Politisk filosofi
Maral/etik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer