Holdet 2023 DAA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederikssund Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kathrine Mølbæk
Hold 2023 DAA/y (1y DAA, 1y DAA skrive, 2y DAA, 2y DAA skrive)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1.Fakta, fiktion og tekstens jeg
Titel 2 2. Retorik
Titel 3 3. Ungdom, køn og identitet
Titel 4 Skriftlighedsforløb,  Analyserende artikel
Titel 5 4. Oplysning, romantik og eventyr
Titel 6 5. Det moderne gennembrud
Titel 7 6. Nyhedsformidling og journalistik
Titel 8 Skriftlighed: Debatterende artikel
Titel 9 7. Det psykologiske gys
Titel 10 8: Korte fiktionsfortællinger
Titel 11 9. Modernitet og skæbnefortællinger
Titel 12 10: Sproglig iagttagelse og samtaleanalyse
Titel 13 11. Mellem linjerne
Titel 14 12. Sprog og forandring
Titel 15 13. Ung i en digitaliseret verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1.Fakta, fiktion og tekstens jeg

Forløbet introducerer til mundtlige og skriftlige skrivegenrer indenfor fakta og fiktion samt blandingsformer med fokus på analysearbejdet trin for trin.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
- navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber

Faglitteratur:
Larsen, Schultz Ole: 2.Fakta og fiktion i Håndbog i dansk, Systime (2017)
Om autofiktion på faktalink: https://faktalink.dk/autofiktion

Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen Serup Tinne: ‘Hvad er digte?’ og ‘at analysere digte’, Systime (2014)
Sørensen, Mimi og Ragvid, Mads: Brug litteraturhistorien: Selvbiografi og selviscenesættelse 2001 -, Systime 2017 (ibog)
Schultz, Ole: Sprog, kap.3 Litteratur i: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime (ibog)
https://hbdansk.systime.dk/?id=124

Schultz, Ole: Sprog, analysevejledning til digte: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime (ibog)
https://hbdansk.systime.dk/?id=195

Schultz, Ole: Sprog, analysevejledning til billedanalyse: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime (ibog)
https://hbdansk.systime.dk/?id=231

Tekster:
Rahim, Tobias: (Uddrag) Drømmene maler virkeligheden (2023)
Jensen, Buch, Mathias aka ‘Musikchefen’: (Uddrag) Interview med Tobias Rahim, DR Lyd (22.09.22)
https://www.dr.dk/lyd/p3/musikchefen/musikchefen-2022/musikchefen-special-tobias-rahim-interview-13332215600
”Pårørende til patienter råber ministeren op: ”Psykiatrien lider”, d.23.8.22, TV2 Lorry
https://www.tv2lorry.dk/frederikssund/paaroerende-til-patienter-raaber-ministeren-op-psykiatrien-lider
Skarum, Sara: Psykiatriplanen er en meget spæd start, d. 29.9.22, Politiken
Nygaard, Rode, Laura: (Uddrag)Tobias måtte melde afbud til p3-guld efter angstanfald ”Svært at skelne dagene fra hinanden”, BT d. 23.9.22
https://www.bt.dk/kendte/tobias-rahim-maatte-melde-afbud-til-p3-guld-efter-angstanfald-svaert-at-skelne
Uddrag fra Jacob Marks opslag om Tobias Rahim og Jonas Vingegaard på facebook d. 26.9 kl. 19.44 2022
https://www.facebook.com/stemjacobmark/posts/642329843925814/
Helle Helle: En stol for lidt (1996)
Aubert, Marie: Du burde skamme dig (2016)
Guldager, Marie, Katrine: Returbillet (2009)
Bang, Herman: Den sidste balkjole (1887)
Kampagne for Visit Denmark "Danish mother seeking" (2009)
https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M
Hørslev, Lone: Jeg ved ikke, om den slags tanker er normale (2009)
Nørgaard, Mikkel: Klovn, Unge hjerter, s.4, afsnit 9, (2006)
Skov, Christina, Leonora: (uddrag) Den der lever stille (2018)
Kirkeby, Lotte: Myggestik (2016)
Billede: Bigum, Martin: The fall (2017)
Tegning: Høyer, Sand, Martin: Skilsmissetegning (2017)

Fokuspunkter:
Faktatekster og fiktionstekster
Fakta- og fiktionskoder
Dobbeltkontrakt
Performativ biografisme
Autofiktion
Litterære fremstillingsformer
Komposition og tema
Det lyriske jeg
Epik, lyrik og drama
Sproglige virkemidler - gentagelsesfigurer, billedsprog og værdiladet ord.
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Retorik

Forløbet vil omhandle et kendskab til sproglige og retoriske virkemidler gennem kreative skriveøvelser og arbejdsprocesser med afholdelse af elevtaler og analyse af udvalgte retoriske tekster.

Faglige mål:
̶ udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
̶ beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
̶ anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
̶ anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster

Faglitteratur
Schultz, Ole: Sprog, kap.4.9 Retorik i: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime, 2023. https://hbdansk.systime.dk/?id=204

Schultz, Ole: Sprog, kap.4.3 Sproglige figurer i: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime, 2023
https://hbdansk.systime.dk/?id=194.

Schultz, Ole: Sprog, kap.4.10 Argumentation: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime, 2023
https://hbdansk.systime.dk/?id=205

Tekster:

H.K.H Kronprinsesse Marys tale til H.K.H Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag, 2018
Sofie Lindes tale ved Comedy Galla, 2020

Prins Daniels bryllupstale til Kronprinsesse Victoria
https://www.talarpoolen.se/prins-daniel-brollopstal-till-victoria/

Stoltenberg, Jens: Tale ved mindehøjtidelighed i Oslo kirke d. 26.7.2011
https://www.youtube.com/watch?v=70PoQaLLD5M

Statsminister Mette Frederiksens tale ved folkemødet (2022)

Malala Yousafzais tale ved nobelprismodtagelse (2014)

Reklame: “Pelsen”: Metro – hurtigt videre (2022)
https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=metro+hurtigt+videre&ie=UTF-8&oe=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:b4390d41,vid:4KA3AMwO2d8,st:0

Reklame: Realkredit Danmark – Én anbefaling (2013)
https://www.youtube.com/watch?v=b87v-6X7nQs

Reklame: Arla Harmonie (2013)
https://www.youtube.com/watch?v=46IHvNvjjEM

Reklame: Hjelm har alle dage været en god idé, Rådet for Sikker Trafik (2021)
https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc

Fokuspunkter:
Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg, hjemmel)
Ciceros pentagram (emne, modtager, sprog, situation, afsender)
appelformer, sproglige figurer (udbrud, retorisk spørgsmål, allitteration, trikolon, anafor),
Talegenrer (informativ, politisk og lejlighedsgenre)
Gentagelsesfigurer, dramatiske figurer og modsætningsfigurer



Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Ungdom, køn og identitet

Forløbet centreres omkring værklæsningen af ungdomsromanen ”Pixie lever stadig” og rapworkshop med unge rappere, der bringer nutidige emner i spil med vægt på anvendelse af sproglige virkemidler. Dernæst vil undervisningen bygges op omkring udarbejdelse af moodboards til udvalgte digte af Victor Boy Lindholm med efterfølgende fernisering. Målet er, at eleverne opnår kendskab til litterær analyse, og digtlæsningen på nye måder, som alle omhandler temaerne – ungdom, kønsidealer og identitet.

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed

Fagtekster:
KVINFO om maskulinitet
https://kvinfo.dk/maskulinitet/
Schultz, Ole: Sprog, kap.3 Litteratur i: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime (ibog)
https://hbdansk.systime.dk/?id=12
Schultz, Ole: Sprog, analysevejledning til digte: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime (ibog)
https://hbdansk.systime.dk/?id=195

Tekster:
Rapworkshop om køn og menneskerettigheder:
Re:claim your body: Krantinaari (Rapolitics
https://www.youtube.com/watch?v=P6_uoTyoj9g

Rahim, Tobias: Når Mænd Græder (2022)
https://www.youtube.com/watch?v=F5lq3NINeww

Endahl, Riis, Sofie: Pixie lever stadig (2023)VÆRK
Playliste til musikken i “Pixie lever stadig”
https://open.spotify.com/playlist/50GoyIKQaJl6Q2bzx1cBLT?si=66669a2df63a4ddb

(Uddrag) Deadline, DR 30.11 (2022)
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000129691&cfuid=5
Debat: Hvad vil det sige at være (dansk) mand i 2022? Debat med satiriker Lasse Dein og debattør Sebastian Lynggaard, der tager udgangspunkt i sangeren Tobias Rahim som et eksempel på de mange facetter, et tidssvarende mandebillede skal kunne rumme. Kan opløsning af faste maskulinitetsnormer skabe mere lighed mellem køn?
Foredrag og lyrikoplæsning med Victor Boy Lindholms digte fra samlingen “soft cotton” (2023)

Fokuspunkter:
Komposition
Fortæller
Fremstillingsformer
Tema og perspektivering
Sproglige virkemidler (billedsprog, metaforer, gentagelser)
Sammenhæng mellem litterært værk og playliste på spotify (tværmedialitet)
Giftig maskulinitet
Hegemonistisk mandeideal
Nostalgisk maskulinitet
Køn og menneskerettigheder
Lyrik:
Bunden/ubunden form
Centrallyrik/brugslyrik
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skriftlighedsforløb, Analyserende artikel

I skriveforløbet introduceres til mini-danskopgaven, hvor eleverne skal træne de forskellige dele af den analyserende artikel. Undervisningen vil derfor lægge vægt på en række stilladserende øvelser, så de oparbejder et kendskab til genren trin for trin. Da eleverne tidligere har arbejdet med værklæsning af ”Pixe lever stadig” (2021), er bogen genstand for deres opgaveskrivning.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster

Faglitteratur samt skriveøvelser:
Skriveblokeret? Skriv med PEE-modellen
https://www.youtube.com/watch?v=MVCVeRTilK8
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60623
(kap. om tekstens sammenhæng) ”Introduktion til tekstens sammenhæng”
Upubliceret skrivemateriale om at skrive indenfor den analyserende artikel, Stine V. og Kathrine M. (2023)
Anvendelse af stilladserende skriveskabeloner til at skrive indledning, analyse og fortolkning, delkonklusion, perspektivering og nuanceret afslutning.
Knudsen, Jørn, Ingemann: ”Kunsten at lave en god indledning”
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3505
Endahl, Riis Sofie: ”Pixie lever stadig” (2023), Forlaget Gyldendal VÆRK
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. Oplysning, romantik og eventyr

I forløbet introduceres der til de litteraturhistoriske perioder, oplysningstiden og romantikken som et led i at opnå en samlet forståelse af datidens litteratur, kanonforfattere og samfund. Der introduceres kort til den debatterende artikel med skriveskabelon og debat om frihed, kunst og broderskab.

Faglige mål:
̶ anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
̶ anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
̶ analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
̶ dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
̶ demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Faglitteratur og tekster:
1. Oplysningstiden:
Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen Serup Tinne: 1720-1800 Oplysningstiden i, Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime (2014)
Rangvid, Mads og Sørensen, Mimi: “Oplysningen: fornuftens tidsalder”, “Ludvig Holberg: repræsentant for oplysningens tanker i Danmark” og “Idealer om fremskridt og frihed”  i: Brug Litteraturhistorien, Dansklærerforeningens Forlag, Systime (ibog)

Tekster:
Holberg, Ludvig: (Uddrag) Jeppe på bjerget (1722)

2. Romantikken og romantisme
Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen Serup Tinne: 1000- 1500 (folkeeventyr og kunsteventyr s. 34-40), 1800-1870 Romantikken  s. 121-131, I Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime (2014)
Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen Serup Tinne: ‘Hvad er digte?’ og ‘at analysere digte’, Systime (2014)
Larsen, Schultz Ole: Analysevejledning til billedanalyse i Håndbog i dansk, Systime (2017)

Rangvid, Mads og Sørensen, Mimi: “Romantikken – enhed og splittelse” underafsnit: En kaotisk tidsalder, Romantikkens ideer, Universalromantikken, Nyplantonismen, National romantisk harmoni, perspektiverende: romantikken, romantismen: skuffede skæbner, krise og censur samt biedermeier:enhedskultur og idyl. Brug Litteraturhistorien, Dansklærerforeningens Forlag, Systime (ibog)

Tekster:
Oehlenschläger, Adam: Morgenvandring (1805)
Oehlenschläger, Adam: Der er et yndigt land (1819)
Blicher, Steensen, Steen: Hosekræmmeren (1829) VÆRK
Andersen, H.C: Skyggen (1847)
Grundtvig, N.F.S.: Det er så yndigt at følges ad (1855)
Vindens farver I: Pocahontas, Disney (1995)
Skovgaard, P.C.: Bøgeskov i maj (1857)
Eckersberg, C.W.: Kirugen Chr. Fenger med hustru og datter (1829)
Eckersberg, C.W: Udsigten fra Kronborg Vold over flagbatteriet og sundet til den svenske kyst (1829)
Købke, Christen: ”Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro”, (1838)
Nik og Jay: “Vi vandt i dag” (2012)
LOC “Du gør mig” (2006)
Trailer: Balomania. A Balloon Mafia or True Artists? Official Trailer. World Premiere at CPH:DOX 2024
https://www.youtube.com/watch?v=BjV5jRx96ug
Anmeldelse af Balomania:
https://soundvenue.com/film/2024/03/balomania-det-er-dybt-fascinerende-naar-dansk-dokumentarist-aabner-doerene-til-den-brasilianske-ballonmafias-subkultur-561822

Værktøjskassen:
Oplysningstiden:
Rationalisme
Hav mod til at bruge din fornuft - Immanuel Kant
Dramaet som genre i fokus
Den Holbergske komedie – det ender galt, hvis man ikke bruger sin fornuft.

Romantikken:
Parole: "Hvad udadtil tabes, skal indadtil vindes"
Organismetanken
Universalromantik
Geni-tanken (den særligt indviet)
Dualisme (ideernes og fænomeners verden)
Forholdet mellem menneske og natur
Symbolik og tilbageskuen mod bl.a. nordisk mytologi
Digtning og det lyriske jeg
Nationalromantik
Biedermeier
Romantisme
Dobbeltgængermotiv
Panteisme - Gud er i alt
Guddommelighed i naturen
Grundtvigianisme
Poetisk realisme

Eventyrgenren:
Folkeeventyr (mundtlig tradition der udspringer i middelalderen. Indsamlet og nedskrevet i 1800-tallet i romantikken)
Flere undergenrer: herunder trylleeventyr og skæmteeventyr).
Eventyrs episke love (Axel Olrik):
Begyndelse og slutning - ro og lykke
Mange gentagelser
Talregler
Ofte kun to personer i samtale ad gangen
Personer er ofte stereotyper med entydige egenskaber
Magisk univers
De tre prøver
Modsætningsfyldte karakterer der udgør en kerne i historien.

Karakteristisk for kunsteventyr (låner fra folkeeventyrets form, men har en forfatter og en fortælling med mere nuanceret persontegninger og komplekse psykologiske problemstillinger).
Komposition
Gentagelser (fx tal)
Brud på gentagelser - noget er på færde
Genetablering af kontrakt
Kontraster
Personlig stil og skrivemåde
Bevidst brug af sproglige virkemidler: billedlige beskrivelser, metaforer, besjæling og personifikation
Faste eventyrtræk
Aktantmodellen (faste rollemønstre med et mål)
Kontraktmodellen (hjem-ude-hjem)


Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. Det moderne gennembrud

I forløbet introduceres der til den litteraturhistoriske periode, Det moderne gennembrud 1870-1890, hvor vi zoomer ind på periodens litterære tendenser, kanonforfattere samt problemstillinger i samfundet med overgang til det folkelige gennembrud, hvor vi møder kanonforfatteren, Martin Andersen Nexø.

Fagtekster
Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen Serup Tinne: 1870-1890 Det moderne gennembrud I: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime
(2014)
Jacobsen, Jørn og Paldam, Connie: Kap. om sædelighedsfejden I: Det moderne gennembrud 1870-1914,  Systime (2011)

Sørensen, Mimi og Ragvid, Mads: Det moderne gennembrud: ud med Gud - 1871-1890 med følgende underafsnit: Da Danmark blev moderne, 1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud, Litteraturens moderne gennembrud, Retninger i det moderne gennembrud, Mande og kvinderoller til debat, Henrik Pontoppidan: ud med Gud, Amalie Skram: ind med kvinderne, Impressionismen og Herman Bang
samt kap. “Århundredskiftet: Industriens tid: Martin Andersen Nexø: vandringen mod lyset. I: Brug litteraturhistorien (ibog)

Tekster:
Herman Bang: Pernille (1880)
Bang, Herman: (Uddrag) Foran alteret (1880)
Pontoppidan, Henrik: Et grundskud (1887)
Pontoppidan, Henrik:  (Uddrag) Ane-Mette (1887)

Skram, Amalie: Uddrag af Constance Ring (1885)
Henningsen, Erik: En agiator på Nørre Fælled (1889)
Henningsen, Erik: "Et barnemord" (1886)
Nexø, Andersen, Martin: Lønningsdag (1900)
Udlevering af PP om det moderne gennembruds litterære tendenser.
Repetition af "Den sidste balkjole" Herman Bang 1887 fra et tidl. forløb

Fokuspunkter:
Nøgleperson Georg Brandes
Parole: at sætte problemer under debat/ ‘Den frie tanke er den frie viljes sejr’
Kritisk realisme
Socialrealisme og social indignation
Naturalisme og naturalistisk skrivestil (skrive som en videnskabsmand)
Gud er død - Nietzsche
Impressionisme (Impressionistisk fortællestil/skrivemåde)
Stille eksistenser
Sædelighedsfejden - Brandes, Bjørnstjerne Bjørnsson, Henrik Ipsen, Elisabeth Grundtvig
De tre K’er (køn, klasse og kirke)
Industrialiseringen
Overgang til det folkelige gennembrud
Charles Darwins evolutionsteori

Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. Nyhedsformidling og journalistik

Indføring i viden om forskellige typer af journalistik, vinkel og nyhedsstof samt argumentation. Vi zoomer ind på mediebilledet i dag og diskutere aktuelle emner fra dagens aviser og internetartikler.

Faglige mål:
̶ anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et
synspunkt) med formidlingsbevidsthed
̶ analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
̶ demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
̶ navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.

Faglitteratur:
Schultz, Ole: Sproglige figurer, 4.3 Argumentation, 4.10, Avisjournalistik, kap. 5.1, Oversigt over fakta og fiktionskoder i film og tv, kap.5.2 i: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, Systime, 2023
https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1021

Litteratur:
Uddrag fra Deadline, v. Adam Holm: Hans Rosling: ”Man skal ikke bruge medier til at forstå verden”, DR2 (2015)
https://www.youtube.com/watch?v=bcpjl0mxRvs

V. Jensen, Johannes: Verdens-Udstillingens Ofre, 1900
Christansen, Flemming og Faber, Kim: "Labyrinten", Politiken d.9.4 2006
Sativa, Fleur: "Mor tog i svømmehallen og stak af med børnene": Nu er hun dømt" Sjællandske, d. 13.4.2022
Fleckner, Mette og Erland, Cecilie: "Dræbte mormor i vanvidskørsel", Ekstra bladet d.20.9.2022
"»Farvel til late bloomers«: Vi tre var aldrig blevet topforskere, hvis vi havde fulgt det spor, regeringen nu lægger op til", Debatindlæg, Politiken d. 24.9.2024

Udvalgte forsider fra landsdækkende dagblade

Fokuspunkter:
Omnibusavis (en upartisk avis for alle)
Opinionsartikel (meningsdannende tekst)
Informationsartikel (nyhedsformidling)
Vinkling, nyhedsartikel (informerende),
Nyhedstrekanten, de fem nyhedskriterier
Kilder (erfarings, parts, ekspert),
Layout
Sproglige virkemidler (Gentagelser, metafor, personificering, besjæling, sammenligning, op- og nedtoninger m.m.)
Appelformer, etos, logos og patos
Toulmins argumentationsmodel (belæg, påstand og hjemmel, styrkemarkør, rygdækning og gendrivelse)
Argumenttyper og argumentkneb
Fortællende journalistik
Fake news
Den 4. statsmagt (mediernes vagthund)
Etik
Konflikt og sensationsstof
Public service og teknologisk udvikling



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lav et nyhedsindslag 30-08-2024
Debatterende og personlig stemme 06-09-2024
Løs opgaver om argumentation og refleksion 24-09-2024
Skriv en debatterende artikel 13-10-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Skriftlighed: Debatterende artikel

Vi øver den næste af de to skriftlige eksamensgenre, den debatterende artikel og arbejde ind i, hvad de enkelte dele bør indeholde.

Faglige mål: 

  ̶  anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed. 

  ̶  analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
  ̶  demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag 
 
̶  navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber 
  ̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Faglitteratur og tekster:
ordnet.dk
sproget.dk
Albinus, Natasha, Rebecca: Afsnit om perspektivering og diskussion i: Skriv dig frem, Dansklærerforeningens forlag 2017
Nørgaard, Lone: Digital dannelse er en anomali, Jyllandsposten, d. 10.januar 2019.
Skou-Hansen, Troelsen, Bock, Sofie: Debat om sociale medier i skolerne, d. 8. dec. 2015, Tv2østjylland:
https://www.tv2ostjylland.dk/odder/debat-om-sociale-medier-i-skolerne
Med inddragelse af tidligere eksamenssæt

Fokuspunkter:
Vinkling
Fokuseret indledning
Nuanceret afslutning
Sproglige og retoriske virkemidler
Appelformer
Disposition og opgavestruktur
Genren den debatterende artikel og at skrive som fagperson med en personlig stemme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 7. Det psykologiske gys

Forløbet tager afsæt i  litteratur, sprog og medier. Tematisk set arbejdes der med tekster, som bevæger sig i et psykologisk felt, hvor den psykoanalytiske metode vil være omdrejningspunktet for analysearbejdet indenfor gys og mord i litteratur og på film. Det centrale værk, sonet-kransen "Mørkebarnet" læses og fortolkes af eleverne med oplæsning og efterarbejde indenfor lyd, tone og stil. Ligeledes vil vi arbejde med tv-dokumentarens dramaturgi og filmiske virkemidler.

Faglige mål:
̶ analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Faglitteratur
Filmiske virkemidler, dramaturgi, suspense og surprise, Filmcentralen
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Schultz, Ole: Litterære metoder – psykoanalytisk metode, strukturalistisk metode, 3.7 i: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, Systime, 2023
https://hbdansk.systime.dk/?id=241
Olsen, Mimi, Petersen og Aasbjerg Petersen, Jan: ”Dokumentar” s. 104-110, Dansk i tiden, Systime 2021
Hartung: Fire typer af ondskab
https://lenesdanskhold.files.wordpress.com/2013/08/fire-former-for-ondskab.pdf
www.hartungs.dk/psykologi/ondskabstyper.html

Litteratur:
Eken, Cecilie: Mørkebarnet, 2013 VÆRK
Poe, Edgar, Allan: Den sorte kat (1841), oversat til dansk
Drabet på kælkebakken Afsnit 1-5, DR 2021 VÆRK
Dragsdal, Andrea: ”Drop true crime – lysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie”, Information, 16. juli 2019.
Sejerkilde, Højgaard, Henrik: ”Må barnemordere få spalteplads i medierne?”, Avisen Danmark søndag d.13. januar 2019

Dokumentarklip:
Uddrag fra dokumentar ”Basejumper”, DR (2013)
Uddrag fra ”Operation X – i hælene på en selskabsjonglør”, TV2 (2008) https://www.youtube.com/watch?v=tbTE9GVOcEY
Uddrag fra ”Advokaternes tag-selv-bord”, DR
https://www.dr.dk/nyheder/penge/video-se-hele-dokumentaren-advokaternes-tag-selv-bord-her
Ladefoged, Joakim: ”Mirror” (2009)
De fem benspænd (2003)
Ochsner Thor:”1989 – dengang jeg var 5 år gammel” (2010)

Fokuspunkter:
Psykoanalytisk metode og nykritisk metode
Freuds personlighedsmodel (id, jeg'et og over-jeg'et)
Lyrik, sonetkrans, sproglige virkemidler
Fortællertyper, personkarakteristik, tema og komposition, billedsprog, symbolik og perspektivering
4 typer af ondskab

Autencitetsmarkører
Arkivmateriale
Ekspertkilde, partskilder og erfaringskilder
Fakta og fiktionskoder
True crime
6 Dokumentartyper: Observerende, autoritative, deltagende, poetiske, refleksiv og den performative

Filmiske virkemidler: Kameraets position, 6 typer af billedbeskæringer, asynkron/synkron lyd, reallyd, klippetempo høj/lav, korte/ lange indstillinger, scene, belysning  high-key/low key, reaktionsklip, miljø, udvalgte medvirkende, kontraster og symbolik.
Suspense og surprise
Dramaturgi -  bølgemodel (dokumentar) og berettermodel (spillefilm)
Aktantmodel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 8: Korte fiktionsfortællinger

Introduktion til et udvalg af medietekster, herunder: kortfilm, kampagnefilm og musikvideoer,  for at få et indblik i opbygningen af kortere fiktionsfortællinger og deres virkemidler. Derudover skal eleverne opnå viden om fortællingens grundelementer, målrettet kommunikation samt mundtlig og skriftlig formidling. Eleverne arbejder i den forbindelse med en case om sangeren og influenceren JADA's kommunikation på SOME, hvor der diskuteres influenceren og kunstnerens iscenesættelse og storytelling.

Faglige mål:

- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et 
synspunkt) med formidlingsbevidsthed

Faglitteratur og tekster:
Andersen, Holm, Rebekka, Marial og Hansen, Bøtner, Henning: Musikvideoens karakteristika, Kampagnespottet i: De korte medieformater, Systime 2022 (ibog) https://dekortemedieformater.systime.dk/fileadmin/_processed_/d/4/csm_20040607-121011-5_51Mb_red_7d09410c18.jpg
Jan Aasbjerg Petersen, og Larsen, Katrine, Johanne: Dig & og digital dannelse i dansk, Systime (2018)
Filmcentralens guide til filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Olsen, Mimi: Fiktionsfortællinger s.69-71, Film og forløb s. 47 og De levende billeders ABC i: Film skal ses i dansk, Gyldendal 2016

Musikvideoer:
Bieber, Justin: Ghost, 2021https://www.youtube.com/watch?v=Fp8msa5uYsc
Medina Kl. 10, 2011: https://www.youtube.com/watch?v=qvMP-PuMI-8&list=RDGMEMQ1dJ7wXfLlqCjwV0xfSNbA&start_radio=1&rv=Fp8msa5uYsc
Odbjerg, Andreas: Imorgen er der også en dag: https://www.youtube.com/watch?v=BsSchVIHxNI
Carpark North, Human, 2009 https://www.youtube.com/watch?v=X7Kw6s8CTrk
Rahim, Tobias: Jylland, 2024: https://www.youtube.com/watch?v=XrhF7O3NDas

Kortfilm:
Ude i Skoven, Svelmøe Lise 2013
Pistol, Thaulow, Andreas 2016: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/pistol/

Kampagnefilm:
Spies: Do It For Denmark! | Spies Rejser, 2014: https://youtu.be/vrO3TfJc9Qw
Rådet for sikker trafik: Hjelm har alle dage været en god idé: https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc

Landsindsamlingen 2023: Vi kan alle være helte (kræftens bekæmpelse)
https://www.youtube.com/watch?v=PfJ243DZvs4

Case om JADA's kommunikation på SOME

1. Jadas samarbejde med muskelsvindfonden (plads til forskelle)
https://muskelsvindfonden.dk/artikler/jada-er-dette-aars-plads-til-forskelle-ambassadoer-velkommen-i-klub-vidunderlig/
2. Jadas kommentar til sit pladeselskab vedr. et samarbejde med Ganni
https://www.youtube.com/watch?v=vYM9irK-BbQ
3. Jadas instagramprofil
https://www.instagram.com/jadablu93/
4. Tobias Rahims Facebook-profil

Fokuspunkter:
Musikvideoens tre hovedgenrer (den performative, den narrative, den lyrisk-fragmenterede)
Filmiske virkemidler (billedbeskæring, billedkomposition, klipning, lys, farver og lyd )
Symbolik
Identitetsmarkører
Persona og performance I musikvideoer
Fortælleforhold (1.person - kig ind i kameraet) og 3.person (narrativ fortælling el. blanding i forskellige fortællelag).
Musikvideoen som kunst og reklame
Musikvideoens gennembrud i 1980'erne på tv-kanalen MTV

Tværmedialitet
Frontstage, middlestage, backstage
Autencitetsmarkører
Iscenesættelse
Storytelling
3 Hovedkampagnetyper (politisk, reklame, oplysnings- og informationskampagnen)
Minervamodellen og målgrupper
Laswells kommunikationsmodel (afsender/modtagerforhold)
Appelformer - etos, patos og logos
Sproglige virkemidler


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af Jylland 07-01-2025
Bedømmelse af opgave om musikvideo 08-01-2025
Tværmedial case med Jada 20-01-2025
GENAFLEVERING AF CASE OM JADA 21-01-2025
Mundtlig oplæg om Jada og influencerrollen 22-01-2025
Analyse af musikvideo 22-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 9. Modernitet og skæbnefortællinger

I forløbet skal vi arbejde med modernistisk litteratur, hvor vi sætter det aktive vs. passive valg i centrum og dykker ned i efterkrigstidens eksistentialisme samt 60'ernes fremmedgørelse.  Vi læser litteratur af kanonforfatterne; Tom Kristensen, Martin, A Hansen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg og undersøge, hvordan sproget som udtryksform kan bruges som eksistentiel spejlning og kommentar til samtiden.

Faglige mål
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Faglitteratur og tekster
Brug litteraturhistorien iBog, Dansklærerforeningens forlag: Efterkrigstiden: skæbne og valg og 1960'erne: forbrug og fremmedgørelse samt kap. om folkevisens flade personer og voldsomme temaer, under middelalder, slægt, ære og hævn.

Broby-Johansen, Rudolf: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT (1922)
Kristensen, Tom: Det blomstrende slagsmål (1920)
Blixen, Karen: Uddrag af Babettes gæstebud (1952)
Hansen A. Martin: Roden, (1961)
Seeberg, Peter: Bulen, (1962)
Rifbjerg, Klaus: Morgen (1973)
Rifbjerg, Klaus: Det er blevet os pålagt (1963)
Panduro, Leif: Uddrag af Uro i forstæderne (1962)
Jorn, Asger: Den foruroligende ælling (1953)
Hornsleth, Kristian: "Vid eigum 2", (2006)
Folkevise: Torbens datter
Vinterberg, Thomas: Druk (2020) VÆRK

Fokuspunkter:
Litterære og sproglige virkemidler
Modernisme vs. realisme
Mellemkrigstid
Ekspressionisme - det sproglige oprør
Efterkrigstidens eksistentialisme (krise, angst, valg og ikke-valg, ansvar)
Homogent forbrugersamfund, tilfredserne i 60'erne
Konfrontationsmodernisme
Absurditet
Fremmedgørelse
Tab af mening
Aftraditionalisering - valget i centrum



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 10: Sproglig iagttagelse og samtaleanalyse

I forløbet skal vi arbejde med kommunikation og samtaleanalyse. Vi skal især kigge på samtaler, der ikke fungerer og diskutere betydningen af konteksten for en samtale, god dialogskik og høflighedsprincipper. Vi arbejder også skriftligt med professionel kommunikation med udgangspunkt i politiets arbejde.

Faglige mål
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen
– analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier

Faglitteratur og tekster
Schultz, Ole:Håndbog til dansk, iBog, Systime: Kap. 4.12: Kommunikationsanalyse
Samtaleuddrag fra filmen “Underverden” (2017)
Bertel Haarder går amok, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=DqVi2EVHQM0&t=4s
Prostitution vs. Anne-Grethe Bjarup Riis: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI
Helle Helle: Køreplaner (2000)
Knutzon, Line: (uddrag) Guitaristerne (2006)
Uddrag fra Politijagt, kanal 5 (2023), s.27, afs. 1: Vlado standser to biler, der presser hinanden på motorvejen
https://www.youtube.com/watch?v=k3h62WoH9tE
Uddrag fra Politijagt, kanal 5 (2023), s.25, afs. 1: Haensel anholder hidsig dame
https://www.y outube.com/watch?v=gzZwiuuJ3w4

Fokuspunkter:
Kommunikationssituation
Sproghandlinger (5 typer)
Indirekte sproghandlinger
Optoning og nedtoning
Facework
Ansigtstruende handlinger
God dialogskik, gambitter, turtagning
Høflighedsprincippet
Samarbejdsprincippet (de fire maksimer; sandhed, kvantitet, relevans, klarhed)
Undertekst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 11. Mellem linjerne

Om forløbet:

I forløbet dykker vi ned i 90’er litteraturens minimalistiske fortællemåde og undersøger nyere litteraturs bud på det, der ligger mellem linjerne for at fokusere på en fortællings mange lag med den litterære analyse i centrum. Vi læser novellesamlingen "Vinternoveller" som værk og arbejder med det faglige oplæg som en del af eksamenstræning.
Overordnet set vil der også være et fokus på at repetere og perspektivere tekster, der kredser om parforhold, identitet og fortællinger set fra børn og unges perspektiver.

Faglige mål
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
-anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) medformidlingsbevidsthed

Faglitteratur
Greve bibliotek: KLASSISK DANSK: Helle Helle & Minimalisme
https://www.youtube.com/watch?v=WzcGavITiNs
Larsen, Schultz, Ole: Kap. 3.1 Hvad handler teksten om? 3.3, fortæller, 3.5 tema og perspektivering i : Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, systime (ibog)

Tekster:
Rishøi, Ingvild: Vinternoveller (2015) VÆRK
Korsgaard, Thomas: ”Lasagne” (2019)
Korsgaard, Thomas: I bor da meget pænt (2019)
Helle Helle: ”Fasaner ”(1996)
Helle Helle: ”To kilometer”
Bodelsen, Anders: ”Drivhuset” (1965)
Kirkeby, Lotte: Myggestik (2016)
Bang, Herman: Den sidste balkjole (1887)
Tellerup, Malte: Uddrag af "Mestrene" (2023)

Fokuspunkter:
Minimalismen
Minimalistisk skrivemåde
Tomme pladser
Kontrakt med læseren om fortolkningarbejde
Sætningsopbygning og tempo i minimalistiske fortællinger
Komposition (ydre og indre)
Tredelt opbygning
In medias res
Åben/lukket slutning
Kronologi og flashback
indre/ydre konflikt
Fortællertyper
Indre og ydre syn
Synsvinkel (hvorfra ses el. fortælles begivenhederne?)
Medsyn/bagudsyn
Fremstillingsformer: Situation (Scenisk), beretning (panoramisk fremstilling) og beskrivelse (lavt fortælletempo - tiden står næsten stille)
Tid og miljø - det fysiske og det sociale miljø
Personkarakteristik - ydre, sociale og indre kendetegn,
Forholdet mellem personerne: kontrastpersoner,
Sprog og stil (gentagelsesfigurer og billedsprog)
Symbolik
Motiver
Tema
Perspektivering
Repetition af impressionisme og tematikker i Herman Bangs forfatterskab


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse af værklæsning VINTERNOVELLER 26-03-2025
Skr. aflevering samtaleanalyse i Politijagt 30-03-2025
Ret en tidl. opgave 03-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 12. Sprog og forandring

Gennem forløbet vil vi sætte fokus på sprog og tekster, der udsiger et ønske om at forandre verden. Eleverne skal derfor arbejde med sprog og stilistik og undersøge sprogets betydning med særlig vægt på lyrik og taler. Under forløbet vil der også blive repeteret begreber fra retorik og træning i fagligt oplæg  med analyse af digte vha. udvalgte præsentationsværktøjer.

Faglige mål
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

Faglitteratur
Larsen, Schultz, Ole: Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier: kap. 4.10 argumentation og 4.9 retorik, Systime (ibog)
Om lyrik, litteraturportalen, Systime.

Tekster:
Hassan, Yahya: Barndom (2013)
Ansari, Haidar:  3 udvalgte digte fra samlingen – Institutionaliseret: kulturchok, knivstik og bekendtskaber (2022)
Re:claim your body: Krantinaari (Rapolitics
https://www.youtube.com/watch?v=P6_uoTyoj9g
Natajsja: Gi’ mig Danmark tilbage (2007)
https://www.youtube.com/watch?v=NONnUBKcNZI
Khiljee, Naiha: Oprør er også fra pæne piger (2020)
Eika, Jonas: Takketale ved nordisk råds prisoverrækkelse for litteratur, Stockholms koncerthus (2019)
https://www.røst.dk/talearkiv/takketale-ved-nordisk-rads-prisoverraekkelse/
Amanda Gorman reads inauguration poem “The Hill We Climb” (2021)
https://www.youtube.com/watch?v=LZ055ilIiN4
Nielsen, Bay, Silas: “Vild bogaftale og modelkontrakt: 22-årig er blevet et verdensfænomen efter Biden-Show”, DR d.29.januar (2021)
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/vild-bogaftale-og-modelkontrakt-22-aarig-er-blevet-et-verdensfaenomen-efter

Fokuspunkter:
Komposition
Bunden/ubunden form
Centrallyrik/brugslyrik
Det lyriske ‘jeg’
Strofer, vers og omkvæd
Rimfigurer
Sprogbrug og billedsprog (troper)
Metaforer og sammenligninger
Besjæling og personifikation
Symbol
Denotation og konnotation
Semantik (betydningslære)
Ordklasser (fx adjektiver - beskriver og nuancerer, substantiver danner konkrete ting og opremsninger, og verber skaber handling).
Neologismer (nydannelse af ord)
Gentagelsesfigurer - undersøge hvad funktion gentagelsen har i teksten.
Modsætningsfigurer
Dramatiske figurer

Repetition af retoriske virkemidler:
Typer af talegenre: Lejlighedstalen, den politiske tale og den informerende tale
Pentagrammet og kommunikationsforhold
Etos, logos og patos
Vellykket kommunikation
Talens disposition
Nonverbal kommunikation (kropssprog - mimik, gestik og kropspositur).


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 13. Ung i en digitaliseret verden

Forløbet vil tage udgangspunkt i det at være ung i en digitaliseret verden med en undersøgelse af identitetsskabelse på sociale medier, hvor vi vil analysere og diskutere digital adfærd og dannelse gennem et fokus på udvalgte insta-profiler og andre medietekster, der tager afsæt i emnet.
Forløbet giver også eleverne mulighed for at repetere faglig viden fra andre forløb, hvor de arbejder tekstnært med forskellige genretekster indenfor især dokumentaren, retorik, nyhedsformidling og korte medietekster.

Faglige mål:

”demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og
samfund
̶ analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
̶ demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
̶ navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt del-
tage i og bidrage til digitale fællesskaber
̶ ”analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster”
- ”udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimo-
dalt

Faglitteratur:
Andersen, Holm, Rebekka, Marial og Hansen, Bøtner, Henning:
Cross promotion og influenter: De korte medieformater, Systime 2022 (ibog) https://dekortemedieformater.systime.dk/fileadmin/_processed_/d/4/csm_20040607-121011-5_51Mb_red_7d09410c18.jpg

Filmcentralens guide til filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Kulager, Frederik (2018) Her er, hvad sociale medier gør ved os (...), Zetland:
https://www.zetland.dk/historie/se6ERJx4-mOXVK7qy-1ecfc
Olsen, Mimi, Petersen og Aasbjerg Petersen, Jan: ”Dokumentar” s. 104-110, Dansk i tiden, Systime 2021
Olsen, Mimi: Fiktionsfortællinger s.69-71, Film og forløb s. 47 og De levende billeders ABC i: Film skal ses i dansk, Gyldendal 2016
Riisager, M: PsykC - Grundbog til psykologi på c-niveau (2021), Forlaget Frydenlund,  Kapitel 5: s.146-149
Schultz, Ole: Sproglige figurer, 4.10, Avisjournalistik, kap. 5.1, Oversigt over fakta og fiktionskoder i film og tv, kap.5.2, Samt analysevejledning til billedanalyse og reklamefilm i: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, Systime, 2023
https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1021
Aasbjerg Petersen, Jan og Larsen, Katrine, Johanne: Dig & og digital dannelse i dansk, Systime (2018)

Tekster:

De dyre piger, s.1, afsnit 1, DR 2021
https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-det-er-dyrt-at-se-godt-ud_259472

Rahim, Tobias, Birk Sebastian: Uddrag fra "National romantik 2021" (2020)
Klitgård, Mads: "I en af Danmarks største sager om deling af seksuelle optagelser slipper mange unge med bøder", Berlingske (d.29.8.2019)

https://www.berlingske.dk/indland/i-en-af-danmarks-stoerste-sager-om-deling-af-seksuelle-optagelser-slipper?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYObbgFD20uhUOHxaxWi-aWC39iWy_EfAC4HCYHrcv-tBkpZNvzzZ3La&gaa_ts=6814f17c&gaa_sig=R0w1y4sVJK6DqeNWg59prFDwLSi3HUJrw0qfc1RMVw6NNlXIk9ytV_FStnLQf4n6smVwVy-Bi4DCuTnlaTLjrQ%3D%3D

Albrechtsen, Amalie, Frederikke: "Alma blev syg af trend, der hitter på socialt medie", TV2 Echo (d.2.5.2025)
https://echo.tv2.dk/2025-04-30-16-aarig-blev-syg-af-trend-der-nu-hitter-paa-socialt-medie

Sørensen, Marie, Laura: "Unge filmer i skjul tilfældige personer og gør dem til grin på nettet", (DR 20.8.2017)
https://www.dr.dk/nyheder/indland/unge-filmer-i-skjul-tilfaeldige-personer-og-goer-dem-til-grin-paa-nettet

Sørensen, Marie, Laura: "Hvordan kan du mene noget, når du ingen hage har? Kristian blev mobbet foran 100.000 på nettet", DR (d.20.8.2017)
https://www.dr.dk/nyheder/indland/hvordan-kan-du-mene-noget-naar-du-ingen-hage-har-kristian-blev-mobbet-foran-100000

Zeller, Clara: "Digital ensomhed driver unge mænd mod kvindehad", Politiken (d.1.5. 2025)
https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art10387227/Digital-ensomhed-driver-unge-mænd-mod-kvindehad

Emilia Marbjerg, Mørk, Emilia og Eriksen, Lars: "Vi sendte 16-årige Mikkel på Tiktok og Instagram. Her er det mørke, der mødte ham. Kom med på en tur ind i Manosfæren", Politiken (d. 15.4.2025)
https://politiken.dk/kultur/medier/art10354989/Vi-sendte-16-årige-Mikkel-på-TikTok-og-Instagram.-Her-er-det-mørke-der-mødte-ham

Kampagne: Digitale krænkelser kan ramme os alle. Foreningen for digitalt ansvar (2025)
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7323622269178527744/

Udvalgte opslag fra Instagramprofilen Jasmindesilind
https://www.instagram.com/jasmindesilind/?hl=da

McDonalds- reklame: McCrispy (2024)
https://www.youtube.com/watch?v=w-2HhqUH3xw

IKEA-reklame: “Vi-synes-du-er-for-ung-til-at-tage-til-sunny beach-testen” (2010)
Vi synes, du er for ung til Sunny Beach-testen https://www.youtube.com/watch?v=-yh5I-bwAo4

TUI- reklame: Vi er alt det, en rejse kan være, (2024)
https://www.youtube.com/watch?v=PLvdoUlEk-c

Tema: forfattere på insta
Wechselmann, Ilja: Jeg vil sælge bøger ved at skrive god litteratur. Ikke
ved at instagramme om min pipfugl, Information den 8. juni 2022.
Ilja Wechselmann
Opslag fra Instagram-kontoen ”Institutionaliseret” den 19. marts 2022.
Haidar Ansari
Løvkvist, Birgitte: Farvel til et årti: Da forfatterne indtog Instagram # 1 –
Leonora Christina Skov, Heartbeats.dk den 18. december 2019.

Fokuspunkter:
Selviscenesættelse
Storytelling
Giddens begreber om identitet: Det senmoderne samfund, (social) arena, narrativ, identitet som refleksivt projekt
Flertalsmisforståelser
Goffman - frontstage og backstage
online og offline-identitet
Performe
Autenticetsmarkører

Dokumentar - 6 typer
Filmiske virkemidler
Dramaturgi
Klipning - kontinuitetsklipning og tematisk montage
Asynkon/synkron
6 billedbeskæringer

Nyhedsformidling:
Nyhedsartikel og meningsjournalistik (opiniontekst)
Omnibusavis (for alle)
De fem nyhedskriterier
Nyhedstrekanten - faldende væsentlighed
Layout
Sproglige virkemidler
Partskilde, erfaringskilde og ekspertkilde
Vinkling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer