Titel
15
|
13. Ung i en digitaliseret verden
Forløbet vil tage udgangspunkt i det at være ung i en digitaliseret verden med en undersøgelse af identitetsskabelse på sociale medier, hvor vi vil analysere og diskutere digital adfærd og dannelse gennem et fokus på udvalgte insta-profiler og andre medietekster, der tager afsæt i emnet.
Forløbet giver også eleverne mulighed for at repetere faglig viden fra andre forløb, hvor de arbejder tekstnært med forskellige genretekster indenfor især dokumentaren, retorik, nyhedsformidling og korte medietekster.
Faglige mål:
”demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og
samfund
̶ analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
̶ demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
̶ navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt del-
tage i og bidrage til digitale fællesskaber
̶ ”analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster”
- ”udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimo-
dalt
Faglitteratur:
Andersen, Holm, Rebekka, Marial og Hansen, Bøtner, Henning:
Cross promotion og influenter: De korte medieformater, Systime 2022 (ibog) https://dekortemedieformater.systime.dk/fileadmin/_processed_/d/4/csm_20040607-121011-5_51Mb_red_7d09410c18.jpg
Filmcentralens guide til filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Kulager, Frederik (2018) Her er, hvad sociale medier gør ved os (...), Zetland:
https://www.zetland.dk/historie/se6ERJx4-mOXVK7qy-1ecfc
Olsen, Mimi, Petersen og Aasbjerg Petersen, Jan: ”Dokumentar” s. 104-110, Dansk i tiden, Systime 2021
Olsen, Mimi: Fiktionsfortællinger s.69-71, Film og forløb s. 47 og De levende billeders ABC i: Film skal ses i dansk, Gyldendal 2016
Riisager, M: PsykC - Grundbog til psykologi på c-niveau (2021), Forlaget Frydenlund, Kapitel 5: s.146-149
Schultz, Ole: Sproglige figurer, 4.10, Avisjournalistik, kap. 5.1, Oversigt over fakta og fiktionskoder i film og tv, kap.5.2, Samt analysevejledning til billedanalyse og reklamefilm i: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, Systime, 2023
https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1021
Aasbjerg Petersen, Jan og Larsen, Katrine, Johanne: Dig & og digital dannelse i dansk, Systime (2018)
Tekster:
De dyre piger, s.1, afsnit 1, DR 2021
https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-det-er-dyrt-at-se-godt-ud_259472
Rahim, Tobias, Birk Sebastian: Uddrag fra "National romantik 2021" (2020)
Klitgård, Mads: "I en af Danmarks største sager om deling af seksuelle optagelser slipper mange unge med bøder", Berlingske (d.29.8.2019)
https://www.berlingske.dk/indland/i-en-af-danmarks-stoerste-sager-om-deling-af-seksuelle-optagelser-slipper?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYObbgFD20uhUOHxaxWi-aWC39iWy_EfAC4HCYHrcv-tBkpZNvzzZ3La&gaa_ts=6814f17c&gaa_sig=R0w1y4sVJK6DqeNWg59prFDwLSi3HUJrw0qfc1RMVw6NNlXIk9ytV_FStnLQf4n6smVwVy-Bi4DCuTnlaTLjrQ%3D%3D
Albrechtsen, Amalie, Frederikke: "Alma blev syg af trend, der hitter på socialt medie", TV2 Echo (d.2.5.2025)
https://echo.tv2.dk/2025-04-30-16-aarig-blev-syg-af-trend-der-nu-hitter-paa-socialt-medie
Sørensen, Marie, Laura: "Unge filmer i skjul tilfældige personer og gør dem til grin på nettet", (DR 20.8.2017)
https://www.dr.dk/nyheder/indland/unge-filmer-i-skjul-tilfaeldige-personer-og-goer-dem-til-grin-paa-nettet
Sørensen, Marie, Laura: "Hvordan kan du mene noget, når du ingen hage har? Kristian blev mobbet foran 100.000 på nettet", DR (d.20.8.2017)
https://www.dr.dk/nyheder/indland/hvordan-kan-du-mene-noget-naar-du-ingen-hage-har-kristian-blev-mobbet-foran-100000
Zeller, Clara: "Digital ensomhed driver unge mænd mod kvindehad", Politiken (d.1.5. 2025)
https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art10387227/Digital-ensomhed-driver-unge-mænd-mod-kvindehad
Emilia Marbjerg, Mørk, Emilia og Eriksen, Lars: "Vi sendte 16-årige Mikkel på Tiktok og Instagram. Her er det mørke, der mødte ham. Kom med på en tur ind i Manosfæren", Politiken (d. 15.4.2025)
https://politiken.dk/kultur/medier/art10354989/Vi-sendte-16-årige-Mikkel-på-TikTok-og-Instagram.-Her-er-det-mørke-der-mødte-ham
Kampagne: Digitale krænkelser kan ramme os alle. Foreningen for digitalt ansvar (2025)
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7323622269178527744/
Udvalgte opslag fra Instagramprofilen Jasmindesilind
https://www.instagram.com/jasmindesilind/?hl=da
McDonalds- reklame: McCrispy (2024)
https://www.youtube.com/watch?v=w-2HhqUH3xw
IKEA-reklame: “Vi-synes-du-er-for-ung-til-at-tage-til-sunny beach-testen” (2010)
Vi synes, du er for ung til Sunny Beach-testen https://www.youtube.com/watch?v=-yh5I-bwAo4
TUI- reklame: Vi er alt det, en rejse kan være, (2024)
https://www.youtube.com/watch?v=PLvdoUlEk-c
Tema: forfattere på insta
Wechselmann, Ilja: Jeg vil sælge bøger ved at skrive god litteratur. Ikke
ved at instagramme om min pipfugl, Information den 8. juni 2022.
Ilja Wechselmann
Opslag fra Instagram-kontoen ”Institutionaliseret” den 19. marts 2022.
Haidar Ansari
Løvkvist, Birgitte: Farvel til et årti: Da forfatterne indtog Instagram # 1 –
Leonora Christina Skov, Heartbeats.dk den 18. december 2019.
Fokuspunkter:
Selviscenesættelse
Storytelling
Giddens begreber om identitet: Det senmoderne samfund, (social) arena, narrativ, identitet som refleksivt projekt
Flertalsmisforståelser
Goffman - frontstage og backstage
online og offline-identitet
Performe
Autenticetsmarkører
Dokumentar - 6 typer
Filmiske virkemidler
Dramaturgi
Klipning - kontinuitetsklipning og tematisk montage
Asynkon/synkron
6 billedbeskæringer
Nyhedsformidling:
Nyhedsartikel og meningsjournalistik (opiniontekst)
Omnibusavis (for alle)
De fem nyhedskriterier
Nyhedstrekanten - faldende væsentlighed
Layout
Sproglige virkemidler
Partskilde, erfaringskilde og ekspertkilde
Vinkling
|