Holdet 2022 DA/C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution Å - Master eksamen - Lars
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lasse Lindelof
Hold 2022 DA/C (1C DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 2. Novellen som genre
Titel 2 3. Retorik og taler
Titel 3 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 2. Novellen som genre

I forløbet arbejder vi novellen som genre. I vores arbejde med tekstanalyse har vi særligt fokus på personkarakteristik, komposition, tema og fortælleforhold, herunder fremstillingsformer. I forløbet har vi desuden arbejdet med peer feedback på skriftligt arbejde.

Efter forløbet skal I bl.a.

Tekstanalyse
• Kende til det litterære perspektiv i dansk
• Forklare, hvad der kendetegner novellen som genre
• Kunne undersøge komposition, fortælleforhold, personkarakteristik og temaer, når analyserer noveller, samt formulere en fortolkning

Feedback og skriftlighed
• Vide, hvad peer feedback er, og hvad der kendetegner god feedback.
• Kunne give feedback på andres arbejde ud fra fokuspunkter.
• Kunne skrive en indledning med en vinkling.
• Citatteknik og afsnitsmarkering.

Teori:
Tekstanalysekompendium.
Hvad er en novelle. (Uddrag fra Litteraturhistorien på Langs og på tværs)

Skønlitterære tekster:
"Glasskabet" af B. S. Ingemann. 1847.
"En stol for lidt" fra novellesamlingen "Rester" af Helle Helle. 1996.
"Dolken”. Tove Ditlevsen. 1963.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
En stol for lidt 01-12-2022
Genaflevering En stol for lidt 07-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 3. Retorik og taler

I forløbet arbejder vi med forskellige talegenrer. Fokus vil være på den informative tale, den politiske tale og lejlighedstalen. Derudover arbejder vi med Toulmins udvidede argumentationsmodel, den udvidede kommunikationsmodel, det retoriske pentagram, appelformer og sproglige figurer. Efter forløbet skal I blandt andet kunne anvende kommunikationsanalyse på forskellige teksttyper, ligesom I skal kunne lave retorisk analyse af taler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer