Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Å - Master eksamen - Lars
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lasse Lindelof
|
Hold
|
2022 DA/C (1C DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
2. Novellen som genre
I forløbet arbejder vi novellen som genre. I vores arbejde med tekstanalyse har vi særligt fokus på personkarakteristik, komposition, tema og fortælleforhold, herunder fremstillingsformer. I forløbet har vi desuden arbejdet med peer feedback på skriftligt arbejde.
Efter forløbet skal I bl.a.
Tekstanalyse
• Kende til det litterære perspektiv i dansk
• Forklare, hvad der kendetegner novellen som genre
• Kunne undersøge komposition, fortælleforhold, personkarakteristik og temaer, når analyserer noveller, samt formulere en fortolkning
Feedback og skriftlighed
• Vide, hvad peer feedback er, og hvad der kendetegner god feedback.
• Kunne give feedback på andres arbejde ud fra fokuspunkter.
• Kunne skrive en indledning med en vinkling.
• Citatteknik og afsnitsmarkering.
Teori:
Tekstanalysekompendium.
Hvad er en novelle. (Uddrag fra Litteraturhistorien på Langs og på tværs)
Skønlitterære tekster:
"Glasskabet" af B. S. Ingemann. 1847.
"En stol for lidt" fra novellesamlingen "Rester" af Helle Helle. 1996.
"Dolken”. Tove Ditlevsen. 1963.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
En stol for lidt
|
01-12-2022
|
Genaflevering En stol for lidt
|
07-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
3. Retorik og taler
I forløbet arbejder vi med forskellige talegenrer. Fokus vil være på den informative tale, den politiske tale og lejlighedstalen. Derudover arbejder vi med Toulmins udvidede argumentationsmodel, den udvidede kommunikationsmodel, det retoriske pentagram, appelformer og sproglige figurer. Efter forløbet skal I blandt andet kunne anvende kommunikationsanalyse på forskellige teksttyper, ligesom I skal kunne lave retorisk analyse af taler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5515/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58129869233",
"T": "/lectio/5515/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58129869233",
"H": "/lectio/5515/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58129869233"
}