Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Å - Studieretninger, valgfag, holdpak - Lars
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Bente Filt Clausen
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Novellegenren
Titel 2 Skriftlighed
Titel 3 Minimalisme
Titel 4 SAGA: Ravnkel Frøjsgodes saga VÆRK
Titel 5 Oplysning, romantik og romantisme (VÆRK prosa)
Titel 6 Fortællende journalistik
Titel 7 København (VÆRK novellesamling)
Titel 8 Det moderne gennembrud
Titel 9 Dokumentar
Titel 10 Næste år

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Novellegenren

Aidt, Naja Marie: Torben og Maria (2006)
Blixen, Karen: Det Ubeskrevne blad (1957)
Boccacio, Giovanni: Falken (ca. 1350)
Nexø, Martin Andersen: Lønningsdag (en idyl) (1900)
Jensen, Johannes V.: Bo'l (1901)
Hansen, Martin A.: "Paradisæblerne" (1953)
(Rifbjerg, Klaus: Et kys (1964))


Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen (2014): Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Skriftlighed

Eleverne har arbejdet stilladseret med en opgavebesvarelse af "Den lille pige med svovlstikkerne" af H.C. Andersen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Minimalisme

Eleverne har primært læst minimalistiske tekster af Helle Helle, og vi har fokuseret på at udpege minimalistiske træk.

Materiale:
Mads Rangvid, Mimi Sørensen: "Brug litteraturhistorien", Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Første udgivelsesår 2014

https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029

Læste tekster:

"Fasaner", Helle Helle
"Roligt, ungt par" ,Helle Helle
"En stol for lidt", Helle Helle
"Globryllup", Helle Helle
"Slik" Naja Marie Aidt
"Frøkenen", Herman Bang
"Sportsbutik", Anja Otterstrøm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 SAGA: Ravnkel Frøjsgodes saga VÆRK


Vi har med afsæt i begreberne skam og ære læst "Ravnkel Frøjgodes Saga". Vi tog afsæt i tv-serien "Skam" for at åbne op for temaet og aktualisere det, men vægten i forløbet har ligget på sagaen.

Læste tekster:
Saga: Ravnkel Frøjsgodes saga (VÆRK).

Tv-serie:
Andem, Julie: "Skam" sæson 4, episode 1 (2017)

Estimeret antal sider læst: 150 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Oplysning, romantik og romantisme (VÆRK prosa)

Vi har som introduktion til romantikken haft et kort forløb om oplysningstiden, hvor vi har arbejdet med nogle af periodens karakteristika og læst en epistel af Ludvig Holberg.

Baggrundsmateriale:
Rangvid, Mads og Mimi Sørensen: "Brug Litteraturhistorien" - kapitlet om oplysningstiden, Systime, 2014.

Holberg, Ludvig: "Epistel 91", læst i: Rangvid, Mads og Mimi Sørensen: "Brug Litteraturhistorien", Systime, 2014

"En kongelig affære" (Nikolaj Arcel, 2012)

Romantikken og romantismen er belyst gennem forskellige tekster, og vi har arbejdet med følgende termer: Universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme, romantisme, samt dualisme, monisme, organismetanke, eneren/geniet, guldaldertanken og dannelsestanken. Særligt er der inden for ovenstående gjort meget ud af dualismen og Platons hulelignelse for at forstå filosofien om ideernes og fænomenernes verden.

Baggrundslitteratur:
Lærerens noter skrevet på baggrund af afsnittet om romantikken og leksikonartiklen om romantikken i:
Fibiger, Johannes et. al.: "Litteraturens veje" (1996), 2. udgave, 10. oplag 2009, Systime.
Kjær-Hansen: Barbara et. al.: "Oversigt over romantikken" og "Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig" i "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime 2012


Tekster:
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" og "Simon Peder"
A.W. Schack von Staffeldt: "Indvielsen"
H.C. Andersen; "Danmark, mit fædreland"
N.F.S. Grundtvig: "Den signede dag"
Christian Winther: "Flugten til Amerika"
St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (VÆRK)
Emil Aarestup: "Paa Sneen" og "En Middag"
H.C. Andersen: "Skyggen"
St. St. Blicher: "Kjær est du fødeland" (2014)
Peter Faber: "Den tappre Landsoldat"
Adam Oehlenschlæger: "Der er et yndigt land"
N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst"

Billeder:
Lundbye, Johan Thomas: "En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde fjord" (1843) + "Efterårslandskab, Hankehøi ved Vallekilde" (1847)
Habbe, Nicolai Francois: "Reserve-soldater fra 1848 paa Marchen" (1851)

OBS: Eleverne har lavet DHO som et led i forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fortællende journalistik

Vi har arbejdet med dramaturgiske, sproglige og stilistiske virkemidler i genren, og berørt genrens historiske udvikling. Vi har arbejdet med fiktionsteknikker: Synsvinkel, scene-på scene, brug af dialog, brug af karakteriserende detaljer, sansninger, og også med dramaturgi. I forhold til dramaturgi har vi arbejdet med plot, syuzhet og fabula, suspense og vidensfordeling, varsler, godbidder, cliffhanger. Vi har også arbejdet med forskellige dramaturgiske modeller: Den trdje fortællemåde, berettermodellen m.fl.

Teori:
Olsen, Mimi et al.: "Avisens genrer" i "Dansk i tiden", Sytime, 2021
Skjold, Søren Boy: "Kapitel 1" i "Den journalistiske fortælling", Dansklærerforeningen 2015
Borker, Lisbet et al.: "New journalism" i "Den bearbejdede virkelighed", Dansklærerforeningen, 1990

Artikler:
"Ham den lange for borenden", Morten Sabroe (Politiken, 2006)
"Tag hjem, Judy", Alex Frank Larsen (1984)
"Bruderov", Hanne Mølby Henriksen (Weekendavisen, 2005)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 København (VÆRK novellesamling)


VI har gennemgået novellesamlingen "København" af Katrine Marie Guldager (2004). Vi har lavet klassegennemgang af flere af teksterne, og de har også lavet fremlæggelser for klassen.


Guldager, Katrine Marie: "København" (2004) VÆRK
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Det moderne gennembrud

I analysen af teksterne har vi fokuseret på, hvordan de på forskellige måde sætter problemer under debat. Vi har berørt industrialiseringen og vandingen fra land til by og i den forbindelse også arbejderbevægelsens fremkomst i starten af 1900-tallet, Herman Bangs 'stille eksistenser', fokus på kvinders stilling i samfundet og deres seksualitet samt Pontoppidans belysning af forholdene for landarbejderne. Der er også arbejdet med naturalisme og impressionisme.

Baggrundstekster:
Ole Schultz Larsen (2022): "Håndbog til dansk - litteraturhistorie":
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=198
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=189

Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen (2012): "Litteraturhistorien – på langs og på tværs", Systime.dk:
https://litthist.systime.dk/?id=138
https://litthist.systime.dk/?id=125
https://litthist.systime.dk/?id=139
https://litthist.systime.dk/?id=140

"1800-tallet på vrangen" 6:8 (1864-80), DR 2005

Tekster:
U.P. Overby (1871): "Socialisternes March" ("Snart Dages det brødre")

J. P. Jacobsen: "To verdener"
Bang, Herman: "Impressionisme - en lille replik" (1890) og "Irene Holm" (1890)
Pontoppidan, Henrik (1885): "Naadsensbrød"
Strindberg, August (1890): "Den starkara" VÆRK
Skram, Amalie (1885): "Karens jul"
Brandes, Georg (1871): uddrag af: "Indledningsforelæsning til "Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Dokumentar

Med udgangspunkt i "Krydsfelt" har vi arbejdet med forskellige dokumentartyper (portrætdokumentaren, den sociologiske dokumentar, institutionsdokumentaren og den sagsorienterede dokumentar) og fortælleformer (den autoritative, observerende, interaktive og poetiske). Vi har undersøgt  de forskellige dokumentargenrer og brugen af fakta- og fiktionskoder. Derudover har eleverne lært at lave en næranalyse af et dokumentarcitat med fokus på de filmiske virkemidler. Vi har i arbejdet kigget meget på, hvordan forskellige dokumentarer kombinerer dokumentartype og fortælleform.Vi har også talt om faktakontrakt.

Teori:
Granild, Dorte og Mette Wolfhagen: "DOX - forløb i medier", Lindhardt og Ringhof, 2016 Kapitel 1
Langdahl, Berit Riis et al. (2010): "Krydsfelt" (2. udgave 2019) side 294-296 og side 307-314


Klip:
"På røven i Nakskov"  (tv2 2016)
"Piger i Vestre fængsel (DR 1996)
"Advokaternes tag-selv-bord" (DR 2015)
"Operation X: Hashpusher" (TV2 2005)
"Mayday – Flykatastrofer" (DR 23.10.2013)
"Sort Arbejde" (DR 14.10.2013)
"Station 2" (TV2 17.10.2013)
"Operation X" (TV2 25.10.2013)
"Gift ved første blik" (DR3 23.10.2013)
"Kokainens pris" (DR3 29052013)
"Mere voksen end Bjerrehuus" (DR 2023)
"Nissen flytter ind" (TV2 2022)
"Tiger King" (Netflix 2020)

VÆRK: "Skyggen af en helt", Gustav Munch Petersen, 2015
VÆRK: "Mirror" Joachim Ladefoged, 2009
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Næste år

Dokumentar
Syndefaldsmyten/mellemkrigstid
Taler
Remediering: En Dødsnat
Værklæsning - evt. "Et dukkehjem"
Lyrik
Samtaleanalyse
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer