Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Å - Studieretninger, valgfag, holdpak - Lars
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Bente Filt Clausen
|
Hold
|
2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Novellegenren
Aidt, Naja Marie: Torben og Maria (2006)
Blixen, Karen: Det Ubeskrevne blad (1957)
Boccacio, Giovanni: Falken (ca. 1350)
Nexø, Martin Andersen: Lønningsdag (en idyl) (1900)
Jensen, Johannes V.: Bo'l (1901)
Hansen, Martin A.: "Paradisæblerne" (1953)
(Rifbjerg, Klaus: Et kys (1964))
Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen (2014): Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skriftlighed
Eleverne har arbejdet stilladseret med en opgavebesvarelse af "Den lille pige med svovlstikkerne" af H.C. Andersen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Minimalisme
Eleverne har primært læst minimalistiske tekster af Helle Helle, og vi har fokuseret på at udpege minimalistiske træk.
Materiale:
Mads Rangvid, Mimi Sørensen: "Brug litteraturhistorien", Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Første udgivelsesår 2014
https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029
Læste tekster:
"Fasaner", Helle Helle
"Roligt, ungt par" ,Helle Helle
"En stol for lidt", Helle Helle
"Globryllup", Helle Helle
"Slik" Naja Marie Aidt
"Frøkenen", Herman Bang
"Sportsbutik", Anja Otterstrøm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SAGA: Ravnkel Frøjsgodes saga VÆRK
Vi har med afsæt i begreberne skam og ære læst "Ravnkel Frøjgodes Saga". Vi tog afsæt i tv-serien "Skam" for at åbne op for temaet og aktualisere det, men vægten i forløbet har ligget på sagaen.
Læste tekster:
Saga: Ravnkel Frøjsgodes saga (VÆRK).
Tv-serie:
Andem, Julie: "Skam" sæson 4, episode 1 (2017)
Estimeret antal sider læst: 150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Oplysning, romantik og romantisme (VÆRK prosa)
Vi har som introduktion til romantikken haft et kort forløb om oplysningstiden, hvor vi har arbejdet med nogle af periodens karakteristika og læst en epistel af Ludvig Holberg.
Baggrundsmateriale:
Rangvid, Mads og Mimi Sørensen: "Brug Litteraturhistorien" - kapitlet om oplysningstiden, Systime, 2014.
Holberg, Ludvig: "Epistel 91", læst i: Rangvid, Mads og Mimi Sørensen: "Brug Litteraturhistorien", Systime, 2014
"En kongelig affære" (Nikolaj Arcel, 2012)
Romantikken og romantismen er belyst gennem forskellige tekster, og vi har arbejdet med følgende termer: Universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme, romantisme, samt dualisme, monisme, organismetanke, eneren/geniet, guldaldertanken og dannelsestanken. Særligt er der inden for ovenstående gjort meget ud af dualismen og Platons hulelignelse for at forstå filosofien om ideernes og fænomenernes verden.
Baggrundslitteratur:
Lærerens noter skrevet på baggrund af afsnittet om romantikken og leksikonartiklen om romantikken i:
Fibiger, Johannes et. al.: "Litteraturens veje" (1996), 2. udgave, 10. oplag 2009, Systime.
Kjær-Hansen: Barbara et. al.: "Oversigt over romantikken" og "Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig" i "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime 2012
Tekster:
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" og "Simon Peder"
A.W. Schack von Staffeldt: "Indvielsen"
H.C. Andersen; "Danmark, mit fædreland"
N.F.S. Grundtvig: "Den signede dag"
Christian Winther: "Flugten til Amerika"
St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (VÆRK)
Emil Aarestup: "Paa Sneen" og "En Middag"
H.C. Andersen: "Skyggen"
St. St. Blicher: "Kjær est du fødeland" (2014)
Peter Faber: "Den tappre Landsoldat"
Adam Oehlenschlæger: "Der er et yndigt land"
N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst"
Billeder:
Lundbye, Johan Thomas: "En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde fjord" (1843) + "Efterårslandskab, Hankehøi ved Vallekilde" (1847)
Habbe, Nicolai Francois: "Reserve-soldater fra 1848 paa Marchen" (1851)
OBS: Eleverne har lavet DHO som et led i forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fortællende journalistik
Vi har arbejdet med dramaturgiske, sproglige og stilistiske virkemidler i genren, og berørt genrens historiske udvikling. Vi har arbejdet med fiktionsteknikker: Synsvinkel, scene-på scene, brug af dialog, brug af karakteriserende detaljer, sansninger, og også med dramaturgi. I forhold til dramaturgi har vi arbejdet med plot, syuzhet og fabula, suspense og vidensfordeling, varsler, godbidder, cliffhanger. Vi har også arbejdet med forskellige dramaturgiske modeller: Den trdje fortællemåde, berettermodellen m.fl.
Teori:
Olsen, Mimi et al.: "Avisens genrer" i "Dansk i tiden", Sytime, 2021
Skjold, Søren Boy: "Kapitel 1" i "Den journalistiske fortælling", Dansklærerforeningen 2015
Borker, Lisbet et al.: "New journalism" i "Den bearbejdede virkelighed", Dansklærerforeningen, 1990
Artikler:
"Ham den lange for borenden", Morten Sabroe (Politiken, 2006)
"Tag hjem, Judy", Alex Frank Larsen (1984)
"Bruderov", Hanne Mølby Henriksen (Weekendavisen, 2005)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
København (VÆRK novellesamling)
VI har gennemgået novellesamlingen "København" af Katrine Marie Guldager (2004). Vi har lavet klassegennemgang af flere af teksterne, og de har også lavet fremlæggelser for klassen.
Guldager, Katrine Marie: "København" (2004) VÆRK
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Det moderne gennembrud
I analysen af teksterne har vi fokuseret på, hvordan de på forskellige måde sætter problemer under debat. Vi har berørt industrialiseringen og vandingen fra land til by og i den forbindelse også arbejderbevægelsens fremkomst i starten af 1900-tallet, Herman Bangs 'stille eksistenser', fokus på kvinders stilling i samfundet og deres seksualitet samt Pontoppidans belysning af forholdene for landarbejderne. Der er også arbejdet med naturalisme og impressionisme.
Baggrundstekster:
Ole Schultz Larsen (2022): "Håndbog til dansk - litteraturhistorie":
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=198
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=189
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen (2012): "Litteraturhistorien – på langs og på tværs", Systime.dk:
https://litthist.systime.dk/?id=138
https://litthist.systime.dk/?id=125
https://litthist.systime.dk/?id=139
https://litthist.systime.dk/?id=140
"1800-tallet på vrangen" 6:8 (1864-80), DR 2005
Tekster:
U.P. Overby (1871): "Socialisternes March" ("Snart Dages det brødre")
J. P. Jacobsen: "To verdener"
Bang, Herman: "Impressionisme - en lille replik" (1890) og "Irene Holm" (1890)
Pontoppidan, Henrik (1885): "Naadsensbrød"
Strindberg, August (1890): "Den starkara" VÆRK
Skram, Amalie (1885): "Karens jul"
Brandes, Georg (1871): uddrag af: "Indledningsforelæsning til "Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Dokumentar
Med udgangspunkt i "Krydsfelt" har vi arbejdet med forskellige dokumentartyper (portrætdokumentaren, den sociologiske dokumentar, institutionsdokumentaren og den sagsorienterede dokumentar) og fortælleformer (den autoritative, observerende, interaktive og poetiske). Vi har undersøgt de forskellige dokumentargenrer og brugen af fakta- og fiktionskoder. Derudover har eleverne lært at lave en næranalyse af et dokumentarcitat med fokus på de filmiske virkemidler. Vi har i arbejdet kigget meget på, hvordan forskellige dokumentarer kombinerer dokumentartype og fortælleform.Vi har også talt om faktakontrakt.
Teori:
Granild, Dorte og Mette Wolfhagen: "DOX - forløb i medier", Lindhardt og Ringhof, 2016 Kapitel 1
Langdahl, Berit Riis et al. (2010): "Krydsfelt" (2. udgave 2019) side 294-296 og side 307-314
Klip:
"På røven i Nakskov" (tv2 2016)
"Piger i Vestre fængsel (DR 1996)
"Advokaternes tag-selv-bord" (DR 2015)
"Operation X: Hashpusher" (TV2 2005)
"Mayday – Flykatastrofer" (DR 23.10.2013)
"Sort Arbejde" (DR 14.10.2013)
"Station 2" (TV2 17.10.2013)
"Operation X" (TV2 25.10.2013)
"Gift ved første blik" (DR3 23.10.2013)
"Kokainens pris" (DR3 29052013)
"Mere voksen end Bjerrehuus" (DR 2023)
"Nissen flytter ind" (TV2 2022)
"Tiger King" (Netflix 2020)
VÆRK: "Skyggen af en helt", Gustav Munch Petersen, 2015
VÆRK: "Mirror" Joachim Ladefoged, 2009
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Næste år
Dokumentar
Syndefaldsmyten/mellemkrigstid
Taler
Remediering: En Dødsnat
Værklæsning - evt. "Et dukkehjem"
Lyrik
Samtaleanalyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577278",
"T": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577278",
"H": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577278"
}