Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Å - Studieretninger, valgfag, holdpak - Lars
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Allan Østergaard Jensen, Jesper Pilgaard Fjord, Tore Lindemann
|
Hold
|
2022 HI/t (1t HI, 2t HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til historie
Materialer:
Reimick, Sofie et al: Kultur og samfund (Systime, 2009, pp.24-36)
Elev-medbragte familiefotos (ad øvelse p.25 i Kultur og samfund)
Hassing og Vollmond: Fra fortid til historie. Historiefagets identitet og metoder (Columbus, 2013, pp.28-35)
https://albertslundbibliotek.dk/arrangementer/udstilling/udstillingsaabning-tidskapsler-fra-1996 (Jeg fortalte om den nyligt lukkede udstilling på Københavns Museum med tidskapsler fra 1990’ernes København, og vi kiggede lidt på Albertslund Kommunes igangværende projekt med tidskapsler).
Som titlen siger, er dette en intro til historiefaget i gymnasiet, hvorfor der er fokus på fagets genstandsområder og identitet samt fagets fagtermer.
OBS: Dette forløb er introduktion til faget, og forløbet lan derfor ikke trækkes til eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Menneskerettigheder
Materialer:
https://menneskeret.dk/om-os/menneskerettigheder ( 8 min intro-video om menneskerettighederne) (Vægtning: 10%)
Menneskerettigheder (bred fremstilling) (kap.4 in Andersen et al: FOKUS 3, Gyldendal, 2007) (Vægtning: 30%)
Gruppefremlæggelser om selvvalgte undermener indenfor menneskerettigheder og folkedrab: (Gen)opdragelse af oprindelige folk; Det armenske folkedrab; Institutionaliseret racisme; Antisemitisme og holocaust; Danmark i Grønland; og Belgien i Congo. (Vægtning: 60%)
https://www.aldrigmere.dk/materialer/grundmaterialer/stantons-model-folkedrabets-10-stadier (Stantons ti stadier indgik i fremlæggelserne og vi arbejdede med stadierne i plenum)
Klassen valgte menneskerettigheder som sit første forløb, og valgte at have fokus på folkedrab: teori og eksempler i form af holocaust og det armenske folkedrab. Forløbet indebar klasseundervisning, pararbejde, individuelt arbejde samt gruppearbejde og -fremlæggelser. Forløbet gled over i DHO om oplysningstiden (se næste forløb).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ægypten før vor tidsregning
Materialer:
YouTube-video: Ancient Egypt, Crash Course: World History # 4 (11min54):
fhttps://www.google.com/search?q=ancient+egypt&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=2ahUKEwio57jDwov_AhWKR_EDHaCACQgQ_AUoAnoECAEQBA&biw=2560&bih=1252&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:fddda5fa,vid:Z3Wvw6BivVIør vor tidsregning
Oldtidens Egypten - samfund, guder og mennesker Ny Carlsberg Glyptotek: https://www.academia.edu/5385861/Oldtidens_Egypten_Undervisningsmateriale_for_Gymnasiet
Som opfølgning på Glyptotekets materiale om kildekritik (link ovenfor) af ægyptiske ikke-skr. kilder, analyserede vi på Narmerpaletten og en statue af en skriver.
Alfabetets historie, del 1 (amerikansk dokumentar fra 2021 om skriftens historie; dette afsnit har en del om ægypternes rolle i alfabetets udvikling) (52 min.):
https://www.dr.dk/drtv/se/alfabetets-oprindelse_-de-foerste-tegn_296939
Orientalisme: Vi så på, hvordan de nordafrikanske og arabiske lande fremstilledes i litteratur og malerier
https://natmus.dk/historisk-viden/verden/middelhavslandene/aegypten/ (i alt 12 nedslag i Ægyptens historie til og med Kleopatras død (30 fvt)
Klassen ønskede at arbejde med Ægypten i oldtiden. Forløbet handlede om Ægypten til landets indlemmelse i Romerriget og Kleopatras død. Udover at beskæftige sig med fremstillinger om og kilder til Ægypten før vor tidsregning, indeholdt forløbet også diskussion om museal formidling, om historiebrug og om fortidens betydning ift. turisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hekse - Samfund, tro og menneskesyn
Forløbet koncentrere sig om, hvorfor heksen som figur var relevant perioden 1400-1800-tallet. Vi ser på samfundsstrukturer, normer, religion og menneskesyn og beskæftiger os med, hvilke årsagsforklaringer, der bevirker, at heksen som figur har ændret sig og/eller er den sammen i nutiden. Vi perspektiverer til det senmoderne samfund i den vestlige verden.
Materiale:
Andersen, J. et al.: Hekseprocesser i Europa. Emil 2008.[s. 6, 10-25]
Bjerregaard, M.: “Overtro koster "heksebørn" livet i Nigeria” dr.dk 17.2.2016 https://www.dr.dk/nyheder/udland/overtro-koster-hekseboern-livet-i-nigeria (sidst set 8.11.2022)
Danielsen, K.B, et. al: Fokus. Fra antikken til reformationen. Systime 2009. [96-97, 101-102, 108]
“Lovgivningen i Danmark”: Jyske Lov af 1214 og Københavnske Reces af 1547
Hviid, M.N. og Kallestrup, L.N.: “Djævelen og trolddom i Danmark i 1500- og 1600-tallet”. danmarkshistorien.dk 3.3.2017. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/djaevelen-og-trolddom-i-danmark-i-1500-og-1600-tallet/
Kristiansen, L.: “Stella er heks - og mere moderne end nogensinde før” dr.dk 24.9.2017 https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/stella-er-heks-og-mere-moderne-end-nogensinde-foer (sidst set 2/11-2022)
Maleus Maleficarum (uddrag)
Thiedecke, J.: Vredens tid. Kvindesyn og heksejagt i renæssancens Danmarks. Pantheon. [s. 11,13]
“To Heksesager fra Ribe”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Jagten på demokratiet
Et begrebshistorisk forløb med fokus på hvordan begrebet Demokrati har ændret betydning fra antikken til moderne tid.
Materiale
Ulrik Grubb, Knud Helles m.fl.: Overblik - Verdenshistorie i korte træk, Gyldendahl (2008); sider: 68-78, 80-88, 90-92, 102-104, 113-123
Uddrag af "Fyrsten" af Machiavelli og uddrag af "Af tåbelighedens lovprisning" af Erasmus af Rotterdam i Clausen, Falkesgaard m.fl., Skabt til at skabe, 2. Udg., Alinea 2006, s. 74-77)
Hassing, Anders Da demokratiet blev opfundet og genopfundet, Nationalmuseet og Skoletjenesten. 2011. https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/demokrati-i-europa/da-demokratiet-blev-opfundet-og-genopfundet/
Uddrag af tv-serien The 100 (CW, 2014-) S01E04, fra 0.09.29 til 0.13.59 (Ligger på Netflix)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Byzans og de muslimske imperier
Materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=JavVjr-GHC4 (The Byzantine Empire: A Complete Overview, 45 min.)
Frederiksen, Peter: Vores verdenshistorie 1, kap. 4 (Columbus, 2021): Byzans og de muslimske imperier: Det store kulturmøde (fremstilling og kilder)
Gruppepræsentationer af følgende bygningsværker: Hagia Sofia, Hagia Irene, Alhambra i Granada samt Mezquita katedralen i Cordoba med fokus på bygningerne som erindringssted og historisk monument.
Uddrag af kilden Sozomens Historia Ecclesiastica: Kejser Konstantin grundlægger Konstantinopel (fra: Sørensen, Kjled Mazanti: Byzans – mellem sultan og pave. Kulturmøder og fjendebilleder (Columbus, 2006, p.27))
I forløbet arbejdede vi med periodiseringsprincip, kulturmøder, byzantinsk kunst og arkitektur, myter, samspil mellem natur og samfund, kildekritik og faglige problemstillinger. Arbejdsformer: diskussioner i plenum og i grupper, tavleundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, pararbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lokalhistorie – national historie
Eleverne spurgte deres bedsteforældre/forældre om familiens flytninger de seneste generationer og vi samlede empirien: Storby – forstad, by – land, etc.
Ekskursion til Høje Taastrup landsby med elevpræsentationer (i grupper) af Roskildefreden, middelalderlandsbyen, udskiftningen, og Høje Taastrup kirke. Endvidere talte vi om historiebrug ud fra de i landsbyen opstillede skilte.
Ekskursion til Høje Taastrups nye rådhus: gruppepræsentation om rådhuset (adgang, priser, magt), femfingerplanen, City2, og forstadslivet.
Efter hvert modul trak vi tråde: hvordan det vi kan påvise lokalt er i tråd med den nationale historie.
Indholdet af dette meget korte forløb fremgår af materialeoversigten. Forløbet var afslutningen på skoleåret og fyldte de to moduler ud vi havde til overs. Forløbet egner sig ikke til eksamen, men mange af elementerne indgår i de øvrige forløb på den ene eller den anden måde. Arbejdsformer: individuelt arbejde, gruppearbejde, plenumundervisning og ekskursioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577284",
"T": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577284",
"H": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577284"
}