Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Å - Studieretninger, valgfag, holdpak - Lars
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anders Sigsgaard Sørensen, Anne Dorette Jensen
|
Hold
|
2023 DA/r (1r DA, 2r DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduktion til danskfaget
Vi har arbejdet med tre tekster, der skal vise nogle af danskfaget facetter.
Materiale:
Kirsten Hammann: “Jeg civiliserer mig om morgenen”. I: Mellem tænderne. Gyldendal, 1992.
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla. 26. august 2020, Operaen på Holmen, København
“Do It For Denmark!”, Spies Rejser 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Argumentation og retorik
Forløbet arbejder med retorik og argumentation, hvor elever bliver introduceret til og arbejder med talegenrer, Ciceros pentagram, appelformer, Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper, fejltyper, argumentationskneb og ordvalgsargumenter.
Forløbet har ligeledes et besøg ved Ungdommens folkemøde inkluderet.
Materiale:
Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (https://hbdansk.systime.dk/), Afsnittene 4.9: retorik & 4.10. argumentation
Greta Thunberg: Tale ved FN's klimatopmøde 2019
Ann-Sophie Greve Møller: "Greta Thunberg deler vandene med desperat klima-tale", Kristeligt Dagblad, 25.09.19.
Kampagnefilm: Ørsted
Reklamer: Long cigaretter, Persil-vaskemiddel, Marmelit-konserveringsmiddel, Palmolive-sæbe.
Headspace.dk: Hjemmesideanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Klassedanmark
Forløbet introducerer til nyere litteratur, sprog og medier, som på forskellige måder behandler, diskuterer og problematiserer et klasse-Danmark.
Eleverne har blandt andet arbejdet med begreberne: etnolekt, sociolekt, autofiktion, social mobilitet, mønsterbryder
Indhold:
Bech, Glenn (2022): Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, Gyldendal (uddrag)
Foss, Kristian Bang (2010): Frank vender hjem, Gyldendal (uddrag)
Hassan, Yahya (2013): “Ghettoguide” i YAHYA HASSAN, Gyldendal
Lawson, Marco (2022): Middagen
Nielsen, Kaspar Colling (2010): ‟Opgangen” i Mount København, Gyldendal
Prinsesser på blokken, DR3 (afsnit 1)
Vakili, Babak (2021): ‟Blokken” (1:4 af Generationen)
Wilken, Thomas: ‟Polarisering handler ikke kun om ikkevestlige ghettoer”, Information 24.04.2019
Albertsen, Anita Nell Bech & Mikkelsen, Dorthe Hedegaard & Timmermann, Ditte Eberth (2023): Oppe og nede. På social sightseeing i Velfærdsdanmark, Dansklærerforeningens Forlag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Skriftlighedsforløb
Formålet med forløbet er at højne elevernes skrivekompetencer generelt, men der er et særligt fokus på skriveprocessen og det at skrive sammenhængende.
Der er blevet arbejdet med udgangspunkt i et skriftlighedskompendium kompendium: https://drive.google.com/drive/folders/1lrwUwAdb2d_wvybJZU1xoI_aCNs7N7IW
Fokusområder har været:
Sætningskoblinger
Før-skrivning
Disposition
Præsentation
Resumé
Citatbrug
Afsnitsinddeling
Korrektur
Eleverne har arbejdet stilladseret med en opgavebesvarelse af "Den lille pige med svovlstikkerne" af H.C. Andersen, inklusiv genaflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Mellemkrigstiden
Forløbet har fungeret som optakt til elevernes Historieopgave. Der har været fokus på den litterære periode, som strækker sig fra afslutningen af 1.verdenskrig frem til afslutningen af 2. verdenskrig. Eleverne har arbejdet med modernistiske og realistiske strømninger, herunder socialrealisme, ekspressionisme og surrealisme.
Indhold:
Brug litteraturhistorien: Mellemkrigstiden: oprør og elendighed
Digtere, divaer og dogmebrødre. DR. Dansk kultur i 100 år (1918-1930)
VÆRK 2 (litterært fokus) Bech, Bodil: Vi der ejer natten (1934)
Ditlevsen, Tove: Appelsiner (1948) (uddrag)
Herdal, Harald: Før jul (1933) (uddrag)
Kristensen, Tom: Det blomstrede slagsmål (1920)
Kernn-Larsen, Rita: Festen (1935)
Kernn-Larsen, Rita: Surrealistisk kvindefigur (1939)
Munch, Edvard: Skriget (1893)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Det blomstrende slagsmål
|
10-01-2024
|
Vi der ejer natten (1934)
|
23-01-2024
|
1r DA skr. Læringsprøve
|
26-01-2024
|
Læringsterminsprøve i dansk
|
26-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Kortfilm
I forløbet om kortfilm har vi arbejdet med de film, vi har set, udfra en generel medieanalyse, der har haft fokus på både de filmsproglige virkemidler og på dramaturgi. Derudover er filmene belyst med og diskuteret ud fra Richard Raskins 7 parametre for kortfilm.
"Sommersohntag" (2008) af Fred Breinersdorfer & Sigi Kamml
"Suspendu" (2015) af Elie Grappe
"Under bæltestedet" (2006) af Alexander Kølpin
VÆRK 2: "Knæler" (2019) af Roberta Hilarius Reichhardt
"Untamed" (2015) af Juliette Viger
Larsen, Ole Schultz: Fremdrift og spænding. Fra Håndbog til dansk
- Isbjergsmodellen (s. 5) og Raskins 7 parametre (s. 6) fra kompendiet "Prisvindere - kortfilm fra OFF"
(Omfang ca. 15 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sommersøndag
|
01-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Minimalisme
Eleverne har primært læst minimalistiske tekster af Helle Helle, og vi har fokuseret på at udpege minimalistiske træk. Forløbet slutter med en perspektivering til impressionismens skrivestil.
Materiale:
Mads Rangvid, Mimi Sørensen: "Brug litteraturhistorien", Dansklærerforeningens Forlag / Systime (2014)
https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029
Læste tekster:
"Fasaner", Helle Helle
"Roligt, ungt par", Helle Helle
"En stol for lidt", Helle Helle
"Globryllup", Helle Helle
"Slik" Naja Marie Aidt
"Frøkenen", Herman Bang
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Modsætninger og magtforhold
|
25-03-2024
|
Skriveøvelser (adjektiver og fortæller)
|
09-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Æt, ære og skæbne
Gennem en læsning af Ravnkel Frøjsgodes Saga præsenterer forløbet sagagenren: landnamstiden, sagatiden, sturlungetiden, betydningen af ære, slægt og samfund, friprosateorien/bogprosateorien, genealogi og fortælleteknik. I forløbet arbejdes også med stilistiske træk og øvelser i litterær analyse.
Forløbet inddrager desuden folkevisegenren som et perspektiv til sagagenren. Her arbejdes med ophav, ridderviser, knittelvers, formelsprog, reduktionsteknikker/syrebadsteknik. Og som perspektiv til en tematisk læsning af "Germand Gladensvend" inddrages kortfilmen "Dennis".
Tekster:
VÆRK 3 (litterært fokus): Ravnkel Frøjsgodes Saga
Litteraturens Veje (Fibiger et al.; 2010):
"Æt og Ære", s. 34
"Sagatiden", s. 40-42
"Sagaen som genre", s. 42-45
“Om folkeviser”, in Kjær-Hansen, Barbara -Kennebo, Peter-Bertelsen, Tinne Serup Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 34-39
"Ebbe Skammelsen"
"Germand Gladensvend"
(ca. 55 ns)
Eleverne har arbejdet med en kreativ skriveøvelse om "Ebbe Skammelsøn".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Remediering: Ebbe Skammelsøn
|
12-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Eksamensforberedelse
For at starte året godt ud, gennemgår vi, over 5 lektioner, de helt overordnede idéer bag de to forskellige skriftlige eksamensformer. Som øvelse til den analyserende artikel kommer i til at arbejde med Martin Andersen Nexøs novelle Lønningsdag. Ved den debatterende artikel vil jeg forsøge at skrive en artikel, der forhåbentlig vækker jeres lyst til at debattere.
Jeg vil gennemgå dokumenter med jer, som bliver nyttigt for jer gennem året, og især til når i skal op til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsnit til en analyserende artikel
|
29-08-2024
|
En debatterende artikel
|
01-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Oplysningstiden
I bliver klogere på perioden, Ludvig Holberg, Erasmus Montanus, Den analyserende artikel, Den debatterende artikel, Johannes Ewald og meget mere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Romantikken
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12 - Dokumentaren
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577579",
"T": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577579",
"H": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577579"
}