Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Å - Studieretninger, valgfag, holdpak - Lars
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Annette Hørdahl Lauridsen, Michael Taarsted Nymann
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fairy tales
Jeremy Watts, Once Upon a Time (Systime: 2004), pp. 6-14, 61, 63-64
Brothers Grimm, Little Red Riding Hood, http://www.eastoftheweb.com/cgi-bin/version_printable.pl?story_id=LittRed.shtml
Joseph Jacobs, Jack and the Beanstalk, http://www.authorama.com/book-part/english-fairy-tales-15.html
Jacob and Wilhelm Grimm, Rapunzel, https://www.pitt.edu/~dash/grimm012.html
Nathan Greno and Byron Howard, Tangled (2010), movie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Growing Up
Growing Up
Fokus: Introduktion til fiktionsanalyse
From Contexts. ed. Jonna Engberg-Pedersen et. al. Gyldendal 2004:
"Tools" (analysemodel til fiktionsanalyse)
Ernest Hemingway, "Indian Camp", 1921
Alison Fell, "The Shining Mountain", 1992
Lucy Cross, "The Sin-Bin or Lucy's Heart", 2000
Carson McCullers, "Sucker", 1963
from: http://www.saturdayeveningpost.com/wp-content/uploads/satevepost/sucker-by-carson-mccullers-SEP.pdf
Især fokus på "how to write a summary", "characterisation" og "themes" (især "initiation process"/"passage of rite")
Faglige mål:
Sprogfærdighed (at læse og forstå skrevne tekster op engelsk og kunne udtrykke sig mundtligt og skriftligt)
Sprog, tekst og kultur: Analysere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi
Kernestof:
Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
Supplerende stof:
Film: "Dead Poets Society", 1989
Romantic poems from "Dead Poets Society"
‘ The Road Not Taken’ by Robert Frost
‘ To the Virgins’ by Robert Herrick
‘ Walden’ by Henry David Thoreau
‘ O Captain! My Captain!’ by Walt Whitman
30 PAGES
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værklæsning: The Perks of Being a Wallflower
Stephen Chbosky, The Perks of Being a Wallflower (novel).
Læses som en del af "Growing Up"-forløbet.
Faglige mål:
Sprogfærdighed: Læse og forstå skrevne tekster på engelsk og kunne udtrykke sig mundtligt og skriftligt
Sprog, tekst og kultur: Analysere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi, læse komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder
Kernestof:
Værklæsning
Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
Supplerende stof:
https://www.marshall.edu/library/bannedbooks/the-perks-of-being-a-wallflower/
Film: The Perks of Being a Wallflower (2012)
270 SIDER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Australia
Fokus på forholdet mellem hvide og Aborigines i Australien, i særdeleshed "The Stolen Generation" (filmen Rabbit-Proof Fence). Hvorfor klarer mange Aborigines sig så dårligt, og hvis skyld er det?
Læste tekster fra "Contexts" (Jonna Engberg-Pedersen m.fl., Gyldendal 2004):
Archie Weller, "Going Home" (short story, 1986)
Polly Borland, "Fred Andrews" (text, 2000)
Oodgeroo Noonuccal, "The Past" (poem, 1970)
Prime Minister Kevin Rudd's Apology Speech to Stolen Generations (February 2, 2008):
https://www.youtube.com/watch?v=MDvome0bCXs (appr. 32 minutes long)
"Ten years later, are Indigenous Australians better off?" - by Hannah Hempenstall, (October 3, 2018)
https://www.who.com.au/kevin-rudd-sorry-speech
Film:
Rabbit Proof Fence (2002)
Kernestof:
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i andre engelsksprogede regioner.
22 PAGES
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Grammatik
- Fejlstøvsugeren af Jens Bøgh et. al., Musagetes New Materials, 1987
- Stines hjemmelavede sprogopgaver.
Følgende ordbøger er benyttet i undervisningen og må derfor benyttes til eksamen:
Ordbog.gyldendal.dk
Ordbogen.com
oxfordlearnersdictionaries.com
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Australia and The Stolen Generation continued
Vi gør Australiensforløbet fra før ferien færdigt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
English as Lingua Franca
All written material from: Trine Østergaard: The English Handbook, systime, 2020.
English as a lingua franca
Kachru's model
Vocal mistakes and grammatical mistakes
Pidgin and Creole
Short videos:
- What is a Lingua Franca?
- Villy Søvndal på engelsk
- Why Does the Whole World Speak English?
Kernestof:
Standardsprog og variation
Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca, (=kommunikationssituationer, hvor sprogbrugere med forskellige førstesprog betjener sig af engelsk som et fælles kommunikationsmiddel)
10 PAGES
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Rhetorics and the American 2024 election
Rhetorics and the American 2024 election
The Rhetorical Pentagram
Language features: An overview
Language features: The modes of persuasion
US election 2024: A really simple guide
(https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67285325)
Donald Trump’s Victory Speech in NY, Nov 9, 2016
(https://edition.cnn.com/2016/11/09/politics/donald-trump-victory-speech/index.html)
Kamala Harris-speech (to be decided)
+ The 2024 Victory Speech
Faglige mål:
Sprogfærdighed (forstå mundtlige og skriftlige tekster, udtrykke sig sammenhængende mundtligt og skriftligt)
Sprog, tekst og kultur (gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster, analysere tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode, perspektivere tekster samfundsmæssigt og historisk, diskutere aktuelle forhold i USA )
Kernestof:
kommunikationsstrategier, analyse af ikke-fiktive tekster, væsentlige historiske og samfundsmæssige forhold i USA
30 PAGES
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577742",
"T": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577742",
"H": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577742"
}