Holdet 2023 Ty/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Å - Studieretninger, valgfag, holdpak - Lars
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Frederik Vermehren Poulsen, Goliat Jacob Hansen
Hold 2023 Ty/v (1v Ty, 2v Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ab ins Deutsche
Titel 2 Freundschaft
Titel 3 Jugendkultur
Titel 4 Multikulti

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ab ins Deutsche

Forløbet fungerer som et intro-forløb til tyskfaget. Der er arbejdet med små samtaleøvelser, udtaleregler, transparante ord, forskellige kommunikationsstrategier og ordbogsøvelser.
Desuden er der arbejdet med sangtekster og med de første skriftlige opgaver.

Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 8-17
Heri: Andreas Bourani: Auf uns, 2014
Mette Hermann: Los geht's!, Gyldendal 2018, s. 6-12.
Die Prinzen: Be cool speak Deutsch

Grammatik i Alles in allem og minlæring.dk
Den bestemte og den ubestemte artikel, s. 18-22
Sætningsanalyse. s. 11-14
Genitiv, s. 22-25
Verber (minlæring.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Freundschaft

Forløb om venskaber med udgangspunkt i kapitlet "In aller Freundschaft" i "Los geht's". Forløbet har fokus på samtale/mundtlighed om dette nære emne. Desuden fokus på genfortælling af handling, personkarakteristik og tema i teksterne samt billedbeskrivelse.

Tekster:
Tobias Wieland: Der größte Fehler seines Lebens (Cartoon)
Namika: Lieblingsmensch
Fatih Akin: Tschick (Film)
Martin Suter: Die Unzertrennlichen
Brüder Grimm: DIe drei Brüder

alle i: Mette Hermann: Los geht's, Gyldendal 2018 (s. 76-113)


Grammatik med udgangspunkt i Alles in allem og mundtlige øvelser fra Kurz gesagt:

Ordstilling - hovedsætning/ledsætning
Relative pronominer
Substantivernes køn
Genitiv
Verbernes hovedtider

Forløbet omfatter ca. 50 sider
Forløbet danner grundlag for prøven
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Freundschaft 30-01-2024
Bildbeschreibung 13-02-2024
Resumé, die Unzertrennlichen 05-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jugendkultur

Forløbet har fokuseret på tysk ungdomskultur og på forskelle og ligheder ml. dansk og tysk ungdomskultur. Eleverne har primært arbejdet med ikke-fiktive tekster (artikler og videoer), men undervejs er der også inddraget en nyere fiktionstekst (Druck/Skam Deutschland). Et centralt fokus har været begreberne ”mainstream” og unges forsøg på at passe ind, ligesom vi har fokuseret på ”Jugendsprache” og årets ungdomsord i de sidste 15 år.

Nøgleord:
- Mainstream, Gemeinschaft, Jugendsprache, Soziale Medien, Digitalisierung, online sein, Jugendsprache, typisch dänisch/typisch deutsch

Faglige mål:
- Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læsning af nyere tysksprogede tekster
- Samtaletræning
- Faste vendinger til samtale (billedbeskrivelse, personkarakteristik, diskussion)

Grammatik og mundtlige fokuspunkter:
- Ordforrådsøvelser (quizlet)
- Diskussion og udtrykke egen holdning vha. sætningsstartere
- Ordstilling i ledsætninger
- Konjunktioner
- Personlige pronominer
- Førnutid (mundtligt)
- Mundtlig genfortælling

Tekster:
- Barbara Vorsamer: Alle wollen mainstream sein (Süddeutsche Zeitung, 2016, i: Genau: https://genau.systime.dk/?id=135#c261)
- Skam Deutschland, episode 01:01: ”Liebe ist alles“: (tilgået via mitcfu: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=skam%20deutschland&orderby=title&SearchID=60b97bb4-7e77-4183-a175-cca0cb49e507&index=6)
- Interview mit Marco: ”Über Jugend und Freizeit“ i: Tyskbogen (https://tyskbogen.systime.dk/?id=254&L=10#c1134)
- Jugendwörter des Jahres: https://www.langenscheidt.com/presse/jugendwort-2023-das-sind-die-top-10 (uddrag) samt: https://www.youtube.com/watch?v=32tb8EpN2wY
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Multikulti

I dette forløber arbejder vi med temaet "Multikulti" (multikulturalisme) med særligt fokus på mennesker, hvis forældre/bedsteforældre kom til Tyskland i 60'erne som "gæstearbejdere". Vi beskæftiger os med den historiske baggrund (Wiederaufbau, Wirtschaftswunder, Anwerbeabkommen) og arbejder med migranternes dobbelte identitet samt udfordringer og opfattelser forbundet med multikulturalisme. Vi arbejder henimod en bred forståelse af, hvad tysk identitet er.

Tekster:
"Metin und Martin - Aufsatz eines türkischen Schülers", aufgezeichnet von Alev Tekinay, Meine Zeit, Systime, 1997
Serdar Somuncu: "Der Antitürke", Greif zu, Gyldendal, 2014
Nevfel Cumart: "Zwei Welten", Hier ist meine Heimat : deutsch-türkisches Leben, Tyskforlaget, 2010
Lisa Aberle: "Vielleicht ist dieses ganze Nationalitätenproblem einfach nur ein Spießerproblem", Greif zu, Gyldendal, 2014

Film:
"Almanya - velkommen til Tyskland", mitCFU (2011)

Grammatiske fokuspunkter:
Modalverber og uregelmæssige (stærke) verber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer