Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Å - Studieretninger, valgfag, holdpak - Lars
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Frederik Vermehren Poulsen, Goliat Jacob Hansen
|
Hold
|
2023 Ty/v (1v Ty, 2v Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ab ins Deutsche
Forløbet fungerer som et intro-forløb til tyskfaget. Der er arbejdet med små samtaleøvelser, udtaleregler, transparante ord, forskellige kommunikationsstrategier og ordbogsøvelser.
Desuden er der arbejdet med sangtekster og med de første skriftlige opgaver.
Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 8-17
Heri: Andreas Bourani: Auf uns, 2014
Mette Hermann: Los geht's!, Gyldendal 2018, s. 6-12.
Die Prinzen: Be cool speak Deutsch
Grammatik i Alles in allem og minlæring.dk
Den bestemte og den ubestemte artikel, s. 18-22
Sætningsanalyse. s. 11-14
Genitiv, s. 22-25
Verber (minlæring.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Freundschaft
Forløb om venskaber med udgangspunkt i kapitlet "In aller Freundschaft" i "Los geht's". Forløbet har fokus på samtale/mundtlighed om dette nære emne. Desuden fokus på genfortælling af handling, personkarakteristik og tema i teksterne samt billedbeskrivelse.
Tekster:
Tobias Wieland: Der größte Fehler seines Lebens (Cartoon)
Namika: Lieblingsmensch
Fatih Akin: Tschick (Film)
Martin Suter: Die Unzertrennlichen
Brüder Grimm: DIe drei Brüder
alle i: Mette Hermann: Los geht's, Gyldendal 2018 (s. 76-113)
Grammatik med udgangspunkt i Alles in allem og mundtlige øvelser fra Kurz gesagt:
Ordstilling - hovedsætning/ledsætning
Relative pronominer
Substantivernes køn
Genitiv
Verbernes hovedtider
Forløbet omfatter ca. 50 sider
Forløbet danner grundlag for prøven
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Freundschaft
|
30-01-2024
|
Bildbeschreibung
|
13-02-2024
|
Resumé, die Unzertrennlichen
|
05-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jugendkultur
Forløbet har fokuseret på tysk ungdomskultur og på forskelle og ligheder ml. dansk og tysk ungdomskultur. Eleverne har primært arbejdet med ikke-fiktive tekster (artikler og videoer), men undervejs er der også inddraget en nyere fiktionstekst (Druck/Skam Deutschland). Et centralt fokus har været begreberne ”mainstream” og unges forsøg på at passe ind, ligesom vi har fokuseret på ”Jugendsprache” og årets ungdomsord i de sidste 15 år.
Nøgleord:
- Mainstream, Gemeinschaft, Jugendsprache, Soziale Medien, Digitalisierung, online sein, Jugendsprache, typisch dänisch/typisch deutsch
Faglige mål:
- Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læsning af nyere tysksprogede tekster
- Samtaletræning
- Faste vendinger til samtale (billedbeskrivelse, personkarakteristik, diskussion)
Grammatik og mundtlige fokuspunkter:
- Ordforrådsøvelser (quizlet)
- Diskussion og udtrykke egen holdning vha. sætningsstartere
- Ordstilling i ledsætninger
- Konjunktioner
- Personlige pronominer
- Førnutid (mundtligt)
- Mundtlig genfortælling
Tekster:
- Barbara Vorsamer: Alle wollen mainstream sein (Süddeutsche Zeitung, 2016, i: Genau: https://genau.systime.dk/?id=135#c261)
- Skam Deutschland, episode 01:01: ”Liebe ist alles“: (tilgået via mitcfu: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=skam%20deutschland&orderby=title&SearchID=60b97bb4-7e77-4183-a175-cca0cb49e507&index=6)
- Interview mit Marco: ”Über Jugend und Freizeit“ i: Tyskbogen (https://tyskbogen.systime.dk/?id=254&L=10#c1134)
- Jugendwörter des Jahres: https://www.langenscheidt.com/presse/jugendwort-2023-das-sind-die-top-10 (uddrag) samt: https://www.youtube.com/watch?v=32tb8EpN2wY
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Multikulti
I dette forløber arbejder vi med temaet "Multikulti" (multikulturalisme) med særligt fokus på mennesker, hvis forældre/bedsteforældre kom til Tyskland i 60'erne som "gæstearbejdere". Vi beskæftiger os med den historiske baggrund (Wiederaufbau, Wirtschaftswunder, Anwerbeabkommen) og arbejder med migranternes dobbelte identitet samt udfordringer og opfattelser forbundet med multikulturalisme. Vi arbejder henimod en bred forståelse af, hvad tysk identitet er.
Tekster:
"Metin und Martin - Aufsatz eines türkischen Schülers", aufgezeichnet von Alev Tekinay, Meine Zeit, Systime, 1997
Serdar Somuncu: "Der Antitürke", Greif zu, Gyldendal, 2014
Nevfel Cumart: "Zwei Welten", Hier ist meine Heimat : deutsch-türkisches Leben, Tyskforlaget, 2010
Lisa Aberle: "Vielleicht ist dieses ganze Nationalitätenproblem einfach nur ein Spießerproblem", Greif zu, Gyldendal, 2014
Film:
"Almanya - velkommen til Tyskland", mitCFU (2011)
Grammatiske fokuspunkter:
Modalverber og uregelmæssige (stærke) verber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577756",
"T": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577756",
"H": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577756"
}