Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Å - Studieretninger, valgfag, holdpak - Lars
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Arne Kristoffersen
|
Hold
|
2024 ol/3z (3z ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til faget oldtidskundskab
Introduktion til faget oldtidskundskab
Vi tager udgangspunkt i elevernes forhåndsviden og forestilling om faget, og igennem modulet kredser vi os ind på, hvad faget går ud på. Vi taler om faget som et kulturfag og taler om, hvordan sporene fra antikken kan ses i dag. Vi taler om minoisk og mykensk kultur og kigger på billeder og sætter dem i perspektiv til henholdsvis minoisk og mykensk kultur og taler, om hvordan en kultur afspejler sig i samfund, kunst og arkitektur (Linear B-tavle fra Knossos, Løveporten, Slangegudinden, vaser med blæksputtemotiv).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Græske og romerske myter
Forløbet tager udgangspunkt i en moderne problemstilling: Hvad bruger vi antikke myter til i dag?
Som opstart taler vi om elevernes forforståelse af, hvad en myte er, samt hvilke mytologiske væsener, de kender til. Der indsnævres fokus til græsk/romersk mytologi.
Som begyndelse læser vi uddrag af Dan Brown ”Oprindelse” (s. 100-106) om mytens funktion. Efterfølgende diskussion af, hvad en myte egentlig er for eleverne.
Vi ser "Percy Jackson" i forhold til hvilke mytologiske væsener og guder, der bruges, hvilke relationer der er mellem hovedpersoner og de mytologiske væsener/guder samt hvordan disse anvendes i den nye kontekst.
Vi læser og analyserer nogle antikke myter (Ovids Pygmalion + Narcissus og Ekko) og ser på, hvordan myterne og deres motiver er brugt senere hen.
Vi arbejder med begreberne:
myte og mytologi
myter er plastiske størrelser
det ætiologiske
det deskriptive/det normative
succession
techné
mytos/logos
Antropomorfe guder
sofrosyne
hybris/nemesis
do ut des
Materialer:
antikke:
Ovid, "Metamorfoser": "Pygmalion" + "Narcissus og Ekko", fra "Mytemotiver i dansk litteratur", Systime
efterantikke:
Dan Brown, uddrag af "Oprindelse", 2017 (s. 100-106)
Chris Columbus, "Percy Jackson og lyntyven", 20th Century Fox, 2010 (Film)
Elsa Gress, "Oprør" (fra "Mytemotiver i dansk litteratur)
"Cyborgen i den tidlige litteratur", artikel fra Etisk Råd, Gert Balling, 2007: http://www.etiskraad.dk/etiske-temaer/optimering-af-mennesket/homo-artefakt/kulturhistorisk-perspektiv/cyborgen-i-den-tidlige-litteratur
"Narcissus på Utøya", artikel fra Information, Finn Skårderud et al., 2012: https://www.information.dk/udland/2012/04/narcissus-paa-utoeya
Villy Sørensen, "Historien om Narcissos", 1986
Paideia s. 30 + 37-39 + 59-61
Som introduktion til faget taler vi om minoisk og mykensk kultur.
(ca. 150 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den græske tragedie - Ødipus
Vi læser Sofokles' Ødipus.
Der er fokus på skæbnen og den tragiske helt.
I forbindelse med læsning af græsk tragedie introduceres der til de tre store tragikere: Aischylos, Sofokles og Euripides, tragediens opbygning og Aristoteles' dramateori.
Vi arbejder med begreberne fra forløbet om græsk og romersk mytologi og tilføjer begreber, der knytter sig til den græske tragedie:
myter er plastiske størrelser
sofrosyne
hybris/nemesis
do ut des
até
Moíra
Orakelsvar
Subjektiv og objektiv skyld
prólog. párodos, episódion, stásimon, éxodos, kommos
Aristoteles dramateori: mímesis, peripeti, anagnórisis, éleos, fóbos, katarsis
Som en del af forløbet ser vi Teater2tusinds forestilling "Ødipus", som de fremfører på skolen.
Materialer:
Sofokles' Ødipus, Graff og Hjortsø-udgaven
Bo Tao Michaëlis; "Anklagerens vidne", fra bogen "Verdens 25 bedste kriminalromaner", 2001
Paideia s. 101-111 + 115-116
(130 ns)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577998",
"T": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577998",
"H": "/lectio/5533/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68838577998"
}