Holdet HF 2t ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2026/27
Institution Skanderborg-Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 HF ks/t (HF 1t Hi, HF 1t ks, HF 1t re, HF 1t sa, HF 2t Hi, HF 2t ks, HF 2t re, HF 2t sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Syndebukke og fjendebilleder (religion)
Titel 2 1 Hvem er vi? Menneske og samfund
Titel 3 Politik i et nyt klima (samf c)
Titel 4 Forløb#13 Hvem er vi - Hi
Titel 5 Forløb#14 Sex drugs and Me - Hi
Titel 6 Sex, Drugs and ME (religion)
Titel 7 2 Sex, drugs and me
Titel 8 Forløb 2: Sex, drugs and me (samf c)
Titel 9 Fra bomuldsmarken til Black Lives Matter (religio)
Titel 10 Fra bomuldsmarken til Black Lives Matter (samf c)
Titel 11 Forløb#15 Fra bomuldsmarken til BLM - Hi
Titel 12 3 Fra bomuldsmarken til BLM
Titel 13 4 Velkommen til Danmark? (religion)
Titel 14 Velkommen til Danmark? - samf.
Titel 15 Forløb#16 Velkommen til Danmark? - Hi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Syndebukke og fjendebilleder (religion)

Fokus på syndebukke og fjendebilleder

Da dette var det første forløb eleverne havde, da de startede, brugte jeg krudt på at introducere til faget religion og hvordan man arbejder og IKKE arbejder med det. Her havde jeg særligt fokus på fagets ikke-konfessionelle karakter og på de to kernebegreber: indefra/udefra (emic/etic).

Derefter i dette lille forløb har eleverne arbejdet religionshistorisk med hvordan jøder er blevet gjort til syndebukke - særligt under 2. verdenskrig. Indledningsvist har eleverne arbejdet med: Jødedommens historie (med fokus på exodus og tempelhistorien), pagtstanken og religionshistorisk om jødedommens særlige religiøse forhold til Israel. Fokus har været, at eleverne skulle få en forståelse af, hvad der afgrænser jøder som en særegen gruppe, og hvorfor de er knyttet til Israel. Videre i forløbet har eleverne arbejdet med, hvordan synet på jøderne har udviklet sig op gennem tiden, og med det særlige fokus, at de er blevet pålagt rollen som syndebukke i mange sammenhænge.

For at forstå ovenstående, har eleverne arbejdet med stykker fra bibelen, hvor jøderne beskyldes for at være hovedkraften i mordet på Jesus.

METODISK: er eleverne blevet præsenteret for en light-version af Rene Girards syndebuksanalyse. Eleverne er også kort blevet introduceret til Karismabegrebet, men dette har ikke været bærende for undervisningen.

Vi har også set på, hvilke mekanismer, der har ligget til grund for jødeforfølgelserne gennem tiden med særligt fokus på propaganda i starten til midten af 1900-tallet.

Fra lærerplanen er følgende fokuspunkter tænkt ind i forløbet (2.2.2. Religion):
• etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
• religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
• religionsfaglige metoder.

Undervisningen har været fortrinsvist lektiefri og af arbejdsformer er benyttet forelæsning, gruppearbejde og selvstændigt arbejde. Undervisningen har været primært deduktiv.

Begreber brugt i undervisningen:
Religonsdefinitioner: Funktionel religionsdefinition og substantiel religionsdefinition
Emic/etic
Mono- og polyteisme
Helligt/profant
Mediator
Profet
Pagtstanken
Axis mundi
Hagiografi
Mimetisk begær
Syndebuk

Kernestof:

• Første Mosebog kap. 17, 1-11, Bibelen https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/17
• Første Kongebog, kap. 8, vers 6, 9-13, 21
• 2. Mosebog kapitel 3
• Bjergprædikenen på nudansk fra: https://www.bibelselskabet.dk/om-bibelen-menu-oversaettelser-den-nye-aftale-smagsprover/bjergpraedikenen-pa-nudansk
• Passionshistorien, Johs 19, 1-22
• Uddrag fra Martin Luther: Om jøderne og deres løgne, 1543
• Uddrag fra Zions Vises protokoller fra https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155
• Lykke-Kjeldsen, Carsten, Begrebsnøglen, "Syndebuksteori", systime, 2016.  https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=164#c509
• Diverse billedmaterialer (propaganda) fra nettet



Supplerende materiale:
• Video med Michael Rothstein: SPESIAL: Religionshistorie(n) på 5 minutter
• Chapman, Brenda, Prinsen af Egypten, 1998, Dreamworks, Uddrag fra Prinsen af Egypten (Scenen i hulen).
• Lykke-Kjeldsen, Carsten, Begrebsnøglen, "Indefra og udefra", systime, 2016.
• Lykke-Kjeldsen, Carsten, Begrebsnøglen, "Karisma", systime, 2016.
• Tekst til behandling af emic/etic: "Hare Krishna er min nye familie" https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=168&L=0#c528
• Vigtigste ting at vide om jødedommen - Kristeligt dagblad, https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/vigtigste-ting-vide-om-joededommen
• Det helligste af det hellige: Derfor bliver der holdt øje med jødernes læber her (uddrag) Jyllandsposten.dk, 28.07.2017, Sarah Kott
uddrag fra kristendom.dk. Fra september 2014, Af Astrid Korsbæk Madsen, https://www.kristendom.dk/bibelen/2014-09-10/moses-%E2%80%93-udfrier-og-lovgiver-0
• Martin Luthers syn på jøderne, Kinga Zeller, 2014, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/martin-luthers-syn-paa-joederne
• Dokumentar om antisemitisme gennem tiden https://via.mitcfu.dk/TV0000018241 (Sendt på DR2)
• Dokumentaren Jøden og Arieren, Siri Aronson, Morten Brask, 1997 for DR, https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/joeden-og-arieren?unilogin=1

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Politik i et nyt klima (samf c)

Hovedvægten i forløbet har været på hovedideologierne, de danske partiers placering i forhold til ny og gammel politik, Molins model, Eastons model, demokratiformer (konkurrence- og deltagelsesdemokrati), den parlamentariske styringskæde og magtbegreber. Endvidere er mediernes rolle indenfor politik berørt - herunder forskellige former for spin.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Forløb#13 Hvem er vi - Hi

Hvordan har synet på mennesket forandret sig i europæisk historie?

Forløbet skal præsentere faget for eleverne - fagets identitet og metode, hvorfor de undervejs præsenteres for forskellige kildetyper. Samtidig vil forløbet præsentere historiefaglige begreber som historieskabt - historieskabende og periodiseringsprincipper.

Forløbet fungerer som et overblik over centrale træk og udviklingslinjer i europæisk og dermed dansk historie, og lægger samtidig op til de næste flerfaglige KS-forløb om identitetsdannelse, i historie Danmark i 1960´erne og 70´erne og individualismen der folder sig ud for alvor samt USA-forløbet om racisme og sortes udfordringer i det amerikanske samfund i dag.

Studietur til Ribe: Ribe Domkirke, Museum Hex bl.a.

Klassen bruger generelt OneNote i undervisningen. Her kan de finde tekster, arbejdsopgaver, ekstra materiale og her har de typisk deres noter.


Primærlitteratur:

Ebbe Kühle, Danmarks historie - i et globalt perspektiv, Gyldendal 2009, side 7-11.

Suzanne Gudbjerg-Hansen, Thomas P. Larsen og Ulrik Juel Lavtsen, Flere sider af KS. Grundbogen. Lindhardt og Ringhof 2016, side 44-66.


Sekundærlitteratur:
Jan van Eyck, Arnolfinis bryllup, 1434, National Gallery, London.
Rafael, Skolen i Athen, 1509-11, Vatikan-museet, Vatikanet.
Hans Holbein d. Yngre, Ambassadørerne, 1533, National Gallery, London.
Eugene Delacroix, Friheden leder folket på barrikaderne, 1831, Louvre, Paris.
Cecilie Nielsen, Jagten på den danske arbejder, episode 1 og 2 Kampen om anerkendelse og Den politiske kamp, DR 2015, på https://www.dr.dk/drtv/serie/jagten-paa-den-danske-arbejder_249947
Kilder: Jakob Knudsen og K.K. Steincke, i Lars Andersen m.fl, Fokus - Kernestof i historie. Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2006 (3.oplag 2008), s 63-65.
Dokumentar: ”Buildings That Shaped Britain. 7 The Industrial Revolution”,
Simon Thurley, Freemantle Media Ltd 2006.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#14 Sex drugs and Me - Hi

Tema 2: "Sex, drugs and me" (Identitetsdannelse i det senmoderne - flerfagligt)

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb er det identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, der udgør rammen for elevernes undersøgelse af identitetsdannelsens vilkår i forskellige samfundstyper med fokus på senmoderniteten.

I Historie er det perioden 1949 - 1984 i Danmarkshistorien, der skal give eleverne en forståelse af samfundets betydning for identitetsdannelsen og af forandringerne i det danske samfund/Vesten under 1960´ernes højkonjunktur, velstandsstigning, udbygningen af velfærdsstaten og ungdomsoprøret i 1960´ernes antiautoritære stillen spørgsmål til samfundets normer; et ungdomsoprør der for alvor får momentum og bliver samfundsforandrende i 1970´erne med studenteroprør og kvindebevægelse.
Historie bakker op om samfundsfag gennem en kort præsentation af sociologien: Identitet, samfundstyper og Anthony Giddens især samt det økonomiske kredsløb.

Holdet bruger fortsat OneNote.


Primærlitteratur:

Henrik Bonne Larsen og Torkil Smitt, Danmarkshistorisk oversigt, Systime 2006, side 89-101.
Ole Grünbaum, Bekendelser fra en 68´er, artikel i Aktuelt, november 1998.
Dokumentar: Sådan var det i 70´erne, DR2 Tema 22. juni 2013. (minut 1-25 om kollektivet og de politiske 70´ere, samt 58-1.15 om kvinderne).
Suzanne Giese, Kollektivet som alternativ, i Egon Nyrup Madsen m.fl., Dansk historie og litteratur, Århus 2010.
Dorte Chakravarty og Hanne Mortensen, De danske kvinders historie, Systime 2014, side 70-86.
Kristian Mouritsen, Kvinden der gjorde mænd til feminister, berlingske.dk, 25. december 2015.


Sekundærlitteratur

Sofie Reimick m.fl., Identitetsdannelse i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund, i Kultur- og Samfund, Systime 2008-9, side 89-99.
Dokumentar: Husker du? Da pigtråd blev langhåret, DR2 2008.
Røde Mor, Lill´ Johnnys mund, 1970
Film: Det store Flip, Niels Gråbøl, Danmark 1997.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Sex, Drugs and ME (religion)

Fokus er på religion i det senmoderne. Eleverne har arbejdet med religionen i det senmoderne, med Giddens teori om affortryllelse og genfortryllelse (det religiøse supermarked(elekticisme), med sekularisering og religionskritik. Alt dette for at give eleverne en forståelse af religionens ændrede rolle i det senmoderne samfund, som de selv er en del af. Eleverne har også arbejdet med de 4 religionskritikeres syn på religion: Feuerbach, Freud, Marx og Nietzsche. Eleverne har desuden arbejde med deprivationsteori og Phil Zuckerman

Men udgangspunkt i det senmoderne har eleverne stiftet bekendtskab med en moderne religiøs bevægelse - her specifikt Scientology.

I forlængelse af forløbet, har eleverne enten været på besøg i Scientologykirken i Århus eller haft besøg derfra her på skolen.

Særfagligt har eleverne stiftet bekendtskab med:
• L. Ron Hubbard (de har arbejdet religionsfænomenologisk med den hagiografiske beretning om L.R.H. med det formål at kunne belyse hans rolle i perspektiv til andre religionsstiftere - her med
særligt fokus på karismatisk ledelse og hagiografi).
• Scientologys tveddelte fundament: Dianetikken og Scientologien.
• Scientologys frelsesforståelse og auditingpraksis.

Centrale ord og begreber brugt i undervisningen:

1. Det religiøse supermarked
2. Sekularisering
3. Affortryllelse
4. Genfortryllelse
5. Eklekticisme
6. L. Ron. Hubbard
7. Hagiografi
8. Karismatisk leder
9. Analytisk Sind
10. Reaktive Sind
11. Thetan
12. Engram
13. Tidsspor
14. Dianetik
15. Clear
16. OT
17. De 8 dynamikker
18. Broen til Fuldkommen Frihed
19. Auditering
20. E-Meter
21. Auditor
22. Frivillige hjælpere
23. Dianetik
24. Esoterisk viden

Teoretisk har eleverne arbejdet med:
1. Hagiografi
2. Karisma
3. Deprivationsteori
4. Religionskritik

Supplerende materiale
• "Senmoderne religiøsitet i Danmark", af Birgit Andersen m.fl., Systime 2009, s 52-64 (Om Scientology)
• Sekularisering, Begrebsnøglen, Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost og Hans Wagner, systime,  https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=162
• Karismatisk ledelse, "Begrebsnøglen til religion - teori og metode",
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl, systime 2016, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=140#c311
• "Hagiografi", Ksbogen, Maria Madsen m.fl., forlaget Columbus, 2020, https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156&L=10&loopRedirect=1
• "Mig og Gud og mig" af Manuel Vigilius, Ud og Se med DSB, oktober 2004.
Relgion.dk, Udgiver: Kristeligt Dagblad, http://www.religion.dk/religionskritik. Seneste tilgået 04/11/25

Kernestof:
• Video om L. Ron Hubbard - https://www.scientology.dk/l-ron-hubbard/ (varer ca 11 min.)
• Grundlæggende om Scientologys troslære (Sindet, Thetanen og Dianetik): https://faktalink.dk/titelliste/scie#anchor1308  og https://www.scientology.dk/what-is-dianetics/basic-principles-of-scientology/the-parts-of-the-mind.html og https://www.scientology.dk/what-is-dianetics/basic-principles-of-scientology/dianetics-understanding-the-mind.html
• De 8 dynamikker: https://www.scientology.dk/what-is-scientology/basic-principles-of-scientology/eight-dynamics.html
• Broen til fuldkommen frihed - Billede af broen og læreroplæg
• Auditering: En introduktion til Scientologi auditering Video
• Scientologys Frivillige Hjælpere: https://www.scientology.dk/faq/scientology-in-society/what-are-volunteer-ministers.html , https://www.scientology.dk/how-we-help/volunteer-ministers/ , http://www.frivilligpraest.dk/,
• Opgøret med scientology, TV2, 2016: 13:17-16:35,
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031612202215
• Farvel sekt - med Mikkel Frey Damgaard,  https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031612202215, ca 16 minutter
• David Rehling, "Godt liv uden Gud", Information, 16. august 2008 https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2008/08/godt-liv-uden-gud
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Forløb 2: Sex, drugs and me (samf c)

Hovedvægten i forløbet har været på brugen af Giddens teorier om det senmoderne samfund. I forlængelse af Giddens’ begreber om ”aftraditionalisering” og ”øget refleksivitet” er Thomas Ziehes begreber ”formbarhed” samt ”subjektivisering”, ”ontologisering” og ”potensering” inddraget.
Ulrich Becks begreber "risikosamfundet", "valgbiografien" samt "institutionaliseret individualisering" har været med til at kaste lys over det senmoderne samfunds skyggesider, hvor individet i højere grad er overladt til sin egen skæbne om at lykkes.
I forbindelse med mediernes identitetsskabende rolle i det senmoderne samfund er Goffmanns begreber frontstage og backstage bragt i spil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 9 Fra bomuldsmarken til Black Lives Matter (religio)

Forløbet fokuserer på brugen af kristendommen hos slaver og slaveejer i USA samt de sortes brug af kristendommen under borgerrettighedsbevægelsen. For at belyse dette er eleverne introduceret for de bibelske skikkelser Moses og Jesus samt centrale elementer i Kristendommen, herunder næstekærlighedsbegrebet. Eleverne har også arbejdet med Martin Luther King's agape (ikke-vold) og James H. Cones Black Theology.

Eleverne har også beskæftiget sig med Kristendommen i USA i nyere tid med særligt fokus på Evangelikal  og Mainline Kristendom samt hvorfor det mon kan være at kristedommen ser så forskellig ud i USA vs DK. Her har eleverne arbejdet med Phil Zuckerman, for at forstå, hvorfor behovet for religion (her kristendom) er så forskelligt i DK og USA. Eleverne har arbejdet metodisk med deprivationsteori (Glock).

Fra lærerplanen:
• kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
• etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
• religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
• religionsfaglige metoder

Arbejdsformer:
• Klassedialog
• Gruppearbejde
• Læreroplæg
• Selvstændigtarbejde

Supplerende materialer:
• Allan Ahle, Lene Nibuhr Andersen, Annika Hvithamar og Tim Jensen., Horisont C - grundbog i religion, 2.udgave, 2022. Del II Kristendom, Centrale forestillinger i Kristendommen (uddrag fra s. 142).
• Banke Hansen, Thor og Bonne Sindberg, Andreas, USA - Historie, samfund, religion, Systime 2015, s 177-178 (Slaveri og Abolitionister) + 286 (Harriet Tubmann) + 409 (De store vækkelser) + 415 (Store kristne retninger) + Religion i USA i dag (412)
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=127
• Bonne Sindberg, Andreas, Klingbech, Ditte-Marie og Helqvist, Iben, Kampen om det gode samfund, Systime, 2019  s. 181 https://detgodesamfund.systime.dk/?id=1&L=10>  
• Johnny Thiedecke, Slaveri, Pantheon 2009, "En slave prædiken" Tekst 63 s. 90
• Sammenskriv af  J. Caryn Johnson "The Old Testament of Liberty" in  Heid M. Szpek: The Legacy of the Hebrew Bible, Writers Club Press 2002, om Negro Spirituals
• Martin Luther King: Da Gud tog bussen - 382 dage der ændrede verden. Alfa, 2012. Oversat af Lise­lotte Wiemer og Steffen Larsen.
• Markussen, Rasmus, Hvad er Black Theology, kristendommen.dk, 2010
• Uddrag fra Martin Luther Kings tale, I Have a Dream, 1963
• Uddrag af foredrag af Cames H. Cone, Youtube.dk, James H. Cone
• Pelosi, Alexandra, Friends of God: A Road Trip with Alexandra Pelosi, HBO, 2007 (på mitcfu.dk)
• Phil Zuckerman - Samfund uden Gud, Univers 2008, s. 188-193
• Religionens betydning i USA og Danmark , Phil Zuckermann, YouTube.dk, Religionens betydning i USA og Danmark - Phil Zuckerman

Kernestof:
Negro-spirituals:
• Follow the drinking Gourd , 1928
• Wade in the Water, 1901
• Nobody know the trouble i'v seen, 1928

Bibelstykker:
• 2 Mos 14, vers 5-31: Vandringen gennem havet.
• Matt 5, vers 1-48: Bjergprædikenen
• Matthæusevangeliet kap 26, Kap 27, vers 1-21, vers 26, vers 32-66, kap 28.
• Markus 15, 33-41
• Johannes 19,25-37

Film:
• Lemmons, Kasi, Harriet, 2019
• Chapman, Wells og Hickner, Prinsen af Egypten, Dreamworks, 1998.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Fra bomuldsmarken til Black Lives Matter (samf c)

Forløbet blev indledt med et kig på den amerikanske drøm og en status på USA i dag; hvordan er det gået med uligheden i USA og muligheden for at nå til tops? Hvilken betydning har det haft for Trumps vej til magten? Herefter en kort introduktion til ideologierne samt en introduktion til velfærdsmodellerne med særligt fokus på USA's og Danmarks velfærdsmodeller.

Der er endvidere arbejdet med racisme-teori og statistisk materiale til belysning af den afrikansk-amerikanske befolknings socio-økonomiske forhold siden midten af 1960´erne: Hvordan er det gået med drømmen om ligestilling mellem racerne i USA?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 11 Forløb#15 Fra bomuldsmarken til BLM - Hi

Tema 3: "Fra bomuldsmarken til BLM. USA 1619-2025 (Flerfagligt)

Forløbsbeskrivelse

I dette tema har udgangspunktet været Den amerikanske Uafhængighedserklærings liberalisme med ordene om lighed og frihed og anklagerne mod den engelske konge; tyrannen.
Men nogen mennesker var mere lige end andre.
Slaverne i sydens plantager (1857 - Dred Scott-sagen) - raceadskillelsen (1896 - Seperate, but equal) - borgerrettighedskampen (1954 - Brown mod Skolebestyrelsen) - Martin Luther King vs. Malcolm X. Raceforhold i USA efter 1965 samt racespørgsmålet i USA i dag efter Obama og under Trump.

Holdet har skrevet DHO i dette tema under overskriften Propagandabilleder, stereotyper og racisme.

Primærlitteratur:

Den Amerikanske Uafhængighedserklæring.
Johnny Thiedecke, Slaveri, Pantheon 2009, s. 77-80, 86-90, 131 samt 134-137.
Anthony Hazard, The Atlantic slave trade: What too few textbooks told you, TED-ed - Youtube.com, https://www.youtube.com/watch?v=3NXC4Q_4JVg (Engelsk materiale)
Alan Ahle, Den amerikanske Borgerkrig, Systime 2001, s. 8-16 og 24-36.
Niels Bjerre-Poulsen, USA. Historie og identitet, Systime 2014, s. 36-45.
Film: Mississippi Burning, Alan Parker, USA 1988.
Dokumentar: Martin Luther King versus Malcolm X, fransk dokumentarserie, DR2 17. december 2015.
Ole Nyeng, White Trash, Weekendavisen, 19. august 2016.
Jørgen Ullerup, Arven efter Martin Luther King, Morgenavisen Jyllands-Posten, 15. maj 2015.

Sekundærlitteratur

Peter Frederiksen (m.fl.), Grundbog til historie. Fra de store revolutioner til 2. verdenskrig, Systime 2008-2010, De store revolutioner, side 8-14 - om baggrunden for den industrielle revolution i England.
Billie Holiday, Strange Fruit, USA 1939 (Materiale på engelsk)
Youtube-videoer: (Materiale på engelsk)
Jim Crow Laws and Racial Segregation in America | The Civil Rights Movement
Civil Rights and the 1950s: Crash Course US History #39
The 1960s in America: Crash Course US History #40
The Montgomery Bus Boycott: Crash Course Black American History #35

J. Cole, Neighbors, USA 2016: https://www.youtube.com/watch?v=9nfVWiXY3WY (Engelsk materiale)
Joey Bada$$, Land of the Free, USA 2017: https://www.youtube.com/watch?v=TeQW-9Cg8qs (Engelsk materiale)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 91 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 3 Fra bomuldsmarken til BLM

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 4 Velkommen til Danmark? (religion)

I dette forløb introduceres eleverne til grundlæggende elementer i Islam (Islams formative periode, de seks trosartikler og de fem søjler). Eleverne har arbejdet med ritualanalyse (Arnold van Gennep) af Hajj ud fra en dokumentar, med Jan Hjärpes typologisering og med denne beskæftiget sig med tørklædedebatten, social kontrol i islam og med opfattelsen af islam i de danske medier/samfund.

Forløbet fokuserer på islam, hvor eleverne har arbejdet med:
1. Islams formative periode
2. Muhammed og hans rolle som profet
3. Iman (de seks trosartikler)
4. Overgangsritualer - Van Genneps ritualteori
5. Islams fem søjler med særligt fokus på Hajj i en europæisk kontekst
6. Jan Hjärpes typologisering
7. Opfattelsen af Islam i de danske medier
8. Islam i en dansk og global kontekst ift tørklædedebatten og læsningen af koranen ift tørklædet.
9. Social kontrol i islam i danmark - eleverne har arbejdet med, hvordan unge muslimer selv læser koranen/hadith som geres eget forsvar
10. Eleverne har KORT arbejdet med Muhammedkrisen og koranafbrændingerne



Kernestof:
• Sura 24:2
• Sura 5:38
• Sura 22:26-30
• Sura 16 (Bierne) vers 57-59
• Sura 30 (Byzantinerne) vers 21
• Sura 9 (Omvendelse) vers 71
• Sura 4 (Kvinderne) vers 11
• Sura 24 (Lyset) vers 3-5
• Hadith (Jesper Petersen: Kvinderne i Medina. Magistrenes Forlag, 2016. s. 44-45.)
• Richard Rich, Muhammad: The Last Prophet (uddrag fra tegnefilmen), 2002/2004,  Muhammad - The Last Prophet (Animated Cartoon-Full Movie)
• Youtubevideo om overgangsritualer. Ritualer og overgangsritualer
• Dokumentar om Hajj, "Hajj - Pilgrimsfærd til Mekka", DR2 dokumentar fra 2004


Supplerende stof:
• Ahle, Allan, "Centrale ritualer i Islam", s.205-209, Horisont C - Grundbog til religion, 2022, Systime.
• Buchard, Camilla, "Ny rapport nuancerer debatten om ære og negativ social kontrol", RUC, 01.07.20, https://ruc.dk/nyheder/ny-rapport-nuancerer-debatten-om-aere-og-negativ-social-kontrol>
• Deniz Kitir, Klassisk og Moderne Islam, Systime, side 156-157, 244
• Dokumentar om Hajj, "Hajj - Pilgrimsfærd til Mekka", DR2 dokumentar fra 2004
• Isabelle Hazen, De vigtigste ting at vide om islam, https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-vigtigste-ting-vide-om-islam, 2024, Kristeligt Dagblad.
• Diverse søgninger på nettet ift bestemmelse af holdning til muslimer i de danske medier
• Jacobsen, Preben Brock, Islam i medierne, Systime, 2017, s.128, https://islamimedierne.systime.dk/?id=128#c809
• Kamil, Carolina, "DF vil lukke kampagne mod social kontrol", Berlingske 21.04.18
• Kauffeldt, Søren et al., Klar til KS, s. 175, Colombus. https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175&loopRedirect=1 (Hjärpes typologisering)
• Lykke-Kjeldsen, Carsten, "Ritualteori – funktionalistisk", Begrebsnøglen til religion - teori og metode, systime, 2016, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=160
• Læreroplæg om tørklædedebatten i DK og om kvinder i islam
• Tedtalk af Samina Ali: What does the Quran really say about a Muslim woman's hijab? | Samina Ali | TEDxUniversityofNevada
• Styrelsen for International Rekruttering og Integration, "Med al ære & respekt - bryd negativ social kontrol - konference for kommunale ledere og frontpersonale" http://woview.infomedia.dk/?url=http://uim.dk/nyheder/2017-10/med-al-aere-respekt-bryd-negativ-social-kontrol-konference-for-kommunale-ledere-og-frontpersonale&OpointData=46e483247aeb54d898d934b0f00692fcJmlkX3NpdGU9NjUwMCZpZF9hcnRpY2xlPTg4NyZpZF91c2VyPTI4NDAmaWRfYXBwbGljYXRpb249MTAwMDM1OSZsYW5nPWVu
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Velkommen til Danmark? - samf.

I forløbet er der arbejdet med forskellige definitioner af integration, som desuden er blevet sat ind i en værdipolitisk dansk sammenhæng. Der er desuden set på forskellige årsager til mislykket integration, hvor Aksel Honneths anerkendelsesteori har været i fokus, mens Marshalls medborgerskabsbegreb har været berørt. Vi har endvidere arbejdet med terrorisme, hvor fokus har været på at få begrebet defineret og sat ind i en større sammenhæng - bl.a. er der trukket linjer til Rote Arme Fraktion m. fl.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 15 Forløb#16 Velkommen til Danmark? - Hi

Tema 4: "Velkommen til Danmark?" - Kulturmøde og integration (flerfagligt)

Forløbsbeskrivelse

Dette flerfaglige tema har med udgangspunkt i Omar el-Hussein og angrebet på Krudttønden i februar 2015 fokus på integrationen af nye medborgere i Danmark, og har et fokus på det sidste 50 års indvandringshistorie i Danmark. Med et nutidsperspektiv på udfordringer i belastede boligområder, ghettoplan og frygt for parallelsamfund skal temaet styrke elevernes opmærksomhed på hvordan historie, samfundsfag og religion i samarbejde kan øge forståelsen af væsentlige debatter i deres samtid.

Historie er også et samfundsvidenskabeligt fag, hvorfor der er bakket godt op om samfundsfags sociologiske fokus på integration, anerkendelsesteori og radikalisering, fx Omar el Hussein og angrebet på Krudttønden og Synagogen.
Historie dykker ned i islams oprindelse og ekspansion, og søger moderne politisk islams rødder i Det muslimske Broderskab. Med Hasan al-Bannas og Sayid Qutbs afvisning af det vestlige demokrati er vi tilbage i ghettoens parallelsamfund.


Primærlitteratur:

Svend Lindhardts De muslimske broderskaber - brandslukkere eller brandstiftere?, Frydenlund 2012, siderne 15-19 og 21-22.
Dokumentar: På sporet af den hellige krig 1: Ideologen, DR2 23. november 2008.
Morten Frich, Drengen der blev jihad-kriger, bt.dk, 15. februar 2015.
Dokumentar: Gæsterne der blev, Indvandringens historie 5, DR2 2011.
Kronik: Jens Fisker, Velkommen Mustafa, 1970, danmarkshistorien.lex.dk.
Annelise Bistrup, Ishøjs borgmester, Per Madsen (S), om indvandring i Berlingske Tidende 1976, danmarkshistorien.lex.dk.
Margrethe 2.s nytårstale 31. december 1984, danmarkshistorien.lex.dk.
Dokumentar: Politiske flygtninge til Danmark, Indvandringens historie 6, DR2 2011.
Publikation: Indvandrere i Danmark 2024, Danmarks Statistik 2024
Artikel: Kvinder i niqab besøger Folketinget: De vil gerne tale om os men ikke med os, Nicolas S. Nielsen og Sophie Brochdorff Himmelstrup, dr.dk, 08. februar 2018.


Sekundærlitteratur

Geoffrey Wawro (hovedkonsulent), Det arabiske rige, i Det historiske atlas, h.f.Ullmann 2009, s. 115-119.
Dokumentar: 13 timer der rystede Danmark, DR 2015.
Dokumenter: Akkari og Khader. Frihed, lighed og islam, afsnit 1, om Akkaris afsked med islamismen og afsnit 5 om unge muslimer i uddannelsessystemet og kampen med fanatisme, DR2 2014.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 107 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer