Holdet HF 2u ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Skanderborg-Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 HF ks/u (HF 1u Hi, HF 1u ks, HF 1u re, HF 1u sa, HF 2u Hi, HF 2u ks, HF 2u re, HF 2u sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Menneskesyn i europæisk historie (his b)
Titel 2 Politik i et nyt klima (samf c)
Titel 3 Forløb 1: Reformationen
Titel 4 Sex, drugs and me (his b)
Titel 5 Forløb 2: Sex, Drugs and Me (Scientology)
Titel 6 Forløb 2: Sex, drugs and me (samf c)
Titel 7 Fra bomuldsmarken til Black Lives Matter (samf c)
Titel 8 Forløb 3: Fra Bomulds marken til BLM (religion)
Titel 9 Fra bomuldsmark til BLM (his B)
Titel 10 Velkommen til Danmark? Integration (his b)
Titel 11 Forløb 4: Velkommen til Danmark (Islam)
Titel 12 Velkommen til Danmark? - samf.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Menneskesyn i europæisk historie (his b)

Enkeltfagligt forløb.

Hvordan har synet på mennesket forandret sig i europæisk historie?

Forløbet skal præsentere faget for eleverne - fagets identitet og metode, hvorfor de undervejs præsenteres for forskellige kildetyper. Samtidig vil forløbet præsentere historiefaglige begreber som historieskabt - historieskabende og periodiseringsprincipper.

Forløbet fungerer som et overblik over centrale træk og udviklingslinjer i europæisk og dermed dansk historie, og lægger samtidig op til de næste flerfaglige KS-forløb om identitetsdannelse, i historie Danmark i 1960´erne og 70´erne og individualismen der folder sig ud for alvor samt USA-forløbet om racisme og sortes udfordringer i det amerikanske samfund i dag.

Studietur til Ribe: Ribe Domkirke, Museum Hex bl.a.

Fremstillingstekster:
Ebbe Kühle, Danmarks historie - i et globalt perspektiv, Gyldendal 2009, side 7-11.
Suzanne Gudbjerg-Hansen, Thomas P. Larsen og Ulrik Juel Lavtsen, Flere sider af KS. Grundbogen. Lindhardt og Ringhof 2016, side 44-66.


Kilder:
Jan van Eyck, Arnolfinis bryllup, 1434, National Gallery, London.
Rafael, Skolen i Athen, 1509-11, Vatikan-museet, Vatikanet.
Hans Holbein d. Yngre, Ambassadørerne, 1533, National Gallery, London.
Eugene Delacroix, Friheden leder folket på barrikaderne, 1831, Louvre, Paris.
Cecilie Nielsen, Jagten på den danske arbejder, episode 1  https://www.dr.dk/drtv/serie/jagten-paa-den-danske-arbejder_249947
Kilder: Jakob Knudsen og K.K. Steincke, i Lars Andersen m.fl, Fokus - Kernestof i historie. Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2006 (3.oplag 2008), s 63-65.
Dokumentar: ”Buildings That Shaped Britain. 7 The Industrial Revolution”,
Simon Thurley, Fremantle Media Ltd 2006.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Politik i et nyt klima (samf c)

Hovedvægten i forløbet har været på hovedideologierne, de danske partiers placering i forhold til ny og gammel politik, Molins model, Eastons model, demokratiformer (konkurrence- og deltagelsesdemokrati), den parlamentariske styringskæde og magtbegreber. Endvidere er mediernes rolle indenfor politik berørt - herunder forskellige former for spin.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Forløb 1: Reformationen

Vi har i dette forløb arbejdet med reformationen og dens betydning for udviklingen af den kristne kirke i Europa. Vi har først arbejdet med kristendommens formative periode, og med dens institutionaliseringsproces, splittelser, for at zoome ind ved reformationen. Vi har arbejdet med Luthers betydning for reformationen, han to-regimentelære, det personlige gudsforhold, og præ-destinationslæren. Vi har brugt teori fra Berger og Weber om institutionalisering og sekularisering, samt teori om karismatisk ledelse og hagiografi, hvilket alt sammen leder videre til det næste forløb om New Age og religion i det senmoderne samfund, hvor vi igen ser på disse teoriske områder inden for religionssociologien.

Vi har haft fokus på:
• Den kristne kirkes udvikling, dens institutionalisering og splittelser i forskellige retninger.
• Vide hvad reformationen betød for ændringen fra katolsk kristendom til protestantisk kristendom
• Arbejde med Luthers betydning for reformationen og hvordan hans ændring i den kristne kirke fortsat er aktuel i dag
• Arbejde med begrebet sekularisering og hvilke betydning dette har for samfundets indretning i middelalderen, og forholdet mellem kirke og stat
• Kende "kristendommen" som den kommer til udtryk hos katolikker og protestanter
• Arbejde med centrale tekster fra biblen og fra reformationen

Baggrundslitteratur:
Artikel fra kristelig dagblad:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/vigtigste-ting-vide-om-katolicismen.
"Luther", 2003, Eric Till (Set på mit CFU)
Religionskritik, Systime, "Katolicisme og protestantisme"Katolicisme og protestantisme | Religionskritik (systime.dk)
Begrebsnøgle til religion, "Karismatisk leder", Systime
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=140&L=10
Begrebsnøgle til religion, "Sekularisering", Systime
Sekularisering | Begrebsnøglen til religion – teori og metode (systime.dk)
Artikel fra religion.dk, "Luther lagde grunde til det sekulære samfund"
https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/luther-lagde-grunden-til-det-sekul%C3%A6re-samfund
Danmarks nationalleksikon, "Antisemitisme".antisemitisme - Antijødiske holdninger - Historie - Lex
Religionshistoriske hovedværker i uddrag, "Appendiks 2: Om Lutherdom", Appendiks 2: Om Lutherdom | Religionshistoriske hovedværker i uddrag (systime.dk)


Kilder:
Uddrag: Bjergprædiken på nydansk,
https://www.bibelselskabet.dk/om-bibelen-menu-oversaettelser-den-nye-aftale-smagsprover/bjergpraedikenen-pa-nudansk
Uddrag: "Om et kristenmenneskes frihed", Martin Luther, 1520
Uddrag: "Et opgør med gerningsretfærdigheden", Martin Luther fra Sermon von den guten Werken. 1520.
Uddrag fra Martin Luther: Om jøderne og deres løgne, 1543
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sex, drugs and me (his b)

I dette forløb er det identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, der udgør rammen for elevernes undersøgelse af identitetsdannelsens vilkår i forskellige samfundstyper med fokus på senmoderniteten.

I Historie er det perioden 1949 - 1984 i Danmarkshistorien, der skal give eleverne en forståelse af samfundets betydning for identitetsdannelsen og af forandringerne i det danske samfund/Vesten under 1960´ernes højkonjunktur, velstandsstigning, udbygningen af velfærdsstaten og ungdomsoprøret i 1960´ernes antiautoritære stillen spørgsmål til samfundets normer; et ungdomsoprør der for alvor får momentum og bliver samfundsforandrende i 1970´erne med studenteroprør og kvindebevægelse.
Historie bakker op om samfundsfag gennem en kort præsentation af sociologien: Identitet, samfundstyper og Anthony Giddens især samt det økonomiske kredsløb.

Fremstillingstekster:
Sofie Reimick m.fl., Identitetsdannelse i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund, i Kultur- og Samfund, Systime 2008-9, side 89-99.
Henrik Bonne Larsen og Torkil Smitt, Danmarkshistorisk oversigt, Systime 2006, side 89-101.
Dokumentar: Sådan var det i 70´erne, DR2 Tema 22. juni 2013. (minut 1-25 om kollektivet og de politiske 70´ere, samt 58-1.15 om kvinderne).
Dorte Chakravarty og Hanne Mortensen, De danske kvinders historie, Systime 2014, side 70-86.


Kilder:
Suzanne Giese, Kollektivet som alternativ, i Egon Nyrup Madsen m.fl., Dansk historie og litteratur, Århus 2010.
Ole Grünbaum, Bekendelser fra en 68´er, artikel i Aktuelt, november 1998.
Dokumentar: Husker du? Da pigtråd blev langhåret, DR2 2008.
Dokumentar: Husker du? Da musikken blev politisk, DR2 2008, (minut 17-26, om Røde Mor og Jesper Jensens "Sang om Merværdi, samtidigt interview med Benny Holst og Arne Würgler).
Dokumentar: Husker du? Kvindernes stemmer, DR2 2008.
Røde Mor, Lill´ Johnnys mund, 1970
Film: Det store Flip, Niels Gråbøl, Danmark 1997.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 2: Sex, Drugs and Me (Scientology)

Fokus er på religion i det senmoderne samfund. Eleverne har arbejdet med religionen i det senmoderne, med Giddens teori om affortryllelse og genfortryllelse (det religiøse supermarked(elekticisme), med sekularisering, religionskritik og opblomstringen af NewAge. Alt dette for at give eleverne en forståelse af religionens ændrede rolle i det senmoderne samfund, religion som identitetsmarkør, en tid som de selv er en del af. Eleverne har også arbejdet med de 4 religionskritikeres syn på religion: Feuerbach, Freud, Marx og Nietzsche. Eleverne har desuden arbejde med deprivationsteori samt Giddens og Baumanns udlægning af sterotyperne turisten, vagabonden og situiden.

Men udgangspunkt i det senmoderne har eleverne stiftet bekendtskab med en moderne religiøs bevægelse - her specifikt Scientology.

I forlængelse af forløbet, har eleverne enten været på besøg i Scientologykirken i Århus eller haft besøg derfra her på skolen.

Særfagligt har eleverne stiftet bekendtskab med:
• L. Ron Hubbard (de har arbejdet religionsfænomenologisk med den hagiografiske beretning om L.R.H. med det formål at kunne belyse hans rolle i perspektiv til andre religionsstiftere - her med
særligt fokus på karismatisk ledelse og hagiografi).
• Scientologys tveddelte fundament: Dianetikken og Scientologien.
• Scientologys frelsesforståelse og auditingpraksis.

Centrale ord og begreber brugt i undervisningen:

1. Det religiøse supermarked
2. Sekularisering
3. Affortryllelse
4. Genfortryllelse
5. Eklekticisme
6. L. Ron. Hubbard
7. Hagiografi
8. Karismatisk leder
9. Analytisk Sind
10. Reaktive Sind
11. Thetan
12. Engram
13. Tidsspor
14. Dianetik
15. Clear
16. OT
17. De 8 dynamikker
18. Broen til Fuldkommen Frihed
19. Auditering
20. E-Meter
21. Auditor
22. Frivillige hjælpere
23. Dianetik
24. Esoterisk viden

Teoretisk har eleverne arbejdet med:
1. Hagiografi
2. Karisma
3. Deprivationsteori
4. Religionskritik

Sekundærlitteratur
• "Senmoderne religiøsitet i Danmark", af Birgit Andersen m.fl., Systime 2009, s 52-64 (Om Scientology)
• Sekularisering, Begrebsnøglen, Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost og Hans Wagner, systime,  https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=162
• Sammenskriv af Lars Ahlins "Pilgrim, turist eller flygtning?" i Årsskrift / Det Teologiske Fakultet, Aarhus Universitet, 2006 S. 36-45, og dele af begrebsnøglens "Identitetsdannelse og religion"  https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=126&L=0
• Esben Andreasen og Allan Poulsen, Religion og kultur - en grundbog, Systime 2008, s. 216-219, om New Age
• Karismatisk ledelse, "Begrebsnøglen til religion - teori og metode",
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl, systime 2016, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=140#c311
• "Hagiografi", Ksbogen, Maria Madsen m.fl., forlaget Columbus, 2020, https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156&L=10&loopRedirect=1
• "Mig og Gud og mig" af Manuel Vigilius, Ud og Se med DSB, oktober 2004.
Relgion.dk, religionskritik,  Udgiver: Kristeligt Dagblad, http://www.religion.dk/religionskritik. Seneste tilgået 04/11/25
• Tobias Stern Johansen, Rikke Gustavsen og Anne Katrine Gottfred Jensen, Broen til Ruin, Kristeligt dagblad, 2014.


Primærlitteratur
• Video om L. Ron Hubbard - https://www.scientology.dk/l-ron-hubbard/ (varer ca 11 min.)
• Grundlæggende om Scientologys troslære (Sindet, Thetanen og Dianetik): https://faktalink.dk/titelliste/scie#anchor1308  og https://www.scientology.dk/what-is-dianetics/basic-principles-of-scientology/the-parts-of-the-mind.html og https://www.scientology.dk/what-is-dianetics/basic-principles-of-scientology/dianetics-understanding-the-mind.html
• De 8 dynamikker: https://www.scientology.dk/what-is-scientology/basic-principles-of-scientology/eight-dynamics.html
• Broen til fuldkommen frihed - Billede af broen og læreroplæg
• Auditering: En introduktion til Scientologi auditering Video
• Scientologys Frivillige Hjælpere: https://www.scientology.dk/faq/scientology-in-society/what-are-volunteer-ministers.html , https://www.scientology.dk/how-we-help/volunteer-ministers/ , http://www.frivilligpraest.dk/,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 2: Sex, drugs and me (samf c)

Hovedvægten i forløbet har været på brugen af Giddens teorier om det senmoderne samfund. I forlængelse af Giddens’ begreber om ”aftraditionalisering” og ”øget refleksivitet” er Thomas Ziehes begreber ”formbarhed” samt ”subjektivisering”, ”ontologisering” og ”potensering” inddraget.
Ulrich Becks begreber "risikosamfundet", "valgbiografien" samt "institutionaliseret individualisering" har været med til at kaste lys over det senmoderne samfunds skyggesider, hvor individet i højere grad er overladt til sin egen skæbne om at lykkes.
I forbindelse med mediernes identitetsskabende rolle i det senmoderne samfund er Goffmanns begreber frontstage og backstage bragt i spil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 7 Fra bomuldsmarken til Black Lives Matter (samf c)

Forløbet blev indledt med et kig på den amerikanske drøm og en status på USA i dag; hvordan er det gået med uligheden i USA og muligheden for at nå til tops? Hvilken betydning har det haft for Trumps vej til magten? Herefter en kort introduktion til ideologierne samt en introduktion til velfærdsmodellerne med særligt fokus på USA's og Danmarks velfærdsmodeller.

Der er endvidere arbejdet med racisme-teori og statistisk materiale til belysning af den afrikansk-amerikanske befolknings socio-økonomiske forhold siden midten af 1960´erne: Hvordan er det gået med drømmen om ligestilling mellem racerne i USA?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 8 Forløb 3: Fra Bomulds marken til BLM (religion)

Forløbet fokuserer på brugen af kristendommen hos slaver og slaveejer i USA samt de sortes brug af kristendommen under borgerrettighedsbevægelsen. For at belyse dette er eleverne introduceret for de bibelske skikkelser Moses og Jesus samt centrale elementer i Kristendommen, herunder næstekærlighedsbegrebet. Eleverne har også arbejdet med Martin Luther King's agape (ikke-vold) og James H. Cones Black Theology

Eleverne har også beskæftiget sig med Kristendommen i USA i nyere tid med særligt fokus på Evangelikal  og Mainline Kristendom samt hvorfor det mon kan være at kristedommen ser så forskellig ud i USA vs DK. Her ar eleverne arbejdet med Phil Zuckerman, for at forstå, hvorfor behovet for religion (her kristendom) er så forskelligt i DK og USA, og igen arbejdet med deprivationsteorien.
…..

Sekundærkilder:

Banke Hansen, Thor og Bonne Sindberg, Andreas, USA - Historie, samfund, religion, Systime 2015, s 177-178 (Slaveri og Abolitionister) + 286 (Harriet Tubmann) + 409 (De store vækkelser) + 415 (Store kristne retninger)
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=127

Sammenskriv af  J. Caryn Johnson "The Old Testament of Liberty" in  Heid M. Szpek: The Legacy of the Hebrew Bible, Writers Club Press 2002, om Negro Spirituals

Rasmus Markussen, Hvad er Black Theology, kristendommen.dk, 2010

Uddrag af foredrag af Cames H. Cone, Youtube.dk, James H. Cone

Phil Zuckerman - Samfund uden Gud, Univers 2008, s. 188-193

Video: Religionens betydning i USA og Danmark , Phil Zuckermann, YouTube.dk, Religionens betydning i USA og Danmark - Phil Zuckerman

Film: Prinsen af Egypten, Instrueret af Chapman, Wells og Hickner, Dreamworks, 1998.

Film: Harriet, Kasi Lemmons, 2019

Dokumentar: Friends of God, TV2, 2009 (Tilgået på Mit CFU, 5/11 2025)



Primærlittertur:

Follow the drinking Gourd , 1928

Wade in the Water, 1901

Nobody know the trouble i'v seen, 1928

Martin Luther King: Da Gud tog bussen - 382 dage der ændrede verden. Alfa, 2012. Oversat af Lise­lotte Wiemer og Steffen Larsen.

Uddrag fra Martin Luther Kings tale, I Have a Dream, 1963

Johnny Thiedecke, Slaveri, Pantheon 2009, "En slave prædiken" Tekst 63 s. 90

2 Mos 14, vers 5-31: Vandringen gennem havet.

Matt 5, vers 1-48: Bjergprædikenen

Matthæusevangeliet kap 26, Kap 27, vers 1-21, vers 26, vers 32-66, kap 28.

Markus 15, 33-41

Johannes 19,25-37
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Fra bomuldsmark til BLM (his B)

I dette tema har udgangspunktet været Den amerikanske Uafhængighedserklæring liberalisme med ordene om lighed og frihed og anklagerne mod den engelske konge; tyrannen.

Men nogen mennesker var mere lige end andre.

Slaverne i sydens plantager (1857 - Dred Scott-sagen) - raceadskillelsen (1896 - Seperate, but equal) - borgerrettighedskampen (1954 - Brown mod Skolebestyrelsen) - Martin Luther King vs. Malcolm X. Raceforhold i USA efter 1965 samt racismen i dag.

Eleverne har i forlængelse af dette forløb skrevet historieopgave med fokus på propaganda og fastholdelsen af et racistisk verdensbillede op gennem Jim Crow perioden.

Film:
Roots (2017) 1. afsnit.
Mississippi Burning
Martin Luther King VS Malcolm X

Litteratur:
Ahle, Allan, Den amerikanske borgerkrig, Systime2001, s 11-16 + 17-19 + 24-31 + 179-183
Hansen, Thor Banke og Andreas Bonne Sindberg, USA - Historie, samfund, religion, Systime 2015, s 183-184 + "Det farvede Amerika – små skridt på stedet" (ibog)
Christensen, Nikolaj: "Martin Luther King 1929-1968" fra Kristendom.dk 11. juni 2008
Bengtsson, Karsten: "Et sort hul" fra Universitetsavisen 31.01.03 s 10
Yde, Katrine Hornstrup: "Hvem har retten til at sige NIGGER?" fra information.dk 24. januar 2013

Kilder:
"Instruks til en slavekaptajn" Uddrag af kinstruks fra slaveselskabsejer­ne til kaptajn William Barry på "Dispatch" af Bristol den 7. oktober 1725 efter Elisa­beth Donnan: Documents Illustrative of the History of the Slave Trade to America, vol. 2, 1965, s. 327ff Oversættelse: Johnny Thiedecke i Slaveri fra Oldtid til nutid, 2012
"En bomuldplukkers hverdag" Uddrag af Solomon Northups erindringer fra begyndelsen af 1860'erne, herefter Susan Everett: History of Slavery, s. 124. Oversættelse: Johnny Thiedecke.
"Porten til slaveriets helvede" + "Et "farligt eksempel" bliver straffet" Uddrag af: Narrative of the Life of Frederick Douglass, an American Slave," 1845, efter 2003-udgaven, s. 19f.+ 33ff. Oversættelse: Johnny Thiedecke.
"Den utro herre", Uddrag af Harriet Jacobs: Incidents in the Life of a Slave Girl skrevet under pseudo­nymet Linda Brent i 1861, s. 28ff. Oversættelse: Johnny Thiedecke.
Mississippis Black Code 1865, udvalgte
Kilder udleveret til historieopgaven:
Carroll, Chas.: "The Beast and the Virgin" (billede), fra "The Negro a Beast” …or… “In the Image of God, American Book and Bible House, 1900, s 164.
Walther Lantz Studios, "Scrub Me Mama With A Boogie Beat" (tegnefilm), Universal Pictures, USA 1941
Uddrag af højesteretsdommen i ”Brown vs. Skolebestyrelsen i Topeka”- 1954
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Velkommen til Danmark? Integration (his b)

Dette flerfaglige tema har fokus på integrationen af nye medborgere i Danmark, og har et fokus på de sidste ca 60 års indvandringshistorie i Danmark. Med et nutidsperspektiv på tørklædedebat, radikalisering og udfordringer i belastede boligområder, ghettoplan og frygt for parallelsamfund skal temaet styrke elevernes opmærksomhed på hvordan historie, samfundsfag og religion i samarbejde kan øge forståelsen af væsentlige debatter i deres samtid.

Historie dykker desuden ned i islams moderne politisk rødder med Det muslimske Broderskab. Med Sayid Qutbs afvisning af det vestlige demokrati er vi tilbage i de værdier og den kritik der kan findes i ghettoens parallelsamfund.

Vi havde endvidere besøg af Naser Khader, som fortalte om hans liv og politiske holdninger til indvandrer og islam.

Vi sluttede forløbet af med at se kort på, hvordan 9/11, Muhammedsagen og Koran-krisen har spillet ind i synet på muslimer i Danmark

Materiale:
Bejder, Peter og Kim Boye Holt, Huguenotter til afghanere – Fra Indvandringens historie i Danmark, Systime 2003, s. 13 + 133-137
Rasmussen, Søren Hein og Peter Yding Brunbech Højkonjunktur 1958-1973 fra danmarkshistorien.dk, 2009. http://danmarkshistorien.dk/perioder/kold-krig-og-velfaerdsstat-1945-1973/hoejkonjunkturen-1958-73/
Danmarkshistorien.dk's 3 små videoer om Gellerup, https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/voksende-byer-del-2-gellerupvisionen/?no_cache=1&cHash=d9f35048045a944ba887a2528dc99e85

Dokumentar:
I politiets vold: Mørk og mistænkt (2018)
På sporet af den hellige krig - Ideologen (2008)
Indvandringens-historie - afsnit 4 – om de Ungarske flygtninge
Indvandringens-historie - afsnit 5 – om Gæstearbejderne

Kilder:
"Velkommen Mustafa" - kronik af direktør Jens Fisker, Dansk Arbejdsgiverforening, 1970
"Om indvandrere som løntrykkere" tale holdt i Folketinget  16.12.1970 af Hanne Reintoft (DKP), fra Folketingstidende, Folketingets Forhandlinger, 1970-1971, sp. 2645-2647.
"Regeringens indvandrerpolitik, 1980" af Henning Rasmussen
"Per Madsen om indvandrerne i Ishøj" Af Annelise Bistrup, i Berlingske Tidende den 1. august 1976
Sayyid Qutb: Milepæler. I uddrag, L.S.P. Forlag, 2004. s. 59, 62, 77 m.fl. Oversat af Ole Bjørn Petersen.
"Alle snakker om integration, men ingen aner, hvad det betyder" af Shadman Salih, Information  18. januar 2016
"Jeg føler mig provokeret af kvinder med tørklæde" interview med Pia Kjærsgaard af Anna Meera Gaonkar, i Politiken, 15.07. 2014
"Det går bedre med integrationen end mange tror" af Louise Schou Drivsholm, i Information 4.11.19
NyeBorgerlige hjemmesendelsespolitik (hjemmeside) 2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb 4: Velkommen til Danmark (Islam)

I dette forløb introduceres eleverne til grundlæggende elementer i Islam (Islams formative periode, de seks trosartikler og de fem søjler). Eleverne har arbejdet med ritualanalyse (Arnold van Gennep) af Hajj ud fra en dokumentar, med Jan Hjärpes typologisering og med denne beskæftiget sig med tørklædedebatten, social kontrol i islam og med opfattelsen af islam i de danske medier/samfund.

Forløbet fokuserer på islam, hvor eleverne har arbejdet med:
1. Islams formative periode
2. Muhammed og hans rolle som profet
3. Iman (de seks trosartikler)
4. Overgangsritualer - Van Genneps ritualteori
5. Islams fem søjler med særligt fokus på Hajj i en europæisk kontekst
6. Jan Hjärpes typologisering
7. Opfattelsen af Islam i de danske medier
8. Islam i en dansk og global kontekst ift tørklædedebatten og læsningen af koranen ift tørklædet.
9. Social kontrol i islam i danmark - eleverne har arbejdet med, hvordan unge muslimer selv læser koranen/hadith som geres eget forsvar
10. Eleverne har KORT arbejdet med Muhammedkrisen og koranafbrændingerne

Primær litteratur
• Sura 2,255
• Sura 59,23
• Sura 45:18
• Sura 24:30
• Sura 24:31
• Sura 23:59
• Richard Rich, Muhammad: The Last Prophet (uddrag fra tegnefilmen), 2002/2004,  Muhammad - The Last Prophet (Animated Cartoon-Full Movie)
• Dokumentar om Hajj, "Hajj - Pilgrimsfærd til Mekka", DR2 dokumentar fra 2004
Islamsvar.dk "Er det tilladt af blive gravid ved hjælp af sæddoner?", http://islamsvar.dk/aegteskab-og-familie/born-og-opdragelse/tilladt-gravid-ved-hjaelp-saeddonor/

Sekundærlitteratur:
• Første 20 min af Podcasten: Danmark og Islam, Episode 1: Vikingernes verden var tæt forbundet med Mellemøsten
• Esben Andreasen m.fl., Religion og kultur, systime 2011, s. 175-177
• Ahle, Allan, Horisont C - grundbog i religion, Systime 2022, s. 200 + 209
• Henning Nørhøj og Mads Bendix, Det vigtigste at vide om islams fem søjler, Religion.dk, 2023
• Deniz Kitir, Klassisk og Moderne Islam, Systime, side 148, 156-157, 231, 244
• Dokumentar om Hajj, "Hajj - Pilgrimsfærd til Mekka", DR2 dokumentar fra 2004
• Ahle, Allan, "Centrale ritualer i Islam", s.205-209, Horisont C - Grundbog til religion, 2022, Systime.
• Youtubevideo om overgangsritualer. Ritualer og overgangsritualer
• Jacobsen, Preben Brock, Islam i medierne, Systime, 2017, s.128, https://islamimedierne.systime.dk/?id=128#c809
• Kauffeldt, Søren et al., Klar til KS, s. 175, Colombus. https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175&loopRedirect=1 (Hjärpes typologisering)
• Skema baseret på Jens Forman, Muslimernes religion - Tro, praksis og sharia, systime 2009, s. 49, 52, 120
• Tedtalk af Samina Ali: What does the Quran really say about a Muslim woman's hijab? | Samina Ali | TEDxUniversityofNevada
• Evander Pedersen, Overblik: Her er alt, du skal vide om burkaforbuddet, Kristeligt dagblad, 2019, https://www.kristeligt-dagblad.dk/overblik-her-er-alt-du-skal-vide-om-burkaforbuddet-der-traeder-i-kraft-i-dag
Styrelsen for International Rekruttering og Integration, "Med al ære & respekt - bryd negativ social kontrol - konference for kommunale ledere og frontpersonale" http://woview.infomedia.dk/?url=http://uim.dk/nyheder/2017-10/med-al-aere-respekt-bryd-negativ-social-kontrol-konference-for-kommunale-ledere-og-frontpersonale&OpointData=46e483247aeb54d898d934b0f00692fcJmlkX3NpdGU9NjUwMCZpZF9hcnRpY2xlPTg4NyZpZF91c2VyPTI4NDAmaWRfYXBwbGljYXRpb249MTAwMDM1OSZsYW5nPWVu
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Velkommen til Danmark? - samf.

I forløbet er der arbejdet med forskellige definitioner af integration, som desuden er blevet sat ind i en værdipolitisk dansk sammenhæng. Der er desuden set på forskellige årsager til mislykket integration, hvor Aksel Honneths anerkendelsesteori har været i fokus, mens Marshalls medborgerskabsbegreb har været berørt. Vi har endvidere arbejdet med terrorisme, hvor fokus har været på at få begrebet defineret og sat ind i en større sammenhæng - bl.a. er der trukket linjer til Rote Arme Fraktion m. fl.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde