Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 HF 1v id-TE (HF 1v id-TE)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Indendørs fodbold
Praktisk forløb med fodbold:
Tekniske fokuspunkter:
-afleveringer (inderside, halvliggende), modtagninger, vendinger, driblinger, afslutninger.
- bevægelse og placering på banen.
- faste opspilsmønstre som eksempelvis bandespil og overlap.
Teoretiske fokuspunkter:
-spilbarhed
-bredte og dybde i spillet
-temposkift
-angrebstaktik
-forsvarstaktik
-spilhjulet
Fysiologi:
-Basal kredsløbsfysiologi
-Basal muskelfysiologi
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Badminton
Teori om sundhed og livsstil.
-Definitioner på sundhed
-Kondital og relativ sygdomsrisiko
-Kondital og udvikling med alderen
-Kram faktorerne
Fokus på:
- Introduktion til regler og pointsystem i single og double
- ketcher-greb (forhånds + baghåndsgreb)
- Introduktion og indøvelse af grundslag (Fokus er primært på forhåndsslag, men baghåndsslag introduceres også): Clear, smash, drop, netdrop, lop og serv.
- Introduktion og indøvelse af generelt benarbejde samt placering på banen.
- Introduktion og afprøvning af forskellige deløvelser både med henblik på den tekniske udførelse af slagene, spilmønstre og benarbejde.
- Gennemgang af basale taktiske overvejelser og introduktion til spilmønstre i single.
- Indøvelse af det færdige spil
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Crossfit, træningsprojekt og fysiske test
Det teoretisk/praktisk forløb med styrke, anaerob- og aerob træning i forhold til crossfit.
Ligeledes opstartes træningsprojektet med test indenfor den anaerobe effekt, den anaerobe kapacitet og den aerobe effekt. Her gøre brug af digitale hjælpemidler.
Eleverne skal ligeledes arbejde med forskelllige WODs, der fokuserer på et/flere af tre træningsområder.
Den praktiske undervisning vil fokusere på øvelser indenfor:
-kettlebell
-frie kropvægt
-vægtstanger (brug af videoanalyse til teknik)
-gymnastisk
-atletik
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Volleyball
- Introduktion til regler og pointsystem.
- Grundslag: Baggerslag, fingerslag, serv, smash og blokade.
- Introduktion og indøvelse af generelt benarbejde samt placering på banen.
- Introduktion og afprøvning af forskellige deløvelser både med henblik på den tekniske udførelse af slagene samt spilmønstre og benarbejde.
- Angrebsfokus: slag og placering
- Forsvar og modtagning; herunder blok, bloksystem og placering.
- Det færdige spil
Der har været et kort teoretisk forløb med styrketræning og plyometrisk træning.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Rytmisk opvarmning
Læringsmålene med forløbet:
• Opnå en forståelse af de fysiologiske og psykiske fordele ved opvarmning
• Opnå en rytmisk forståelse og evne til at bevæge sig til taktslag
• Kunne tælle takter i et musikstykke
• Skal kunne konstruere og udvikle et rytmisk opvarmningsprogram
• Skal kunne afvikle et rytmisk opvarmningsprogram med følgende elementer:
- 3 minutters svingserie
- 3 minutters hoppeserie / ”stomp” serie
- 3 minutters simpel danseserie
- 3 minutters løbeserie
- 3 minutters styrkeserie
Brug af videoer til fejlretning og produktion
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
|
Titel
6
|
Musik, bevægelse og performance
Praktisk forløb i musik og bevægelse (Koreograferede og frie bevægelser til musik og lyd)
Forløbet vil have fokus på:
• Arbejde med bevægelseskvalitet i koreograferede og frie bevægelser.
• Forskellige typer af bevægelse (svingende, markerede, førende bevægelser) • Labans bevægelsesteori i teori og praksis
• Improvisation til forskellige typer af musik og rytme
• Kropsbevidsthed og kropsudtryk i både koreograferede og frie bevægelser
• Pararbejde med fokus på kropskontakt, vægt og balance
• Koreograferede bevægelse og dans indenfor forskellige stilarter
• Arbejde med egen koreografi med afsæt i Labans bevægelsesteori, som er den teoretiske grundsten i dette forløb. Her gøre der brug af videoer til den kreative process, samt implementeringen af Labans bevægelsesteori.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Opsamling/drejebøger
-Opsamling på teori
-Gruppearbejde med drejebøger
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70348471903",
"T": "/lectio/560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70348471903",
"H": "/lectio/560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70348471903"
}