Titel
3
|
Eksamensprojekt
Eleverne vælger mellem 4 oplæg.
Eksamensprojekt i Teknikfag
Udvikling & Produktion
Forår 2025
Skive College
Se tidsplan for vigtige datoer og tidsfrister!
I alt 65 moduler
Der er som udgangspunkt åbent i værksteder, køkken og laboratorier i alle moduler.
Det anbefales at det praktiske arbejde har et omfang af mindst 30-35moduler. Kravet til mængden af praktisk arbejde øges jo flere gruppemedlemmer der er.
Regler og vejledning for eksamensafvikling
Projektet:
Skolen har udarbejdet 4 projektoplæg/opgaver. Man kan frit vælge et af disse projektoplæg. Hver gruppe udarbejder en projektbeskrivelse, som afleveres i Lectio inden ca. 10 skoledage (se tidsplan/Lectio).
Skolen skal godkende projektbeskrivelsen. Dette sker, når følgende betingelser er opfyldt:
• Projektet er realistisk efter vedlagte tidsplan og lærerbemanding.
• Værksteder, udstyr og laboratorier/køkken er tilgængelige.
• Udgifter og materialeønsker er realistiske og efter skolens regler.
Hvis projektbeskrivelsen ikke afleveres til tiden, indkaldes gruppen til samtale med vejlederne og rektor.
Praktisk produkt:
Det er gruppens ansvar, at der bestilles materialer i god tid, inden de skal anvendes.
Bestillingen forgår normalt gennem vejleder.
Det praktiske produkt/processen udføres af gruppen selv og i skolens værksteder eller laboratorier/køkken.
Økonomisk ramme: Efter aftale med lærer, kan der anskaffes nødvendige komponenter/materialer
Aflevering:
Aflevering skal ske senest på det fastsatte tidspunkt. Ved overskridelse af tidspunktet kan gruppen/eleverne udelukkes fra eksamen.
Det praktiske produkt og +evt. software skal også afleveres på dette tidspunkt.
Rapporten:
Der skal afleveres 2 trykte eksemplarer af rapporten. Desuden skal afleveres 1 elektronisk version som pdf til lectio.
Rapportens anbefalede omfang er til 15 – 30 normalsider for én elev og et tillæg svarende til 5-15 normalsider yderligere pr. elev i gruppen.
Mundtlig prøve / forvar:
Eksaminationstiden er ca. 30 minutter pr. eksaminand. Ved gruppeprøve kan eksaminationstiden pr. eksaminand forkortes med op til seks minutter. Der gives ingen forberedelsestid.
Arbejds- og prøveformer:
Eksamensprojektet skal udarbejdes som gruppeprojekt, med mindre der er helt særlige pædagogigske grunde, der taler for, at en bestemt elev arbejder individuelt. Grupperne skal have en gruppestørrelse på 2-4 medlemmer.
NB: Den mundtlige prøve er en gruppeprøve.
Elever, der samarbejder i en gruppe, har fælles ansvar for det afleverede.
Ved den mundtlige del af prøven skal den enkelte elev demonstrere ejerskab til hele projektet. Altså: Alle i gruppen skal kunne forsvare hele projektet og karakteren er individuel.
Klageadgang:
Klage over eksamen og karakterer kan påklages. Der henvises til rektor.
Generelt om opstart af eksamensprojektet (projektbeskrivelsen):
Gruppen skal kun vælge et af de 4 temaer.
• Giv en kort begrundelse for valg af tema.
• Beskriv det problem I vil forsøge at løse / påvirke, slut af med en problemformuleringen.
• Beskriv de parametre/omstændigheder der skal undersøges for at kunne løse jeres problemformulering. Opstil HV-spørgsmål. Spørgsmålene skal i næste fase ”besvares” via research, ikke korte ja/nej svar, så sortér HV-spørgsmålene efter hvordan I tænker I bedst får dem besvaret. F.eks. via statistisk dataindsamling, interviews, spørgeskemaer, eksperter, forsøg eller andet.
• Udarbejd en tidsplan (brug et Gantt diagram), hvori kan angives både planlagt og udført arbejde.
• Opstart på logbog. Forslag til indhold: Dato, Hvem der er til stede, hvad I har fået lavet i dag, beskrivelse af specifikke tekniske problemer med tilhørende løsninger. Så hvis I render ind i samme problem senere, kan I kigge i logbogen.
• Husk! I skal ikke have en færdig idé til et produkt på nuværende tidspunkt.
Det bør i forbindelse med, at projektbeskrivelsen godkendes sikres:
- at hver af gruppens medlemmer har gjort sig klart hvilke delelementer af projektet, de er ansvarlige for at udføre.
- at gruppens samlede arbejde er af en sådan kvalitet eller omfang, at det modsvarer antallet af gruppemedlemmer.
- at gruppens medlemmer er bekendt med, at de på baggrund af det fælles projektresultat vil få en individuel bedømmelse.
- at gruppens medlemmer forstår sammenhængen mellem deres del og hele projektet, og at de til den mundtlige prøve også kan redegøre for hele projektet på et overordnet niveau.
Tema
I eksamensprojektet kan I vælge mellem 4 følgende temaer:
1. Proteser til mange formål
Mange danskere har et handicap, som hæmmer dem i deres hverdag. Dette gør at de ikke kan leve helt ligesom alle andre mennesker og har sværere ved f.eks. at bo alene og klare sig selv. Derfor kræver det massiv støtte fra det offentlige for at tage sig af disse mennesker og give dem et mere normalt liv med en større trivsel.
I dette projekt skal I arbejde med proteser og finde et problem, som kan løses ved at lave en protese eller en del til proteser, som kan være med til at løse et specifik problem. Det er vigtigt for proteser at de opfylder følgende krav:
• Kan tilpasses til kroppen
• Har styrke til kan klare dens opgave uden at gå i stykker
• Kan gøre den handicappede i stand til at fuldføre opgaver vedkommende ellers ikke kunne
• Skal kunne rengøres
Det kan være en generel protese, der kan bruges til mange forskellige ting, eller det kan være en specialiseret protese, som er god til et eller flere formål.
2. Det multifunktionelle hjem
I dag findes der et utal af produkter til at gøre vores hverdag enklere. Alle disse skønne produkter skal gøre vores liv nemmere, men samtidig fylder det og bruger ressourcer i både fremstilling, brug og bortskaffelse. I dette projekt skal I tænke i multifunktionalitet i hjemmet. Hvordan kan man lave et produkt, som løser flere opgaver i hjemmet. Her kan der tænkes utraditionelt og kombinere produkter på nye måder.
Der er følgende krav til dette projekt:
• Det skal kunne erstatte 2 eller flere produkter
• Det skal være nemt at omstille produktet, så det kan løse hhv. opgave A og B.
• Grundet projektets rammer, må produktet ikke være for stort (forhør jeres VM faglærere hvad der er realistisk).
• Brugeren eller omgivelserne må ikke kunne komme til skade under brug (der henvises til de respektive direktiver for CE-mærkning)
• Der skal tages højde for produktets levetid ifht. Produktet det erstatter, desuden afskaffelse/miljøhensyn, evt. genbrug.
3. Optimering af arbejdsproces
Nogle arbejdspladser har nedslidende rutiner med uhensigtsmæssig ergonomi. Det kan være pga. indgroede paradigmer omkring hvordan ting udføres, kan være svære at ændre på, eller måske er det bare sådan man altid har udført arbejdet. Dårlige arbejdsstillinger kan give varige mén, i værste fald invaliditet ved langtidspåvirkning hvis der ikke bliver rettet op på dem.
I dette projekt skal I designe et produkt der kan forbedre/optimere på en arbejdsrutine.
Der er følgende krav til dette projekt:
• Dokumentation for jeres research på ”virkelige” arbejdsrutiner for en eller flere arbejdspladser. I kan besøge arbejdspladser, søge online, kontakte nogle online/telefonisk.
• Der skal tages hensyn til sikkerhed, så brugeren eller omgivelser ikke kommer til skade under brug (der henvises til de respektive direktiver for CE-mærkning)
• Grundet projektets rammer, må produktet ikke være for stort (forhør jeres VM faglærere hvad der er realistisk).
4. Optimering af produktionsproces
Nogle produktionsprocesser er dyre, besværlige, tager lang tid eller miljøbelastende. I dette projekt, skal I optimere (/eller ændre) på en eksisterende produktionsproces.
• Der skal indgå et fysisk produkt i jeres løsning. Jeres løsning må altså ikke bare bestå af pipelining/omlægning af arbejdsrutiner.
• Dokumentation for jeres research på ”virkelige” produktionsprocesser. Solid og kildeunderbygget argumentation og sandsynliggørelse af behovet, hvis produktionsprocessen er helt ny og ikke følger eksisterende produktionsparadigmer.
• Der skal tages hensyn til sikkerhed, så brugeren eller omgivelser ikke kommer til skade under brug (der henvises til de respektive direktiver for CE-mærkning)
• Grundet projektets rammer, må produktet ikke være for stort (forhør jeres VM faglærere hvad der er realistisk).
Bedømmelseskriterier af eksamensprojekt:
Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang eksaminandens præstation lever op til de faglige mål, som de er angivet i pkt. 2.1. Der lægges særlig vægt på:
Generelt
• evne til at arbejde problemorienteret
• evne til at kombinere teori og praktisk arbejde i et projekt
• perspektivering til relevante emner inden for teknikfaget
• Rapportens form og indhold
• bearbejdning af projektets problemstillinger
• planlægning og vurdering af projektforløbet
• dokumentations- og kommunikationsværdi, herunder overskuelighed, sammenhæng, kildehenvisninger og teknisk dokumentation
• fordybelsesgraden
• specificerede krav til produktet
• en fagligt begrundet argumentation for de foretagne valg
Produktet/procesforløbet
• omhu og professionalisme ved fremstilling
• kvalitet i forhold til de opstillede krav
• argumentation for til- og fravalg
Mundtlig eksamination
• den mundtlige præsentation af projektet
• redegørelse for de valgte løsninger
• demonstration af ejerskab i forhold til projektets indhold
• besvarelse af uddybende og supplerende spørgsmål.
Bedømmelsen er individuel, og der gives én karakter ud fra en helhedsbedømmelse af eksaminandens præstation, omfattende den skriftlige rapport, det praktisk udførte produkt/procesforløb og den mundtlige eksamination.
Ved prøve, hvor faget indgår i fagligt samspil med andre fag, lægges der vægt på eksaminandens evne til at:
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
roduktprincip
̶ anvende idegenereringsteknikker
̶ visualisere forskellige løsningsforslag på baggrund af kriterierne
̶ anvende metoder til at finde bedst egnede løsning, kravmatrix eller lignende
̶ anvende iterative processer til optimering
Produktudformning
̶ lave visualisering af produktet, præsentation af de tekniske løsninger samt beregninger og resultater
̶ formidle et produkt vha. tekniske tegninger
̶ argumentere for løsningens delelementer på baggrund af opstillede krav/kriterier
̶ foretage og formidle relevante tekniske beregninger og data
Produktionsforberedelse
̶ anvende planlægningsværktøjer
̶ udvælge værktøjer og apparater
̶ fremstille materiale- og styklister
̶ indsigt i virksomheders styring af produktion og kvalitet
Realisering
̶ arbejde med forskellige materialer og komponenter, på baggrund af deres egenskaber, opbygning og egnethed
̶ håndtere enhedsoperationer, processer, bearbejdningsmetoder i det aktuelle værksted
̶ arbejde og færdes sikkert i værksted og laboratorier
̶ teste det fremstillede produkt teknisk, videnskabeligt eller i konkrete brugssituationer
̶ vurdering af egen løsning i forhold til problemstillingen
Derud over skal eleven kunne
̶ formidle deres arbejde skriftligt
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er følgende:
Nøgletemaer (40 pct.)
1) Projektstyring:
̶ projektstyringsværktøjer
̶ samarbejdsformer, rollefordeling og ansvarsområder i projektarbejdet
̶ mødeafvikling, herunder virtuelle møder
2) Produktudvikling:
̶ et produkts udvikling fra idé til produktion, CAD, kvalitetsstyring og orientering om omkostninger ved indkøb og produktion
3) Produktions- og procesovervågning:
̶ måling og indsigt i måleinstrumenter
4) Materialeteknologi:
̶ materialers egenskaber, fremstilling, anvendelse, afprøvning og bearbejdning
3 Valgtemaer (30 pct.)
5) Processer, maskin:
̶ maskinindustrielle arbejdsoperationer, herunder udarbejde begrundelse og grundlag herfor
6) Konstruktion, maskin:
̶ konstruktionselementer og faserne i et konstruktionsforløb, herunder konstruktionskvalitet
7) Materialer, maskin:
̶ jern- og maskinindustriens materialer, herunder fysiske, kemiske og styrkemæssige egenskaber, korrosionsformer og beskyttelse
8) Automatisering, maskin:
̶ automatiseringssystemer inden for maskinindustrien
|