Titel
3
|
Litteraturhistorie 1
Formålet med det gennemgribende litteraturhistoriske forløb i filmisk kontekst, er at give eleverne et generelt overblik over litteraturhistorien og dens sammenhæng med verdenshistorien. Forløbet tager udgangspunkt i bogen Filmisk litteratur historie af Mimi Olsen og Neel Schucany. Ønsket er at eleverne kan se vekselvirkningen i litteraturen, så det fremstår som et hjælpemiddel til at forstå den enkelte periode. Endvidere fungerer forløbet som en effektiv gennemgang af adskillige af kanonteksterne, samtidigt med overblikket kan danne grobund for mere dybdegående periodearbejde senere hen. Det filmiske aspekt skal skabe både skabe mere interesse for feltet samtidigt med, det billedliggør nogle svære tendenser, så det både bliver mere letfordøjeligt og letforståeligt.
Desuden fungerer forløbet også som en fin platform for både litteraturanalyse og filmanalyse og deres sammenhæng med hinanden – hvordan de to analyseformer understøtter hinanden.
I værklæsningen af Et Dukkehjem trak vi tråde tilbage til det foregående forløb om Ungdom og identitetsdannelse, og arbejdede også med en kobling mellem det moderne gennembrud og MeToo og feminismens fire bølger.
Primærtekster:
- ”Ebbe Skammelsen” (folkevise), Filmisk Litteraturhistorie,
- Romeo og Julie, (uddrag) William Shakespeare, 1954
- ”Hyldestdigt til Peter Griffenfeld – Du, vor Danmarks Ros”, Thomas Kingo (1673)
- Jeppe paa Bjerget (uddrag), Ludvig Holberg, 1722
- En Kongelig Affære, (film) Nikolaj Arcel, 2012 (værk)
- ”Guldhornene” (digt), Adam Oehlenschläger, 1803
- Naadsensbrød, Henrik Pontoppidan, 1885
- Indivielsen, Schack Staffeldts, 1804
-"I Danmark er jeg født", HC Andersen, 1850
- "Sikken voldsom trængsel og alarm", peter Faber, 1848
- "På Sneen" af Emil Aarestrup, 1838
- Den Sidste Balkjole, Herman Bang, 1887
- Et Dukkehjem, Henrik Ibsen, 1879 (VÆRK: DRAMA)
Sekundære tekster:
- Brødre (filmklip), Susanne Bier, 2004
- Romeo og Julie (filmklip), Franco Zefirelli, 1968
- Marie Antoinette (filmkliop), Sofia Coppola, 2006
- Pocahontas (filmklip), Disney, 1995
- Om folkeviser: https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8
- Om renæssancen: https://www.youtube.com/watch?v=QWKpuz2kSGo&t=4s
- Om reformationen: https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc
- Om barokken: https://litthist.systime.dk/?id=122
- Om oplysningstiden: https://litthist.systime.dk/?id=123
- Om oplysningstiden: https://litthist.systime.dk/?id=p152
- Om Filmiske Virkemidler: https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=222
- Om Romantikken: https://litthist.systime.dk/?id=p124
- Romantikkens samfund: https://litthist.systime.dk/?id=p161
- Romantikken Livssyn: https://litthist.systime.dk/?id=p157
- Om Det Moderne Gennembrud:
https://litthist.systime.dk/?id=p125
https://litthist.systime.dk/?id=p138
https://litthist.systime.dk/?id=p139
https://www.dr.dk/drtv/episode/oegendahl-og-de-store-forfattere_-henrik-pontoppidan_132954
RatherHomemade, Romantikken - hvad skete der lige der?:
https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
Fra læreplanen:
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
Virtuelt arbejde, gruppearbejde, fremlæggelser, filmanalyse
|