Holdet H22in DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Skive College
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold H22in DA (H22in DA, H22in DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ungdom og Psykologi (GF)
Titel 2 Ungdommen nu til dags
Titel 3 Litteraturhistorie 1
Titel 4 Journalistik, sprog og moderne medier
Titel 5 En Verden i Krig
Titel 6 Et Menneske i Krig

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ungdom og Psykologi (GF)

Opstartsforløbet er tilrettelagt således, at eleverne får en fornuftig introduktion til både tekstlæsning og tekstanalysen via et nærliggende emne om identitetsskabelse og skæve eksistenser. De trænes i fortolkning gennem analyse af forskellige billeder, film og tekster.

Alle tekster undtagen materiale fra ”Håndbog til dansk” kan findes i Tove Ditlevsen kompendiet fra grundforløbet.

Kernestof (tekster):
Primære tekster:
Noveller
- Tove Ditlevsen: ”Vorherrebevares”, 1948, fra novellesamlingen Dommeren
Digte:
- Tove Ditlevsen: ”Barndommens gade”, 1942, fra digtsamlingen Lille verden
- Tove Ditlevsen: ”Børnene”, 1947, fra digtsamlingen Blinkende lygter
Kortfilm:
- ”Sort, hvid og grå”: https://www.youtube.com/watch?v=-oOu-CWy4jQ
Musikvideo:
”Anne Linnet – Barndommens gade”: https://www.youtube.com/watch?v=bsjvnDcocJc
- Forfatterportræt af Thomas Korsgaard, DRTV
- I bor da meget pænt, Thomas Korsgaard, 2019
-  ”Kundskabens træ” https://bit.ly/3CuZVf4 (VÆRK: FILM)


Supplerende stof:
Forfatterportræt af Tove Ditlevsen (fra forfatterweb.dk)
Analysemodel for novelleanalyse (fra Dansk – i grundforløbet, side 91-108)
Analysemodel til digte (i Tove Ditlevsen kompendiet)
Håndbog til dansk:
- Psykologisk metode: https://hbdansk.systime.dk/?id=c912
- Biografisk læsemetode: https://hbdansk.systime.dk/?id=c903
- Novelleanalysemodel: https://hbdansk.systime.dk/?id=171

ca. 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Ungdommen nu til dags

Formålet med dette forløb er at arbejde videre med forforståelsen fra grundforløbet, og se på hvordan identitetsdannelse og ungdommen bliver behandlet i litteraturen og dagens Danmark.
Endvidere er der i forløbet fokus på at reflektere over egen identitetsdannelse og hvordan ungdommen fremstilles og debatteres i dagens debat. I skal altså selv på banen og reflektere over, hvordan det er at være jer, og se på hvordan medierne omtaler jeres aldersgruppe.

Tekster i forløbet:
- Barndommens Gade, Tove Ditlevsen
- Lad ungdommen være i fred | Weekendavisen
- Det nye mangelsamfund | Weekendavisen
- Analyse af meningsjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=219
- Et Dukkehjem, Henrik Ibsen
- SKAM, episode 12
Skam: Sæson 1 | Se online her | DRTV
- Angst, Tom Kristensen
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2714
- Fars pige, DR (reality serie)
Fars pige | Se online her | DRTV
- Goffmanns Facework teori:
5.3 Reality-tv | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (systime.dk)
- Projekt om selvvalgt reality-serie  

Arbejdsmetoder:
Vi har i forløbet arbejdet meget med almindelig klasserumsundervisning, for at skabe en god klasserumskultur. Endvidere har der været lagt fokus på klasserumsdebatter og selvrefleksions om elevernes eget ungdomsliv. Der var et tydeligt fokus på genreforståelse ift. meningsjournalistisk, hvor vi både øvede os i at analysere en sådan (med henblik på eksamen) men også i at skrive et selv. Slutteligt arbejdede vi projektorienteret omkring reality serier.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk aflevering: Læserbrev 08-12-2022
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Litteraturhistorie 1

Formålet med det gennemgribende litteraturhistoriske forløb i filmisk kontekst, er at give eleverne et generelt overblik over litteraturhistorien og dens sammenhæng med verdenshistorien. Forløbet tager udgangspunkt i bogen Filmisk litteratur historie af Mimi Olsen og Neel Schucany. Ønsket er at eleverne kan se vekselvirkningen i litteraturen, så det fremstår som et hjælpemiddel til at forstå den enkelte periode. Endvidere fungerer forløbet som en effektiv gennemgang af adskillige af kanonteksterne, samtidigt med overblikket kan danne grobund for mere dybdegående periodearbejde senere hen. Det filmiske aspekt skal skabe både skabe mere interesse for feltet samtidigt med, det billedliggør nogle svære tendenser, så det både bliver mere letfordøjeligt og letforståeligt.
Desuden fungerer forløbet også som en fin platform for både litteraturanalyse og filmanalyse og deres sammenhæng med hinanden – hvordan de to analyseformer understøtter hinanden.
I værklæsningen af Et Dukkehjem trak vi tråde tilbage til det foregående forløb om Ungdom og identitetsdannelse, og arbejdede også med en kobling mellem det moderne gennembrud og MeToo og feminismens fire bølger.


Primærtekster:
- ”Ebbe Skammelsen” (folkevise), Filmisk Litteraturhistorie,
- Romeo og Julie, (uddrag) William Shakespeare, 1954
- ”Hyldestdigt til Peter Griffenfeld – Du, vor Danmarks Ros”, Thomas Kingo (1673)
- Jeppe paa Bjerget (uddrag), Ludvig Holberg, 1722
- En Kongelig Affære, (film) Nikolaj Arcel, 2012 (værk)
- ”Guldhornene” (digt), Adam Oehlenschläger, 1803
- Naadsensbrød, Henrik Pontoppidan, 1885
- Indivielsen, Schack Staffeldts, 1804
-"I Danmark er jeg født", HC Andersen, 1850
- "Sikken voldsom trængsel og alarm", peter Faber, 1848
- "På Sneen" af Emil Aarestrup, 1838
- Den Sidste Balkjole, Herman Bang, 1887
- Et Dukkehjem, Henrik Ibsen, 1879 (VÆRK: DRAMA)

Sekundære tekster:
- Brødre (filmklip), Susanne Bier, 2004
- Romeo og Julie (filmklip), Franco Zefirelli, 1968
- Marie Antoinette (filmkliop), Sofia Coppola, 2006
- Pocahontas (filmklip), Disney, 1995
- Om folkeviser: https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8
- Om renæssancen: https://www.youtube.com/watch?v=QWKpuz2kSGo&t=4s
- Om reformationen: https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc
- Om barokken: https://litthist.systime.dk/?id=122
- Om oplysningstiden: https://litthist.systime.dk/?id=123
- Om oplysningstiden: https://litthist.systime.dk/?id=p152
- Om Filmiske Virkemidler: https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=222
- Om Romantikken: https://litthist.systime.dk/?id=p124
- Romantikkens samfund: https://litthist.systime.dk/?id=p161
- Romantikken Livssyn: https://litthist.systime.dk/?id=p157
- Om Det Moderne Gennembrud:
https://litthist.systime.dk/?id=p125
https://litthist.systime.dk/?id=p138
https://litthist.systime.dk/?id=p139

https://www.dr.dk/drtv/episode/oegendahl-og-de-store-forfattere_-henrik-pontoppidan_132954

RatherHomemade, Romantikken - hvad skete der lige der?:
https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM



Fra læreplanen:
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger

Virtuelt arbejde, gruppearbejde, fremlæggelser, filmanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Journalistik, sprog og moderne medier

Dette brede medieforløb har fokuseret på flere aspekter af medier, og startede således ud med en almen mediehistorisk gennemgang og kig på aviser og avisjournalistik samt DR's historie og public service begrebet. Her brugte vi tid på at sammenligne tidligere journalistik i dette tilfælde Herman Bangs ”Branden” med en moderne og multimodal dækning af branden på Scandinavian Star.
I forlængelse af dette arbejdede vi særskilt med avisjournalistik og analyse af samme med bl.a. fokus på nyhedskriterierne mm.
Dernæst zoomede vi ind på sprog og retorik ved at fordybe os i meningsjournalistikkens formidling, herunder var der et tydeligt skriftligt fokus, da vi øvede eksamensgenren under den tilhørende aflevering om analyse af meningsjournalistik og retorik.
Dernæst arbejdede vi med karrierelæring ved at eleverne selv skulle stå for planlægning og udførsel af undervisning i et selvvalgt moderne medie hhv. Tinder, FaceBook, Instagram, Twitter og TikTok. Her var der fokus på de moderne mediers anvendelse og rolle i dagens verden, samt de forskellige apps' målgruppe og sprogbrug.

Væsentligste arbejdsformer:
Læreroplæg
Gruppearbejde
Skriftlighed
Projektarbejde
værklæsning


Primærtekster
- Artikel om aktuelt emne (selvvalgt
-  ”Branden”, Herman Bang, 1884
- ”TIME FOR TIME: Sådan forløb branden på Scandinavian Star”, Stig Haaning Thøgersen 21. Mar. 2020, DR: https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/scandinavianstarbranden
- Malene Charlotte Larsen: ”Jeg skriver jo ikke selv, at jeg er smuk”.
Dagbladet Information den 2. august 2012.
- Jeppe Aakjærs tale om Kvindens Stemmeret, 1908
- Jeppe Aakjær og det folkelige gennembrud, Systime

Sekundære tekster:
PPT om de fem bølger i mediehistorien
DR’s mediehistorie: https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/drs-historie-fra-1925
Hvad er en avis?: https://hbdansk.systime.dk/?id=c667
Avistyper: https://hbdansk.systime.dk/?id=c668
Vinkling: https://hbdansk.systime.dk/?id=c682
Avisens genre: https://hbdansk.systime.dk/?id=c685
Meningsjournalistik https://hbdansk.systime.dk/?id=c692
Fortællende nyhedsjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=c694
Journalistisk sprog: https://hbdansk.systime.dk/?id=c705
Om meningsjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c692  Retorisk analyse af meningsjournalistik:
         https://hbdansk.systime.dk/?id=219
Retorik og argumentation - retoriske virkemidler
Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel
Hvad er en avis?: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c667
Avistyper: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c668
Stofområder: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c671
Samfundsområder: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c672
De fem nyhedskriterier: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c675
Ydre komposition: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c679
Kilder: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c681
Vinkling: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c682
Fortællende nyhedsjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?
id=218#c694
Om nyhedstrekanten: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c1288
Hey-You-See?-So: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c703
Om featuren: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c694
5.7 Sociale medier: https://hbdansk.systime.dk/?id=275
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 - Analyse af journalistik 05-10-2023
Aflevering 2 - Essay afsnit 20-11-2023
Aflevering 3 - Undervisningsmateriale 07-12-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 En Verden i Krig

I dette forløb har vi arbejdet med de aktuelle konflikter i verden, der påvirkede mediebilledet og elevernes dagligdag på det givne tidspunkt. Der blev arbejdet med elevernes forforståelse omkring 2. verdenskrig og verdensmagtens fordeling mellem vest og øst. Der blev trukket store linjer fra datidens konflikter, og hvordan de stadig spiller meget ind på konflikter og magtspil den dag i dag. Vi arbejdede med disse store spørgsmål ved først og fremmest at gå almendannende til værks og undersøge de faktiske omstændigheder. Dernæst dykkede vi ned i, hvordan disse kriser bliver italesat ud fra øjnene der ser via diskursanalyse af hhv. Mette Frederiksen og Putins taler om Ukraine-krigen. Slutteligt zoomede vi ud og så på, hvordan Danmark forholder sig til en mere konfliktfyldt verden ved at arbejde med særligt forsvaret. Her dykkede vi ned i kampagneanalyse, hvor vi fokuserede på, hvordan forsvaret har målrettet deres kampagner til den samme målgruppe men igennem skiftende tider.

Emnet i overskifter:
1. Vesten i krig - historisk og almendannelse
Hvilke konflikter kan vi huske - hvad har været årsager til det?
2. Israel og Palæstina - indblik i konflikten og dens to sider
3. Hvordan taler vi om krig? Taleanalyse - diskurs (Ukraine-krigen)
4. Hvorfor går vi med i Krig? Forsvaret - Kampagneanalyse

Arbejdsformer: en del tavleundervisning, gruppearbejde

Kernestof:
-  Marwan "Med en sten i hans hånd" (rapsang)
https://genius.com/Marwan-sten-i-hans-hand-lyrics
-  Explainer: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-derfor-er-ukraine-vigtig-for-rusland_303209
- Vladimir Putins tale ved invasionen af ukarine: https://www.dansketaler.dk/tale/vladimir-putins-tale-i-forbindelse-med-invasionen-af-ukraine
- Mette Frederiksens tale ved invasionen af Ukraine:
https://www.dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-tale-ved-demonstrationen-efter-ruslands-invasion-af-ukraine


Sekundært stof:  
- https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-12-12-mens-ukraine-og-gaza-traekker-overskrifter-breder-krige-sig-i-resten-af-verden
- Hvilke krige Danmark har deltaget i:
https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/militaerhistorie/danmarks-krige/anden-verdenskrig/
- Om 2. verdenskrig:
https://danmarkshistorien.dk/perioder/efterkrigstiden-1945-1973/oekonomisk-vaekst-og-velfaerdsstaten
- Om hvordan Vestens krige er forbundne
https://denstoredanske.lex.dk/magtbalance
-Om Israel-Palæstina konflikten
https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/p3-essensen-explainer-forstaa-konflikten-mellem-israel-og-palaestina
- Danmark støtter Israel:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/mette-frederiksen-vi-stoetter-israel-og-landets-ret-til-forsvare-sig-selv#!/
- diskursanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=202
- Retorik og argumentation - Diskursanalyse
- om reklamer og kampagner: https://hbdansk.systime.dk/?id=227
- Medieanalyse af reklamefilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=230&L=0
- https://www.forsvaret.dk/da/
kampagnevideoer fra Forsvaret på YouTube:
- Ingen kære mor (4 små videoer)
- Måske passer du bedre ind, end du tror #2
- Måske passer du bedre ind, end du tror #1
- Forsvarets Dag
- FORSVARET - FORDI NOGET ER VÆRD AT KÆMPE FOR



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Et Menneske i Krig

I denne andel del af forløbet om krig zoomede vi ind på, hvordan de menneskelig aspekter ved krig afspejles i litteraturen. Dette udgjorde en fin forlængelse af de større linjer, vi arbejdede med i de tidligere større og mere strukturelle linjer i fokus på verden i krig.
Dette førte til en fokuseret værklæsning af krigshovedværket "Intet nyt fra Vestfronten", der blev læst efter et kortere fokus på omstændighederne rundt 1. verdenskrig samt viden om krigens påvirkning af ekspressionismen og krigslitteratur af tiden. Eleverne fik udleveret bogen før en studietur, og læste den selvstændigt med viden om, at der ville blive udleveret en test på papir. Værklæsningen og tilhørende test var vellykket, og gav en god grobund for det videre arbejde, hvor vi særlig så ind i bogens fortællerforhold og forhold til natur og ekspressionisme. Dernæst dykkede vi ned i arbejdet med personkarakteristik og tid (både alder og periode). Slutteligt så vi et uddrag af den nye Netflix filmatisering af samme værk, hvor vi arbejdede med adaption fra bog (klassiker) til film.
Som afslutning på hele forløbet om krig arrangerede vi et besøg på Moesgaard museum, der netop havde lavet en udstilling med titlen Kriger. Dette fine besøg endte ud i et projektarbejde omkring museumsformidling og formidling af emnet krig generelt. Det var et givtigt og omfangsrigt arbejde, der med sine afsluttende fremlæggelser udgjorde et selvstændigt værkarbejde.  

Metode: Selvstændig værklæsning, test uden hjælpemidler, klasserumsundervisning, film, gruppearbejde. museumsbesøg, projektarbejde, fremlæggelser

Primærtekster:
- Intet nyt fra Vestfronten, Erich Maria Remarque, 1928 (VÆRK: ROMAN)
- Intet nyt fra Vestfronten, Netflix, 2022
- Kriger, Udstiling på Moesgaard, 2024 (VÆRK: UDSTILLING)

Sekundært materiale:
- Om slaget ved Verdun: https://www.dr.dk/drtv/se/rejsen-til-slagmarken_-verdun_197415
- om 1. verdenskrig og ekspressionismen:
- https://litthist.systime.dk/?id=126
- https://litthist.systime.dk/?id=169
- https://litthist.systime.dk/?id=171#c461
- Personkarakteristik: https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c479
- Tid og miljø: https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c478
- Stil og tone: https://hbdansk.systime.dk/?id=203
- Adaptation | Litterære klassikere på film (systime.dk)
- Med egne øjne – om filmisk tid: https://klassikere.systime.dk/?id=150
- Mordets melodi – om at vise det skjulte: https://klassikere.systime.dk/?id=153
- Den filmiske fortælling: https://klassikere.systime.dk/?id=157
- Moesgaards hjemmeside: https://www.moesgaardmuseum.dk/udstillinger/kriger/
- Om hjemmesideanalyse: https://metoderidansk.systime.dk/?id=190

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 5 - test, Intet nyt fra Vestfronten 05-04-2024
DHO - delopgave 1 02-05-2024
DHO - delopgave 2 03-05-2024
Aflevering 6 - fremlæggelser 07-05-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer