Holdet H22mi DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skive College
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold H22mi DA (H22mi DA, H22mi DA, H22mi DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Myter/ungdom og identitet
Titel 2 Uden mad og drikke...
Titel 3 Medier, sprog og kommunikation
Titel 4 Litteraturhistorie
Titel 5 Litteraturhistorie fortsat
Titel 6 Kortfilm og novellefilm
Titel 7 Litteraturen i nyeste tid
Titel 8 Helte og skurke - repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Myter/ungdom og identitet

I forløbet om ungdom og identitet har vi arbejdet med myter som værktøj til at åbne tekster. Fokus på Syndefaldsmyten, myten om Narcissus og Ødipusmyten Vi har desuden haft fokus på identitetsdannelse og psykoanalytisk metode. Vi har arbejdet med forskellige ungdomsproblematikker.
Indføring i tekstanalyse og danskfaglige begreber.

Anmelderrost digter: Derfor er Tove Ditlevsen stadig relevant | Kultur | DR
introduktion til personlighedsmodellen / ”ægget”.
- kort analyse i par af ”Sort, hvid og grå” med fokus på ægget.
Om psykologisk metode i Håndbog til dansk (https://hbdansk.systime.dk/?id=c912)
”Vorherrebevares” af Tove Ditlevsen.
Udvalgte spørgsmål/svar fra Tove Ditlevsens brevkasse
Tove Ditlevsen: Barndommens gade
Anne Linnet:
https://www.youtube.com/watch?v=bsjvnDcocJc
analyse af digtet via analysemodellen i håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=195
Thomas Korsgaard: I bor da meget pænt
Kundskabens træ
Syndefaldsmyten https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=157

Syndefaldsmyten
Teori: Altings ulidelige klarhed (fra Mytemotiver i dansk litteratur)
1. Mosebog, kap. 2 og 3 (4 sider)
Lene Bagger: Sita (4 sider)
Anders Bodelsen: Drivhuset (3 sider)
Kortfilm: Lauges kat, 2003 (12 min) (1 side)
Film: Bille August: Zappa, 1983 (101 min.) (8,5 sider)
Værk: film: Smuk, 2022 (95 min) (8 sider)
Christian Tafdrup: En forelskelse, 2008 (novellefilm) (45 min) (3 sider)
Psykologi i dansk (om psykoanalyse – forsvarsmekanismer)

Myten om Narcissus og Ekko
Teori: Veritas og Vanitas – Sandhed og forfængelighed – myten om Narcissus og Ekko og af Ovids forvandlinger. (4 sider)
Om narcissisme og nutidens unge (kopi) (1 side)
Tekster: Søren Damm: af Transit (3 sider)
Vita Andersen: Elsk mig + Hun ser godt ud (2 sider)
Mette Thomsen: 2 romanuddrag af Plastic (’True Love’ og ’Operationen’ (8 sider)
Afsnit af For lækker til love (30 min) (3 sider) – fokus på narcissistiske personlighedstræk

Myten om Ødipus
Teori:  Det er det rene snak! Spild ikke tid på det! – myten om Ødipus og Elektra og Sofokles: af Kong Ødipus (fra Mytemotiver i dansk litteratur) (4 sider)

Tekster: Naja Marie Aidt: Latter (3 sider)
Dennis (20 min) (kortfilm) (2 sider)
Kortfilm: Klaus Hjuler: Sort, Hvid og Grå, 2000 (8 min.) (1 side)

VÆRK: roman: Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi, 2017 (318 sider)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drivhuset 28-11-2022
Zappa 16-12-2022
Genaflevering af Zappa 18-01-2023
Novelleanalyse 21-02-2023
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Uden mad og drikke...

I dette forløb har vi arbejdet med mad, drikke og merbetydning. Vi har set på
hvordan måltidet kan have en merbetydning både som religiøs fortælling og som
erotisk fortælling. Fokus på både litteratur, billedanalyse og sprog.
Vi har arbejdet med hvordan alkohol også kan have merbetydning,
samt hvordan alkohol fremstilles i litteratur, reklamer og film. Der er desuden lavet
diskursanalyse af forskellige artikler om alkoholkultur. Vi har arbejdet med reklamer
om mad og alkohol.
Der er arbejdet med kreativ skrivning.

[Casper Thrane og Jørgen Holdt Eriksen: Livretter, Systime kap 1-2-3-4-7-8 (166 sider (dog kun de tekster som er herunder)
Håndbog til dansk kap. 4 (77 sider)

(tekster fra Livretter)
Maden viser hvem du er
Kristian Ditlev Jensen: Blodige jordbær
Benny Andersen: Dej
Knud Sørensen: Den røde kaffekande. En sommermorgen
Jørgen Leth: Det er et hårdkogt æg
Marcel Proust: Swanns verden (uddrag)
Rene Langdahl Jørgensen: Vinanmeldelser, Madmagasinet Gastro
Thomas Kingo: Taksigelse efter HErrens Nadvere
Emil Aarestrup: En Middag
Jeppe Aakjær: Naar Rugen skal ind, fra ”Rugens sange”, 1906
Johannes V. Jensen: Ved Frokosten, fra ”Digte” (1906)
Harald Slott-Møller: Primavera, maleri, 1901
Om Harald Slott-Møllers "Primavera"
Kvinden som forfører
Konflikt og syntese
M. A. Goldschmidt: Den polske Kongesøn
Archimboldo: Four seasons in one head + Four seasons
Værk: Karen Blixen: Babettes gæstebud, 1950 (83 sider)
Værk: Thomas Vinterberg: Druk, 2020 (film) (116 min) (9,6 sider)
Film: Tim Burton: Charlie og Chokoladefabrikken, 2005 (115 min) (9 sider)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Medier, sprog og kommunikation

Vi har arbejdet med radio- og tv-historie. Bl.a. med nedslag omkring Dogme '95-
konceptet.
I forløbet har vi arbejde med forskellige mennesketyper i lyd og billeder. Vi har
desuden fokuseret på hvordan tv-serier er bygget op og hvordan karaktererne
udvikler sig igennem en tv-serie. Vi har set på tv-seriers introer som minifortællinger

Supplerende stof:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, Systime kap. 4 + 5 (178 sider)
Relevante afsnit i Peter Madsen: Medier (s. 10-29, 50-81, 101-114, 130-158) (91 sider)
Kernestof:
Læreroplæg om radioens historie (baseret på afsnittet i Medier)
Klip fra radioens historie (1 side)
Radiomontage: Ole Bornedal: Knust kværn og kvæstet, 1986 (41 min.) (3,5 sider)
Teori om radiomontager (ark) (2 sider)

TVs historie (læreroplæg baseret på afsnittet i Medier)

TV-nyheder – nyhedsudsendelse fra DR (30 min) (3 sider)
Om TV-nyheder fra Medier

TV-reklamer – oplæg. Peter Madsen: Medier s. 101-114 (13 sider)
Herunder en række forskellige reklamefilm (3 sider)

”Det blå gymnasium har skåret alkohol væk fra gymnasiestarten.
Diskursanalye

Retorik og argumentation https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&t=154s&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen

Reality og dokumentar
”Balladen om kolonihaven”
Udarbejdelse af eget realitykoncept.
Dokumentar: Fra Thailand til Thy
Humor på tv – oplæg
Rytteriet, DR2, sæson 1, afsnit 7 (24 min) (2 sider)
Film: Alle for 2


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Litteraturhistorie

Der er arbejdet med litteraturhistorie i kronologisk rækkefølge. Vi ser på hvordan
perioderne afløser hinanden som reaktioner og modreaktioner, samt hvordan
litteraturen afspejler samfundet. Der er desuden arbejdet med historiske film.

Supplerende stof: Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime (488,4 sider) Oftest som læreroplæg.
Litteraturens veje, Systime (se ved de enkelte tekster)

Kernestof:
Bonden og Elverpigen (1 side), Litt. veje s. 38-46 (8 sider)
Venelite (1 side)
Ebbe Skammelsøn (3 sider)
Oplæg om Renæssancen, Barokken og Oplysningstiden
T. Kingo: ”Keed af verden kier ad himlen” (1 side)
Ludvig Holberg (kanon): af ”Jeppe på bjerget”, samt uddrag af dramatisering af Jeppe på Bjerget. (3 sider)
Værk: En kongelig affære (film), 2012 (128 min.) (10,6 sider)
Adam Oehlenschläger (kanon): ”Guldhornene” (3 sider)
1800-tallet på vrangen - Guld, hor og romantik (viacfu) (60 min.) (5 sider)
H. C. Andersen: Klokken (3 sider)
Fædrelandssange: Oehlenschläger: Der er et yndigt land (2 sider), H. C. Andersen: I Danmark er jeg født (1 side), Natasja: I Danmark er jeg født (2 sider), Landsholdet VM 2022:
https://www.facebook.com/herrelandsholdet/videos/533316891975837/ (1 side)
N.F.S. Grundtvig (kanon): ”Bryllups-salme” (1 side)
Blicher: Præludium (1 side)
H. C. Andersen (kanon): ”Hist hvor vejen slår en bugt” (1 side) Litt. veje s. 159-160 og 164-168 (5 sider)
Film: Jannik Hastrup: ”H.C. Andersen og den skæve skygge”, 1998 (78 min.) (6,5 sider)
Emil Aarestrup: ”Paa Sneen” (1 side)
Herman Bang (kanon): ”Den sidste Aften” (2 sider) Litt. veje s. 178-184 (6 sider)
Historien om de fattige:
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-de-fattige_-1870_1920_235530  (28 min, 2 sider)
Henrik Pontoppidan (kanon): ”Nådsensbrød” (6 sider), Litt. veje s. 202-205 (3 sider)
Jeppe Aakjær: Et Karlekammer, 1890 (2 sider)
Jeppe Aakjær: Bondens Tyende, 1904 (2 sider)
Besøg på Jenle med oplæg om tiden og om Jeppe Aakjær
Martin A. Nexø: Lønningsdag, en Idyl, 1900 (3,5 sider)
Værk: Bille August: Pelle Erobreren, 1987 (film) (157 min.) (13 sider)
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station”, 1906 (2 sider)
Tom Kristensen: Angst, 1930 (1 side) + Rapversion af Kasper Spez, 2014 (1 side)
Tom Kristensen (kanon): Det blomstrende slagsmål, 1920 (1 side). LV s. 261-265 (4 sider).
Martin A. Hansen (kanon): Roden (3 sider) LV s. 310-313 (3 sider)
Anders Bodelsen: Signalet, 1965
Ark om Nyrealisme (LV)
Besøg på Regan Vest og undervisningsforløb ifm. dette
Vita Andersen: Hun ser godt ud + Fredag, lørdag, søndag, 1977
Ark om kvindelitteratur (LV)
Seeberg: Støvsuger, 1997, https://litteraturensveje.systime.dk/?id=677&L=0
Strunge: Natmaskinen, 1981, https://litteraturensveje.systime.dk/?id=703
Helle Helle: Globryllup, 2000 + om minimalisme (isbjergsprincippet)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Litteraturhistorie fortsat

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kortfilm og novellefilm

Teori om kortfilm og novellefilm – de 7 parametre, filmtekniske virkemidler. Fokus på de små historier og hvordan billede og anden lyd end tale kan spille en stor rolle i en fortælling. Gennem de 7 parametre har vi bl.a. set på hvordan en ting kan spille en stor rolle i en fortælling


Håndbog til dansk – mediesiderne (optalt andet sted)
Teori om kortfilm herunder de 7 parametre
Kernestof:
Marianne Olsen Ulrichsen: Kom (norsk) (4 min) (1/2 side)
Mats Olof Olsson: Pin up, 1995 (svensk) (8 min.) (1 side)
John Kennedy og Ruairi O’Brien: Teeth (irsk) (2 min.) (1/2 side)
Fedtbjerget, 2001 (28 min) (2 sider)
Martin de Thurah: Ung mand falder, 2007 (43 min.) (3,5 sider)
Julie Bille: Vildt, 2004 (11 min) (1 side)
Jannik Dahl Pedersen: Trekanter af lykke, 2014 (14 min) (1 side)
Alexander Kølpin: Under bæltestedet 2006 (10 min) (1 side)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Litteraturen i nyeste tid

Fokus på litteraturen de seneste 20 år. Herunder særlig fokus på autofiktionen samt store og små forfattere i tiden.
Fokus på at man kan tale om tendenser, men ikke en egentlig retning før man kommer mere på afstand af litteraturen rent tidsmæssigt.

Værk: Jakob Ejersbo: Nordkraft (del 1)
Film: Nordkraft
https://litthist.systime.dk/?id=127 og frem til "Tekster til eksperimenterende realisme".
Pia Juul: En flinker fyr, 2005 (3 sider)
Katrine Marie Guldager: Nørreport, fra København, 2004 (3 sider)
Jakob Ejersbo: af Revolution: Punk Afrique – Grønland (4,7 sider)
Dokumentar: Christian Bonke: Ejersbo, 2015 (75 min) (6,25 sider)
Om ”det postkoloniale”
Naja Marie Aidt: Bulbjerg, 2006 (10 sider)
Naja Marie Aidt: Søndag, 2006 (3 sider)
Anja Otterstrøm: Kost og logi, 2010 (4 sider)
Knud Romer: af Den som blinker er bange for døden, 2006 (6 sider)
KULTUR 27.03.21 Kristeligt Dagblad: Hvor langt kan man som forfatter gå i skildringen af sine forældre? (3 sider)
Karl Ove Knausgaard: Min kamp 1, 2010 uddrag (9 sider)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Helte og skurke - repetition

Repetition af danskfagets kerneområder med fokus på temaet Helte og skurke.


Jesper Wung-Sung Hovedet, 1998
Morten Nielsen: Det hellige mod, ca. 1943
Halfdan Rasmussen: Noget om helte, 1955
Tobias Rahim: Når mænd græder, 2022 tekst og musikvideo
Anna Birk: Vær en hverdagshelt, kronik, Information, torsdag d. 6. september 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer