Skive College
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive College
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet H22bma DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Skive College
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
H22bma DA (
H22bma DA
,
H22bma DA
,
H22bma DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dansk A - 1.g
Titel 2
Dansk A - 2.g
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dansk A - 1.g
Indhold
Kernestof:
Hej med jer. Jeg glæder mig rigtig meget til vores første time sammen - og naturligvis at møde alle dem af jer, jeg ikke har været så heldig at møde endnu. Vi ses om lidt :)
Ungdom og psykologi kompendium_2022.pdf
arbejdsspørgsmål til den blomstrende have.docx
Vi starter timen i dag med at samle op på Syndefaldet, og herefter gennemgår vi Freuds udviklingsfaser.
Læs eller genlæs om syndefaldsmyten til i dag. Det er på s. 43+44 i kompendiet. Kompendiet ligger på modulet d. 9/11, eller du kan finde det under dokumenter/dansk/ungdom&psykologi.
Vi arbejder med danskstilen i dag.
Ekko Shortlist præsenterer: Flyvere i natten
Arbejdsspørgsmål til Flyvere i natten.docx
H.C. Andersen - om forfatteren.pdf
Vi gennemgår resten af spørgsmålene til "Flyvere i natten" i dag. Vi mangler 2+3+4. Tænk også over, hvornår I tror filmen foregår.
Black Swan - fortsat
Vi fortsætter snakken om Black Swan og forsøger at kigge på den i forlængelse af H. C. Andersens eventyr "Skyggen".
Skyggen af HCA.pdf
Arbejdsspørgsmål til Skyggen og Black Swan - 2023.docx
Sørg for at have svaret på, eller i det mindste overvejet, alle spørgsmålene til "Skyggen" og "Black Swan" fra onsdag til i dag.
Vi fokuserer på spørgsmål 3+4+5 i dag. Sørg for at kigge på spørgsmålene igen - især hvis du ikke allerede har svaret på dem.
GYSERTEORI - sidste skrig.pdf
Læs vedlagte tekst om dobbeltgængermotivet til i dag.
Dobbeltgængermotivet.docx
Sørg for at have læst dokumentet på mandagens modul med artiklen om gyserteori (husk det kun drejer sig om s. 9-13).
Fortsat arbejde med computerspilsprojekt.
computerspilsanalyse.docx
Brødrene Grimm - Eventyret om en, der drog ud for at lære frygt at kende.pdf
Fremlæggelser i dag. Sørg for at alle I gruppen er klar til at holde deres oplæg.
Læs Grimm-eventyret, der er vedhæftet herunder, til i dag.
Læs vedlagte novelle til i dag.
Edgar Allan Poe - Hjertet der sladrede.pdf
Nattevagten - del 1
Nattevagten - del 2
arbejdsspørgsmål til Nattevagten (1994).docx
Fortsat behandling af Nattevagten.
Arbejde med stil.
B.S. Ingemann - Glasskabet.pdf
Vinternat - telefoncentral ca. 1910.pptx
Johannes V. Jensen - Vinternat.pdf
Arbejdsspørgsmål til Vinternat.docx
Mille har kage med
storyboard - PDF.pdf
Filmsprogets grammatik.pdf
Læs om de syv parametre for kortfilm til i dag.
de syv parametre - kortfilmsanalyse.docx
Fortsat idégenerering og storyboard.
Storyboard.
ETU til eleverne¨.pptx
Esben har kage med
Fortsat arbejde med jeres kortfilm.
Sidste dag med kortfilm. I kan filme det sidste og redigere i ferien, eller I kan være redigere i denne time, hvis I allerede er færdige med at filme.
Husk I skal have læst "Drømmenovelle" til i dag.
I skal have sendt link til jeres film inden timen i dag.
"Drømmenovelle" og Eyes Wide Shut.
"Drømmenovelle" fortsat.
Sidste dag med "Drømmenovelle".
Lektien til i dag er at tænke over et eller andet, du kunne tænke dig at arbejde med. Det kan være noget til et enkelt modul, eller det kan være et forslag til noget, vi kan arbejde med frem til sommerferien.
Arbejdsopgaver til Blinkende lygter.docx
Hej alle, Lars er desværre syg i dag, så jeg har fået dette ekstra modul med jer. Det passer fint, fordi så har I god tid til at løse arbejdsopgaverne til Blinkende lygter. (De er vedhæftet herunder). Vi gennemgår jeres svar på mandag.
Blinkende lygter - Tove Ditlevsen.pdf
Gennemgang af arbejdsopgaverne til Blinkende lygter.
Sommerhygge
Gennemgang af arbejdsopgaverne til Blinkende lygter.
Jakob Ejersbo - Sushi Sunshine.pdf
Læs novellen "Sushi Sunshine" til i dag. Derudover har vi et hængeparti i forhold til digtet "Blinkende lygter" af Tove Ditlevsen, som vi starter med at samle op på - læs derfor digtet igen. Til sidst i timen sørger vi for, at I får hentet det ned på
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dansk A - 2.g
Indhold
Kernestof:
Hej med jer,
Link #1: Startkommaet — sådan sættes det
Link #2: Øvelser med startkomma
Link #3: Sprognævnets kommaøvelser
Link #4: kap. 5. Grammatik mellem ord og tekst
Semantik – Hvordan ord betyder noget
Læs om grammatikkens dele via link nedenfor til i dag. Læs hele siden, men spring over opgaverne.
Grammatikkens dele
Argumentation
Læs følgende afsnit via linket til i dag: (de første fire afsnit under kapitel 8)
8. Retorik og argumentation
Læs afsnittet om argumentation grundigt til i dag.
Mere arbejde med stil.
7. Retorisk analyse af taler
Ulla Dahlerup - Tale 2003.pdf
Jakob Ellemann-Jensens tale ved Venstres landsmøde 2022
Læs om talens komposition til i dag. Link ↓
Talens komposition
Læs om diskursanalyse via linket ↓ til i dag
4.11 Diskursanalyse
Arbejdsselvmodul. Der vil blive tjekket fravær i timen.
Vi mødes på teams til fravær og introduktion til modulet. I skal være i klasselokalet som sædvanligt.
Morsingbosk.jpeg
Join conversation
Opg. 1: Se billede på modul. Gå sammen i grupper.
Arbejd-selv-modul:
I dag:
Sprog og kultur kompendie.pdf
Den store dialekt-quiz: Øhh... hwa sæj'er do?
Vi mødes på teams.
Vi mødes på teams. I må gerne arbejde hjemmefra, men kun så længe I kan nå op på skolen til 2. modul.
I dag skal vi kigge lidt på et eksempel på etnolekter/multietnolekter via en anden julekalender. I 2007 sendte DR julekalenderen "Yallahrup Færgeby" - en form for parodi på dukkejulekalenderen "Jullerup Færgeby" fra 1974.
Indvandrere vrede over Yallahrup
Yallahrup Færgeby er smask-racistisk
Vi mødes på teams. I må gerne arbejde hjemmefra, hvis I kan nå op på skolen til 2. modul.
Ækte vare (del 1)
Ækte vare - del 2.
Arbejdsspørgsmål til Ækte vare (2014) - 2023.docx
Fokus på essayet i dansk og jeres næste aflevering.
Lav jeres egen rap - opgaveformulering -2024.docx
I får lige en halv time af starten af modulet til at færdiggøre jeres rapvideoer og fixe links eller filer, der kan deles med mig. Vi ser herefter jeres videoer sammen.
Arbejde med danskstil fortsat.
Opstart på medieforløb.
MEDIER - intro - 2024.pptx
Fortsat arbejde med reklameanalyse og AIDA-modellen. Sørg for sammen med din(e) makker(e) at have fundet en reklame, I vil analysere til i dag.
Jeg er syg i dag, så I skal arbejde selv i dette modul. I skal lave jeres fremlæggelse i timen i dag, men i stedet for at holde oplæg, så skal I aflevere jeres fremlæggelse skriftligt under opgaver sidst i modulet, hvilket jeg tjekker fravær ud fra.
Jeres oplæg om analyse ud fra AIDA-modellen skal i tillæg også indeholde en analyse af reklamernes målgruppe. Eftersom I har hele modulet til dette, så regner jeg med, at dybden af jeres analyse reflekterer mængden af tid, I har til opgaven. Det vil
Reklamer fortsat.
artikel - mink domme.pdf
Læs reglerne for god presseskik til i dag.
God presseskik.docx
Medieforløb fortsat.
medier 3.pptx
Dokumentaren.pptx
Medieforløb fortsat: dokumentaren.
Dokumentarfilmens genrer - 2024.docx
"Emilie Meng: et skridt nærmere..." og dokumentarfilmens genrer.
Faktakoder og fiktionskoder (Forløb i medier, s. 71-72).pdf
5 dokumentartyper - oversigt.docx
Læs om dokumentarfilmens genrer til i dag:Dokumentarfilmens genrer - 2024.docx
Læs Den iscenesatte virkelighed - om dokumentaren.pdf til i dag.
Analyse af McGregor Forever.
Arbejde med stil.
Dansk filmhistorie
Dansk filmhistorie fortsat
Dansk filmhistorie fortsat.
Festen - fortsat. Herefter Dogmefilmene og Dogme-reglerne.
Dogme-reglerne.pdf
Arbejdsspørgsmål til Festen, Thomas Vinterberg, (Dogme 1), 1998:
Læs om Dogme-reglerne til i dag. Teksten er vedlagt nedenfor.
Musikvideo: analyse og fortolkning af lyd og billeder.
Hej med jer. Jeg ligger desværre syg i dag, så det I bedes gøre i timen er at gå sammen i nogle grupper og snakke om musikvideoer. Jeg er specielt interesseret i musikvideoer, der fortæller en historie. Jeres opgave i modulet er derfor at blive enige
Hejsa. Jeg er stadig syg, så I skal igen i dag arbejde selv. Igen skal dagens arbejde uploades til sidst i timen, hvilket jeg tjekker fravær ud fra. I skal undersøge forskellige analysemuligheder til musikvideoer. I skal derefter lave jeres helt egen
Musikvideo fortsat.
I Don’t Want My MTV: Musikvideoens forhistorie - 16:9 filmtidsskrift
Læs artiklen I Don’t Want My MTV: Musikvideoens forhistorie - 16:9 filmtidsskrift færdig til i dag.
Musikvideoen fortsat.
Film fortsat.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494280630", "T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494280630", "H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494280630" }