Skive College
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive College
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet H22bmb DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Skive College
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
H22bmb DA (
H22bmb DA
,
H22bmb DA
,
H22bmb DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dansk A - 1.g
Titel 2
Dansk A - 2.g
Titel 3
Dansk A - 3.g
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dansk A - 1.g
Indhold
Kernestof:
Hej med jer. Jeg glæder mig rigtig meget til vores første time sammen - og naturligvis at møde alle dem af jer, jeg ikke har været så heldig at møde endnu. Vi ses :)
Ungdom og psykologi kompendium_2022.pdf
arbejdsspørgsmål til den blomstrende have.docx
Læs Syndefaldsmyten s. 43+44.
Anders Bodelsen - Drivhuset (1965).pdf
Svar på arbejdsspørgsmålene til "Den blomstrende have" til i dag. Du finder dem på fredagens modul sammen med kompendiet. Teksten er på s. 3-11 i kompendiet og spørgsmålene ligger som separat word-fil.
Vi arbejder med danskstilen i dag.
Lektien til i dag er at forberede sig til en kort samtale med mig om jeres stil - jeg vil gerne sikre mig, at I har en plan, og naturligvis at I er helt indforstået med opgaven.
Ekko Shortlist præsenterer: Flyvere i natten
Arbejdsspørgsmål til Flyvere i natten.docx
Vi gennemgår resten af spørgsmålene til "Flyvere i natten" i dag. Vi mangler 3+4+5.
Black Swan
Black Swan - fortsat
Vi fortsætter snakken om Black Swan og forsøger at kigge på den i forlængelse af H. C. Andersens eventyr "Skyggen".
Skyggen af HCA.pdf
Arbejdsspørgsmål til Skyggen og Black Swan - 2023.docx
Sørg for at have svaret på, eller i det mindste overvejet, alle spørgsmålene til "Skyggen" og "Black Swan" fra tirsdag til i dag.
I skal arbejde selv i dagens modul. Læs nedenstående tekst og tag noter til den.
Læs om dobbeltgængermotivet til i dag.
Dobbeltgængermotivet.docx
Ingen lektie til i dag alligevel. Det var det forkerte dokument, der blev uploadet i mandags. I dag snakker vi videre om noget af det grundlæggende teori for vores forløb om det uhyggelige.
GYSERTEORI - sidste skrig.pdf
Sørg for at have læst og taget grundige noter i "Sidste skrig"-dokumentet til i dag. Teksten er på torsdagens modul.
Arbejde med computerspilsanalyse.
Fortsat arbejde med computerspilsprojekt.
computerspilsanalyse.docx
Brødrene Grimm - Eventyret om en, der drog ud for at lære frygt at kende.pdf
Svar på disse spørgsmål til eventyret:
Fremlæggelser i dag, hvis I er klar - ellers er det i morgen i 4. modul :)
Fremlæggelser i dag!
Lektien til i dag er at læse eventyret og svare på spørgsmålene, der ligger inde på tirsdagens modul.
Nattevagten - del 1
Nattevagten - del 2 (36 minutter resterer).
arbejdsspørgsmål til Nattevagten (1994).docx
B.S. Ingemann - Glasskabet.pdf
Arbejdsspørgsmål til Vinternat.docx
Vinternat - telefoncentral ca. 1910.pptx
Læs den vedlagte novelle til i dag.
Johannes V. Jensen - Vinternat.pdf
storyboard - PDF.pdf
Filmsprogets grammatik.pdf
Læs om de syv parametre for kortfilm til i dag (vedhæftet nedenfor).
de syv parametre - kortfilmsanalyse.docx
Fortsat filmning.
Husk at have det samme tøj på som i torsdags, hvis I er med i jeres film.
Sidste dag med film/redigering
Husk at I skal have læst "Drømmenovelle" til i dag.
Husk I skal have sendt links til jeres film til mig senest til begyndelsen af timen i dag.
"Drømmenovelle" + Eyes Wide Shut.
"Drømmenovelle" fortsat.
Sidste dag med "Drømmenovelle".
Aller, allersidste dag med "Drømmenovelle" ;)
Lektien til i dag er at tænke over et eller andet, du kunne tænke dig at arbejde med. Det kan være noget til et enkelt modul, eller det kan være et forslag til noget, vi kan arbejde med frem til sommerferien.
Blinkende lygter
Arbejdsopgaver til Blinkende lygter.docx
Blinkende lygter - Tove Ditlevsen.pdf
Gennemgang af arbejdsopgaverne til Blinkende lygter.
Jakob Ejersbo - Sushi Sunshine.pdf
Sommerhygge med rundbold
Arbejdsspørgsmål til Sushi Sunshine.docx
Læs "Sushi Sunshine" til i dag.
Læs novellen "Sushi Sunshine" til i dag. Til sidst i timen sørger vi for, at I får hentet det ned på jeres computer, som I skal bruge til den skriftlige årsprøve.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dansk A - 2.g
Indhold
Kernestof:
Hej med jer,
Link #1: Startkommaet — sådan sættes det — sproget.dk
Link #2: 5. Grammatik mellem ord og tekst
Link #3: Øvelser med startkomma - sproget.dk
Link #4: Sprognævnets kommaøvelser – DSN
link #4: Semantik – Hvordan ord betyder noget
Link #5: Denotation og konnotation
Link #6: Hvad er billedsprog?
Lektien til i dag er at læse om grammatikkens dele via link #1. Derudover er det en god idé at få læst det om ledsætningen, hvis ikke I kom helt igennem det i sidste time - det kan I gøre via link #2. I må ligeledes meget gerne øve videre i kommaøvel
Link #1:
Link #2:
Link #3:
Argumentation
Læs følgende afsnit under kapitel 8 via linket nedenfor:
8. Retorik og argumentation
Læs afsnittet om argumentation grundigt til i dag.
Arbejde med stil.
Fortsat arbejde med stil.
7. Retorisk analyse af taler
Mette Frederiksens tale ved demonstration ved den russiske ambassade
Ulla Dahlerup - Tale 2003.pdf
Læs om talens komposition til i dag ↓
Talens komposition
Arbejd selv modul. Der vil blive tjekket fravær af Marie.
Arbejdsselvmodul. Der vil blive tjekket fravær i timen.
4.11 Diskursanalyse
I dag:
Morsingbosk.jpeg
Vi mødes på teams, og da det er gruppearbejde i modulet, forventer jeg, I er på skolen.
Vi mødes på teams. I må gerne arbejde hjemmefra, så længe I kan nå at være med fra starten af modulet.
Læs s. 6 i kompendiet nedenfor.
Sprog og kultur kompendie.pdf
Jeg er på skolen efter frokost, så vi ses i klassen i dag :)
Arbejd-selv-modul:
Den store dialekt-quiz: Øhh... hwa sæj'er do?
Ækte Vare
Ækte vare - del 2
Arbejdsspørgsmål til Ækte vare (2014) - 2023.docx
Fortsat arbejde med rap, hip-hop og sprog/kultur.
Lav jeres egen rap - opgaveformulering -2024.docx
Fokus på essay og arbejde med dansk stil.
Vi ser jeres rap-videoer i dag, så sørg for at have et link eller en fil klar :)
Dag 1 med nyt forløb om medier.
Til de mange, der ikke var til modulet onsdag, så kig venligst vedlagte powerpoint igennem. Vi starter modulet i dag med at gennemgå AIDA-modellen og udarbejde en analyse ud fra den.
MEDIER - intro - 2024.pptx
God presseskik.docx
artikel - mink domme.pdf
Operation X, nyheder, presseetik og dokumentaren.
Dokumentar fortsat.
Medieforløb fortsat: dokumentaren.
Dokumentarfilmens genrer - 2024.docx
Læs om fakta og fiktionskoder til i dag:
Læs Den iscenesatte virkelighed - om dokumentaren.pdf til i dag.
Analyse af Abducted in Plain Sight.
5 dokumentartyper - oversigt.docx
Dansk filmhistorie fortsat.
Festen + stileskrivning
I dag: Dogmefilmene og Dogme-reglerne.
1. Hvad kan man sige om kameraføringen i filmen? Hvilken effekt har kameraføringen for seeren?
Læs om Dogme-reglerne til i dag.
I Don’t Want My MTV: Musikvideoens forhistorie - 16:9 filmtidsskrift
Musikvideo: analyse og fortolkning af lyd og billeder.
Læs artiklen I Don’t Want My MTV: Musikvideoens forhistorie - 16:9 filmtidsskrift til i dag.
Musikvideo: analyse og fortolkning af lyd og billeder - fortsat
Sørg for at have jeres musikvideo udvalgt til i dag. Vi ser jeres valg, og I skal kunne redegøre for fortællingen i videoen.
Musikvideoen fortsat.
#1: Kashmir - Mom In Love, Daddy In Space
#2: Rhye - The Fall (Official Video)
#3: Tame Impala - The Less I Know The Better (Official Video)
#4: Sia - Elastic Heart feat. Shia LaBeouf & Maddie Ziegler (Official Video)
#6: Little Dragon - Pretty Girls
#7: Tori Amos - A Sorta Fairytale (Official HD Music Video)
Musikvideo-analyse:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dansk A - 3.g
Indhold
Kernestof:
Hejsa og velkommen tilbage :D
Vi mødes i auditoriet.
Til dem, der ikke var der til timen tirsdag, så så vi de første 23 minutter af Se7en. En film fra 1997, som I måske kan finde på en streamingtjeneste. Ellers kan I forvente, at vi ser resten i modulet i dag.
Fortsat arbejde med middelalder og folkeviser, når vi har set filmen færdig.
Germand Gladensvend.docx
Aage og Else.docx
Folkeviser (gloser).doc
I dag tager vi hul på renæssancen.
Livssyn
Renæssancens universalmenneske
Spørgsmål: 1+2+4+5+6+7+9
Læs afsnittet Tycho Brahe: (af) Danmark, hvad har jeg forbrudt? Sørg især for at læse uddraget af digtet grundigt. Du skal ikke svare på spørgsmålene nederst, da vi vil arbejde med dem i modulet.
Sørg for at have svaret på spørgsmål: 1+2+4+5+6+7+9 til afsnittet Tycho Brahe: (af) Danmark, hvad har jeg forbrudt?
Jens Steen Sehested: to digte
Læs og tag noter til følgende afsnit til i dag:
Jeppe paa Bjerget - fortsat
Vi snakker om Jeppe paa Bjerget og går videre med oplysningstiden.
4. 1720-1800: Oplysningstiden
Romantikken.pdf
Lektien til i dag er at læse og tage noter til det, der ligger på modulet i går.
Romantikken: poetisk realisme og Blicher.
Læs s. 4-9 i kompendiet og svar på spørgsmålene på s. 10.
Læs s. 59 og s. 68+69 i kompendiet om romantikken til i dag.
Lektien til i dag er at svare på spørgsmålene på side 10 i kompendiet.
Læs s. 11+12+13+14+15 i Romantikken-kompendiet til i dag.
Hulelignelsen/The Matrix - fortsat.
Læs s. 11 + 17-23 i Romantikken-kompendiet.
I dag:
Stileskrivning.
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Det moderne gennembrud - KOMPENDIE.docx
Det moderne gennembrud - klasse:
Det moderne gennembrud - Herman Bang
I timen i dag:
Læs novellen "Den sidste Aften" (1880), der findes på s. 26 til og s. 30 i Det moderne gennembrud-kompendiet til i dag.
Det moderne gennembrud - køn
Læs s. 37 (midt på siden) til s. 44 (ned til spørgsmålene) til i dag.
Projekt - dag 1
PROJEKTARBEJDE - oplæg - Det moderne gennembrud.docx
Grupper:
Et Dukkehjem skal være læst til i dag.
Projekt - dag 2
Plan:
Fremlæggelser i dag.
Folkelig realisme og socialrealisme: Martin Andersen Nexø.
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag.pdf
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Svar på spørgsmål 1+5+6+8 nederst via linket.
Ellers i dag:
Emil Bønnelycke - Raadhuspladsen (1918).pdf
Emil Bønnelycke - New York (digt 1918-19).pdf
Arbejdsspørgsmål til Bønnelycke.docx
Vi gennemgår spørgsmålene til "Lønningsdag" i starten af modulet, så sørg for at have svaret på alle spørgsmålene.
Johannes V. Jensen - Arbejderen.pdf
myte-uddrag fra kongens fald (s. 55).docx
Svar på spørgsmålene til Bønnelycke til i dag.
Læs vedlagte dokument til i dag.
Gennemgang af spørgsmålene til digtet "Rio Janeiro". Herefter kigger vi lidt på Karen Blixen.
Karen Blixen: Ringen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Karen Blixen-fortsat.
Læs om Eksistentialisme – fra Kierkegaard til Sartre | Litteraturens veje til i dag.
Jeg er desværre syg i dag, så I skal arbejde selv med jeres SOP-projekt i timen. En anden lærer vil tjekke fravær for mig.
Martin A. Hansen - Paradisæblerne.pdf
Husk at have læst Eksistentialisme – fra Kierkegaard til Sartre | Litteraturens veje til i dag. Det var lektien fra sidste gang, men det kan være et svært kapitel, så giv det lige et kig mere.
Arbejdsspørgsmål til Roden af Martin A Hansen.docx
Læs Martin A. Hansen - Roden (1949).pdf til i dag.
Fremmedhed og absurditet - eksistentialisme i 1960'erne:
Peter Seeberg - Hullet (1962).pdf
Arbejdsspørgsmål til Hullet (1962) - grupper.docx
60’er-modernisme (1960-1970) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Klaus Rifbjerg - Nultime.pdf
Klaus Rifbjerg - Terminologi.pdf
Læs og tag noter til Storbymodernisme og postmodernisme (1980-1990) og Michael Strunge: Natmaskinen - læs især digtet grundigt og svar derefter på spørgsmål 1+2+5+8+9, som er nedenfor digtet.
I behøver ikke at have svaret på spørgsmålene til digtet "Natmaskinen" til i dag, men sørg for at have læst afsnittet om storbymodernisme/postmodernisme i 1980'erne samt om Michael Strunge til i dag (links på tirsdagens modul). Det er desuden en god
- punk og postmodernisme
Minimalisme og modernistisk lyrik (1990-2000) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Husk at have svaret på spørgsmålene til digtet "Natmaskinen" af Michael Strunge til i dag. (Se foregående moduler for links).
90'erne: minimalisme
Introduktion | De seneste fem års litteratur
Hvis der skulle komme et menneske forbi - projektarbejde 2025.docx
Husk romanen skal være læst til i dag.
Artikler til Hvis der skulle komme et menneske forbi.docx
Husk at medbringe jeres bog.
Fremlæggelser i dag:
Kompendie: Tendenser i det 21.docx
Læs punkterne Kulturmøder, globalisering og multikulturel danskhed og Medialiseringens digitale stemmevia Introduktion | De seneste fem års litteratur
Tendenser i det 21.docx
Husk at have svaret på følgende spørgsmål til Yahya Hassan-digtet til i dag:
uvb da a - h22bmb - eksamen 2025.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 49
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494283773", "T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494283773", "H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494283773" }