Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
H22in EN (H22in EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Business Ethics
Forløbet har taget udgangspunkt i et kompendium for Business Ethics, som indeholder følgende tekster
Tekster:
“Business Ethics Introduction” fra ”It’s my business” af Flested et al (2 sider)
“A Diet Book For Six-Year-Old Girls: The Worst Idea Ever?”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).
“Alcohol Industry Grooming Children to Drink by Marketing Booze-Flavoured Snacks, AMA Claims”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).
Advertisement: Global Warming Ready, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (1 sider)
Flere reklamer fra Global Warming Ready kampagnen (5 sider)
“Just Don’t Do It!”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (3 sider).
“Most Celebrity Endorsements Aren’t Worth the Money”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).
“Apple Manufacturing Plant Workers Complain of Long Hours, Militant Culture”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (3 sider).
“Why Companies Are Blind to Child Labor”, Danny Zane, Julie Irwin, Rebecca Walker Reczek, 2016 (2 sider).
The Dark Side of Chocolate (dokumentar), instueret af Miki Mistrati, 2010 (5 sider).
I alt: 27 sider
I dette forløb har eleverne haft om emnet Business Ethics, hvor vi har arbejdet med etiske problemstillinger i erhvervslivet. Undervisningen bar meget præg af nærlæsning af diverse tekster, hvor eleverne arbejdede i deres makkerskabsgrupper for at svare på diverse spørgsmål om teksterne. Vi svarede på disse spørgsmål i en fælles klasseopsamling.
Eleverne fik også lavet diverse fremlæggelser om reklamer. I forbindelse med forløbet har eleverne også skrevet et essay om dokumentaren "The Dark Side of Chocolate", hvor eleverne skulle kommentere på det etiske problemstillinger i chokoladeindustrien.
Eleverne har fået kendskab til reklamer, appelformer, forskellen på fiktion og non-fiktion, non-fiktionsanalyse, argumenter.
I grundforløbet har eleverne også arbejdet med diverse grammatiske emner bl.a.: kongruens, ordstilling, verbets tider
Væsentlige arbejdsformer:
Gruppearbejde
Pararbejde
Sproglige diskussioner
Fremlæggelser
Klasseundervisning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The American Dream
Kernestof
1. A beautiful mosaic (Citizens Basic)
2. Understanding Americans (values)
3. The Pursuit of Happyness (film)
4. Declaration of independence (+ film)
5. James Truslow Adams: The American Dream
6. Rihanna’s American Oxygen
7. Obama’s The American Promise
8. “The American Dream" is dead,
and barely existed to begin with
9. American Soldier (sang)
I alt ca. 50 sider.
I forløbet omkring The American Dream har vi særligt fokuseret på de historiske og kulturelle aspekter af Amerikas fælles identitet og begrebet ’The American Dream’. Dette har vi gjort ved at dykke ned i uafhængighedserklæringen og de originale tanker omkring individets selvstændige muligheder. Eleverne har fået kendskab til amerikanske værdier og overbevisning.
Eleverne har i dette forløb også fået kendskab til filmiske virkemidler, hvor eleverne har arbejdet med filmen ”The Pursuit of Happyness” i relation til disse virkemidler.
I dette forløb har eleverne også fået et introducerende kendskab til pronominer, herunder personlige, possessive, refleksive og relative pronominer, med teori fra bogen Grammar Rules.
I denne periode har eleverne også udarbejdet en rapport i SO2 om Joe and Juice og eleverne skulle her inddrage deres viden om USAs værdier og kultur.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatiktest
|
08-12-2022
|
Opgave 4 - The American Dream
|
23-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Crime in Fiction
Der er 9 formulerede faglige mål for faget engelsk i handelsgymnasiet, og i dette forløb kommer I til at arbejde med følgende helt eller delvist:
1. Forstå varierede former for autentisk engelsk – I skal både læse tekster og høre tv-klip på originalsproget samt lydbog på engelsk.
2. Anvende et bredt alment og fagligt ordforråd – I indlærer ord, der har sammenhæng med krimier
3. Anvende hensigtsmæssige læsestrategier til orientering i større tekstmængder – I skal lære at tage notater, mens I læser for at spare tid dels til mundtlig og dels til skriftlig eksamen
4. Anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster – I kommer til at arbejde med analysemodeller, der dækker skønlitteratur (samt filmanalyse).
5. Anvende viden om det engelske sprogs opbygning og grammatik til sproglige analyse, tekstforståelse og formidling – I kommer til at arbejde stil og jargon i form af ordvalg, afdækning af betydningsindholdet i komplekse udsagn samt forbedring af jeres sproglige og skriftlige produktioner.
6. Redegør sammenhængende for og deltage i samtale om litterære emner – I vil under forløbet få kendskab til forskellige subgenre under krimigenren, som I skal kunne indgå i samtale omkring.
Crime in Fiction er delt op i tre hovedemner:
Crime in Fiction: How to define a crime story (theory)
Who done it?
How to catch them?
Kernestof:
- Crime in Fiction – Case in point (s. 7-8) Tekst 1:
Bog: “Case reopened – An anthology of Crime Fiction” af Tine Rønlev Eriksen, ISBN: 9788770666954 udg. Af L&R uddannelse
-Characterization (s. 23-24), Tekst 5
Bog: “Along literary lines” af ….
- kapitel 1 af A Study in Scarlet (s. 13-18)
- Narrator og Point of View (s. 86-87 og s. 102-105 fra Along Literary Lines)
- "A Guy walks into a bar …" by Lee Childs from the book Case Reopened
- Case #3 Plot (s. 14-15) Tekst 7
Bog: “Case reopened – An anthology of Crime Fiction”
- Afsnit 1 ad Dahmer på Netflix
- The Controversy Behind Netflix's Jeffrey Dahmer Series | Time (artikel)
-
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5 - Tekstanalyse "A guy walks into a bar"
|
30-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
British Class and Culture
Moduloversigt ift. emnefokus:
1. hvad er UK, Storbritannien, England osv.?
Aspects of Britain | Worlds of English (systime.dk)
Læreroplæg om Britisk historie og imperiet
2. Hvad er typisk britisk og hvorfor?
Brainstorm
Skriveøvelse: personlige oplevelser med British Culture
Matrix-arbejde om britisk kultur:
British Culture and Social Norms (2023 Guide) (studying-in-uk.org)
3. Klasser generelt
Downton Abbey --> Upstairs and downstairs
4. Klassernes udvikling --> Working class + britiske krisetider
Kort oplæg om oliekrisen
Film: Billy Elliot
5. Findes klasserne stadig?
The Great British Class Survey launches on BBC One Show
BBC News - The Great British class calculator: What class are you?
I dette forløb har vi arbejdet meget med elevernes forforståelse af UK og klasser. vi har arbejdet med gruppearbejde og almindelig klasseundervisning. Forløbet har lagt op til debat, og har beroet på en del selvstændig informationssøgning bl.a. ift. Margaret Thatcher og oliekrisen, samt hvordan klasser i England har ændret sig. Slutteligt har der været en del fokus på selvrefleksion over forskellige klasser i både UK men også i DK, og hvordan de påvirker et samfund.
Kernestof:
- Aspects of Britain | Worlds of English (systime.dk)
- British Culture and social norms:
https://www.studying-in-uk.org/british-culture-and-social-norms/
- The Great British Class Survey launches on BBC One Show:
https://www.youtube.com/watch?v=zInIRiBOp44
- Downton Abbey, season 1, episode 1
- Film analysis: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=175
- Billy Elliot, 2000 (film)
Sekundært stof:
- BBC News - The Great British class calculator: What class are you?
- Det britiske Imperium: https://detbritiskeimperium.systime.dk/?id=123
- https://klassesamfund.dk/hvilken-klasse-tilhoerer-du/hvilken-klasse-er-min-familie-i
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SO2 markedsførings PPT
|
12-05-2023
|
I, Daniel Blake fremlæggelse
|
24-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Diverse hjælpemidler til eksamen
En liste over diverse bøger og sider, som eleverne må bruge under eksamen:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/
Følgende afsnit og tilhørende underafsnit må du bruge i følgende link:
- 2. Genres of Fiction and Non-fiction | The English Handbook
- 4. Language | The English Handbook
- 5. Media | The English Handbook
- 6. How to Analyse... | The English Handbook samt underafsnit
- 7. How to Write... | The English Handbook samt underafsnit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
ENGRAM på Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/1
- Indledende emner
o Ordklasser
o Sætningsanalyse
o Ordstilling
o Tegnsætning
o Kongruens (verbalkongruens)
o Genitiv
- Uddybende emner
o Verber
o Substantiver
o Artikler
o Adjektiver
o Adverbier
o Pronominer
o Præpositioner
o Konjunktioner
- Supplerende emner
o False friends og drilske ord
o Ing-former
o Stavefejl
o Early Modern English
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Do it, write på Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/28
Find understående afsnit i bogen på Minlæring
- Skriveværksted
o Essaygenren
o Tekstens sammenhæng
o Indledning
o Brødtekst
o Konklusion
o Kildehenvisninger
- Fiktion
o Opskriften på analyse og fortolkning
o Genrer
o Miljøkarakteristik
o Personkarakteristik
o Fortælleteknik
o Komposition
o Sprog og stilistik
o Tema og budskab
o Filmtekniske virkemidler
- Ikke-fiktion
o Opskriften på analyse og vurdering
o Genrer
o Emne
o Afsender
o Modtager
o Sammenhæng/omstændigheder
o Sprog og stilistik
o Appelformer og retoriske virkemidler
o Argumentationsanalyse
o Diskursanalyse
o Konklusion: intention og vurdering
- Handelskorrespondance
o Introduktion til handelskorrespondance
o Introduktion til e-mail
o Typer af e-mails
- Eksamen
o HHX
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skriftlig eksamen i engelsk – hhx: https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/
- Introduktion til eksamensopgaven | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Assignment 1 og 2: Grammatik | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Assignment 3: E-mail | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Assignment 4 generelt | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o 4A: Argumentative essay | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o 4A: Manuscript for a speech | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o 4B: Analytical essay/fiction | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o 4B: Analytical essay/non-fiction | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Bias i engelsksprogede medier | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Sådan anvender du kilder | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Toolboxes:
o A: Forbinderord/linkers | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o B: Grammatisk terminologi | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ordbøger:
www.ordbogen.com
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
AppWriter
For ordblinde er det tilladt at anvende AppWriter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494548583",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494548583",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494548583"
}