Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
H22bma EN (H22bma EN, H22bma EN, H22bma EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Business Ethics
Forløbet har taget udgangspunkt i et kompendium for Business Ethics, som indeholder følgende tekster
Tekster:
“Business Ethics Introduction” fra ”It’s my business” af Flested et al (2 sider)
“A Diet Book For Six-Year-Old Girls: The Worst Idea Ever?”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).
“Alcohol Industry Grooming Children to Drink by Marketing Booze-Flavoured Snacks, AMA Claims”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).
Advertisement: Global Warming Ready, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (1 sider)
Flere reklamer fra Global Warming Ready kampagnen (5 sider)
“Just Don’t Do It!”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (3 sider).
“Most Celebrity Endorsements Aren’t Worth the Money”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).
“Apple Manufacturing Plant Workers Complain of Long Hours, Militant Culture”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (3 sider).
“Why Companies Are Blind to Child Labor”, Danny Zane, Julie Irwin, Rebecca Walker Reczek, 2016 (2 sider).
The Dark Side of Chocolate (dokumentar), instueret af Miki Mistrati, 2010 (5 sider).
I alt: 27 sider
I dette forløb har eleverne haft om emnet Business Ethics, hvor vi har arbejdet med etiske problemstillinger i erhvervslivet. Undervisningen bar meget præg af nærlæsning af diverse tekster, hvor eleverne arbejdede i deres makkerskabsgrupper for at svare på diverse spørgsmål om teksterne. Vi svarede på disse spørgsmål i en fælles klasseopsamling.
Eleverne fik også lavet diverse fremlæggelser om reklamer. I forbindelse med forløbet har eleverne også skrevet et essay om dokumentaren "The Dark Side of Chocolate", hvor eleverne skulle kommentere på det etiske problemstillinger i chokoladeindustrien.
Eleverne har fået kendskab til reklamer, appelformer, forskellen på fiktion og non-fiktion, non-fiktionsanalyse, argumenter.
I grundforløbet har eleverne også arbejdet med diverse grammatiske emner bl.a.: kongruens, ordstilling, verbets tider
Væsentlige arbejdsformer:
Gruppearbejde
Pararbejde
Sproglige diskussioner
Fremlæggelser
Klasseundervisning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The American Dream
Kernestof
1. A beautiful mosaic (Citizens Basic)
2. Understanding Americans (values)
3. The Pursuit of Happyness (film)
4. Declaration of independence (+ film)
5. James Truslow Adams: The American Dream
6. Rihanna’s American Oxygen
7. Obama’s The American Promise
8. “The American Dream" is dead,
and barely existed to begin with
9. American Soldier (sang)
I alt ca. 50 sider.
I forløbet omkring The American Dream har vi særligt fokuseret på de historiske og kulturelle aspekter af Amerikas fælles identitet og begrebet ’The American Dream’. Dette har vi gjort ved at dykke ned i uafhængighedserklæringen og de originale tanker omkring individets selvstændige muligheder. Eleverne har fået kendskab til amerikanske værdier og overbevisning.
Eleverne har i dette forløb også fået kendskab til filmiske virkemidler, hvor eleverne har arbejdet med filmen ”The Pursuit of Happyness” i relation til disse virkemidler.
I dette forløb har eleverne også fået et introducerende kendskab til pronominer, herunder personlige, possessive, refleksive og relative pronominer, med teori fra bogen Grammar Rules.
I denne periode har eleverne også udarbejdet en rapport i SO2 om Joe and Juice og eleverne skulle her inddrage deres viden om USAs værdier og kultur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Crime in Fiction
Der er 9 formulerede faglige mål for faget engelsk i handelsgymnasiet, og i dette forløb kommer I til at arbejde med følgende helt eller delvist:
1. Forstå varierede former for autentisk engelsk – I skal både læse tekster og høre tv-klip på originalsproget samt lydbog på engelsk.
2. Anvende et bredt alment og fagligt ordforråd – I indlærer ord, der har sammenhæng med krimier
3. Anvende hensigtsmæssige læsestrategier til orientering i større tekstmængder – I skal lære at tage notater, mens I læser for at spare tid dels til mundtlig og dels til skriftlig eksamen
4. Anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster – I kommer til at arbejde med analysemodeller, der dækker skønlitteratur (samt filmanalyse).
5. Anvende viden om det engelske sprogs opbygning og grammatik til sproglige analyse, tekstforståelse og formidling – I kommer til at arbejde stil og jargon i form af ordvalg, afdækning af betydningsindholdet i komplekse udsagn samt forbedring af jeres sproglige og skriftlige produktioner.
6. Redegør sammenhængende for og deltage i samtale om litterære emner – I vil under forløbet få kendskab til forskellige subgenre under krimigenren, som I skal kunne indgå i samtale omkring.
Crime in Fiction er delt op i tre hovedemner:
Crime in Fiction: How to define a crime story (theory)
Who done it?
How to catch them?
Kernestof:
- Crime in Fiction – Case in point (s. 7-8) Tekst 1:
Bog: “Case reopened – An anthology of Crime Fiction” af Tine Rønlev Eriksen, ISBN: 9788770666954 udg. Af L&R uddannelse
-Characterization (s. 23-24), Tekst 5
Bog: “Along literary lines” af ….
- kapitel 1 af A Study in Scarlet (s. 13-18)
- Narrator og Point of View (s. 86-87 og s. 102-105 fra Along Literary Lines)
- "A Guy walks into a bar …" by Lee Childs from the book Case Reopened
- Case #3 Plot (s. 14-15) Tekst 7
Bog: “Case reopened – An anthology of Crime Fiction”
- Afsnit 1 ad Dahmer på Netflix
- The Controversy Behind Netflix's Jeffrey Dahmer Series | Time (artikel)
-
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5 - tekst analyse "A Guy Walks into a bar"
|
12-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
British Class and Culture
Moduloversigt ift. emnefokus:
1. hvad er UK, Storbritannien, England osv.?
Aspects of Britain | Worlds of English (systime.dk)
Læreroplæg om Britisk historie og imperiet
2. Hvad er typisk britisk og hvorfor?
Brainstorm
Skriveøvelse: personlige oplevelser med British Culture
Matrix-arbejde om britisk kultur:
British Culture and Social Norms (2023 Guide) (studying-in-uk.org)
3. Klasser generelt
Downton Abbey --> Upstairs and downstairs
4. Klassernes udvikling --> Working class + britiske krisetider
Kort oplæg om oliekrisen
Film: Billy Elliot
5. Findes klasserne stadig?
The Great British Class Survey launches on BBC One Show
BBC News - The Great British class calculator: What class are you?
I dette forløb har vi arbejdet meget med elevernes forforståelse af UK og klasser. vi har arbejdet med gruppearbejde og almindelig klasseundervisning. Forløbet har lagt op til debat, og har beroet på en del selvstændig informationssøgning bl.a. ift. Margaret Thatcher og oliekrisen, samt hvordan klasser i England har ændret sig. Slutteligt har der været en del fokus på selvrefleksion over forskellige klasser i både UK men også i DK, og hvordan de påvirker et samfund.
Kernestof:
- Aspects of Britain | Worlds of English (systime.dk)
- British Culture and social norms:
https://www.studying-in-uk.org/british-culture-and-social-norms/
- The Great British Class Survey launches on BBC One Show:
https://www.youtube.com/watch?v=zInIRiBOp44
- Downton Abbey, season 1, episode 1
- Film analysis: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=175
- Billy Elliot, 2000 (film)
Sekundært stof:
- BBC News - The Great British class calculator: What class are you?
- Det britiske Imperium: https://detbritiskeimperium.systime.dk/?id=123
- https://klassesamfund.dk/hvilken-klasse-tilhoerer-du/hvilken-klasse-er-min-familie-i
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 6 - grammatiktest
|
21-04-2023
|
SO2 markedsførings PPT
|
12-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
From Slavery to Black Lives Matter
I dette forløb har vi arbejdet med de store linjer indenfor Afroamerikansk historie. Vi startede med at dykke ned i slaveriets historie med afsæt i en lovtekst fra den gældende perioden, hvorefter vi relativt hurtigt bevægede os op i tiden med nedslag ift. slaveflugt via teksten "The Death of Tommy Grimes" samt Jim Crow karakteren med tilhørende diskussioner om Black Face både dengang og i dag. Dernæst var der et fokus på the Civil Rights Movement samt Martin Luther Kings tale og retorisk analyse samt arbejde med filmen Selma, der udgjorde et bagtæppe for forståelsen af borgerrettighedskampen. Dette førte videre til et fokus på nyere racial inequality samt Black Lives Matters opståen bl.a. med inddragelse af Childish Gambinos "This is America". Vi så her et afsnit af Brooklyn 9-9 for at forstå den moderne kontekst og begrebet Walking while black. Slutteligt mundede forløbet ud i et fokus på, når politik og diskurs går ind i sportens verden samt i markedsføringens, da vi satte spot på Colin Kapernicks samarbejde med Nike via Take-a-knee kampagnen.
Der har løbende været inddraget grammatik via MinLæring.
Metodemæssigt har der i dette forløb været lagt op til refleksions og diskussion. Desuden arbejdede vi meget med fiktionsanalyse samt struktur via 5-paragraph essay og PEE-modellen. Der har primært været tale om almindelig klasserumsundervisning med gruppearbejde, der har været en del projektarbejde.
Tekster:
- From Black Voices, “Introduction to slavery” s. 8-14
- From Black Voices, “Slaves are prohibited to read and write by law” (Non-fiction, arbejde med I første lektion)
- From Black Voices “Ministrel shows and the Jim Crow Character” (small Videoes) - Scrub me Mamma with a Boogie Beat (1941) - YouTube
- R.J. Meaddough III, ”The Death of Tommy Grimes”, from Man Belonging, or not belonging printed in Denmark 1977 published in 1962 (FICTION)
- Boycotts, Movements and Marches:
https://www.aarp.org/politics-society/history/info-2018/civil-rights-events-fd.html
- Selma, Ava DuVernay, 2014
- Martin Luther King ”I have a Dream”, (SPEECH)
- What is Black Lives Matter and what are the aims?, BBC, Campbell, 2021
https://www.bbc.com/news/explainers-53337780
- Brooklyn 9-9, sæson 4 episode 16 (TV show)
- From Black voices “Introduction” s. 140-144 (Lektie)
- Childish Gambino “This is America” (SONG AND VIDEO)
- NIKE and Kapernick (NON FICTION + COMMERCIAL)
sekundært materiale:
How Black Lives Matter went from a hashtag to the largest movement in US history | Just the FAQs:
https://www.youtube.com/watch?v=QbCnlZvPSWg
I alt ca. 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1 - analytical essay
|
02-10-2023
|
Aflevering 2 - Debatterende Essay, afsnit
|
23-10-2023
|
Aflevering 3 - Presentations
|
15-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The Jungle Books and Disney
Dette forløb begyndte med værklæsningen af en tilpasset udgave af Kiplings The Jungle Books. Vi læste historierne sammen og der var løbende test af tekstforståelse og dybdelæsning. Vi zoomede ind på Kiplings som en imperiets mand samt hvordan dette kunne ses i historierne.
Dernæst arbejdede vi med Disney først som en overordnet virksomhed og dernærst med fokus på, hvordan de filmatiserede Jungle bogen i 1967. Vi trak her linjer tilbage til det foregående forløb om BLM, og så på hvordan filmen kunne have racistiske undertoner. Dette førte til en diskussion om politisk korrekthed og Disneys udvikling generelt. Slutteligt så vi Disneys nyeste version af Junglebogen fra 2016, hvor vi analysere på forskellene mellem de tre varianter vi har arbejdet med. Der var et særligt fokus på, hvordan historiernes pointer/cautionary tales blev tilpasset til den tid, de blev fortalt i.
Grammatik:
- Udvidet tid: https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/37995/sektion/42879
- Tillægsord eller biord: https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/48591/sektion/48595
Metodemæssigt har der i dette forløb været meget fokus på den enkelte elevs fordybelse i værklæsning, hvilket har været forsøgt støttet via løbende tests. Desuden har der selvsagt været en del klasserumsundervisning med film og efterfølgende gruppearbejde. Vi arbejdede videre med struktur og fiktionsanalyse via 5-paragraph essay og PEE-modellen.
Primære tekster:
- The Jungle Books, Rudyard Kipling, Easy Classics, 1995
- The Jungle Book, Disney, 1967
- The Jungle Book, Disney, 2016
- How Disney's new Jungle Book corrects for years of troubling racial undertones | The Week, 2016
Sekundære tekster:
- I Junglebogens mørke skygger, Politiken, 2016
https://politiken.dk/magasinet/art5619186/I-Junglebogens-m%C3%B8rke-skygger
- Euromonitor rapport om Disney, 2022
- Fallen Princesses (billeder)
Ialt ca. 175 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 4 - analyse af The Jungle Book
|
31-01-2024
|
Aflevering 5 - grammatiktest
|
12-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Company, Culture and Communication (CCC)
I dette forløb har vi arbejdet med vores Business Vocabulary og zoomet ind på konkrete cases fra erhvervslivet, som eleverne snart skal stifte bekendtskab med. Der har været et fokus på forretningsopbygning bl.a. via franchising, entrepreneurship, consumerism and retailing.
Da det var i slutningen af året var der tale om et kort forløb.
Metode:
Vi har i forløbet arbejdet meget med glosetilegnelse bl.a. via Quizlet. Desuden har vi arbejdet med mundtlighed på klassen via højtlæsning, samt tekstforståelse via gruppearbejde om teksterne.
Primære tekster:
- Vocabulary: https://quizlet.com/join/c7Zjq5P9p
- Starting your own Business: https://ccc.systime.dk/?id=132
- Company Profile: https://ccc.systime.dk/?id=173
- Wing$, Macklemore, 2012
- "Zoe Wood: 'Shoppertainment': How department stores are becoming 'theatres of dreams'"
https://ccc.systime.dk/?id=135#c761
ialt ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Grammatik overblik
Vi har via MinLæring arbejdet med følgende grammatiske områder de første to år på engelsk:
- Adjektiver vs. Adverbier
- Sætningsopbygning + Relative pronominer (relativsætninger)
- Kommaregler
- Verbers bøjning: uregelmæssige
- kongruens
- Hjælpeudsagnsord – hvad bruges de til
- Udvidet tid
- Omskrivning med do
- Stedord - særligt henførende stedord
- Forholdsord
- Utællelige navneord, kollektiver
I det sidste skoleår påtænkes det, at der skal arbejdes videre med følgende emner:
- Sætningsopbygning + Relative pronominer (relativsætninger)
- Kommaregler
- modalverber
- omskrivning med do
- placering af biord
- aktive og passive sætninger
Desuden vil der være et særskilt fokus på delprøve 1 fra skriftlig eksamens samt udarbejdelse af emails.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
CCC-forløb (fra sidste år)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
India
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til det indiske kultur og hvordan den er påvirket af den britiske imperium. Forløbet har haft fokus på de følgende emner:
• Indiens historie og koloniale rødder
• Indiens kultur, inkl. Religion og caste-systemet
• Kvindernes stilling i Indien, inkl. Kønsidealer
• Fattigdom i Indien
Materiale:
• Shashi Tharoor interview: How British Colonialism 'destroyed' India
• "The blind dog" af R. K Narayan, 1943
• YouTube: Has India Erased the Caste System? og India's 'untouchables' explained
• "On India's Independence Day" fra Hot Spot India
• Women In India Break Barriers To Become More Than Wives & Mothers | CNA Correspondent
• YouTube: Fair and Lovely commercial with Aishwarya Rai and Mahima Chaudhary og https://youtu.be/xZTsuwYgl48 og Pigmentocracy: Real Talk About Fair Skin
• https://allianceforscience.org/blog/2023/05/hunger-poverty-and-disease-stalk-indias-slum-population-as-sustainable-development-goals-ignored/
• India's Street Kids: Telling Their Own Story | Full Episode | SBS Dateline
• Film: Slumdog Millioniare (2008)
• Excerpt af The White Tiger (2008) af Aravind Adiga
• https://www.factsmostly.com/advantages-and-disadvantages-of-british-rule-in-india/
"Shooting an elephant" af George Orwell
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Horror
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til Horror-genren og læse samt analysere nogle engelske horror tekster. Eleverne har selv ønsket forløbet.
I forløbet har eleverne lærte om at fortolke tekster med tre forskellige analysemetoder (på baggrund af bogen "Horror" på Systime:
- Psykologiske
- Sociologiske
- Evolutionær
Materiale:
- Horror (på systime)
- SPOOKTOBER 2023 ep3: "The Boogeyman" by Stephen King (YouTube)
- Slasherfilm 1 (på CFU)
- Vampires and vampire fiction
- Extract af "Dracula"
- Lessons from a terrified horror researcher | Mathias Clasen | TEDxAarhus (YouTube)
- Horror er en leg med frygten - Forskningens Døgn 2021 (YouTube)
- How This Humanoid Robot Was Made | WIRED (YouTube)
- Murder House - Opening Scene | American Horror Story | FX (YouTube)
- Film: Cabin in the Woods (2011)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494551534",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494551534",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494551534"
}