Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
H22bmb EN (H22bmb EN, H22bmb EN, H22bmb EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Business Ethics
Forløbet har taget udgangspunkt i et kompendium for Business Ethics, som indeholder følgende tekster
Tekster:
“Business Ethics Introduction” fra ”It’s my business” af Flested et al (2 sider)
“A Diet Book For Six-Year-Old Girls: The Worst Idea Ever?”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).
“Alcohol Industry Grooming Children to Drink by Marketing Booze-Flavoured Snacks, AMA Claims”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).
Advertisement: Global Warming Ready, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (1 sider)
Flere reklamer fra Global Warming Ready kampagnen (5 sider)
“Just Don’t Do It!”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (3 sider).
“Most Celebrity Endorsements Aren’t Worth the Money”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).
“Apple Manufacturing Plant Workers Complain of Long Hours, Militant Culture”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (3 sider).
“How 7 companies help tackle the UN Sustainable Development Goals”, 12 March 2020, How 7 companies help tackle the UN Sustainable Development Goals | by Femke Strietman | Proof of Impact | Medium (4 sider)
"Introduction” (to the sustainable development goals) from “Footprints – Grundforløbet I engelsk” 2017 (5 sider)
“Why Companies Are Blind to Child Labor”, Danny Zane, Julie Irwin, Rebecca Walker Reczek, 2016 (2 sider).
The Dark Side of Chocolate (dokumentar), instueret af Miki Mistrati, 2010 (5 sider).
I alt: 34 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The dark side of chocolate
|
11-10-2022
|
Engelskrapport fra projektdagen
|
28-10-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - I dette forløb har eleverne haft om emnet Business Ethics, hvor vi har arbejdet med etiske problemstillinger i handels- og reklameverdenen. Vi vil arbejde med de forskel-lige opgivne tekster samt dertilhørende opgaver, der afsøger etiske dilemmaer og stil-ler spørgsmålstegn ved, hvad der er etisk korrekt og uetisk. Vi arbejder med at udvide vores ordforråd - særligt indenfor det merkantile felt samt markedsføring.
Eleverne har også i grundforløbet fået grammatisk kendskab til bl.a. verbets tider med nutid, datid, førnutid, førdatid og fremtid.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Growing Up
I dette forløb læser vi noveller samt et uddrag af en roman og har fokus på at analysere fiktion, også ved hjælp af et kompendie til dette formål.
Forløbet tager udgangspunkt i et kompendium om udfordringerne ved overgangen fra barn til voksen, Growing Up, som indeholder følgende tekster:
“Manhood”, John Wain, 1980 (14 sider).
“Smile”, Deborah Moggach 1993 (13 sider).
“Son of Satan”, Charles Bukowski, 1982 (6,5 sider).
“Just Like That”, Michael Richards, 1987 (6,5 sider).
"Indian Camp", Ernest Hemingway, 1924 (5 sider).
Samt uddrag af romanen "The Perks of being a Wallflower" (3,5 sider) ligesom vi ser filmen lavet over denne.
I alt: 48,5 sider
Afleveringerne har fokus på
- at skrive summary i korrekt nutid med korrekt kongruens
- at kunne skrive deres egen afslutning på en novelle
- at kunne analysere en novelle til fulde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Noter til Just like that
|
16-11-2022
|
Fredagsnoter til Just like that - færdig
|
18-11-2022
|
Manhood
|
20-11-2022
|
Analysing "Smile"
|
06-12-2022
|
Smile
|
18-12-2022
|
Biordenes placering
|
09-01-2023
|
Indian Camp-svar i engelsk
|
11-01-2023
|
Group work: The Son of Satan
|
25-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
The American Dream
Dette forløb om den amerikanske drøm tager udgangspunkt i et ”The American Dream” kompendium med følgende tekster:
“The New Colossus”, Emma Lazarus, 1883 (0,5 sider).
“Oregon Journal”, interview for the Oregon journal with Vitwia St. Clair Chapman Mickelson, 1924 (4 sider).
“The myth of the American Dream”, Steve Hargreaves, 2013 (2 sider).
Film:
"The Pursuit of Happyness", 2006
“Far and Away”, instueret af Ron Howard, 1992 (14 sider)
Baggrundsstof:
“Understanding Americans”, fra “Targets”, Berntsen, Bårtveldt m.fl., 2001 (4 sider)
“The Declaration of Independence” (uddrag), fra FED Engelsk: https://fedengelsk.systime.dk/?id=132, (2 sider).
“The American Dream”, James Truslow Adams, 1931 (uddrag) fra New America Frontiers: https://naf.systime.dk/index.php?id=140#c256 (1 side)
“The Frontier Heritage”, Edward N. Kearny, 1984, (4 sider)
I alt: 31,5 sider.
I denne periode har eleverne også udarbejdet en rapport i SO2 om Joe and Juice og eleverne skulle her inddrage deres viden om USAs værdier og kultur.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Movie: The Pursuit of Happiness
|
26-02-2023
|
Working with the poem
|
16-03-2023
|
1.g. grammatiktest
|
30-03-2023
|
Opgave til The American Dream
|
17-04-2023
|
Group presentations
|
26-04-2023
|
Svar til teksten, The Frontier Heritage
|
27-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Mundtlige årsprøver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Consumerism
I dette forløb har eleverne stiftet bekendtskab med Consumerism begrebet, hvor vi bl.a. har inddraget købemotiver fra afsætning til at analysere købemotiver i diverse sange ud fra et engelskperspektiv. Der har været fokus på identitet ift. købsadfærd samt klimaudfordringer og fast fashion ift. consumerism.
Primære kilder:
Consumerism definition text
Macklemore & Ryan Lewis: ”Wing$”, 2011
Macklemore & Ryan Lewis: “Thrift Shop”, 2012
”Consumerism, Capitalism, and Personal Identity”, https://www.prindleinstitute.org/2014/12/consumerism-capitalism-and-personal-identity/
“Saving the environment from consumerism”, Breton Lorway, TEDxCushingAcademy, transcript. https://www.vexplode.com/en/tedx/saving-the-environment-from-consumerism-breton-lorway-tedxcushingacademy/
“Mass consumerism is destroying our planet. This Black Friday, let’s take a stand”, Alan Bradshaw, 29 November 2019 (opinion article) https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/nov/29/mass-consumerism-black-friday-climate-catastrophe-consumption-shopping
Morris Lurie: ”The Larder (1984)
Alex Crumbie: What is fast fashion and why is it a problem? (2023)
Elevfunden information om Patagonia og andre selvvalgte virksomheder
Sekundære kilder:
DR.DK: "De Dyre Piger", sæson 1, afsnit 3, https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-shopaholics_259470
Antal sider: ca. 50
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Write a portrait of a classmate
|
30-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Dystopia vs Utopia
I dette forløb har vi haft fokus på den dystopiske og utopiske genre, dog mest med fokus på den dystopiske. Vi har læst diverse tekster med fokus på det dystopiske samfund, personkarakteristikker og genretræk.
Vi har i forløbet læst værket "Animal Farm", hvor eleverne har arbejdet med diverse opgaver samt lavet et større projektarbejde som resulterede i en fremlæggelse til sidst i forløbet.
Under dette forløb har vi også arbejdet med non-fiktionsgenren ift. skrifltighed.
Primære kilder:
Utopia vs. Dystopia definition
Lois Lowry: "The Giver" kapitel 1 og 12 (1993)
Jason Huynh: ”Paradise at a Price”, http://fiftywordstories.com/2016/05/31/jason-huynh-paradise-at-a-price/, 2016.
Andrea Ayres: "How authors find hope in dystopia", https://medium.com/@missafayres/how-authors-find-hope-in-dystopia-1d59ddd91779, 2017.
Værk:
George Orwell: Animal Farm (1945), https://animalfarm.systime.dk/
Antal sider: ca. 150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Slow fashion virksomhed
|
30-10-2023
|
Analytical essay about dystopia
|
05-12-2023
|
Fremlæggelse om Animal Farm
|
19-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Fantasy
I dette forløb har eleverne lært om fantasygenren og læst diverse uddrag af romaner fra fantasygenren. Det overordnede fokus i dette forløb er nærlæsning af diverse fiktive tekster med fokus på analyse af fantasy elementer, setting og personer samt kildehenvisning i både mundtlige og skriftlige øvelser.
Eleverne har arbejdet med PEE-modellen og der har været fokus på at henvise korrekt til teksten, hvor vi har arbejdet med fiktionsgenren ift. skriftlighed.
Primære tekster:
"Entering Worlds of Fantasy"
Lev Grossman: "Feeding on fantasy"
L. Frank Baum: "Chapter 2: The Council with the Munchkins" from The Wonderful Wizard of Oz" (1900)
J.K. Rowling: "Chapter One: The Worst Birthday" from Harry Potter and the Chamber of Secrets (1998)
C.S. Lewis: "Lucy looks into a Wardrobe" from The Lion, the Witch and the Wardrobe (1949)
James Porter: "Understanding the Lore and Storytelling of World of Warcraft", November 9, 2023, Critical Hit, https://www.criticalhit.net/gaming/understanding-the-lore-and-storytelling-of-world-of-warcraft/
Gendy Alimurung: "How Dungeons and Dragon somehow became more popular than ever", April 18, 2019, The Washington Post, https://www.washingtonpost.com/entertainment/how-dungeons-and-dragons-somehow-became-more-popular-than-ever/2019/04/18/fc226f56-5f8f-11e9-9412-daf3d2e67c6d_story.html
Gamerbolt Team: ”Why Fantasy Games Are So Popular With Gamers”, 3. Marts 2022, https://www.gamerbolt.com/why-fantasy-games-are-so-popular-with-gamers/#:~:text=Why%20Fantasy%20Games%20Are%20So%20Popular%20With%20Gamers,Dipping%20in%20and%20out%20of%20gaming%20reality%20
“More Worlds of Fantasy”
Filmklip:
Dune Official Trailer (youtube.com)
Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves | Official Trailer (2023 Movie) – YouTube
Fantastic Beasts and Where to Find Them - Teaser Trailer [HD] – YouTube
Interstellar Movie - Official Trailer (youtube.com)
Film:
Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe
Antal sider: ca. 85
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analytical essay om fantasy
|
27-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
From British Empire to Brexit
I dette forløb har vi stiftet bekendtskab med det britiske imperium, hvor vi læst forskellige fiktionstekster og non-fiktionstekster. Vi har i den forbindelse fået bekendtskab med argumentationsanalyse. Vi har sat teksterne i relation til det britiske imperiums historie. Eleverne har lært om de forskellige sider af det britiske imperium.
I det skriftlige arbejde har eleverne arbejdet med argumentative essay genren og vi har også arbejdet med grammatikeksamensopgaver.
Hele forløbet blev også henvist til under studieturen til London.
---------------------------
Primære tekster:
Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World | Angles. Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (systime.dk)
Rudyard Kipling: The White Man’s Burden (1899) | Worlds of English (systime.dk)
Jamaica Kincaid: A Small Place | Angles. Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (systime.dk)
Khushwant Singh: Karma (1950) | Worlds of English (systime.dk)
George Orwell: ”Shooting an Elephant”
Britain's national anthem | Worlds of English (systime.dk):
- Rule Britannia
- God Save the Queen (or King)
- Land of Hope and Glory
Jilly Cooper: ”Class”
Downtown Abbey (sæson 1, afsnit 1)
Theresa May: Brexit speech (2017) | Worlds of English (systime.dk)
-------------------------------
Sekundære tekster:
How United is the United Kingdom? | Worlds of English (systime.dk)
Aspects of Britain | Worlds of English (systime.dk)
The British Empire: Was it a good idea? | Worlds of English (systime.dk)
Power and politics in Britain: The political system explained | Worlds of English (systime.dk)
Was the British Empire good, bad, or a little bit of both? (kun et kort uddrag):
https://www.historyskills.com/classroom/year-9/british-empire-good-or-bad/
I alt: ca. 90 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Biden drops out - speech 2024.pdf
-
Feedback BMB - årsprøven.docx
-
Aspects of Britain | Worlds of English (systime.dk)
-
The British Empire presentation.pptx
-
"The primary purpose of imperialism, as it peaked between 1800 and 1900, was an ongoing competition with the continental powers for territory, natural resources and a market for domestic manufacturers. Ruling the waves, Britain exported their system
-
Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World | Angles. Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (systime.dk)
-
Rudyard Kipling: The White Man’s Burden (1899) | Worlds of English (systime.dk)
-
Færdiggør "Analysis" spørgsmålene fra sidste lektion, hvor vi arbejde med: Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World | Angles. Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (systime.dk)
-
The White Man's Burden + dansk version.docx
-
Pre-reading exercise to _A Small Place_.docx
-
Jamaica Kincaid: A Small Place | Angles. Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (systime.dk)
-
Start med at læse teksten "A Small Place". Efter I har læst teksten, så svar på nedenstående spørgsmål:
-
Ing-former på engelsk - minlæring.docx
-
Program London 2024.docx
-
Færdiggør Comprehension questions og analysis questions til "A Small Place". Vi gennemgår dem efter vi har snakket om London med Mette.
-
Ing-former på engelsk - minlæring - Maya.docx
-
Færdiggør grammatikopgaverne fra sidste lektion om ing-former. Jeg har en forventning om at alle har fået lavet alle opgaver, når vi gennemgår dem.
-
Som lektie til dagens time bedes I læse novellen "Karma" af Khushwant Singh. Skriv herefter et kort resume (ca. 5 linjer) over novellens handling. Vi starter med at gennemgå resumerne.
-
Khushwant Singh: Karma (1950) | Worlds of English (systime.dk)
-
Orwell, Shooting an Elephant med gloser.doc
-
George Orwell - Shooting an Elephant - study questions.docx
-
Nye pladser fra mandag:
-
Pros and cons of the British Empire.docx
-
Exercise about the British political system:
-
Jilly Cooper - Class - Exercises + text.docx
-
Grammatik eksamensopgaver - Fredag den 9. december 2022.docx
-
Færdiggør opgaven:
-
Downton Abbey ( 1 ) - mitCFU.dk
-
Færdiggør grammatikopgaverne fra sidste lektion. Vi starter med at gennemgå dem inden vi ser Downton Abbey.
-
Argumentative essay
-
How to write an Argumentative Essay.pptx
-
Hvis du allerede vil i gang med at skrive lidt på opgaven i timen, så se videoerne og læs tekster, som du skal bruge i opgaven. Du kan som fokuspunkt for noteskrivningen have teksternes og videoernes synspunkt om gambling i fokus. Vælg opgave 4A om G
-
https://eopgaver.skivecollege.dk/eopgaver/engelsk/hhx/2022-12-a-ny/
-
Group presentation about Theresa May's Brexit Speech.docx
-
Theresa May: Brexit speech (2017) | Worlds of English (systime.dk)
-
Som lektie til dagens lektion bedes I læse Theresa Mays "Brexit Speech" i nedenstående link.
-
Ekstraopgave til tirsdag d. 8. oktober 2024.docx
-
Følgende grupper fremlægger i dag:
-
Ekstraopgave:
-
Fremlæggelser i dag:
-
Aktive og passive konstruktioner.pdf
-
Uregelmæssige verber.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering af årsprøven
|
27-08-2024
|
Grammatikopgaver mens der er fremlæggelser
|
09-10-2024
|
Argumentative essay 1
|
13-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Canada
I dette forløb har vi arbejdet med Canada som vores tredje engelsktalende land. Vi har arbejdet med Canadas historie og kulturelle identitet samt især multikulturalisme med fokus på immigration.
Kilder:
Claire Campbell: “A brief introduction to the history of Canada” fra Cross Country Canada
Will Ferguson: ”America is Sexy” fra Cross Country Canada
Canadian Molson Beer: “I AM CANADIAN, THE RANT” (2000) fra Cross Country Canada
“I Am Canadian, The Rant”, https://www.youtube.com/watch?v=WMxGVfk09lU (Uploadet 2012)
Robert Chr. Thomsen: "Introduction to Indigenous Peoples of Canada" fra Cross Country Canada.
Robert Chr. Thomsen: ”Introduction to Canadian Multiculturalism” fra Cross Country Canada
Giles Walker: ”Twice upon a time”, 1979, fra https://www.nfb.ca/film/twice_upon_a_time/
Neil Bissoondath: ”The Limits of Diversity”, fra Cross Country Canada.
TEDx Talks: “It is time to rethink Canada’s nice identity” (TEDtalk YouTube video) https://www.youtube.com/watch?v=dZih64Z2wxQ
Lisa Lalande og Irfhan Rawji: “Opinion: Canada needs an edge — and immigrants can provide it, 2022, https://nationalpost.com/opinion/opinion-canada-needs-an-edge-and-immigrants-can-provide-it
Teresa Wright: “Majority of Canadians think immigration should be limited: poll”, 2019, https://globalnews.ca/news/5397306/canada-immigration-poll/.
Ca. 60 sider
Særlige fokuspunkter:
Canada som tredje engelsktalende land, canadisk historie og kultur, analyse, non-fiktion, multikulturalism, mosaic vs. Melting pot, eksamenstræning
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Pararbejde
Gruppearbejde
individuelt arbejde
skriftligt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
From Slavery to BLM
I forløbet har eleverne fået kendskab til afroamerikansk kultur, historie og folk gennem diverse litteratur og film.
Som afslutning i forløbet har eleverne haft en miniprøveeksamen om en af to tekster.
I forløbet har vi også arbejdet med eksamensforberedende opgaver.
Kilder:
African America history fra “Black Voices” https://blackvoices.systime.dk/
1. Slavery: https://blackvoices.systime.dk/?id=129
2. Separate but Equal: https://blackvoices.systime.dk/?id=130
3. I Am a Man: https://blackvoices.systime.dk/?id=131
4. Post-racist America?: https://blackvoices.systime.dk/?id=132
“Blackface: A cultural history of a racist art form”: https://www.youtube.com/watch?v=pqlD-eZm1ck
”Dumbo When I See an Elephant Fly & Dumbo Flies HD”, https://www.youtube.com/watch?v=_v2exWrsGOc
”BUGGS BUNNY: All This and Rabbit Stew | Full Cartoon Episode”, https://www.youtube.com/watch?v=LbUwneis34E
Jim Crow Minstrel billede fra Systime, https://blackvoices.systime.dk/?id=154
Billie Holiday: ”Strange Fruit” (1939)
R.J. Meaddough: The Death of Tommy Grimes (1962)
Martin Luther King: “I Have A Dream” (1963)
Malcolm X: "The Ballot or the Bullet" (uddrag)
“Black Lives Matter” fra https://www.britannica.com/topic/Black-Lives-Matter
Nike: “Dream Crazy” (reklame + baggrundstekst) fra 2018, https://www.theguardian.com/sport/2019/sep/16/nikes-dream-crazy-advert-starring-colin-kaepernick-wins-emmy
Nike: ‘For Once, Don’t Do It’: The Powerful Idea Behind Nike’s New Anti-Racism Ad (reklame + baggrundstekst) fra 2020: https://www.forbes.com/sites/sethcohen/2020/05/30/for-once-dont-do-it---the-powerful-idea-behind-nikes-new-anti-racism-ad/?sh=352923302fdb
W.E.B. Du Bois: ”On Being Crazy” (1923)
Ralph Waldo Ellison: “Invisible Man” (1952), uddrag (prologue)
Film:
“Hidden Figures” instrueret af Theodore Melfi (2016)
Ca. 70 sider
Særlige fokuspunkter:
Racisme, slaveri, African-American historie og kultur, tekstanalyse både fiktion og non-fiktion, eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gruppearbejde
-
From Slavery to Black Lives Matter Kompendium 2025.docx
-
Matrixgrupper til de små fremlæggelser:
-
Groups 1+5: About Slavery (P. 2-4)Groups 2+6: Separate but Equal (P. 5-6)Groups 3+7: I am a Man (P. 7-9)Groups 4+8: Post-racist America (P. 10-14)
-
I am a Man .pptx
-
Post-Racist America.pptx
-
About_Slavery_Presentation.pptx
-
Post-racist America (1).pptx
-
Seperate but equal.pptx
-
I Am A Man - Engelsk.pptx
-
Slavery presentation.pptx
-
Læs hele teksten om African-American History i kompendiet på side 1 til og med 14. Vi starter dagens lektion med en lille quiz/test om teksten (i Exam.net).
-
How to write an English Essay.doc
-
Bias i engelsksprogede medier | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
-
Analysebegreber til analyse af ikke-fiktive tekster | Do it, write! | Minlæring
-
Analyse | Do it, write! | Minlæring
-
Som lektie bedes I læse novellen "The Death of Tommy Grimes" i kompendiet. Forbered herefter to redegørende spørgsmål om handlingen i novellen.
-
Lav pre-reading øvelsen til "I Have A Dream" på side 25 i kompendiet. Vi kigger på den efter vi har talt om de sidste spørgsmål til "The Death of Tommy Grimes".
-
Guide til sætningsanalyse.docx
-
Sætningsanalyse med ChatGPT.docx
-
Vi starter lektionen med at gennemgå spørgsmålene til Martin Luther Kings tale "I Have a Dream", så hav læst og svaret på spørgsmålene inden timens start! :) I finder tekst og spørgsmål i kompendiet. Jeg har en forventning om "en-skov-af-hænder" delt
-
Trump Triggers a Crisis in Denmark_Opinion article_The Atlantic.docx
-
Hvilke sider må du TILGÅ under terminsprøven_H22BMB.docx
-
Hidden Figures - mitCFU.dk
-
Tag en blyant/kuglepen med. I skal lave lidt opgaver mens I ser filmen.
-
Hidden Figures - padlet
-
Indsæt jeres svar til spørgsmålene om "Hidden Figures" i denne padlet: Hidden Figures. Vi taler om dem i dagens lektion.
-
Hidden Figures padlet - H22bmb.jpeg
-
Alle tager deres ark med sætningsanalyse med fra sidste lektion - Jeg har med til Daniel, Marco, Natalie og Cecilie.
-
Ing-former | ENGRAM | Minlæring
-
https://www.youngunite.dk/blaa-bog/?_gl=1*15ofqdh*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjwkZm_BhDrARIsAAEbX1Fs29-7g3u4xykCUldpcBhA69FRybDDAL4j0Vlg2Vt_baI9cgrl0VkaAgEjEALw_wcB
-
Hurtig præsentation i timen af Det Rullende Universitet, som kommer på besøg d. 8. april: Til eleverne på Skive College
-
Mock exam.docx
-
Ralph Waldo Ellison_Invisible Man, 1952.pdf
-
W.E.B. Du Bois_On Being Crazy, 1907.pdf
-
Bordplanen til galla er klar til dette modul :)
-
Fremlæggelsesrækkefølge de næste tre moduler:
-
Fremlæggelsesrækkefølge:
-
Hav jeres talepapir (hvis I har et) printet og klar til timens start. Vi har et stramt program.
-
Ad analysis of "For Once, Don’t Do It"
-
https://docs.google.com/document/d/1rc0IjvLvIsL8QgafLHme6POe_hrxVXFPsKuBB5RR2dM/edit?usp=sharing
-
6.12 Advertisement or Commercial | The English Handbook
-
Nike's 'Dream Crazy' advert starring Colin Kaepernick wins Emmy | Colin Kaepernick | The Guardian
-
‘For Once, Don’t Do It’: The Powerful Idea Behind Nike’s New Anti-Racism Ad
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Hjælpemidler til eksamen
En liste over diverse bøger og sider, som eleverne må bruge under eksamen:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/
Følgende afsnit og tilhørende underafsnit må du bruge i følgende link:
- 2. Genres of Fiction and Non-fiction | The English Handbook
- 4. Language | The English Handbook
- 5. Media | The English Handbook
- 6. How to Analyse... | The English Handbook samt underafsnit
- 7. How to Write... | The English Handbook samt underafsnit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
ENGRAM på Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/1
- Indledende emner
o Ordklasser
o Sætningsanalyse
o Ordstilling
o Tegnsætning
o Kongruens (verbalkongruens)
o Genitiv
- Uddybende emner
o Verber
o Substantiver
o Artikler
o Adjektiver
o Adverbier
o Pronominer
o Præpositioner
o Konjunktioner
- Supplerende emner
o False friends og drilske ord
o Ing-former
o Stavefejl
o Early Modern English
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Do it, write på Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/28
- Skriveværksted
o Essaygenren
o Tekstens sammenhæng
o Indledning
o Brødtekst
o Konklusion
o Kildehenvisninger
- Fiktion
o Opskriften på analyse og fortolkning
o Genrer
o Miljøkarakteristik
o Personkarakteristik
o Fortælleteknik
o Komposition
o Sprog og stilistik
o Tema og budskab
o Filmtekniske virkemidler
- Ikke-fiktion
o Opskriften på analyse og vurdering
o Genrer
o Emne
o Afsender
o Modtager
o Sammenhæng/omstændigheder
o Sprog og stilistik
o Appelformer og retoriske virkemidler
o Argumentationsanalyse
o Diskursanalyse
o Konklusion: intention og vurdering
- Handelskorrespondance
o Introduktion til handelskorrespondance
o Introduktion til e-mail
o Typer af e-mails
- Eksamen
o HHX
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skriftlig eksamen i engelsk – hhx: https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/
- Introduktion til eksamensopgaven | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Assignment 1 og 2: Grammatik | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Assignment 3: E-mail | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Assignment 4 generelt | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o 4A: Argumentative essay | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o 4A: Manuscript for a speech | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o 4B: Analytical essay/fiction | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o 4B: Analytical essay/non-fiction | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Bias i engelsksprogede medier | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Sådan anvender du kilder | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Toolboxes:
o A: Forbinderord/linkers | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o B: Grammatisk terminologi | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ordbøger:
www.ordbogen.com
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
AppWriter
For ordblinde er det tilladt at anvende AppWriter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494557702",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494557702",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494557702"
}