Holdet H22bmb EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skive College
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold H22bmb EN (H22bmb EN, H22bmb EN, H22bmb EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Business Ethics
Titel 2 Growing Up
Titel 3 The American Dream
Titel 4 Mundtlige årsprøver
Titel 5 Consumerism
Titel 6 Dystopia vs Utopia
Titel 7 Fantasy
Titel 8 From British Empire to Brexit
Titel 9 US Presidential Election 2024
Titel 10 Canada
Titel 11 From Slavery to BLM
Titel 12 Hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Business Ethics

Forløbet har taget udgangspunkt i et kompendium for Business Ethics, som indeholder følgende tekster

Tekster:
“Business Ethics Introduction” fra ”It’s my business” af Flested et al (2 sider)

“A Diet Book For Six-Year-Old Girls: The Worst Idea Ever?”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).

“Alcohol Industry Grooming Children to Drink by Marketing Booze-Flavoured Snacks, AMA Claims”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).

Advertisement: Global Warming Ready, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (1 sider)

Flere reklamer fra Global Warming Ready kampagnen (5 sider)

“Just Don’t Do It!”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (3 sider).

“Most Celebrity Endorsements Aren’t Worth the Money”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).

“Apple Manufacturing Plant Workers Complain of Long Hours, Militant Culture”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (3 sider).

“How 7 companies help tackle the UN Sustainable Development Goals”, 12 March 2020, How 7 companies help tackle the UN Sustainable Development Goals | by Femke Strietman | Proof of Impact | Medium (4 sider)

"Introduction” (to the sustainable development goals) from “Footprints – Grundforløbet I engelsk” 2017 (5 sider)


“Why Companies Are Blind to Child Labor”, Danny Zane, Julie Irwin, Rebecca Walker Reczek, 2016 (2 sider).

The Dark Side of Chocolate (dokumentar), instueret af Miki Mistrati, 2010 (5 sider).



I alt: 34 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The dark side of chocolate 11-10-2022
Engelskrapport fra projektdagen 28-10-2022
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - I dette forløb har eleverne haft om emnet Business Ethics, hvor vi har arbejdet med etiske problemstillinger i handels- og reklameverdenen. Vi vil arbejde med de forskel-lige opgivne tekster samt dertilhørende opgaver, der afsøger etiske dilemmaer og stil-ler spørgsmålstegn ved, hvad der er etisk korrekt og uetisk. Vi arbejder med at udvide vores ordforråd - særligt indenfor det merkantile felt samt markedsføring. Eleverne har også i grundforløbet fået grammatisk kendskab til bl.a. verbets tider med nutid, datid, førnutid, førdatid og fremtid.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Growing Up

I dette forløb læser vi noveller samt et uddrag af en roman og har fokus på at analysere fiktion, også ved hjælp af et kompendie til dette formål.

Forløbet tager udgangspunkt i et kompendium om udfordringerne ved overgangen fra barn til voksen, Growing Up, som indeholder følgende tekster:


“Manhood”, John Wain, 1980 (14 sider).
“Smile”, Deborah Moggach 1993 (13 sider).
“Son of Satan”, Charles Bukowski, 1982 (6,5 sider).
“Just Like That”, Michael Richards, 1987 (6,5 sider).
"Indian Camp", Ernest Hemingway, 1924 (5 sider).

Samt uddrag af romanen "The Perks of being a Wallflower" (3,5 sider) ligesom vi ser filmen lavet over denne.

I alt: 48,5 sider

Afleveringerne har fokus på
- at skrive summary i korrekt nutid med korrekt kongruens
- at kunne skrive deres egen afslutning på en novelle
- at kunne analysere en novelle til fulde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Noter til Just like that 16-11-2022
Fredagsnoter til Just like that - færdig 18-11-2022
Manhood 20-11-2022
Analysing "Smile" 06-12-2022
Smile 18-12-2022
Biordenes placering 09-01-2023
Indian Camp-svar i engelsk 11-01-2023
Group work: The Son of Satan 25-01-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 The American Dream

Dette forløb om den amerikanske drøm tager udgangspunkt i et ”The American Dream” kompendium med følgende tekster:

“The New Colossus”, Emma Lazarus, 1883 (0,5 sider).

“Oregon Journal”, interview for the Oregon journal with Vitwia St. Clair Chapman Mickelson, 1924 (4 sider).

“The myth of the American Dream”, Steve Hargreaves, 2013 (2 sider).

Film:
"The Pursuit of Happyness", 2006
“Far and Away”, instueret af Ron Howard, 1992 (14 sider)

Baggrundsstof:
“Understanding Americans”, fra “Targets”, Berntsen, Bårtveldt m.fl., 2001 (4 sider)

“The Declaration of Independence” (uddrag), fra FED Engelsk: https://fedengelsk.systime.dk/?id=132, (2 sider).

“The American Dream”, James Truslow Adams, 1931 (uddrag) fra New America Frontiers: https://naf.systime.dk/index.php?id=140#c256 (1 side)

“The Frontier Heritage”, Edward N. Kearny, 1984, (4 sider)

I alt: 31,5 sider.



I denne periode har eleverne også udarbejdet en rapport i SO2 om Joe and Juice og eleverne skulle her inddrage deres viden om USAs værdier og kultur.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Movie: The Pursuit of Happiness 26-02-2023
Working with the poem 16-03-2023
1.g. grammatiktest 30-03-2023
Opgave til The American Dream 17-04-2023
Group presentations 26-04-2023
Svar til teksten, The Frontier Heritage 27-04-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Mundtlige årsprøver

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Consumerism

I dette forløb har eleverne stiftet bekendtskab med Consumerism begrebet, hvor vi bl.a. har inddraget købemotiver fra afsætning til at analysere købemotiver i diverse sange ud fra et engelskperspektiv. Der har været fokus på identitet ift. købsadfærd samt klimaudfordringer og fast fashion ift. consumerism.


Primære kilder:

Consumerism definition text

Macklemore & Ryan Lewis: ”Wing$”, 2011

Macklemore & Ryan Lewis: “Thrift Shop”, 2012

”Consumerism, Capitalism, and Personal Identity”, https://www.prindleinstitute.org/2014/12/consumerism-capitalism-and-personal-identity/

“Saving the environment from consumerism”, Breton Lorway, TEDxCushingAcademy, transcript. https://www.vexplode.com/en/tedx/saving-the-environment-from-consumerism-breton-lorway-tedxcushingacademy/

“Mass consumerism is destroying our planet. This Black Friday, let’s take a stand”, Alan Bradshaw, 29 November 2019 (opinion article) https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/nov/29/mass-consumerism-black-friday-climate-catastrophe-consumption-shopping

Morris Lurie: ”The Larder (1984)

Alex Crumbie: What is fast fashion and why is it a problem? (2023)

Elevfunden information om Patagonia og andre selvvalgte virksomheder


Sekundære kilder:

DR.DK: "De Dyre Piger", sæson 1, afsnit 3, https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-shopaholics_259470


Antal sider: ca. 50
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Write a portrait of a classmate 30-08-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Dystopia vs Utopia

I dette forløb har vi haft fokus på den dystopiske og utopiske genre, dog mest med fokus på den dystopiske. Vi har læst diverse tekster med fokus på det dystopiske samfund, personkarakteristikker og genretræk.

Vi har i forløbet læst værket "Animal Farm", hvor eleverne har arbejdet med diverse opgaver samt lavet et større projektarbejde som resulterede i en fremlæggelse til sidst i forløbet.

Under dette forløb har vi også arbejdet med non-fiktionsgenren ift. skrifltighed.

Primære kilder:

Utopia vs. Dystopia definition

Lois Lowry: "The Giver" kapitel 1 og 12 (1993)

Jason Huynh: ”Paradise at a Price”, http://fiftywordstories.com/2016/05/31/jason-huynh-paradise-at-a-price/, 2016.

Andrea Ayres: "How authors find hope in dystopia", https://medium.com/@missafayres/how-authors-find-hope-in-dystopia-1d59ddd91779, 2017.

Værk:
George Orwell: Animal Farm (1945), https://animalfarm.systime.dk/

Antal sider: ca. 150 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Slow fashion virksomhed 30-10-2023
Analytical essay about dystopia 05-12-2023
Fremlæggelse om Animal Farm 19-12-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Fantasy

I dette forløb har eleverne lært om fantasygenren og læst diverse uddrag af romaner fra fantasygenren. Det overordnede fokus i dette forløb er nærlæsning af diverse fiktive tekster med fokus på analyse af fantasy elementer, setting og personer samt kildehenvisning i både mundtlige og skriftlige øvelser.

Eleverne har arbejdet med PEE-modellen og der har været fokus på at henvise korrekt til teksten, hvor vi har arbejdet med fiktionsgenren ift. skriftlighed.


Primære tekster:

"Entering Worlds of Fantasy"

Lev Grossman: "Feeding on fantasy"

L. Frank Baum: "Chapter 2: The Council with the Munchkins" from The Wonderful Wizard of Oz" (1900)

J.K. Rowling: "Chapter One: The Worst Birthday" from Harry Potter and the Chamber of Secrets (1998)

C.S. Lewis: "Lucy looks into a Wardrobe" from The Lion, the Witch and the Wardrobe (1949)

James Porter: "Understanding the Lore and Storytelling of World of Warcraft", November 9, 2023, Critical Hit, https://www.criticalhit.net/gaming/understanding-the-lore-and-storytelling-of-world-of-warcraft/

Gendy Alimurung: "How Dungeons and Dragon somehow became more popular than ever", April 18, 2019, The Washington Post, https://www.washingtonpost.com/entertainment/how-dungeons-and-dragons-somehow-became-more-popular-than-ever/2019/04/18/fc226f56-5f8f-11e9-9412-daf3d2e67c6d_story.html
Gamerbolt Team: ”Why Fantasy Games Are So Popular With Gamers”, 3. Marts 2022, https://www.gamerbolt.com/why-fantasy-games-are-so-popular-with-gamers/#:~:text=Why%20Fantasy%20Games%20Are%20So%20Popular%20With%20Gamers,Dipping%20in%20and%20out%20of%20gaming%20reality%20  

“More Worlds of Fantasy”

Filmklip:
Dune Official Trailer (youtube.com)
Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves | Official Trailer (2023 Movie) – YouTube
Fantastic Beasts and Where to Find Them - Teaser Trailer [HD] – YouTube
Interstellar Movie - Official Trailer (youtube.com)


Film:
Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe

Antal sider: ca. 85
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical essay om fantasy 27-02-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 From British Empire to Brexit

I dette forløb har vi stiftet bekendtskab med det britiske imperium, hvor vi læst forskellige fiktionstekster og non-fiktionstekster. Vi har i den forbindelse fået bekendtskab med argumentationsanalyse. Vi har sat teksterne i relation til det britiske imperiums historie. Eleverne har lært om de forskellige sider af det britiske imperium.

I det skriftlige arbejde har eleverne arbejdet med argumentative essay genren og vi har også arbejdet med grammatikeksamensopgaver.

Hele forløbet blev også henvist til under studieturen til London.

---------------------------
Primære tekster:

Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World | Angles. Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (systime.dk)

Rudyard Kipling: The White Man’s Burden (1899) | Worlds of English (systime.dk)

Jamaica Kincaid: A Small Place | Angles. Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (systime.dk)

Khushwant Singh: Karma (1950) | Worlds of English (systime.dk)

George Orwell: ”Shooting an Elephant”

Britain's national anthem | Worlds of English (systime.dk):
- Rule Britannia
- God Save the Queen (or King)
- Land of Hope and Glory

Jilly Cooper: ”Class”

Downtown Abbey (sæson 1, afsnit 1)

Theresa May: Brexit speech (2017) | Worlds of English (systime.dk)




-------------------------------
Sekundære tekster:

How United is the United Kingdom? | Worlds of English (systime.dk)

Aspects of Britain | Worlds of English (systime.dk)

The British Empire: Was it a good idea? | Worlds of English (systime.dk)

Power and politics in Britain: The political system explained | Worlds of English (systime.dk)

Was the British Empire good, bad, or a little bit of both? (kun et kort uddrag):
https://www.historyskills.com/classroom/year-9/british-empire-good-or-bad/

I alt: ca. 90 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering af årsprøven 27-08-2024
Grammatikopgaver mens der er fremlæggelser 09-10-2024
Argumentative essay 1 13-10-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 US Presidential Election 2024

I dette miniforløb har eleverne arbejdet med det amerikanske præsidentvalg 2024. Eleverne har arbejdet i grupper for at opnå viden om det amerikanske politiske system (herunder topartisystemet, kongressen, senatet, repræsentanternes hus), forskellene mellem demokrater og republikanere og herunder deres værdier, valgmandskollegiet.

Eleverne skulle arbejde sammen i grupper, hvor de skulle researche en masse emner inden for emnet og lave en indtaling på PowerPoint.

--------------------------
Primære tekster:
US political system and political parties:
- Presidential Elections and the American Political System  - U.S. Embassy & Consulate in the Kingdom of Denmark (usembassy.gov)
- https://www.diffen.com/difference/Democrat_vs_Republican
Congress crash course: https://www.youtube.com/watch?v=n9defOwVWS8  (video 9 min – se første 4 min)
- https://www.cliffsnotes.com/study-guides/american-government/the-president/the-functions-of-the-president

Electoral College:
- https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53558176
- https://edition.cnn.com/election/2024/electoral-college-map

quizlet: https://quizlet.com/424017166/us-politics-flash-cards/?new

Opinion articles:
- Pro-Trump Article: https://www.foxnews.com/opinion/cnns-kamala-harris-tim-walz-interview-can-summed-up-just-two-words
- Pro-Harris Article: https://edition.cnn.com/2024/08/31/politics/election-harris-trump-what-matters/index.html

Bidens "drop out" tale: https://www.documentcloud.org/documents/24918159-read-president-joe-bidens-statement-announcing-he-is-stepping-down-from-2024-reelection-bid.js

AU Forelæsning med Derek Beach - "USA’s præsidentvalg 2024: Harris vs. Trump" fra 9. oktober 2024:
- https://www.au.dk/samarbejde/samarbejde-med-skoler-og-gymnasier/livestreaming-af-forelaesninger-til-gymnasieskolerne/usas-praesidentvalg-2024-rematch-mellem-biden-og-trump?tx_felogin_login%5Baction%5D=login&tx_felogin_login%5Bcontroller%5D=Login&cHash=fa1791b9014094a9ad75a3bfc20defc6


--------------------------------
Supplerende tekster:

https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=167

Én stat skal Trump bare vinde, men meget har ændret sig - TV 2: https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-10-10-en-stat-skal-trump-bare-vinde-men-meget-har-aendret-sig?fbclid=IwY2xjawGDEahleHRuA2FlbQIxMQABHX0Wqgr_W6P16CFs0jaFTzJi_6ZqblGIoXAcnZlFZH-vlcwq02GvZ7n85w_aem_kavTCDnSg_UtCwmqi0Rs_Q


Omfang: ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
US Election Powerpoint indtaling 04-11-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Canada

I dette forløb har vi arbejdet med Canada som vores tredje engelsktalende land. Vi har arbejdet med Canadas historie og kulturelle identitet samt især multikulturalisme med fokus på immigration.

Kilder:

Claire Campbell: “A brief introduction to the history of Canada” fra Cross Country Canada

Will Ferguson: ”America is Sexy” fra Cross Country Canada

Canadian Molson Beer: “I AM CANADIAN, THE RANT” (2000) fra Cross Country Canada

“I Am Canadian, The Rant”, https://www.youtube.com/watch?v=WMxGVfk09lU (Uploadet 2012)

Robert Chr. Thomsen: "Introduction to Indigenous Peoples of Canada" fra Cross Country Canada.

Robert Chr. Thomsen: ”Introduction to Canadian Multiculturalism” fra Cross Country Canada


Giles Walker: ”Twice upon a time”, 1979, fra https://www.nfb.ca/film/twice_upon_a_time/


Neil Bissoondath: ”The Limits of Diversity”, fra Cross Country Canada.

TEDx Talks: “It is time to rethink Canada’s nice identity” (TEDtalk YouTube video) https://www.youtube.com/watch?v=dZih64Z2wxQ
  

Lisa Lalande og Irfhan Rawji: “Opinion: Canada needs an edge — and immigrants can provide it, 2022, https://nationalpost.com/opinion/opinion-canada-needs-an-edge-and-immigrants-can-provide-it

Teresa Wright: “Majority of Canadians think immigration should be limited: poll”, 2019, https://globalnews.ca/news/5397306/canada-immigration-poll/.


Ca. 60 sider

Særlige fokuspunkter:
Canada som tredje engelsktalende land, canadisk historie og kultur, analyse, non-fiktion, multikulturalism, mosaic vs. Melting pot, eksamenstræning

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Pararbejde
Gruppearbejde
individuelt arbejde
skriftligt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 From Slavery to BLM

I forløbet har eleverne fået kendskab til afroamerikansk kultur, historie og folk gennem diverse litteratur og film.

Som afslutning i forløbet har eleverne haft en miniprøveeksamen om en af to tekster.

I forløbet har vi også arbejdet med eksamensforberedende opgaver.

Kilder:

African America history fra “Black Voices” https://blackvoices.systime.dk/
1. Slavery: https://blackvoices.systime.dk/?id=129
2. Separate but Equal: https://blackvoices.systime.dk/?id=130
3. I Am a Man: https://blackvoices.systime.dk/?id=131
4. Post-racist America?: https://blackvoices.systime.dk/?id=132

“Blackface: A cultural history of a racist art form”: https://www.youtube.com/watch?v=pqlD-eZm1ck  

”Dumbo When I See an Elephant Fly & Dumbo Flies HD”, https://www.youtube.com/watch?v=_v2exWrsGOc

”BUGGS BUNNY: All This and Rabbit Stew | Full Cartoon Episode”, https://www.youtube.com/watch?v=LbUwneis34E

Jim Crow Minstrel billede fra Systime, https://blackvoices.systime.dk/?id=154

Billie Holiday: ”Strange Fruit” (1939)

R.J. Meaddough: The Death of Tommy Grimes (1962)

Martin Luther King: “I Have A Dream” (1963)

Malcolm X: "The Ballot or the Bullet" (uddrag)

“Black Lives Matter” fra https://www.britannica.com/topic/Black-Lives-Matter

Nike: “Dream Crazy” (reklame + baggrundstekst) fra 2018, https://www.theguardian.com/sport/2019/sep/16/nikes-dream-crazy-advert-starring-colin-kaepernick-wins-emmy

Nike: ‘For Once, Don’t Do It’: The Powerful Idea Behind Nike’s New Anti-Racism Ad (reklame + baggrundstekst) fra 2020: https://www.forbes.com/sites/sethcohen/2020/05/30/for-once-dont-do-it---the-powerful-idea-behind-nikes-new-anti-racism-ad/?sh=352923302fdb

W.E.B. Du Bois: ”On Being Crazy” (1923)

Ralph Waldo Ellison: “Invisible Man” (1952), uddrag (prologue)

Film:
“Hidden Figures” instrueret af Theodore Melfi (2016)


Ca. 70 sider

Særlige fokuspunkter:
Racisme, slaveri, African-American historie og kultur, tekstanalyse både fiktion og non-fiktion, eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 12 Hjælpemidler til eksamen

En liste over diverse bøger og sider, som eleverne må bruge under eksamen:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/
Følgende afsnit og tilhørende underafsnit må du bruge i følgende link:
- 2. Genres of Fiction and Non-fiction | The English Handbook
-       4. Language | The English Handbook
- 5. Media | The English Handbook
- 6. How to Analyse... | The English Handbook samt underafsnit
- 7. How to Write... | The English Handbook samt underafsnit

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
ENGRAM på Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/1

- Indledende emner
o Ordklasser
o Sætningsanalyse
o Ordstilling
o Tegnsætning
o Kongruens (verbalkongruens)
o Genitiv

- Uddybende emner
o Verber
o Substantiver
o Artikler
o Adjektiver
o Adverbier
o Pronominer
o Præpositioner
o Konjunktioner

- Supplerende emner
o False friends og drilske ord
o Ing-former
o Stavefejl
o Early Modern English

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Do it, write på Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/28

- Skriveværksted
o Essaygenren
o Tekstens sammenhæng
o Indledning
o Brødtekst
o Konklusion
o Kildehenvisninger

- Fiktion
o Opskriften på analyse og fortolkning
o Genrer
o Miljøkarakteristik
o Personkarakteristik
o Fortælleteknik
o Komposition
o Sprog og stilistik
o Tema og budskab
o Filmtekniske virkemidler

- Ikke-fiktion
o Opskriften på analyse og vurdering
o Genrer
o Emne
o Afsender
o Modtager
o Sammenhæng/omstændigheder
o Sprog og stilistik
o Appelformer og retoriske virkemidler
o Argumentationsanalyse
o Diskursanalyse
o Konklusion: intention og vurdering

- Handelskorrespondance
o Introduktion til handelskorrespondance
o Introduktion til e-mail
o Typer af e-mails

- Eksamen
o HHX

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skriftlig eksamen i engelsk – hhx: https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/

- Introduktion til eksamensopgaven | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Assignment 1 og 2: Grammatik | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
-       Assignment 3: E-mail | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Assignment 4 generelt | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o 4A: Argumentative essay | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o 4A: Manuscript for a speech | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o 4B: Analytical essay/fiction | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o 4B: Analytical essay/non-fiction | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx

- Bias i engelsksprogede medier | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
- Sådan anvender du kilder | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx

- Toolboxes:
o A: Forbinderord/linkers | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx
o B: Grammatisk terminologi | Skriftlig eksamen i engelsk – hhx

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ordbøger:

www.ordbogen.com

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
AppWriter

For ordblinde er det tilladt at anvende AppWriter.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer