Holdet H22mi EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skive College
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold H22mi EN (H22mi EN, H22mi EN, H22mi EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Business Ethics
Titel 2 The American Dream
Titel 3 Crime in Fiction
Titel 4 Intro to Britain
Titel 5 From Slavery to BLM
Titel 6 The Jungle Book (Værklæsning)
Titel 7 Capital Punishment
Titel 8 Terrorism
Titel 9 Aspects of India
Titel 10 Consumerism
Titel 11 Grammatik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Business Ethics

Forløbet har taget udgangspunkt i et kompendium for Business Ethics, som indeholder følgende tekster

Tekster:
“Business Ethics Introduction” fra ”It’s my business” af Flested et al (2 sider)

“A Diet Book For Six-Year-Old Girls: The Worst Idea Ever?”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).

“Alcohol Industry Grooming Children to Drink by Marketing Booze-Flavoured Snacks, AMA Claims”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).

Advertisement: Global Warming Ready, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (1 sider)

Flere reklamer fra Global Warming Ready kampagnen (5 sider)

“Just Don’t Do It!”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (3 sider).

“Most Celebrity Endorsements Aren’t Worth the Money”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).

“Apple Manufacturing Plant Workers Complain of Long Hours, Militant Culture”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (3 sider).

“Why Companies Are Blind to Child Labor”, Danny Zane, Julie Irwin, Rebecca Walker Reczek, 2016 (2 sider).

The Dark Side of Chocolate (dokumentar), instueret af Miki Mistrati, 2010 (15 sider).

I alt: 45 sider


I dette forløb har eleverne haft om emnet Business Ethics, hvor vi har arbejdet med etiske problemstillinger i erhvervslivet. Undervisningen bar meget præg af nærlæsning af diverse tekster, hvor eleverne arbejdede i deres makkerskabsgrupper for at svare på diverse spørgsmål om teksterne. Vi svarede på disse spørgsmål i en fælles klasseopsamling.

Eleverne fik også lavet diverse fremlæggelser om reklamer. I forbindelse med forløbet har eleverne også skrevet et essay om dokumentaren "The Dark Side of Chocolate", hvor eleverne skulle kommentere på det etiske problemstillinger i chokoladeindustrien.

Eleverne har fået kendskab til reklamer, appelformer, forskellen på fiktion og non-fiktion, non-fiktionsanalyse, argumenter.

I grundforløbet har eleverne også arbejdet med diverse grammatiske emner bl.a.: kongruens, ordstilling, verbets tider

Væsentlige arbejdsformer:
Gruppearbejde
Pararbejde
Sproglige diskussioner
Fremlæggelser
Klasseundervisning
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 The American Dream

I dette forløb omkring "The American Dream" skal vi arbejde med USA og hvilke værdier, som kendetegner landet. Det vil tage udgangspunkt i begrebet "The American Dream", men hvad er det? Vi vil igennem forløbet prøve at definere, hvad der kendetegner "The American Dream" og hvorvidt det er muligt at leve The American Dream i dag.  

Derfor spænder materialet i forløbet sig og så over en lang historisk periode. Vi kommer således til at arbejde med blandt andet The Declaration of Independence (Uafhængighedserklæringen), filmen "The Pursiut of Happiness", Rihannas "American Oxygen", en tale af tidligere præsident Barack Obama mv.

Fordi kildegrundlaget er så forskelligt, kommer vi også til at arbejde med forskellige analysemetoder - nogle vil I allerede være stødt på i grundforløbet, andre vil være nye og nogle vil blive udbygget, så der kommer mere til jeres allerede eksisterende viden.

Vi vil ligeledes begynde at arbejde med den engelske grammatik. Vi har ikke berørt den rigtigt i grundforløbet, men al jeres viden fra AP skal til at I spil - her er særligt ordklasser og sætningsanalyse et vigtigt element.      

Tekster:
1. A beautiful mosaic (Citizens Basic) (4 sider)

2. Understanding Americans (values) ”, fra “Targets”, Berntsen, Bårtveldt m.fl., 2001 (4 sider)

3. The Pursuit of Happiness (Film) (40 sider)

4. Declaration of independence https://fedengelsk.systime.dk/?id=pl32 (2 sider)

5. "The American Dream" by James Truslow Adams https://naf.systime.dk/index.php?id=140 (1 side)

6. Rihanna’s American Oxygen (3 sider)

9. The myth of the American Dream by Steve Hargreaves, CNN money, december 18 2013 (5 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatikprøve 08-12-2022
Fremlæggelser 18-12-2022
The American Dream 09-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Crime in Fiction

I dette forløb har vi arbejdet med Crime in Fiction. Derved har der været fokus på Fiktionsanalyse. Igennem forskellig noveller og uddrag af krimiromaner har eleverne arbejdet med karakterisering, plot, genre, miljø, tema og budskab.    

Eleverne har således stiftet kendskab med væsentlige begreber indenfor fiktionsanalysen, som de kan anvende i forbindelse med analyse af andre fiktionstekster.

Tekster anvendt i undervisningen:
- "Crime Fiction" fra Crime in Fiction af Gitte Vest Barkholt og Jørgen Døssing Jepsen (3 sider)

- "Crime in Fiction - Case in Point" fra the book Case Reopened (5 sider)  

- Kapitel 1 af "A study in Scarlett" af Canon Doyle (5 sider)
- Tv series "A study in Pink" (30 sider)

- Case#2 Characters fra the book Case Reopened (3 sider)
  
- "A Guy walks into a bar …" by Lee Childs from the book Case Reopened (5 sider)  

- Kapitel 1 af "Darkly Dreaming Dexter" (8 sider)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Guy walks into a bar 23-02-2023
A guy walks into a bar 20-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Intro to Britain



Materiale:

- Episode 1, sæson 1 Downton Abbey
- Billy Elliot (Film)

- Internet research omkring Margrete Thatcher, oil crisis i 1970erne and miners strike.   

Supplerende materiale:

Fra 7. Afkoloniseringen af Det Britiske Imperium, 1945-1965 | Det Britiske Imperium - fra Englands ekspansion til Commonwealth. (systime.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 From Slavery to BLM

I løbet af de sidste par år har bevægelsen BlackLivesMatter vundet stort indpas i den amerikanske bevidsthed. Fokus for forløbet har derfor været på sortes rettigheder samt politivold mod sorte i USA.

Vi har arbejdet med sortes rettigheder ud fra et historisk perspektiv og startet med en introduktion til slaveriet i USA. Vi har arbejdet med et uddrag fra en lovtekst, der forklarede sortes rettigheder samt en novelle ”The Death of Tommy Grimes” omkring synet på de sorte.

Derudover har vi taget kort fat i borgerrettighedsbevægelsen i 60ernes USA med udgangspunkt i Martin Luther Kings tale ”I have a Dream” samt set filmen ”Selma”.

Til sidst har vi arbejdet med skriftlighed i forbindelse med kildesættet omkring Michael Brown og hans død.

Igennem forløbet har der således været fokus på den historiske udvikling, forskellige analysemetoder i form af novelle- og taleanalyse, skriftlighed og mundtlighed igennem blandt andet glosetræning    

Forløbet har taget udgangspunkt i følgende tekster:

Introduction to Slavery from “Black Voices” (Gyldendal) https://blackvoices.systime.dk/?id=129 (6 sider)

Ministrel Shows and the Jim Crow Character https://blackvoices.systime.dk/?id=154 (2 sider)

I am a man https://blackvoices.systime.dk/?id=131

The Death of Tommy Grimes” by R.J. Meaddough III from “Man belonging – or not belonging” https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=125&L=10 (5 sider)

Excerpt from I have a Dream by Martin Luther King, Jr. from “Black Voices” (Gyldendal) https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/?id=165 (2,540 sider)

Selma directed by Ava DuVernay (2014) (40 sider)   

Post racist America? From “Black Voices” (Gyldendal) https://blackvoices.systime.dk/?id=132 (6,0 sider)

Kildematerialet til December 2014 eksamensopgave Delprøve 2A omkring Police Shooting in Ferguson, Missouri
http://eopgaver.skivecollege.dk/eopgaver/engelsk/2014_engelsk_a_december/#

What caused the Ferguson riot exists in so many other cities, too by Elijah Anderson, august 13, 2014 from The Washington Post (3 sider)

Walking while black: Michael Brown, black men and white police officers by Ishmael Sistrunk, august 13, 2014 from The St. Louis American (3 sider)

Michael Brown Shooting: How Black and white America view Ferguson from BBC News (time 1.11)
(1 side)

Dozens rally in New York as protests spread from Ferguson to New York from CBS New York (time 2.23) (1 side)   

Black Lives Matter: From a single Hashtag to a single movement, by Eileen Smith, 2021 (2 sider)

Antal sider: 73
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytisk essay - The death of Tommy Grimes 01-10-2023
Delaflevering af essay 14-11-2023
Analytical essay - Debatterende essay Michael Brow 29-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The Jungle Book (Værklæsning)

I dette forløb har vi arbejdet med værklæsning af Junglebogen af Rudyard Kipling samt en analyse af denne. Vi har set på, hvordan Rudyard Kipling igennem Junglebogen portrætterer forskellige stereotyper i junglen, som en fortælling om England og det britiske imperium.

Derudover har vi set de to film omkring Junglebogen. I den forbindelse har vi analyseret de to film ud fra deres tid og hvordan de har adapteret bogen samt hvordan de er anderledes fra bogen pga. den tid, som filmene er lavet i.


Content:
- The Jungle Book by Rudyard Kipling (112 sider)
- The Jungle Book, Disney, 1967 (26 sider)
- Racial stereotypes
- Adaptations
- The Jungle Book, Disney, 2016 (35 sider)
- Comparing the different versions  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Capital Punishment

Theme: Capital Punishment

1. “My Sons On Death Row" by Kevin O'Sullivan, from The Lift, K. Alsing-Børgesen etc., Gyldendal, 1993, p. 170-173.

2. “Capital Punishment in the US” from Get Ahead, Helle Pløger etc., Forlaget ØKNOM, 2002, p. 31-34

3. Search for information on the Internet (Death Penalty Information Center)

4. Documentary: "Life and Death Row 1" (The Execution) (About Richard Cobb and Anthony Haynes)
https://www.youtube.com/watch?v=d2BAPlObvnQ

5. "Meet the former state executioner who's cheering for the decline in capital punishment in America" by James Glenday and Emily Olsen, ABC News, 25 May 2019. https://www.abc.net.au/news/2019-05-26/the-man-who-executed-62-us-inmates/11126080

6. "Jerry: An executioner who fought to abolish the death penalty"  by New York Times, 4 January 2021 (7:16 min). https://www.youtube.com/watch?v=9Z54YKtkqRg

7. "The Green Mile" (film)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Palm Oil 09-09-2024
Grammar 19-09-2024
English as Lingua Franca (essay) 10-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Terrorism

1. Brainstorm (VØL-model)

2. ”September 11, 2001” by Wilborn Hampton, from September 11 and Beyond, by E. Schlünssen and J. Schlünssen, Systime 2007, p. 11-12.

3. “A White American’s Lament” by Marion Dane Bauer, from September 11 and Beyond, by E. Schlünssen and J. Schlünssen, Systime 2007, p. 14-15.

4. Videoclip: What is the definition of terrorism? (3:10) https://www.youtube.com/watch?v=c3XzlmwYnXE

5. “How Young People Join Violent Extremist Groups” by Erin Marie Saltman, TED Talk, Uploaded 18 September 2017: https://www.youtube.com/watch?v=HY71088saG4

7. “London schoolgirl who fled to join ISIS wants to return to UK” by Mattha Busby and Vikram Dobb, The Guardian, 14 February, 2019: https://www.theguardian.com/world/2019/feb/14/london-schoolgirl-who-fled-to-join-isis-wants-to-return-to-uk

8. "My Son the Fantastic" by Hanif Kureishi, from Contexts by EngbergPedersen, Grønvold and Ohland-Andersen, Gyldendal 2004, p. 192-202

9. “I am the son of a terrorist. Here’s how I chose peace” by Zak Ebrahim, TED Talk, uploaded 9 September 2014: https://www.youtube.com/watch?v=lyR-K2CZIHQ














Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 9 Aspects of India

Theme: Aspects of India

1. Discovering India: “Geography with Drew Binsky: What is India?” from Hot Spot India, Mette Voigt, Systime 2024, p. 8.

2. ”Narandra Modi: On Indias’s Independence Day” from Hot Spot India, Mette Voigt, Systime 2024, p. 12-15.

3. “The Blind dog” by R.K. Narayan from https://eruditesdps.wordpress.com/wp-content/uploads/2017/01/malgudi-days-narayan_-r-k_.pdf

4. “Has India erased the cast system?” https://www.youtube.com/watch?v=My75VNpM7Gk

5. "Social Classes of Ancient India" https://www.youtube.com/watch?v=zSUSFbyojrY

6. “India’s untouchables explained” https://www.youtube.com/watch?v=IQ2YbYGp0Yc

7. "British imperialism in India" https://www.youtube.com/watch?v=6KGdAdX3H8k

6. “India’s Street Kids: Telling their own story” by SBS Dateline https://www.youtube.com/watch?v=pj9nBfzzZM0

7. “The Plight of women in India” https://www.youtube.com/watch?v=XtHgTf67hzc

8. “How women entrepreneurs are changing Indian society” by Mili Shrivastava, from Hot Spot India, Mette Voigt, Systime 2024, p. 35-38.

9. “Women In India Break Barriers To Become More Than Wives & Mothers” by CNA, https://www.youtube.com/watch?v=TwjohUPUTEs

10. "Focus on Culture. Cultural Encounters" by Anne Skaarup Rasmussen, Systime, 2015.
Geert Hofstede's Cultural Research: https://culturalencounters.systime.dk/?id=133
Geert Hofstede's Onion Diagram: https://culturalencounters.systime.dk/?id=134
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Consumerism

1. "Consumerism definition" by Will Kenton, July 29, 2019, p. 1-3.

2. "Want Stuff? Why We Are Driven to Buy More" by Regan A. R. Gurung, from Psychology Today, posted June 10, 2019, p. 1-3.

3. "America's Dopamine-Fueled Shopping Addiction" from The Atlantic:
https://www.youtube.com/watch?v=_qWHJ29-s4U

4. "Why do we have so much stuff" from BBC Ideas: https://www.youtube.com/watch?v=KtWlmbDsx-U

5. ”De Dyre Piger” from DR.dk, season 1, episode 3: (25 min)
Link: https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-shopaholics_259470

6. "Mass Consumerism is destroying our planet. This Black Friday, let's take a stand" by Alan Bradshaw,  The Guardian, 29 November, 2019, p. 1-3.

7." Saving the Environment from Consumerism" by Breton Lorway, EDxCushingAcademy:
https://www.vexplode.com/en/tedx/saving-the-environment-from-consumerism-breton-lorway-tedxcushingacademy/

8. "What is fast fashion and why is it a problem?" by Alex Crumbie, Wednesday, from Ethical Consumer, 9th of April 2023, p. 1-4:  https://www.ethicalconsumer.org/fashion-clothing/what-fast-fashion-why-it-problem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Grammatik

Vi har i H22MI arbejdet med følgende grammatiske emner:

-Adverbier og Adjektiver (opgaver på minlæring)
- apostrof genitiv (minlæring)
- Ordstilling
- Kongruens
- Kollektiver substantiver
- Ental og flertal substantiver
- Foreløbigt subjekt
- Omskrivning med do
- Henførende stedord
- Verbets tider og så simpel og udvidet tid
- Hjælpeverber "have, be og do"
- Sætningsanalyse (Min Læring)
- Modalverber
- Udvidet tid (Getting Started)
- Aktiv og passiv (Getting Started)
- Konjunktioner (Getting Started)
- Definerende og parentetiske relativsætninger (Getting Started)
- Præpositioner (Getting Started)
- Præpositioner + that (Getting Started)
- Præpositioner i faste forbindelser (Getting Started)
- Tegnsætning (Getting Started)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer