Skive College
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive College
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet H22mi EN - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Skive College
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Hold
H22mi EN (
H22mi EN
,
H22mi EN
,
H22mi EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Business Ethics
Titel 2
The American Dream
Titel 3
Crime in Fiction
Titel 4
Intro to Britain
Titel 5
From Slavery to BLM
Titel 6
The Jungle Book (Værklæsning)
Titel 7
Capital Punishment
Titel 8
Terrorism
Titel 9
Aspects of India
Titel 10
Consumerism
Titel 11
Grammatik
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Business Ethics
Forløbet har taget udgangspunkt i et kompendium for Business Ethics, som indeholder følgende tekster
Tekster:
“Business Ethics Introduction” fra ”It’s my business” af Flested et al (2 sider)
“A Diet Book For Six-Year-Old Girls: The Worst Idea Ever?”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).
“Alcohol Industry Grooming Children to Drink by Marketing Booze-Flavoured Snacks, AMA Claims”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).
Advertisement: Global Warming Ready, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (1 sider)
Flere reklamer fra Global Warming Ready kampagnen (5 sider)
“Just Don’t Do It!”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (3 sider).
“Most Celebrity Endorsements Aren’t Worth the Money”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).
“Apple Manufacturing Plant Workers Complain of Long Hours, Militant Culture”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (3 sider).
“Why Companies Are Blind to Child Labor”, Danny Zane, Julie Irwin, Rebecca Walker Reczek, 2016 (2 sider).
The Dark Side of Chocolate (dokumentar), instueret af Miki Mistrati, 2010 (15 sider).
I alt: 45 sider
I dette forløb har eleverne haft om emnet Business Ethics, hvor vi har arbejdet med etiske problemstillinger i erhvervslivet. Undervisningen bar meget præg af nærlæsning af diverse tekster, hvor eleverne arbejdede i deres makkerskabsgrupper for at svare på diverse spørgsmål om teksterne. Vi svarede på disse spørgsmål i en fælles klasseopsamling.
Eleverne fik også lavet diverse fremlæggelser om reklamer. I forbindelse med forløbet har eleverne også skrevet et essay om dokumentaren "The Dark Side of Chocolate", hvor eleverne skulle kommentere på det etiske problemstillinger i chokoladeindustrien.
Eleverne har fået kendskab til reklamer, appelformer, forskellen på fiktion og non-fiktion, non-fiktionsanalyse, argumenter.
I grundforløbet har eleverne også arbejdet med diverse grammatiske emner bl.a.: kongruens, ordstilling, verbets tider
Væsentlige arbejdsformer:
Gruppearbejde
Pararbejde
Sproglige diskussioner
Fremlæggelser
Klasseundervisning
Indhold
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 2
The American Dream
I dette forløb omkring "The American Dream" skal vi arbejde med USA og hvilke værdier, som kendetegner landet. Det vil tage udgangspunkt i begrebet "The American Dream", men hvad er det? Vi vil igennem forløbet prøve at definere, hvad der kendetegner "The American Dream" og hvorvidt det er muligt at leve The American Dream i dag.
Derfor spænder materialet i forløbet sig og så over en lang historisk periode. Vi kommer således til at arbejde med blandt andet The Declaration of Independence (Uafhængighedserklæringen), filmen "The Pursiut of Happiness", Rihannas "American Oxygen", en tale af tidligere præsident Barack Obama mv.
Fordi kildegrundlaget er så forskelligt, kommer vi også til at arbejde med forskellige analysemetoder - nogle vil I allerede være stødt på i grundforløbet, andre vil være nye og nogle vil blive udbygget, så der kommer mere til jeres allerede eksisterende viden.
Vi vil ligeledes begynde at arbejde med den engelske grammatik. Vi har ikke berørt den rigtigt i grundforløbet, men al jeres viden fra AP skal til at I spil - her er særligt ordklasser og sætningsanalyse et vigtigt element.
Tekster:
1. A beautiful mosaic (Citizens Basic) (4 sider)
2. Understanding Americans (values) ”, fra “Targets”, Berntsen, Bårtveldt m.fl., 2001 (4 sider)
3. The Pursuit of Happiness (Film) (40 sider)
4. Declaration of independence
https://fedengelsk.systime.dk/?id=pl32
(2 sider)
5. "The American Dream" by James Truslow Adams
https://naf.systime.dk/index.php?id=140
(1 side)
6. Rihanna’s American Oxygen (3 sider)
9. The myth of the American Dream by Steve Hargreaves, CNN money, december 18 2013 (5 sider)
Indhold
Kernestof:
Øv på udtalen af de ord, som vi havde i quizlet omkring The American Dream. Hvis I ikke ved, hvordan de udtales, så hør det enten i quizlet eller på ordbogen.
Lav task 2 og 3 i "Work questions to James Adams Truslow-text", som kan findes i vores notesbog. Vær klar til at gå igennem det fra timens start
Oral presentation 1MI.docx
Til grammatikprøven skal I læse op på kongruens, ordstilling og sætningsanalyse. Prøven er uden hjælpemidler
Medbring Grammar Rules
Der fremlægges efter følgende rækkefølge:
Man møder op et par minutter før tiden ved klasselokalet og er klar til at komme ind, når dem før er færdig. Man kan ikke nå at lave mere på fremlæggelse eller øve det på timen, da I skal lave grammatik, når I ikke er inde og fremlægge.
Senest søndag kl. 20 skal I have skrevet en besked til mig, hvis I har en ide til, hvad vi kan lave til den sidste halvdel af juleafslutning. Vi laver afstemning mandag morgen omkring, hvad vi skal. Lige nu har vi quiz (KKM står for den), Pakkeleg, s
In the Declaration of Independence it says that all people are created equal in 1776, however, in your opinion was everyone created equal in 1776 or were there some groups of people who were excluded? Be ready to discuss this in class when we meet up
Homework: See the music video to the song American Oxygen, is the music video positive or negative in your opinion and why? Why do you think Rihanna has made the music video like this? Would you say the song is positive or negative towards the Americ
Besvar spg:
Læs eller genlæs The myth of the American Dream.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Grammatikprøve
08-12-2022
Fremlæggelser
18-12-2022
The American Dream
09-01-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 3
Crime in Fiction
I dette forløb har vi arbejdet med Crime in Fiction. Derved har der været fokus på Fiktionsanalyse. Igennem forskellig noveller og uddrag af krimiromaner har eleverne arbejdet med karakterisering, plot, genre, miljø, tema og budskab.
Eleverne har således stiftet kendskab med væsentlige begreber indenfor fiktionsanalysen, som de kan anvende i forbindelse med analyse af andre fiktionstekster.
Tekster anvendt i undervisningen:
- "Crime Fiction" fra Crime in Fiction af Gitte Vest Barkholt og Jørgen Døssing Jepsen (3 sider)
- "Crime in Fiction - Case in Point" fra the book Case Reopened (5 sider)
- Kapitel 1 af "A study in Scarlett" af Canon Doyle (5 sider)
- Tv series "A study in Pink" (30 sider)
- Case#2 Characters fra the book Case Reopened (3 sider)
- "A Guy walks into a bar …" by Lee Childs from the book Case Reopened (5 sider)
- Kapitel 1 af "Darkly Dreaming Dexter" (8 sider)
Indhold
Kernestof:
Læs "Tekst 1 Crime in Fiction - Case in Point"
Besvar følgende spørgsmål til teksten:
Læs Tekst 2 Crime Fiction - Theory about crime and subgenres in relation to crime
de 17 bud checkliste (Grammar Rules) (2).doc
Lav grammatikopgaven fra sidste uge, hvor I skulle finde VB led, VB tid samt hvad var hj.vb og hov.vb i linje 1-11 i teksten fra tirsdag
Modalverber - grammar rules.pdf
Læs resten af kapitel 1 af Sherlock Holmes færdig og besvar følgende spørgsmål:
Crime theory plot characters and deduction.pdf
Til mandag skal I læse alle tre sider med Plot, characters and deduction.
Derudover skal I lave 1-2 powerpoint sider, som opsummer det emne I har fået. Dvs. I skal lave et kort referat af jeres emne i punktform (må gerne være korte sætninger). I kan se, hvilket emne I har fået nedenfor.
Følgende skal lave PP til characters: William, Carolina, Christian H, Andreas, Jakob, Julia, Kaja, Marius, Tristan, Vincent
Følgende skal lave PP til plot: Ann Sofie, Dagmar, Emil, Julie, Karoline M, Laura, Lukas, Maria og Victoria
Følgende skal lave PP til detection: Christian B, Benjamin, Haroun, Kristian S, Mads, Nicolai, Marwan, Simon og Sebastian
Besvar spørgsmålene til Plot og Characters og Modern twist on the series, som kan findes i vores notesbog. Vær klar til at gennemgå dem ved timens start
Hav printet jeres svar ud til timens start. Vi sidder nemlig ikke i klassen og besvar spørgsmålene.
Task 1:
Læs historien "Guy walks into a bar" færdig
Skriv et 10-15 linjers resume af historien "Guy walks into a bar" og aflevere det på lectio inden timens start
Guy walks into a bar.pdf
Henførende stedord - Grammar Rules.pdf
Vi gennemgår de sidste spørgsmål til A guy walks into a bar. Har man ikke lavet spørgsmålene færdige, så skal de gøres hertil
Linkers.pdf
Grammatikopgave 1MI marts 2023.docx
Medbring Grammar Rules
Lav grammatikopgaver fra sidste uge færdig og vær klar til at gennemgå dem til timens start
Gå i vores notesbog under lektion 10 og find teksten Darkly Dreaming Dexter (hvis I ikke har jeres kopi længere)
Find alle adjektiver i de første to afsnit (Linje 1-9)
Læs Darkly Dreaming Dexter færdig og besvar arbejdsspørgsmålene dertil (kan findes i vores notesbog under lektion 10 i Crime in Fiction)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Guy walks into a bar
23-02-2023
A guy walks into a bar
20-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Intro to Britain
Materiale:
- Episode 1, sæson 1 Downton Abbey
- Billy Elliot (Film)
- Internet research omkring Margrete Thatcher, oil crisis i 1970erne and miners strike.
Supplerende materiale:
Fra 7. Afkoloniseringen af Det Britiske Imperium, 1945-1965 | Det Britiske Imperium - fra Englands ekspansion til Commonwealth. (systime.dk)
Indhold
Kernestof:
de 17 bud checkliste (Grammar Rules) (2).doc
Grammatiktest i sætningsanalyse (x, o, trekant, firkant og bølgestreg), adjektiver og adverbier, henførende stedord
Det er forventet at I bruger op til 3 timer at læse op til denne grammatiktest
Sørg for at I kan printe ud på skolen, hvis man endnu ikke har fået det til at virke på sin computer så skal man forbi IT
I må bruge hjælpemidler til denne prøve
Grammatikprøve 1G - henførende stedord og adjektiver adverbier april 2023.docx
Storbritannien 1945.docx
Vi bowler den 26.5 kl. 19-20. Man melder sig til i timen. Tilmelding er bindende.
Skriv jeres resume færdig omkring teksten fra fredag. Uploades på lectio inden timens start. Den skal skrives på engelsk
Slå Magrethe Thatcher up på nettet og undersøg, hvem hun var og hvad hun er kendt for.
Da vi ikke kunne skaffe 6 biler, så er vi på skolen i morgen. Jeg har morgenmad med.
Vi skal I løbet af dagen lave lidt undervisningsevaluering, snakket socialt arrangement i klassen til efteråret, spille rundbold og andet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
From Slavery to BLM
I løbet af de sidste par år har bevægelsen BlackLivesMatter vundet stort indpas i den amerikanske bevidsthed. Fokus for forløbet har derfor været på sortes rettigheder samt politivold mod sorte i USA.
Vi har arbejdet med sortes rettigheder ud fra et historisk perspektiv og startet med en introduktion til slaveriet i USA. Vi har arbejdet med et uddrag fra en lovtekst, der forklarede sortes rettigheder samt en novelle ”The Death of Tommy Grimes” omkring synet på de sorte.
Derudover har vi taget kort fat i borgerrettighedsbevægelsen i 60ernes USA med udgangspunkt i Martin Luther Kings tale ”I have a Dream” samt set filmen ”Selma”.
Til sidst har vi arbejdet med skriftlighed i forbindelse med kildesættet omkring Michael Brown og hans død.
Igennem forløbet har der således været fokus på den historiske udvikling, forskellige analysemetoder i form af novelle- og taleanalyse, skriftlighed og mundtlighed igennem blandt andet glosetræning
Forløbet har taget udgangspunkt i følgende tekster:
Introduction to Slavery from “Black Voices” (Gyldendal)
https://blackvoices.systime.dk/?id=129
(6 sider)
Ministrel Shows and the Jim Crow Character
https://blackvoices.systime.dk/?id=154
(2 sider)
I am a man
https://blackvoices.systime.dk/?id=131
The Death of Tommy Grimes” by R.J. Meaddough III from “Man belonging – or not belonging”
https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=125&L=10
(5 sider)
Excerpt from I have a Dream by Martin Luther King, Jr. from “Black Voices” (Gyldendal)
https://blackvoices.ibog.gyldendal.dk/?id=165
(2,540 sider)
Selma directed by Ava DuVernay (2014) (40 sider)
Post racist America? From “Black Voices” (Gyldendal)
https://blackvoices.systime.dk/?id=132
(6,0 sider)
Kildematerialet til December 2014 eksamensopgave Delprøve 2A omkring Police Shooting in Ferguson, Missouri
http://eopgaver.skivecollege.dk/eopgaver/engelsk/2014_engelsk_a_december/#
What caused the Ferguson riot exists in so many other cities, too by Elijah Anderson, august 13, 2014 from The Washington Post (3 sider)
Walking while black: Michael Brown, black men and white police officers by Ishmael Sistrunk, august 13, 2014 from The St. Louis American (3 sider)
Michael Brown Shooting: How Black and white America view Ferguson from BBC News (time 1.11)
(1 side)
Dozens rally in New York as protests spread from Ferguson to New York from CBS New York (time 2.23) (1 side)
Black Lives Matter: From a single Hashtag to a single movement, by Eileen Smith, 2021 (2 sider)
Antal sider: 73
Indhold
Kernestof:
I skulle have lektier for, men vi laver den korte grammatikøvelse
Ga på min læring og lav opgaverne omkring tællelige substantiver: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=218243. Husk at det er kun de opgaver, som er angivet som lektie, som I skal lave.
I have a dream.pdf
Hav jeres analyser af Martin Luther Kings tale I have Dream færdig. I skal udfylde alle de 5 felter i det retoriske pentagram. Husk at finde eksempler til at underbygge jeres svar.
Vi analyserer teksten The death of Tommy Grimnes og starter på skriftlig opgave. Vær klar til at give et kort resume af teksten samt analyser characters, setting and theme
10. Analysing short stories and novels.pdf
Hav lavet jeres analyser af the death of tommy grimes færdig. Vær klar til at gennemgå ved timens start
From home: Try to remember what we have worked with so far? Be ready to discuss it in class
Vi mødes i klassen 13.20
Vær klar til at gennemgå "Opgaver til Selma". Dem som ikke var der mandag skal også være klar til at kunne besvare spørgsmålene.
de 17 bud checkliste (Grammar Rules) (2).doc
Read the chapter about Post-racist America: https://blackvoices.systime.dk/?id=132
Answer the questions about the text:
Læs kildematerialet til den nye aflevering. Sørg for at tage noter undervejs til ting, som I kan bruge til at besvare problemformuleringen
I jeres sidste aflevering var der nogle tal i siden af dokumentet. Se liste vedhæftet og se fejlen. Ret sætningen til det korrekte og forklar fejlen. I skal finde en sætning, som I er klar til at forklare ved timens start.
Vi skriver på aflevering
Læs: Black Lives Matter: From a single Hashtag to a single movement, by Eileen Smith, 2021, som kan findes i word dokument i vores notesbog.
Answer the foloowing questions:
Medbring farveblyanter og blyant til timen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analytisk essay - The death of Tommy Grimes
01-10-2023
Delaflevering af essay
14-11-2023
Analytical essay - Debatterende essay Michael Brow
29-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
The Jungle Book (Værklæsning)
I dette forløb har vi arbejdet med værklæsning af Junglebogen af Rudyard Kipling samt en analyse af denne. Vi har set på, hvordan Rudyard Kipling igennem Junglebogen portrætterer forskellige stereotyper i junglen, som en fortælling om England og det britiske imperium.
Derudover har vi set de to film omkring Junglebogen. I den forbindelse har vi analyseret de to film ud fra deres tid og hvordan de har adapteret bogen samt hvordan de er anderledes fra bogen pga. den tid, som filmene er lavet i.
Content:
- The Jungle Book by Rudyard Kipling (112 sider)
- The Jungle Book, Disney, 1967 (26 sider)
- Racial stereotypes
- Adaptations
- The Jungle Book, Disney, 2016 (35 sider)
- Comparing the different versions
Indhold
Kernestof:
The Jungle Book.pdf
Read story 2 and 3. Make a small but detailed summary of the stories. You will be tested in the plot and what happens
Sørg for, at I kan printe jeres opgave ud, når I er færdige. Jeg vil gerne have dem i udprintet form.
Medbring høretelefoner, som I kan sætte til computeren.
Grammatikprøve 2MI december 2023.docx
Danske og latinske grammatiske betegnelser.docx
Læs historien Tiger, Tiger i vores bogen Junglebogen. Besvar spørgsmålene i vores notesbog CLASS 5. Sørg for at finde eksempler i teksten til at underbygge jeres svar. Til jeres resume skal I have skrevet 2-3 linjer til hver side.
Medbring høretelefoner
Lav grammatiksættet fra torsdag før ferien færdig og vær klar til at gennemgå det ved timens start. Det gælder også dem, som var til håndboldstævne. Har i spørgsmål til noget, så tag gerne fat i mig på skolen, så vi kan snakke om det.
HUSK rejsekontrakter
Læs til og med side 77 i vores historie the Undertakers i Mowgli. Skriv 3 linjer til hver side resume og lav 3-5 spørgsmål til det.
Hav læst resten af vores bog "The Jungle books" færdig.
Andreas, Anne Sofie, Benjamin, Carolina, Christian Bernberg, Laura, Maria og Christian Hammer skal skrive et resume til kapitlet "The Undertakers", vær så detaljeret som muligt. Hav det klar til timens start.
Dagmar, Emil, Jakob, Julia, Julie, Kristian, Simon, Nicolai og Lukas skal skrive et resume til kapitlet "Letting in the Jungle", vær så detaljeret som muligt. Hav det klar til timens start.
Kaja, Karoline E, Karoline M, Mads, Marius, Marwan, Sebastian, William, Victoria og Tristan skal skrive et resume til kapitlet "The Spring Running", vær så detaljeret som muligt. Hav det klar til timens start.
Program København marts 2024 - TOBS, KKM.docx
Vær klar til at besvare spørgsmålene:
Vi gennemgår spørgsmålene til tegnefilmen Mowgli. Vær klar fra timens start til at vi diskuterer spørgsmålene.
Genlæs kildematerialet til vores Uber opgave. Blot skim det igennem, så I kan huske materialet og hvad opgaven handler om.
MEDBRING PAS. Tag gerne et billede af pas + side med pas informationer, så i uanset hvad har pas med. Tjek at jeres pas har længere løbetid end oktober 2024
Læs novellen til vores næste aflevering. Hvilke to til tre emner skal man have med i denne aflevering?
https://url12.mailanyone.net/scanner?m=1rshcL-0006Rp-4x&d=4%7Cmail%2F90%2F1712316000%2F1rshcL-0006Rp-4x%7Cin12d%7C57e1b682%7C21210487%7C11806207%7C660FDE753F917D5F39E077E1DC0F16E0&o=%2Fphtw%3A%2Fwts.ew.knsdbntu%2Fsrieutdtn%2Fkeak%2Fotoelee%3Ftkvr1bn%
Lav lektien om adjektiver og adverbier på minlæring. Det skal være lavet inden timens start https://app.minlaering.dk/lektier?vis=265855
Vi gennemgår det sidste af opgave 1 og 2 ved https://eopgaver.skivecollege.dk/eopgaver/engelsk/hhx/2023-12-a-ny/ inden morgensamling
I får grammatiktest i adjektiver og adverbier + henførende stedord og sætningsanalyse.
Grammatikprøve 2MI 15.5.2024.doc
Medbring underskrevet rejsekontrakt
Grammatikprøve 2MI, svarark.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 7
Capital Punishment
Theme: Capital Punishment
1. “My Sons On Death Row" by Kevin O'Sullivan, from The Lift, K. Alsing-Børgesen etc., Gyldendal, 1993, p. 170-173.
2. “Capital Punishment in the US” from Get Ahead, Helle Pløger etc., Forlaget ØKNOM, 2002, p. 31-34
3. Search for information on the Internet (Death Penalty Information Center)
4. Documentary: "Life and Death Row 1" (The Execution) (About Richard Cobb and Anthony Haynes)
https://www.youtube.com/watch?v=d2BAPlObvnQ
5. "Meet the former state executioner who's cheering for the decline in capital punishment in America" by James Glenday and Emily Olsen, ABC News, 25 May 2019. https://www.abc.net.au/news/2019-05-26/the-man-who-executed-62-us-inmates/11126080
6. "Jerry: An executioner who fought to abolish the death penalty" by New York Times, 4 January 2021 (7:16 min).
https://www.youtube.com/watch?v=9Z54YKtkqRg
7. "The Green Mile" (film)
Indhold
Kernestof:
Forløb (Capital Punishment) H22mi 2024.doc
Task (Violence).pdf
Read "My Sons on Death Row".
Text (My Sons on Death Row) OCR.pdf
Read "Capital Punishment in the US" p. 31-34.
Text (Capital Punishment in the US) OCR.pdf
We are going to work with some grammar today (concord).
Getting Started (Kongruens).pdf
We are going to watch the first part of a documentary about the death row in Texas.
Questions (Richard Cobb 2).docx
We are going to watch the last 5 min of the documentary (about Richard Cobb) and work in groups with the questions.
We are going to work with some grammar (verbets tider).
Getting Started (Verbets tider) OCR.pdf
We are going to do a webquest in class today.
Webquest (capital punishment 2022).docx
Getting Started (Substantiver).pdf
We are going to watch the second part of the documentary about capital punishment.
Questions (Anthony Hayes).docx
Text (Meet the former state executioner).docx
Analysemodel (non-fiction).pdf
We are going to work with grammar today.
Getting Started (Genitiv) OCR.pdf
Vi skal arbejde med adjektiver og adverbier i dag.
Getting Started (Adjektiv-Adverbium).pdf
Questions (The Green Mile) (2024).docx
We will continue watching "The Green Mile".
We are going to watch the last part of "The Green Mile" and work with the last questions.
Answer the first four questions for the film "The Green Mile".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Palm Oil
09-09-2024
Grammar
19-09-2024
English as Lingua Franca (essay)
10-10-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Terrorism
1. Brainstorm (VØL-model)
2. ”September 11, 2001” by Wilborn Hampton, from September 11 and Beyond, by E. Schlünssen and J. Schlünssen, Systime 2007, p. 11-12.
3. “A White American’s Lament” by Marion Dane Bauer, from September 11 and Beyond, by E. Schlünssen and J. Schlünssen, Systime 2007, p. 14-15.
4. Videoclip: What is the definition of terrorism? (3:10)
https://www.youtube.com/watch?v=c3XzlmwYnXE
5. “How Young People Join Violent Extremist Groups” by Erin Marie Saltman, TED Talk, Uploaded 18 September 2017:
https://www.youtube.com/watch?v=HY71088saG4
7. “London schoolgirl who fled to join ISIS wants to return to UK” by Mattha Busby and Vikram Dobb, The Guardian, 14 February, 2019:
https://www.theguardian.com/world/2019/feb/14/london-schoolgirl-who-fled-to-join-isis-wants-to-return-to-uk
8. "My Son the Fantastic" by Hanif Kureishi, from Contexts by EngbergPedersen, Grønvold and Ohland-Andersen, Gyldendal 2004, p. 192-202
9. “I am the son of a terrorist. Here’s how I chose peace” by Zak Ebrahim, TED Talk, uploaded 9 September 2014:
https://www.youtube.com/watch?v=lyR-K2CZIHQ
Indhold
Kernestof:
We are going to sum up what we know about capital punishment and talk about the next assignment.
Mind-map (Capital Punishment) H22mi.jpg
Task (Thesis statement).docx
Brainstorm (Terrorism).docx
Compendium (Terrorism) 3.g 2024.pdf
Questions (September 11) 2.g.docx
Vi skal arbejde med relative pronominer i dag.
Getting Started (Relative Pronomer) OCR.pdf
Finish the 8 questions for the text "Septemer 11, 2001".
Read the text "A white American's lament" in your compendium.
Task (Thesis statement) (2).docx
Presentation (Terrorism) 3.g.docx
We are going to watch a TedTalk today about extremism.
Questions (How young people join).docx
Vi skal i dag arbejde med definerende og parentetiske relativsætninger.
Getting Started (definerende-parentetiske relativsætninger).pdf
Task (London Schoolgirl - true-false).docx
Analysemodel (non-fiction).pdf
Read the text "London schoolgirl who fled to join ISIS" in your compendium. I will test your comprehension of the text at the begining of the lesson!
I skal introduceres til og arbejde med handelsbreve i dag.
Minlæring
Getting Started (Præpositioner).pdf
Text (My son the fanatic).pdf
Read the first part of the text "My Son the Fanatic" p. 193-197 (l.23).
Questions (My Son the Fanatic - 2).pdf
Read the rest of "My Son the Fanatic".
We are going to sum up "My Son the Fanatic".
Getting Started (præp. i faste forbindelser).pdf
Getting Started (præp + that).pdf
Questions (I am the son of a terrorist).docx
Getting Started (konjunktioner).pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 9
Aspects of India
Theme: Aspects of India
1. Discovering India: “Geography with Drew Binsky: What is India?” from Hot Spot India, Mette Voigt, Systime 2024, p. 8.
2. ”Narandra Modi: On Indias’s Independence Day” from Hot Spot India, Mette Voigt, Systime 2024, p. 12-15.
3. “The Blind dog” by R.K. Narayan from
https://eruditesdps.wordpress.com/wp-content/uploads/2017/01/malgudi-days-narayan_-r-k_.pdf
4. “Has India erased the cast system?”
https://www.youtube.com/watch?v=My75VNpM7Gk
5. "Social Classes of Ancient India"
https://www.youtube.com/watch?v=zSUSFbyojrY
6. “India’s untouchables explained”
https://www.youtube.com/watch?v=IQ2YbYGp0Yc
7. "British imperialism in India"
https://www.youtube.com/watch?v=6KGdAdX3H8k
6. “India’s Street Kids: Telling their own story” by SBS Dateline
https://www.youtube.com/watch?v=pj9nBfzzZM0
7. “The Plight of women in India”
https://www.youtube.com/watch?v=XtHgTf67hzc
8. “How women entrepreneurs are changing Indian society” by Mili Shrivastava, from Hot Spot India, Mette Voigt, Systime 2024, p. 35-38.
9. “Women In India Break Barriers To Become More Than Wives & Mothers” by CNA,
https://www.youtube.com/watch?v=TwjohUPUTEs
10. "Focus on Culture. Cultural Encounters" by Anne Skaarup Rasmussen, Systime, 2015.
Geert Hofstede's Cultural Research:
https://culturalencounters.systime.dk/?id=133
Geert Hofstede's Onion Diagram:
https://culturalencounters.systime.dk/?id=134
Indhold
Kernestof:
1. Aspects of India | Hot Spot India
You are going to finish your manuscript for the news feature in class today and record it, so you can swop it with two other groups.
Read the text "On India's Independence Day" by Narendra Modi.
1.2 On India"s Independence Day | Hot Spot India
Questions (The Blind Dog).docx
Ancient India Social Classes Ancient World History Activities & Lessons for Students- Instructomania
India's Untouchables Explained
Read the text "The Blind Dog. We will work with the questions in class.
Text (The Blind Dog) red..pdf
Glossary (The Blind Dog).docx
The plight of women in India
British Imperialism in India
Read the text "How women entrepreneurs are changing India" on Systime.
2.1 Women Entrepreneurs | Hot Spot India
Geert Hofstede"s Culture Research | Focus on Culture. Cultural Encounters
Geert Hofstede"s Onion Diagram – a Model for Cultural Analysis | Focus on Culture. Cultural Encounters
Country comparison tool
Questions (India's Street Kids).docx
You will get the lesson to work on your PowerPoints today.
Afsnit
De som ikke er inde hos os for at fremlægge skal arbejde med en gammel eksamensopgave på Min Læring. Følg linket herunder:
Minlæring
Vi skal arbejde med grammatik i dag.
Getting Started (Udvidet tid).pdf
Analysemodel (non-fiction).pdf
Oversigt (Hvilke sider må du tilgå) H22mi 2025.docx
Analysemodel (fiction).pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Consumerism
1. "Consumerism definition" by Will Kenton, July 29, 2019, p. 1-3.
2. "Want Stuff? Why We Are Driven to Buy More" by Regan A. R. Gurung, from Psychology Today, posted June 10, 2019, p. 1-3.
3. "America's Dopamine-Fueled Shopping Addiction" from The Atlantic:
https://www.youtube.com/watch?v=_qWHJ29-s4U
4. "Why do we have so much stuff" from BBC Ideas:
https://www.youtube.com/watch?v=KtWlmbDsx-U
5. ”De Dyre Piger” from
DR.dk
, season 1, episode 3: (25 min)
Link:
https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-shopaholics_259470
6. "Mass Consumerism is destroying our planet. This Black Friday, let's take a stand" by Alan Bradshaw, The Guardian, 29 November, 2019, p. 1-3.
7." Saving the Environment from Consumerism" by Breton Lorway, EDxCushingAcademy:
https://www.vexplode.com/en/tedx/saving-the-environment-from-consumerism-breton-lorway-tedxcushingacademy/
8. "What is fast fashion and why is it a problem?" by Alex Crumbie, Wednesday, from Ethical Consumer, 9th of April 2023, p. 1-4:
https://www.ethicalconsumer.org/fashion-clothing/what-fast-fashion-why-it-problem
Indhold
Kernestof:
Getting Started (Modalverber).pdf
We are going to work with modal verbs today.
Vi skal arbejde med handelsbreve i dag.
Minlæring
Compendium (Consumerism) 2025.pdf
Sorting task (Consumerism).doc
Questions (Want Stuff Why We Are Driven to Buy More).docx
America's Dopamine-Fueled Shopping Addiction
Why do we have so much stuff? | BBC Ideas
Read the text "Want Stuff? Why we are driven to buy more".
Getting Started (Aktiv-Passiv).pdf
Harvard University defies Trump’s demands, faces $2.3bn in funding cuts
What happens when the Pope dies? - BBC World Service
We are going to work with our compendium about Consumerism today.
Buying motives - what are they? | Amplify Academy
Vi skal arbejde med kommatering i dag.
Task (Aktiv - passiv) Darwin.docx
Komma | Getting Started
Eksamensspørgsmål (Fast Fasion).docx
Read the text "What is fast fashion and why is it a problem?". The text is in the compendium.
Analysemodeller (non-fiction and fiction).pdf
Oversigt (Hvilke sider må du tilgå) H22mi 2025.docx
Fejlstøvsugeren (komma - øve B).docx
Stifinderen (komma - blå, rød, grøn).pdf
Kommatering (simple regler).pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Grammatik
Vi har i H22MI arbejdet med følgende grammatiske emner:
-Adverbier og Adjektiver (opgaver på minlæring)
- apostrof genitiv (minlæring)
- Ordstilling
- Kongruens
- Kollektiver substantiver
- Ental og flertal substantiver
- Foreløbigt subjekt
- Omskrivning med do
- Henførende stedord
- Verbets tider og så simpel og udvidet tid
- Hjælpeverber "have, be og do"
- Sætningsanalyse (Min Læring)
- Modalverber
- Udvidet tid (Getting Started)
- Aktiv og passiv (Getting Started)
- Konjunktioner (Getting Started)
- Definerende og parentetiske relativsætninger (Getting Started)
- Præpositioner (Getting Started)
- Præpositioner + that (Getting Started)
- Præpositioner i faste forbindelser (Getting Started)
- Tegnsætning (Getting Started)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494580353", "T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494580353", "H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494580353" }