Holdet H22btid EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skive College
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold H22btid EN (H22btid EN, H22btid EN, H22btid EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Theme 1: Business Ethics
Titel 2 Theme 2: Growing Up
Titel 3 Theme 3: The American Dream
Titel 4 Mundtlige årsprøver
Titel 5 Theme 4: British politics and the Thatcher years
Titel 6 Theme 5: The Animal Farm
Titel 7 Skriftlig eksamenstræning
Titel 8 Theme 6: African Americans in the US
Titel 9 Theme 7: The British Empire - mini-emne
Titel 10 Theme 8: Multiculturalism in Canada
Titel 11 Repetition og klargøring til eksamener

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Theme 1: Business Ethics

Forløbet har taget udgangspunkt i et kompendium for Business Ethics, som indeholder følgende tekster

Tekster:
1) “Business Ethics Introduction” fra ”It’s my business” af Flested et al (2 sider)

2) “A Diet Book For Six-Year-Old Girls: The Worst Idea Ever?”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).

3) “Alcohol Industry Grooming Children to Drink by Marketing Booze-Flavoured Snacks, AMA Claims”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).

4) Advertisement: Global Warming Ready, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (1 sider)

5) Flere reklamer fra Global Warming Ready kampagnen (5 sider)

6) “Just Don’t Do It!”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (3 sider).

7) “Most Celebrity Endorsements Aren’t Worth the Money”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (2 sider).

8) “Apple Manufacturing Plant Workers Complain of Long Hours, Militant Culture”, fra kapitel 2 i “Youth means business” af Ewa Schlünssen (3 sider).

9) “How 7 companies help tackle the UN Sustainable Development Goals”, 12 March 2020, How 7 companies help tackle the UN Sustainable Development Goals | by Femke Strietman | Proof of Impact | Medium (4 sider)

10) "Introduction” (to the sustainable development goals) from “Footprints – Grundforløbet I engelsk” 2017 (5 sider)

11) “Why Companies Are Blind to Child Labor”, Danny Zane, Julie Irwin, Rebecca Walker Reczek, 2016 (2 sider).

12) The Dark Side of Chocolate (dokumentar), instueret af Miki Mistrati, 2010 (5 sider).

I alt: 34 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The dark side of chocolate 11-10-2022
Engelskrapport fra projektdagen 28-10-2022
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - I dette forløb har eleverne haft om emnet Business Ethics, hvor vi har arbejdet med etiske problemstillinger i handels- og reklameverdenen. Vi vil arbejde med de forskel-lige opgivne tekster samt dertilhørende opgaver, der afsøger etiske dilemmaer og stil-ler spørgsmålstegn ved, hvad der er etisk korrekt og uetisk. Vi arbejder med at udvide vores ordforråd - særligt indenfor det merkantile felt samt markedsføring. Eleverne har også i grundforløbet fået grammatisk kendskab til bl.a. verbets tider med nutid, datid, førnutid, førdatid og fremtid.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Theme 2: Growing Up

I dette forløb læser vi noveller samt et uddrag af en roman og har fokus på at analysere fiktion, også ved hjælp af et kompendie til dette formål.

Forløbet tager udgangspunkt i et kompendium om udfordringerne ved overgangen fra barn til voksen, Growing Up, som indeholder følgende tekster:


1) “Manhood”, John Wain, 1980 (14 sider).

2) “Smile”, Deborah Moggach 1993 (13 sider).

3) “Son of Satan”, Charles Bukowski, 1982 (6,5 sider).

4) “Just Like That”, Michael Richards, 1987 (6,5 sider).

5) "Indian Camp", Ernest Hemingway, 1924 (5 sider).

6) Samt uddrag af romanen "The Perks of being a Wallflower" (3,5 sider) ligesom vi ser filmen lavet over denne.

I alt: 48,5 sider

Afleveringerne har fokus på
- at skrive summary i korrekt nutid med korrekt kongruens
- at kunne skrive deres egen afslutning på en novelle
- at kunne analysere en novelle til fulde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Noter til Just like that 17-11-2022
Manhood 20-11-2022
Smile 18-12-2022
Samtaleark til Trivselssamtaler 09-01-2023
Biordenes placering 09-01-2023
Indian Camp-svar i engelsk 11-01-2023
Group work: The Son of Satan 25-01-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Theme 3: The American Dream

Dette forløb om den amerikanske drøm tager udgangspunkt i et ”The American Dream” kompendium med følgende tekster:


Subtheme: Pursuing the American Dream of more money and freedom


1) “The Declaration of Independence” (uddrag), fra FED Engelsk:  (2 sider).

2) “The American Dream”, James Truslow Adams, 1931 (uddrag) fra New America Frontiers (1 side)

3)   “Understanding Americans”, fra “Targets”, Berntsen, Bårtveldt m.fl., 2001 (4 sider)

4) “The myth of the American Dream”, Steve Hargreaves, 2013 (2 sider).

5) Movie: "The Pursuit of Happyness", 2006 (10 sider)


Subtheme: Emigrating to the US from Europe (seeking the American Dream)


6) The statue of liberty and Ellis Island + The Colossus of Rhodes

7) “The New Colossus”, Emma Lazarus, 1883 (0,5 sider).


Subtheme: Moving to the “wild west” to get your own piece of land


8) “The Frontier Heritage”, Edward N. Kearny, 1984, (4 sider)

9) Movie:  “Far and Away”, instueret af Ron Howard, 1992 (14 sider)



I alt: 37,5 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Movie: The Pursuit of Happiness 26-02-2023
1.g. grammatiktest 31-03-2023
Opgave til The American Dream 17-04-2023
Group presentations 26-04-2023
Svar til teksten, The Frontier Heritage 27-04-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Mundtlige årsprøver

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Theme 4: British politics and the Thatcher years

Emne 4: British politics and the Thatcher years

1)  Skriftlig eksamenstræning, the Gambling Industry in Britain – opg. 4A - Argumentative Essay
- https://eopgaver.skivecollege.dk/eopgaver/engelsk/hhx/2022-12-a-ny/

med intro til den skriftlige eksamen gennem brug af i-bogen
- https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=1

Vi bruger også i-bøgerne The Writer og Write on til at træne skriftlighed i opg. 4A
- https://thewriter.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- https://writeon.systime.dk/?id=1

Selve emnet: British politics and the Thatcher years  - links

2) Introduction to the topic – Powerpoint + group work
◦ Link to our common source/the text we use:
https://www.studying-in-uk.org/british-culture-and-social-norms/

3) Om navnene og nationalsangene:
- Om UK, GB or England - https://worldsofenglish.systime.dk/?id=100
- Britain’s national anthem - https://worldsofenglish.systime.dk/?id=116
- What’s in a name? (på dansk) - https://brexitbritain.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158
- Om navneforvirringen (på dansk) - https://brexitbritain.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157

4) Overblik over det politiske system:
- Power and politics in the UK - https://worldsofenglish.systime.dk/?id=279
- Om stat, politik og forfatning (på dansk) - https://brexitbritain.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
- Den britiske forfatning (dansk) - https://brexitbritain.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156
- Westminster-modellen (dansk) - https://brexitbritain.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155

5) Om delvis selvstyre og regioner i UK:
- Devolution, delvis selvstyre (dansk) - https://brexitbritain.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=199
- Den britiske multinationale stat (dansk) - https://brexitbritain.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
- Det (nord)irske problem (dansk) - https://brexitbritain.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=152

6) Om parlamentet – Underhuset og Overhuset:
- Det britiske parlament (dansk) - https://brexitbritain.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165
- Underhuset (dansk) - https://brexitbritain.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164
- Overhuset (dansk) - https://brexitbritain.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163

7) Anne Walford videos - https://worldsofenglish.systime.dk/?id=208
-
- Om The Thatcher years - https://worldsofenglish.systime.dk/?id=211
- Om the British class system - https://worldsofenglish.systime.dk/?id=212

8) We have watched clips from the Netflix series, The Crown about the IRA, the Falkland war, the unemployment crises, class differences and the unpopular Margaret Thatcher

Season 4, episode 1 –Guldstav – omkring år 1979 – Irland og IRA oprør
- 0.00-2.20 – Riots in Ireland, the IRA in the late 1970s.
- 9.50-15.20 – The first female Prime Minister in the UK, Margaret Thatcher from 1979. Her party was The Conservatives aka the Tories.
- 33.13-34.31 - Phone conversation between the Queen and Thatcher after a terrorist roadside bombing by the IRA in Warrenpoint, Ireland in 1979, killing a close friend of the Queen and her family (Lord Mountbatton) as well as over 18 British soldiers, and hurting 20 more.
- 39.30-42.00 – Lord Mountbatten’s funeral in 1979.
13 minutter

Season 4, episode 4 – Yndling – i 1982 – Falklandskrigen i det sydlige Argentina
- 0.00-4.44 – Thatcher’s son gets lost in a race rally in the desert 1982.
- 7.05-10.00 – The Falklands Islands (near Argentina’s coast) started a war between the UK and Argentina in 1982.
- 16.45-20.00 - Thatcher’s son is still missing.
- 26.45-31.30 – Mark Thatcher and his co-driver is found after 6 days of missing.
- 37.13-42.13 – Meeting about the Falklands and Argentina
- 56.16-57.20 - Klargøring til Falklandskrigen
23 minutter

Season 4, episode 10 – Krig
- 0.30- 4.35 - Critique against Margaret Thatcher in the House of Commons
- 5.11-7.00 – The case against Thatcher
- 11.18-22.00 - Meeting the Queen  
- 30.30 –35.35 - Margaret Thatcher leaves office as Prime Minister in 1990
23 minutter

Season 4, episode 5 – Fagan – i 1982

- Hele afsnittet 52 minutter – Fagan intrudes the royal palace.

9) We have also watched the movie “This is England” about the same period and worked with it through these pages

- https://angles.systime.dk/?id=163 - Pre-viewing and viewing focus + comprehension
-
- https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000004761/this-is-england

Aflevering:
- Answer the questions to Analysis, Interpretation and Discussion from https://angles.systime.dk/?id=163 (2 timer)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hold 1 - Email + Hold 2 - grammatik 23-08-2023
Hold 2 - Email + Hold 1 - grammatik 23-08-2023
Sidste disposition før skrivning 21-09-2023
Indledningen på opg. 4A 26-09-2023
Delmål tirsdag i timen: 200 ord 03-10-2023
Delmål fredag i timen: 200 ord (2) 06-10-2023
Delmål tirsdag i timen: 200 ord (3) 10-10-2023
Argumentative essay 4A 29-10-2023
This is England - i par 22-11-2023
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Theme 5: The Animal Farm

Som romanlæsning læser vi George Orwells "The animal farm", som omhandler ideologi, propaganda og sprogets magt.

Vi tager udgangspunkt i tekst og øvelser fra i-bogen - https://animalfarm.systime.dk/?id=1
men krydrer også med videoklip fra Youtube samt spil.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Noter fra onsdag - engelsk 13-12-2023
Characters in the novel 15-12-2023
IP fodnoter og bibliografi 18-01-2024
IP Kildekritisk opgave 18-01-2024
Your own Propaganda Poster 22-01-2024
Pair notes for chapter 4 24-01-2024
Pair notes for chapter 5 02-02-2024
Pair notes for chapter 6 09-02-2024
Powerpointprojekt Animal Farm 16-04-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Theme 6: African Americans in the US

I dette forløb har vi arbejdet tematisk med "African Americans in the US" med underemnerne: "From Slavery to Black Lives Matter."

Kernestof:
Subtheme: Slavery
1)  Introteksten om Slavery - https://blackvoices.systime.dk/?id=129
Arbejdede med at lave Kahoot og study test.
2) A law against teaching the enslaved - https://blackvoices.systime.dk/?id=135
3) Harriet Tubmann - https://blackvoices.systime.dk/?id=148
4) Frederick Douglas and the 4th of July - https://blackvoices.systime.dk/?id=272

FICTION:

5) Novellen ”The Death of Tommy Grimes” - https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=125
- PDF'er omkring fiktionsanalyse

Skriftligt arbejde: analytical essay FICTION omkring novellen "The death of Tommy Grimes" (tema: slave-tiden)

Subtheme: Segregation
6) Separate but equal - https://blackvoices.systime.dk/?id=130
Arbejdede med at lave Kahoot og study test.  
7) Minstrel shows and Jim Crow - https://blackvoices.systime.dk/?id=154
8) Rosa Parks – 1955 - https://blackvoices.systime.dk/?id=131

9) Dokumentaren på DR om Williams-familen - https://www.dr.dk/drtv/program/tennisdynastiet_-historien-om-familien-williams_460354

Subtheme: Black Lives Matter
10) Post-racist America? - https://blackvoices.systime.dk/?id=132
Focus om Education and income, demographics (racial and ethnic gaps)
Crime, police shootings, politics

NON FICTION - taler og artikler:

11) Timeline fra https://blackvoices.systime.dk/?id=132
12) Black lives matter-movement - 15 min. om Black Lives matter movement på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=YG8GjlLbbvs
13) Kamela Harris speech about George Floyd (short) - https://blackvoices.systime.dk/?id=279

Mundtlig prøveeksamen i artiklen i par:
14) Here’s what we know about the deaths of Alton Sterling and Philando Castile” – by Nina Bahadur
+ The Black Lives Matter Movement
+ non-fiction analysis – se toolbox i Black voices bogen, nederst

Skriftligt arbejde: analytical essay NON-FICTION gennem en tale af Barack Obama - https://blackvoices.systime.dk/?id=280

NON-FICTION - taler:

- Martin Luther King – I have a dream -  https://blackvoices.systime.dk/?id=165
- Rhetorical pentagram + forms of appeal
https://blackvoices.systime.dk/?id=277
- Language and sociolect -
https://blackvoices.systime.dk/?id=291

Skriftligt arbejde: manuscript for a speech gennem arbejde med Martin Luther King's tale

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Study test about Slavery 19-08-2024
Eksamenstræning: Analytical essay FICTION 21-09-2024
Arbejdsdel 1 af Obamas tale-analysen 04-11-2024
Arbejdsdel 2 af Obamas tale-analysen 11-11-2024
Arbejdsdel 3 af Obamas tale-analysen 11-11-2024
Eksamenstræning: Analytical essay NON-FICTION 25-11-2024
Eksamenstræning: Manuscript for a speech 28-11-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 9 Theme 7: The British Empire - mini-emne

Mini-emne om The British Empire

1) The English and the World - The British Empire, Irish Relations and Multi-Ethnic Britain - https://angles.systime.dk/?id=133

Fælles noter på pdf: Topic about the British Empire

Working with New Imperialism and The White Man’s Burden
2) Rudyard Kipling – The white man’s burden - + pdf https://worldsofenglish.systime.dk/?id=115

3) Video med baggrundsinfo (3.21 min.): https://www.youtube.com/watch?v=tPl9lNeWkXA

Link til fælles gennemgang: https://www.litcharts.com/poetry/rudyard-kipling/the-white-man-s-burden

Interaktive øvelser på Systime: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=115&L=0
Med opgaverne om
1) Kipling's word choice
2) Lars Jensen on colonialism and Kipling


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Theme 8: Multiculturalism in Canada


Forløbet har taget udgangspunkt i følgende undertemaer:

1) Canadian identity – stereotypes and comparing with being an American

2) Canadian history - et historisk overblik

3) Canada vs. the USA

4) Multiculturalism - eftervirkningerne i et post-kolonialt land efter det britiske imperie, specielt omkring "multiculturalism and mosaic, men også the melting pot og the salad bowl."

Vi har brugt følgende tekster som kernestof/primære tekster:

1) “I am Canadian, The Rant” - https://www.youtube.com/watch?v=WMxGVfk09lU (1.03 min) by Canadian Molson Beer + s. 44-45 from “Cross Cultural Canada” (1 side)

2) “A Very Brief History of Canada” by Claire Campbell from “Cross Country Canada” s. 9-25 (meget lang, så fokusér mest på de årstal, vi har udfyldt). (5 sider)

3) “America is Sexy” by Will Ferguson from “Cross Country Canada” s. 48-53 (3,5 side)

4) “Introduction to Canadian multiculturalism” by Robert Chr. Thomsen from “Cross Country Canada” s. 63-66 (2,5 side)



Supplerende materiale/baggrundsstof:

7) The history of Canada explained in 10 minutes
https://www.youtube.com/watch?v=zz440EuFK8Q (3 sider)

8) To sum up Canada’s identity: Jim Carrey - Canada
https://www.youtube.com/watch?v=2ic3xNfEP_o (2 sider)

9) Our Canadian Identity (3 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=lY1ku-0CdJk (2 sider)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenstræning med grammatikdelen 29-01-2025
Poster and pitch in English 05-02-2025
H22btid EN skr. prøve 27-02-2025
Canadian history summed up 03-03-2025
Multiculturalism in Canada 06-03-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - I det forløb, hvor der skal arbejdes med et andet engelsksproget land end England og USA, har vi arbejdet med Canada. Vi har i dette forløb haft fokus på den canadiske kultur og hvordan den har udviklet sig som følgende af Canadas historie som værende en tidligere koloni. Derfor har der også i dette forløb været et kort historisk perspektiv. Netop udvikling fra at have været en tidligere fransk og engelsk koloni har derfor også påvirket den kultur, som har udviklet sig i Canada. Vi har også arbejdet med hvilke stereotyper, som eksisterer omkring Canadier med udgangspunkt i reklamen fra Molson Beer. Til sidst har et stort tema i forløbet været på, hvordan Canada forholder sig til multikulturisme, som eksisterer i samfundet, ved at de både har engelsk og fransk som modersmål.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 11 Repetition og klargøring til eksamener

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer