Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
International økonomi A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
H22mi IØ (H22mi IØ, H22mi IØ, H22mi IØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
grundbegreber - kap. 1-5
ØG - kap. 1-5 IØ A bogen.
Det økonomiske kredsløb, økonomiske målsætninger, målkonflikter, prisdannelsesmodel, priselasticitet osv.
Forsyningsbalance analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
afl 1 forår
|
09-01-2023
|
afl. 2 forår
|
30-01-2023
|
afl. 5 forår
|
21-02-2023
|
afl 3 forår
|
16-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
dansk økonomi
dansk økonomi.
repetition fra 1.g.
gennem hele 2.år - aktualitetsdebat bl.a. om rente i forhold til inflation og landeanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
tema 1: Velfærdsmodeller (2.år)
Velfærdsmodellerne - udfordringer og løsninger.
demografi globaliseringen osv.
inddragelse af finanspolitik
bl.a. incitament-strategien, konkurrencestat,
kap. 7, 8, 9.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
tema 2: samfundsøkonomiske værktøjskasser
de tre makroøkonomiske redskaber - fokus på penge og valutapolitik.
derudover strukturpolitik - henvisning til tema 1 med velfærdsreformer, DK kan mere 1 (arbejdsudbudsreform) osv.
kap. 9, 11, 12, 13, 14, 16 og 17.
lidt fra kap. 15 om arbejdsudbudsreformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1.aflevering 2.år
|
01-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Tema 3: Danmarks handel, konkurrenceevne og verden
kap. 10, 22, 23, 24, 26, 26 og 27
bl.a. betalingsbalance, forsyningsbalance, frihandel vs. protektionisme, handelsteorier, konkurrenceevne (typer) og globalisering.
projektarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2.aflevering IØ A
|
26-11-2023
|
Rapport PBL
|
14-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Tema 4 internationale organisationer
projekt om internationale organisationer
WTO, EU osv.
kap. 28 og 29.
projektarbejde og mundtlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
tema 5 økonomiske skoler
økonomiske skoler kap. 19
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tema 6 Arbejdsmarkedet
det danske arbejdsmarked, arbejdsmarkedspolitik, den danske model, arbejdsløshedstyper, udbud og efterspørgsel, strukturpolitik, flexicurity-modellen osv.
kap 6 og 15.
Projekt og fremlæggelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
aflevering 2.g første store afl.
|
24-03-2024
|
PBL-rapport arbejdsmarkedspolitik
|
01-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Repetition fra 1. og 2.g
I dette forløb blev forsyningsbalance arbejdsmarkedspolitik, makro og strukturpolitik osv. repeterede. derudover havde vi skriftlig aflevering og aktualitetsdebat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
økonomi i det amerikansk valg
et kort forløb om det amerikanske valg, det økonomiske aspekt ved valget, gennem året siden Trump er kommet til magten - toldkrigen, interessen i Grønland osv. (gennem aktualitetsdebatten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
DM i Nationaløkonomi og øko. situation situation
Klassen var med i DM i Nationaløkonomi 2025 var Globalisering - https://xn--dmn-2na.dk/
de lavede projekt og pitch på skolen, hvor et hold blev sendt til Odense.
bagefter kiggede vi på den aktuelle økonomiske situation - nøgletal, finanslov 2025 osv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
udviklingsøkonomi - Indien og et uland
et omfattende tema
kap. 30-32 om uland, derudover lavede klassen et tværfagligt projekt med Engelsk A og IØ A om Indien.
og et projekt (kun med IØ A) om et uland på FN's liste over ulande.
projektet om Indien var tværfagligt projekt, eleverne fremlagde projektet omkring Indiens økonomiske forhold på engelsk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
IØ 2.afl. 3.g
|
11-12-2024
|
"næstsidste" IØ aflevering
|
21-01-2025
|
Indien projekt - PP
|
06-02-2025
|
H22mi IØ skr. prøve
|
26-02-2025
|
RAPPORTEN OM ULANDET
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
13
|
Eksamensprojekt og eksamens-synopsis
Eksamensprojekt - Økonomiske ubalancer - internationalt.
selvstændige beregninger, statistik, projekt, taksonomi osv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensprojektet 2025
|
07-05-2025
|
jeres INDIVIDUELLE eksamens-synopsis
|
13-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56501261550",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56501261550",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56501261550"
}