Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
H22bma VØ (H22bma VØ, H22bma VØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Økonomiske analyser
Teorien i dette forløb bygger på kapitel 11 til 16 i I-bogen Virksomhedsøkonomi fra Systime - ISBN: 9788761686855
Elever har også lave en PBL med om en økonomisk analyse af Fårup sommerland også fra bogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
CSR
Teorien i dette forløb bygger på kapitel 17 til 18 i I-bogen Virksomhedsøkonomi fra Systime - ISBN: 9788761686855
Elever har også lave en PBL omkring Give STEEL
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Strategisk analyse
Eleverne skal kunne:
Redegøre for strategibegrebet
Analysere værdikæde, vækststrategi, konkurrence strategi
og konkurrencesituationen i branchen
Analysere kritiske succesfaktorer
Analysere og udvikle BMC
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Logistik
Eleverne skal kunne:
Redgøre for begrebet logistik og identificere led i forsyningskæden
Analysere valg af styrings-, lager- og indkøbsprincippers fordele og ulemper
Beregne optimal indkøbs størrelse og transportform
Vurdere logistisk effektivitet og hvornår man vælger "make or buy"
Opstille ABC analyser og vurdere strategier på baggrund heraf
Elever har også lave en PBL med logistik om Hancock bryggeri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mere om omkostninger
VI har som klasse være inde over disse områder i kapitlet Mere om omkostninger.
Forklare forskellen på variable omkostninger og kapacitetsomkostninger
Redegøre for forskellige forløb af variable omkostninger (proportionalt, degressivt og progressivt), herunder mulige årsager til forløbet
Beregne differensomkostninger og Redegøre for indholdet af differensomkostninge
Beregne differensomkostninger og Redegøre for indholdet af differensomkostninge
Forklare sammenhængen mellem enhedsomkostninger og differensomkostninger, samt Forklare sammenhængen mellem enhedsomkostninger og differensomkostninger
Redegøre for begrebet omkostningsstruktur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Aktivitetsoptimering
Teorien i dette forløb bygger på kapitel 31 i I-bogen Virksomhedsøkonomi fra Systime - ISBN: 9788761686855
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Optimering af knappe resurser
Eleverne skal kunne:
Redgøre for knappe ressourcer
Udarbejde aktivitetsoptimerings modeller under forudsætning af en eller flere knappe ressourcer
Vurdere udvidelses muligheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- IT
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Investeringer
Teorien i dette forløb bygger på kapitel 33 i I-bogen Virksomhedsøkonomi fra Systime - ISBN: 9788761686855
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Finansiering
Eleverne skal kunne:
Redegøre for forskellige finansieringsformer
Analysere en virksomheds balancestruktur
Vurdere alternative finansieringsformer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
PBL Skive festival
Elvener har skulle arbejde med Skive festivalen hvor de har ved hjælp at analyser har skulle kunne beskrive virksomheden og finde nogle udfordringer samt løsninger på disse problemer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mundlig prøv eksamen + PBL
Eleverne har øvet sig i at prøv en mulig eksamen og så har de arbejde med at forbedre deres PLB forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56501410453",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56501410453",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56501410453"
}